Tietokoneohjattu kaukoputki liikuntarajoitteiselle

Aloittaja mals77, 29.04.2011, 20:54:36

« edellinen - seuraava »

tiukkapipo

#30
http://astroanarchy.blogspot.com/search/label/Canon%20FD%20200mm%20f2.8%20images

Astro anarchy lienee arvostetuin canonin optiikalla kuvauksessa.
Tosin nyt en ole varma lieneekö käyttänyt myös Canonin runkoa, koska hän on rakentanut sovitteen CCD kameralle.
Jalustana Meade 200LX ja kapeakaistfilttereitä sumuja varten.
 
PS. JP käyttää kuvatessaan Canonin Kruununjalokivi-sarjan optiikkaa, piirtokyky ja valovoima parempi, kuin kittipaketin 75-300 putkella.
  Mutta kyllä juu, kameraoptiikka on ihan teleskooppien tasalla

http://hanskinvalokuva-arkisto.blogspot.com/2011/04/canon-eos1000-modausprojekti.html

Tuossa omia projekteja EOS-rungolla ja Celestron 8"SC-putkella, Losmandy G11 jalustalla
Meteorikuvassa Peleng 8mm kalansilmä-objektiivi EOS-rungossa. Kittipaketin 18-55mm kelpaa myös tuohion tarkoitukseen. Meteorikuvaus on tehty ilman seurantaa kamerajalustalta.

Järjestelmärungon kiinnitys jalustaan on vielä vähän vaiheessa, mutta EOS-rungolla ja Sigman 300 ja 500mm optiikalla olen ottanut testikuvia.
Jupiter, sen suurimmat kuut ja Uranuksen lähiohituksen kuvasin ihan lyhyillä valotuksilla.

PS. Avaruusmonitoriksi, joka on päällä pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti peltier-jäähdytetty CCD-kenno on sitten kestävämpi.

Varmaankin valmista kiinnityspalikkaa löytyy, nyt keskiyöllä en oiken veny etsimään.
Jos ei löydy, niin voin rakentaa samaan syssyyn oman kanssa. Samoin voin autella noiden lämmitinvastusten kanssa.

ps. Hyvä demo

t:Tiukkis

mals77

No nyt alkaa hahmottuiunn. Ratkaisun "ytimenä" käytän siis digijärkkäriä ja tarvittavana lisäoptiikkana tähtiputkea. Kiitos tiiiukkis!
Ymmärsinkö oikein, että kamerassa voi käyttää myös lyhen polttovälin objektiiviä yhdistettäessä tähtiputkeen? Jos näin, niin tähänkin löytyy jokin svitin?

-Mikko-

einari

Tuntuu että tässä ketjussa on nyt kaksi teemaa joten olisiko aiheellista nyt kysyä,
onko tarkoitus katsella tähtitaivasta suunnilleen reaalliajassa (muutamien sekuntien valotusajoilla) vai
pystyttää observatorio ja ottaa 'oikeita' tähtikuvia pitkillä valotusajoilla ja kalibrointikuvineen ?

Digijärkkärin kyllä saa jalustaan kiinni lyhyellä lohenpyrstöllä joka on varustettu kamerakierteellä,
mutta kuten tiukkapipokin totesi niin "PS. Avaruusmonitoriksi, joka on päällä pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti peltier-jäähdytetty CCD-kenno on sitten kestävämpi. "
___
Tapio

tiukkapipo

Lainaus käyttäjältä: mals77 - 02.05.2011, 06:43:14
digijärkkäriä ja tarvittavana lisäoptiikkana tähtiputkea.
Ymmärsinkö oikein, että kamerassa voi käyttää myös lyhen polttovälin objektiiviä yhdistettäessä tähtiputkeen?

Tässä olisi yksi variaatio: goto-jalusta jossa vaikka tuo em. newton ja siihen CCD-kamera esim tuo Atik, josta olet jo saanut jalosydämisen tarjouksen.
Newtonin reppuselkään, ns.piggy-Back, digijärkkäri jollain kameraoptiikalla vaikka 150 ja 500 väliltä maun mukaan.
1  EOS-utilityn, elävä etsinkuva, toiminnalla näkee laajemman alan taivasta ja kohteen voi hakea näytön keskelle.
Kamera on linjassa pääputken kanssa ja se helpottaa kohteen hakua CCD-kameralla kuvattavaksi. Tämä pienemmille tai kaukaisemmille kohteille.
2  Laajempia kohteita voi kuvata kameraoptiikalla ja järkkärirungolla.
3 Joitain kohteita, Orionin kaasusumu molemmilla, Newtonilla keskustaa ja järkkärillä laajempaa sumualuetta.
Tämän variaation huonot puolet: tuplasti tavaraa ja säädettävää ja muutama satku lisäkustannuksia.
Ja hyvät: paljon enempi katselu/kuvauskohteita.

Lisävariaatioita:
 Digirungon saa suoraan (EOS/1,25tuuman nokkapala) sovitteella teleskooppiin. Monilla Newton-putkilla polttotaso ei yltä digijärkkärin kennolle.
Linssiputkilla taas polttotaso menee kennon taakse, josta selviää loittorenkaalla.
 Digijärkkäri tai CCD-kamera (vaikka tuo em. Watec) lyhytpolttovälisellä optiikalla käy tulipallojen/tähdenlentojen kuvaamiseen ihan kamerajaustalta. 30-60s. valotus kestää vielä tähdet jotakuinkin pistemäisinä.
 Kameraan verkkovirtamuuntaja ja USBilla kuvat suoraan tietokoneelle, valotusaika 30s. kamera yöksi parvekkeen kaiteeseen, jos ei sada etkä asu katutasossa.
Seuraavaksi päiväksi on toista tuhatta kuvaa, joista voi etsiä tulipallot, tähdenlennot, revontulet, satelliitit, lentokoneen laskeutumisvalot, lentävät avaruusalukset naapurivaltioista/galagsista, linnut, naapuri, jotka hortoilee kännipäissään makkaragrillin kanssa ja sytyttää puoli korttelia palamaan. Lasitetulla parvekkeella huonon kelin sattuessa salamat, komeat vyörypilvet ja jos on parveke järvelle tai hiekkakentälle päin, niin trombin. Mikä olisikin myrskybongarien keskuudessa kysyttyä kamaa.

Pari sanaa lisäoptiikasta: Kaukoputkella, okulaarin lävitse voi ottaa kameralla objektiivin kera. Digipokkarikuvauksesta on foorumilla paljon kirjoituksia.
Kaukoputkeen saa Barlowin, polttovälin pidentäjä (pitempi polttoväli, kapeampi kuvakenttä, pienentää valovoimaa, vaatii enemmän jalustalta)
Reducerin, polttovälin lyhentäjä (vaikutukset päinvastaisia)
Etenkin reducerin suhteen jotkut putket tarkkoja. Itse ostin Celestroniin alkuperäis reducerin. Ihan rahan säästämiseksi, ettei tarvi ostaa halpiksen jälkeen hyvää.

PS. Siitä huolimatta se jalusta rajoittaa eniten, millaisia kohteita ja millä tavoin voit havaita.
Jos hyväkin putki ja kamera ovat huteralla jalustalla, niin voit katsella yhtähyvin sairaalasarjoja TVeestä

Yritin vastata sekä kysymyksiin, että selventää kattavasti.
t:Tiukkis

mals77

Päädyin nyt seuraavaan ratkaisuun. Hankin:
- Canon EOS 1000D + KIT 18-55 DC / 75-300 DC
- käytettynä edullisesti Merlin SyncScan GOTO moottorisoitu pöytäjalusta
- Astrun kolmijalkajalustan
- Belkin langaton USB-hubi
- RS232-USB adapteri

Ratkaisun idea on se, että kesän opettelen ja testailen etäohjattua kuvaamista, kameran -ja jalustan käyttöä. Merlinin pöytäjalustan moottorirungon saa irti ja kiinni Astrun jalustaan. Näin minulla on etäohjattava valokuvaussetti valmis. Kun olen kesän kerännyt kokemuksia ratkaisun toimivuudesta, voin syksyllä alkaa kehittelemään kokemuksien pohjalta putkiratkaisua kunnon jalustalla. Tästä ratkaisusta yliijäävät hilppeet, käytännössä jalusta, kierrätän vaimolleni, joka harrastelee valokuvausta, johon tuo jalusta on ihan käypä.

-Mikko-

Partow Izadi

Tervehdystä Mikko,

Huomasin vasta nyt (kun juttelin puhelimessa Ylva-Astronomian Miikan kanssa), että Rovaniemellä
kaivataan harrastaja-apua. Vähän noloa, että me rovaniemeläiset ei aiemmin huomattu tätä viestiä;
pahoittelut siitä!

Olen siis rovaniemeläisen tähtiyhdistyksen Pohjankruunun tämänhetkinen veturi. Autan mielelläni
sinua tuossa erittäin kunnioitettavassa projektissasi. Oletkin jo saanut tässä foorumilla tosi hyviä
neuvoja. Nyt olisi varmaan hyödyllistä katsoa tilannetta paikan päällä.

Jos haluat, voimme sopia tapaamisen ja voin käydä paikan päällä katsomassa tilannetta, jolloin voimme
yhdessä arvioida, minkälainen kokoonpano olisi järkevinä. Jos asia kiinnostaa, voit laittaa minulle suoraan
sähköpostia osoitteeseen: <partow@izadifam.net> tai <partow.izadi@pohjankruunu.net>.

Ystävällisin terveisin,

Partow Izadi / Rovaniemi
P a r t o w   I z a d i
Pohjankruunu, Rovaniemi
«Lappilainen tähtiyhdistys»

tiukkapipo

#36
Hieno homma.  :cheesy:
Suunnitelmasi vaikuttaa hyvin harkitulta ja perustellulta. Ihan objektiivisesti ajateltuna, vaikka olen EOS-miehiä itsekin. =En Osaa Sanoa
Toivottavasti projekti onnistuu ja mikä ettei, kun tukijoukkojakin löytyy.

t:Tiukkis

mals77

Hei Partow!

Ei mitään hätää, täällä foorumilla olen saanut ihan mukavasti neuvoja ja vinkkejä. Foorumi on senverran laaja, että ei ihme, että joku viestiketju jää huomaamatta, ei siis aihetta nolostua :)
Kuten varmaan edellisestä viestistäni huomasit, virittelen nyt kesän aikana tuota etäohjausta. Olen kesän aikana sähköpostitse yhteyksissä, jos jotain haasteita ilmenee. Olen kuitenkin yhteydessä viimeistään syksyllä, kun on aika alkaa sitä putkiratkaisua kuutioimaan ;) Suurkiitos avuntarjouksesta!

-Mikko-

Partow Izadi


Hieno juttu, Mikko! Tosiaan ihan vapaasti vain pidä yhteyttä. Olen suurimman osan kesästä
paikkakunnalla, joten aikaa todennäköisesti riittää mukavasti harrastuspiirin asioihin. Voit myös
soittaa minulle, jos haluat: 040-5883758. Sinun tilanteessasi tähtikuvaus on parhaimpia
harrastuksen puolia; itsekin olen "EOS-miehiä" ja olen vastikään päivittänyt jalustan ja putken.
Meillä saattaa olla paljonkin juteltavaa kuvaamisesta ja kuvankäsittelystä, jahka pääset tähän
hommaan kiinni! :)

Partow
P a r t o w   I z a d i
Pohjankruunu, Rovaniemi
«Lappilainen tähtiyhdistys»

mals77

Pamahti yllättäen mieleeni, että minullahan ei olee vielä sitä moottorijalustan/goton etähallintaohjelmistoa. Mistä sellaisen voisi hankkia ja onko niissä ohjelmistoissa isoja käytettävyyseroja?

-Mikko-

mals77

Lainaus käyttäjältä: pizadi - 03.05.2011, 21:05:47
Hieno juttu, Mikko! Tosiaan ihan vapaasti vain pidä yhteyttä. Olen suurimman osan kesästä
paikkakunnalla, joten aikaa todennäköisesti riittää mukavasti harrastuspiirin asioihin. Voit myös
soittaa minulle, jos haluat: 040-5883758. Sinun tilanteessasi tähtikuvaus on parhaimpia
harrastuksen puolia; itsekin olen "EOS-miehiä" ja olen vastikään päivittänyt jalustan ja putken.
Meillä saattaa olla paljonkin juteltavaa kuvaamisesta ja kuvankäsittelystä, jahka pääset tähän
hommaan kiinni! :)

Partow

Ilman muuta! Kommunikointi on minulle helpompaa sähköpostitse, sillä menetin hiljattain puhekyvyn (sen vähän mitä sitä oli jäljellä) trakeastoman kautta toteutetun hengityskonehoidon aloittamisen myötä. Minulla on kyllä tietokone pohjainen kommunikaatio-ohjelma, joka tuottaa puheena sen, mitä kirjoitan, mutta se on auttamatta liian hidas vilkkaaseen keskusteluun. Sairastan siis samaa sairautta, mitä Stephen Hawkings, joka varmasti tunnetaan näissä piireissä. Ei estänyt Hawkingssiakaan tämä sairaus, niin ei estä minuakaan ;) Itse asun tässä jätkänkynttilän kupeessa kaiken valosaasteeen keskellä, joten haasteita piiisaa, mutta onneksi anoppila on kohtuu ajomatkan päässä Jaatilassa, keskellä peltoa, ni voi käydä ajoittain tiirailemassas oikeesti pimeässä.

-Mikko-

tiukkapipo

Terve Mikko

Toi viimenen oli paha!
http://www.sherwoods-photo.com/acuter_spottingscope/acuter_merlin_mount_fs.htm
Edustajan sivulta ei ainakaan löydy softasta tietoa.

Toinen juttu: jalusta on alt-azimutaalinen, jossa seuranta liike on nouseva ja laskeva. Voit ajatella ympäri horisontin loivan aaltliikkeen.
Kuvaus jalusta on azimutaalinen, jossa kallistetun akselin ympäri tulee pyörivä liike. Ajattel olevasi huvipuiston kaltevassa karusellissa. En Osaa Sanoa sen selkeämmin.
Parvekkeen rajoitetulta kuvaussektorilta ehkei kauheasti haittaa, mutta pitkillä valotuksilla kohteesta tulisi keskipisteensä ympäri pyörivä kehämäinen kuvio.
Joku kokeneempi voisi tietää paremmin, mutta varmaankaan tuon jalustan seurannan rajoissa tällainen pyöriminen ei vielä ilmene.

t:Tiukkis

Partow Izadi

Lainaus käyttäjältä: mals77 - 03.05.2011, 21:42:21
Ilman muuta! Kommunikointi on minulle helpompaa sähköpostitse, sillä menetin hiljattain puhekyvyn (sen vähän mitä sitä oli jäljellä) trakeastoman kautta toteutetun hengityskonehoidon aloittamisen myötä. Minulla on kyllä tietokone pohjainen kommunikaatio-ohjelma, joka tuottaa puheena sen, mitä kirjoitan, mutta se on auttamatta liian hidas vilkkaaseen keskusteluun. Sairastan siis samaa sairautta, mitä Stephen Hawkings, joka varmasti tunnetaan näissä piireissä. Ei estänyt Hawkingssiakaan tämä sairaus, niin ei estä minuakaan ;) Itse asun tässä jätkänkynttilän kupeessa kaiken valosaasteeen keskellä, joten haasteita piiisaa, mutta onneksi anoppila on kohtuu ajomatkan päässä Jaatilassa, keskellä peltoa, ni voi käydä ajoittain tiirailemassas oikeesti pimeässä.

-Mikko-

Mahtava asenne! Juuri noin sen pitää mennäkin. Jenkeissä on eräs tähtiharrastaja, joka on normaalielämässä lähes
sokea (erittäin kapea putkinäkö, vain muutama aste), ja on hyvin aktiivinen havainnoitsija; hänelläkin on vastaava
asenne.

Jalustasta: Kun kuvaaminen on mielessä, on kyllä syytä harkita myös ekvatoriaalista jalustaa. Jos pystyisit hiukkasen
nostamaan hintahaarukkaa, mahdollisuudet olisivat jo monipuolisemmat.

Partow
P a r t o w   I z a d i
Pohjankruunu, Rovaniemi
«Lappilainen tähtiyhdistys»

mals77

Lainaus käyttäjältä: tiukkapipo - 03.05.2011, 21:52:43
Terve Mikko

Toi viimenen oli paha!
http://www.sherwoods-photo.com/acuter_spottingscope/acuter_merlin_mount_fs.htm
Edustajan sivulta ei ainakaan löydy softasta tietoa.

Jokaisen GOTO jalustan specseissä lukee: "can be used with popular Planetarium Software". Mutta mitä nämä softat ovat?

Lainaus käyttäjältä: tiukkapipo - 03.05.2011, 21:52:43
Toinen juttu: jalusta on alt-azimutaalinen, jossa seuranta liike on nouseva ja laskeva. Voit ajatella ympäri horisontin loivan aaltliikkeen.
Kuvaus jalusta on azimutaalinen, jossa kallistetun akselin ympäri tulee pyörivä liike. Ajattel olevasi huvipuiston kaltevassa karusellissa. En Osaa Sanoa sen selkeämmin.
Parvekkeen rajoitetulta kuvaussektorilta ehkei kauheasti haittaa, mutta pitkillä valotuksilla kohteesta tulisi keskipisteensä ympäri pyörivä kehämäinen kuvio.
Joku kokeneempi voisi tietää paremmin, mutta varmaankaan tuon jalustan seurannan rajoissa tällainen pyöriminen ei vielä ilmene.

t:Tiukkis


Tämä osio meni multa niin yli hilseen ;)

-Mikko-

naavis

Lainaus käyttäjältä: mals77 - 03.05.2011, 22:58:51
Jokaisen GOTO jalustan specseissä lukee: "can be used with popular Planetarium Software". Mutta mitä nämä softat ovat?

Tämä osio meni multa niin yli hilseen ;)

-Mikko-

Ainakin yksi hyvä (ja ilmainen) ohjelma on Cartes du Ciel, joka pystyy ohjailemaan mitä vain jalustaa, jolle vain löytyy ASCOM-ajurit.