IRIS:tä aloittelijalle

Aloittaja Timo Kantola, 19.03.2011, 12:17:39

« edellinen - seuraava »

Timo Kantola

#15
Pientä säätöä Photoshoplilla 1:
Äsken talletettu M78med_RGB_ok.tiff näyttää vanhalla Photoshop 6.0 avattuna aika valjulta (kuva m78med_rgb_ok)
Kaikki meitä kiinnostava kuvainformaatio on kuvasävyalueen mustassa päässä, ja se pitää kaivaa näkyviin.

1 Ei huolta, avaa Photoshopista image->Adjust->Levels.. ja säädät levelssin liukusäädintä
kirkkaastapäästä kuvan kirkkausalueen alkuun - vasemmalle (kuva levels 1)
varo leikkaamasta kirkaasta päästä. Kuva paranee hieman. Klikkaa ok.
2 Avaa levels adjustment uudelleen   image->Adjust->Levels.. ja nyt säädät keskimmäistä
liukusäädintä vasemmalle lähelle nousevaa histogrammi käyrää. (kuva levels 2) Klikkaa ok.
3 Säädetään levelssiä viellä kolmannen kerran, nyt säädetään tummastapäästä liukua oikealle,
leikkaamatta tummia alueita. Keskisäädintä voi viellä vetää hieman vasemmalle. Oikeanpuolimmaisella
säätimellä voi nyt hieman leikata kaikkein kirkkaimpia ( käytännössä kirkkaiden tähtien ylivalottunut keskusta)
että kirkkaimmat tähdet näyttävät kirkkailta eikä harmailta. (kuva levels 3) Klikkaa ok. Nyt näyttää jo paremmalta.

Timo Kantola

Jussi Koponen

Olen nyt tekemässä flättejä, ja mieleeni juolahti kysymys useamman illan kuvien pinoamisesta.

Olen työstämässä M101:stä, josta minulla on kuvia 5:ltä illalta. Kuinka pinoan nyt kaikki kuvat yhteen, niin että eri iltojen kuvasarjat saa omat flättinsä?

Lauri Kangas

Tee jokaisen illan kuville tuo kalibrointihomma erikseen, jolloin saat viisi kalibroitua kuvasarjaa kuten eka1.pic, eka2.pic, ... toka1.pic, toka2.pic jne. Sitten kerää kaikki viisi sarjaa yhteen ja nimeä ne yhtenäisesti cal1.pic, cal2.pic jne. Jos kuvia on paljon, kannattaa käyttää jotain ohjelmaa uudelleennimeämiseen. Itse olen iriksen kanssa käyttänyt Irfanviewin batch process/rename -toimintoa.

Tämän jälkeen voit uudelleennimetystä pitkästä kuvasarjasta pinota kuvan normaalisti.

JarmoK

Iltaa,

Nyt on pakko avautua. Asensin tänään Iriksen ja sain ekan kuvan valmiiksi sillä melko nopeasti, mutta sitten alkoi ottamaan pattiin. Nimittäin se, että olen käyttänyt DeepSkystackeria tähän asti. En tiedä onko alottelijan tuuria vai mitä, mutta lopputulos oli paljon parempi, kuin DSS:llä tehtynä ja kuvassa oli nyt väritkin.

-Jarmo


Canon 40D+EF300f/4 L IS USM+EF85f/1.8
HEQ-5+KWIQ

Astrobin tilini

Lauri Kangas

Niin sitä pitää! Itsekin vilkaisin ihan aloitteluvaiheessa DSS:ää (en tiedä paljonko on kehittynyt niistä ajoista) ja totesin että eihän tässä ole mitään järkeä. Iriksellä kaikki sujuu kuin tanssi, kunhan osaa olla pelkäämättä paria pohjimmiltaan varsin normaalia juttua.

jaffons

#20
Mites noiden eri pinoamistapojen kanssa skulaa?

Eli jos on kymmeniä 5..15min iso 200 kuvia (eli hyvähkö snr..?)  ja vastaavasti jos on pieni snr ja monta kuvaa tms? Vai riippuuko kohteesta esim. himmeät sumut vs kirkkaat pallomaiset.

--

Sanottakoon omat vähäiset kokemukset;

Tein median pinot molemmilla ohjelmilla; DSS teki tasaista jälkeä (kuten ennekin), eikä jättänyt gradientteja vaikka 6 kuvaa oli epäkeskeisiä, mahdollisesti heitti ne roskiin.
Iris ilmeisesti käytti kaikki kuvat (+6kpl epäkeskeisiä), mutta jätti gradientit oikea-/ylälaitaan, mitä en ainakaan vielä osaa poistaa. Kuva muuten ok.

Seuraavana päivänä iris ei millään osannut rekisteröidä eikä siten pinota samoja kuvia muilla metodeilla...(?)

Ei ole ollut väreillä ongelmia, tosin verrattuna DSS:n, "rgb balanceen" sai laittaa lähes peilikuvat värien kertoimista (toinen vihertävä ja toinen punertava).
Heq5pro, kwiq
WO ZII80/545
450Dmod, tsflat2

maukkaK

Kiitokset Kantolan Timolle!   Näillä ohjeilla pääsi kivuttomasti alkuun.
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

poksu

Moi,
otin itsekin ensituntumaa iirikseen ja oli kyllä yksityiskohtaiset ohjeet, kiitoksia vaan ohjeiden tekijälle! Kaikki vaiheet meni just kuten ohjeissa oli kerrottu.
Alla kaksi kuvaa M42.sta, eka on pinottu DSS:llä ja toka tällä iriksellä. Sama data siis molemmissa, samat darkit ja biasit ja flatit. DSS:n kuvasäädöt olen tehnyt ihan dss:n omilla värisäädöillä. Iriksen kuvassa sen tresholdin avulla en saanut kuvaa paremman näköiseksi. PS softasta mulla on vain se elements-versio. Osaiskohan joku sanoa kyseisestä softasta että millä vois yrittää. Vai onnaakohan vain "täys" PS:llä.


t. poksu

Timo Kantola

RegiStax 5 - no sillä pystyy ainakin kohtalaisesti säätämään - ei vaan ole mikään varsinainen kuvankäsittely ohjelma. Ragistax6 ei osaa isoja kuvia käsitellä.

http://www.astronomie.be/registax/download.html
Timo Kantola

Lauri Kangas

Haiskahtaa siltä että iris-versiossa on kalibroinnissa käyneet arvot negatiivisella puolella ja pyörähtäneet ympäri.

Jos kuvailet canonin järkkärillä, voit testata näitä ohjeita: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=6018.15 Et tarvitse muita kalibrointikuvia kuin flätit.

poksu

OK, kiitos, täytyypä kokeilla tuon ohjeen mukaan.

maukkaK

Ei siitä kyllä haittaakaan pitäisi olla vaikka käyttää myös darkkeja ja biaseja.  Mulla ainakin onnistui.
Itse käytin Gimpiä jälkikäsittelyyn ja koska Gimp käsittelee vain 8bittisiä kuvia piti Iriksestä otta kuva ulos bmp- muodossa niin onnistui parhaiten.
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

Lauri Kangas

On siitä haittaa mikäli darkkeja ei ole otettu samassa lämpötilassa light-ruutujen kanssa (hyvin haastavaa järkkärillä). Tällöin pimeävirta ei kalibroidu pois oikein ja sitä jää kuvaan. Lisäksi jos pino on tehty liian pienestä määrästä dark-ruutuja, masterdarkki on kohinainen ja sen vähentäminen kuvista lisää niihin kohinaa jota ei muuten olisi.

Sama koskee biasseja. Tein kerran järkkärikuvillani testin, jossa katsoin onko lopputuloksilla eroa jos käytän kymmenen bias-ruudun pinon sijasta tekemääni bias-kuvaa, joka on täynnä vakioarvoa. Pinolla kalibroitujen ruutujen kohina lisääntyi, koska kymmenen biassia ei vielä riitä. Vakioarvolla kalibroitujen ruutujen kohina säilyi ennallaan, mutta ne kalibroituivat silti oikein (flättien toimivuuden kannalta).

Täytyy selvästikin tehdä tästä vielä kuvallinen ohje. Olen aika lailla sitä mieltä että täyttä kalibrointisettiä on turha tehdä ennenkuin ymmärtää täysin mitä ne kaikki tekevät ja miten järkkärit ja ccd-kamerat eroavat käytökseltään. Ainoa oikeasti todella tärkeä kalibrointiruutu on flätti, ja sen toimivuuden varmistamiseksi täytyy korjata myös bias, mutta sen korjaamisessa voi oikoa.

Muistakaahan myös että kuvasta, josta on jo vähennetty dark on samalla lähtenyt pois myös bias, joten molempia ei kuulu vähentää.

maukkaK

Ilmaisin itseäni vähän epäselvästi. Tarkoitukseni oli sanoa, ettei darkit ainakaan ole syynä Poksun esimerkin huonoon Iriskuvaan. (Ellei sitten darkkien ottaminen ole pahasti epäonnistunut, mikä tuskin on asian laita, kun DSS:llä on kuva onnistunut)  Eli voi olla tuo Lauri esittämä negatiiviset arvot, tai sitten jos PS Elements käsittelee kuvaa 8:lla bitillä (niinkuin käsittääkseni on, korjatkaa jos erehdyn, saattaa riippua versiosta) ja ottaa Iriksestä kuvan 16 bittisenä ulos (esim. tiff) niin voipi Elementsissä näkyä aika köyhästi.  (Ainakin Gimpissä näin käy)  Jos ei siis muuta vikaa löydy niin voi kokeilla ottaa sen bmp muodossa ulos ja verrata.

Joo, järkkärillähän ei edes niitä ligt ruutuja välttämättä saa samassa lämpötilassa otettua, ellei kamerassa ole reguloitua jäähdytystä asennettuna.  Mutta kuten Kantolakin tässä ohjeessa toteaa, voi darkkeja käyttää, kunhan edes parin asteen toleransseissa pysytään.  Meikäläinen ei ainakaan ole vielä päässyt niin hifi vaiheeseen, että tässä pahemmin hermostuisin parin asteen heitoista. 
Onhan tuolla maailmalla firmoja, jotka modaa järkkärin IR-filsun ja laittaa jäähdytyksenkin jos parempia tuloksia järkkärillä haluaa.
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

poksu

LainaaLisäksi jos pino on tehty liian pienestä määrästä dark-ruutuja, masterdarkki on kohinainen ja sen vähentäminen kuvista lisää niihin kohinaa jota ei muuten olisi.
joo mun darkkeja ei tosiaan mitekään ennätyspaljon ollut, enemmänkin ennätysvähän eli kokonaiset 5 kuvaa.. joten kunhan ehdin niin kokeilen sillä pelkän flatin sarjalla. Ja voi olla että sillä 8-bit -jutullakin on oma vaikutus´, kokeilen sitä bmb kuvaa myös.
t. poksu