Kirjoittaja Aihe: Komakallio (B65)  (Luettu 71153 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lauri Kangas

  • Taivaanvahti
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 4403
  • Vostok @ #sirius (IRCNet)
Vs: Komakallio (B65)
« Vastaus #150 : 10-07-2017, 09:50:38 »
Tosiaan UPS on vähän kinkkisempi kaveri. Sieltä muuten saa USB-yhteydellä kyseltyä kaikenlaista dataa mutta karvalakkimallimme ei suostu kertomaan lämpötilaansa jonka se kuitenkin osaa mitata.  :sad: Piti sitten laittaa siihenkin kaappiin oma lämpöanturi.

Niinkuin sanottu niin tämän hetkinen suunnitelma olisi sellainen PTC-tyyppinen laitekaappilämmitin varustettuna termostaatilla jonka voisi asettaa toimimaan aina kun kaapissa on pakkasta. Ongelmana vaan on että noissa lämmittimissä on ihan älyttömän iso käynnistysvirta sillon kun lähtevät lämpenemään. Ja jos termostaatti sammuttelee lämppärin välillä, niin saattaakohan käydä niin että lämmitin alkaa minuutin välein nykäistä 15 A virtapiikkejä. Jos on hyviä ideoita niin otetaan mieluusti vastaan.

Poissa mickut

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 453
    • Greens and Stars
Vs: Komakallio (B65)
« Vastaus #151 : 12-07-2017, 17:25:37 »
On niissä termostaateissa yleensä muutama aste hysteeresiä, akuissa jne lämpömassaa ja eristys hidastamassa talvista jäähtymistä, eli ei pitäisi ihan minuutin välein vaihdella.

//A

Poissa naavis

  • Taivaanvahti
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 2087
  • Samuli Vuorinen
    • Samuli Vuorinen - Portfolio
Vs: Komakallio (B65)
« Vastaus #152 : 20-07-2017, 20:45:52 »
Saatiin sähkökaapin oveen tarra, jotta kukaan ei luulisi sitä lääkekaapiksi. :grin:



Testattiin onnistuneesti myös katto-ohjaukseen tehtyä ASCOM-ajuria. Nyt voimme avata katon suoraan SGP:stä tai muusta ASCOM-yhteensopivasta kuvaussoftasta. :cool:

Poissa Lauri Kangas

  • Taivaanvahti
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 4403
  • Vostok @ #sirius (IRCNet)
Vs: Komakallio (B65)
« Vastaus #153 : 20-07-2017, 23:27:45 »
Tehtiin myös valokatkaisin josta yläreunan valkoinen ledinauha kytkeytyy suoraan piuhasta ja alareunan punainen nauha langattomalla ohjaimella, joka on purettu avaimenperästä. Vähän meinasi olla jotain yhteysongelmia, mutta alkoi sitten pelittää. Katsotaan kestääkö toimiminen.



Vielä muutamaa pikku liitintä odotellaan kolmen putken parkkiantureiden ohjaamiseen/lukemiseen, kun ne on tehty niin alkaa olla kattoautomaation todo-listalla enää melko pieni määrä rakentelua, ja työt siirtyvät koodailupuolelle.

Poissa naavis

  • Taivaanvahti
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 2087
  • Samuli Vuorinen
    • Samuli Vuorinen - Portfolio
Vs: Komakallio (B65)
« Vastaus #154 : 25-10-2017, 01:41:26 »
Kesän ja syksyn mittaan katon ohjailua moottorilla on testattu ja pikkuvikoja korjattu. Kävin perjantaina asentamassa kuvauslaitteet viimein paikoilleen torniin, ja eilen lisäksi virittelin flättikalvon kopin seinälle. Käskytän flättikalvoa pienellä USB-ohjattavalla releboksilla, joten voin laittaa flättikalvon päälle ja pois etänä. vehnaella oli vastaava viritys omalle putkelleen jo viime kaudella.

Tänään pilviin tuli parin tunnin aukko, mutta minulla ei ollut aikaa lähteä Komakalliolle kukkumaan koko illaksi. Kokeilin koko observatorion ohjausta etänä, ja kaikki toimi mainiosti. Kuvasin Velhosumua NGC 7380 kapeakaistasuodattimilla. Valoa kertyi vain 2x15 min per kanava ennen pilvien tuloa, mutta merkittävä virstanpylväs on nyt kuitenkin saavutettu: Kuva on ensimmäinen täysin etänä Komakallion triplakopista kuvattu kuva. :cool: Muilla etäkäyttökerroilla paikalla on aina ollut joku avaamassa katon, laittamassa virtoja eri laitteisiin tai muuten avustamassa.



Käsittelin kuvan hyvin pikaisesti, laitetaan sitten joku huolitellumpi versio jakoon kun valoa kertyy lisää.
« Viimeksi muokattu: 25-10-2017, 16:32:27 kirjoittanut naavis »

Poissa Timpe

  • Multiversumi
  • ******
  • Viestejä: 6213
    • Valoa ja varjoja
Vs: Komakallio (B65)
« Vastaus #155 : 26-10-2017, 22:47:04 »
Hieno systeemi (toimiessaan ks. link).  :wink:
Jäin miettimään tuon linkin lukemisen jälkeen, että triplakopissa on mahdollisuus myös tripla-vahinkoon, jos/kun jokin menee pieleen (=saa sanoa allekirjoittanutta taas ilonpilaajaksi ;-)
Tuolta keskustelusta lainattua: ..."given enough time, any system WILL fail." (Omassa täysmekaanisessa koppisysteemissäkin on riskinsä, että nukun kun sadekuuro tulee tai kännykän herätys ei toimi ja systeemi ajaa tolppaan tai mitä tahansa muuta... ts. viestin pointti ei ole tässä. Oletteko vakuuttaneet systeemiä jollain tavalla?)
- Timo Inkinen

Poissa vehnae

  • Ryhmäaktiivit
  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 369
    • AstroBin-galleria
Vs: Komakallio (B65)
« Vastaus #156 : 29-10-2017, 23:55:53 »
Jäin miettimään tuon linkin lukemisen jälkeen, että triplakopissa on mahdollisuus myös tripla-vahinkoon, jos/kun jokin menee pieleen (=saa sanoa allekirjoittanutta taas ilonpilaajaksi ;-)

Onneksi triplakoppi on noin tupla- ja triplavarmistettu :-). Katon liikettä valvoo moottorin akselissa oleva enkooderi, hall-anturit sekä viime kädessä virtaraja (riittävä este = katto pysähtyy). Tieto siitä että onko katto auki vai kiinni (tai pysähtynyt matkalle) on siis hyvin luotettava. Säätilasta saadaan ennakkotietoa IL:n sadetutkista joiden perusteella pyritään sulkemaan koppi jo ennen sateiden osumista kohdalle. Viime kädessä kopissa on kaksi eri sadesensoria, joista jomman kumman laukeaminen saa aikaan hätätilanteen. Ja noin yleensä ennenkuin kattoa liikutellaan automaattisesti mihinkään pitää a) kaikkien kuvauskoneiden olla sitä mieltä että oma putki on parkissa ja b) mekaanisten parkkisensoreiden* olla asiasta myös samaa mieltä.

*) valolla toimivia releitä; putken kyytiin laitetaan heijastin joka heijastaa parkkiasennossa ollessaan seinällä olevasta releestä lähteneen valon takaisin releeseen. Nämä pitäisi vielä asentaa..

Ja sähköpuoli on myös varmistettu, niin katon (lyijyakku) kuin kuvauslaitteiden (UPS) osalta. Komakalliolla on vuosittain useita sähkökatkoja, joskaan en muista että kuvaus olisi kertaakaan keskeytynyt sellaisen takia. Mutta tähän on kuitenkin varauduttava, putket on saatava parkkiin ja katto kiinni jos sähköverkko on pimeänä.

Näitä varmuusjuttuja on mietitty ns. paljon. Toki kaikkea ei voi ennakoida ja moni asia voi mennä pieleen (sanotaan vaikka että kone kaatuu ja putki jää sojottamaan taivaalle), mutta tärkeintä on huomata vaaratilanteet ja saada aikaan hälytys jolla saadaan tähtikuvaaja hereille kauneusuniltaan. Mulla oli myös ajatuksena tehdä tornikoneelle sellainen watchdog joka lähettää hälytyksen jos katto on auki liian kauan sen jälkeen kun safety monitor -koodi on julistanut tilanteen unsafeksi syystä tai toisesta. Tällä hetkellä suurin tiedossa oleva riski on UPSin hyytyminen kovilla pakkasilla, jos se lopettaa sähkönjakelun niin siihen ei nykyisellään ole toipumiskeinoa kun jalustoilta ja kuvauskoneilta häviää sähköt.

Vakuutuksista; kotivakuutukset kattavat yleisesti väliaikaisesti kodin ulkopuolelle sijoitettua irtaimistoa. Väliaikaisuus tässä on yleensä kalenterivuosi, eli kun kamppeet roudaa kotiin kesäksi niin vakuutusteknisesti pitäisi olla selvillä vesillä.
Jari Saukkonen