M3

Aloittaja Lauri Kangas, 08.02.2007, 23:25:57

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

M3
Enpäs löytänyt aiempaa aihetta..?

Tässä yksi viime vuoden viimeisiä kuvia

35cm f/10 SCT, Canon 30D, 16x30s.

-Jarz-


Laitetaanpas tänne toinenkin kuva M3:sta. Kuvasarja otettu 26.2.2007 ja nyt kun on ollut pilvistä, niin ehdin käsitellä noita aikaisemmin otettuja kuvia. Tämä kuva on oikeastaan ensimmäinen syväntaivaan kohde, jonka olen onnistunut kelvollisesti kuvaamaan.



Kuvasarjassa oli 36 kuvaa joista vain 14x20s ISO800 valotusta pinottu. Loput oli tärähtäneitä. Valosaastetta oli taas ihan riittävästi ja lisäksi alkoi aamukin jo sarastamaan viimeisten kuvien kohdalla  :).

Itse kohteesta sen verran, että kyseessä on ns. pallomainen tähtijoukko, missä on arviolta 500 000 tähteä. Se sijaitsee noin 33 900 valovuoden etäisyydellä maasta.

Lisätietoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Messier_3

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Juha-Matti Penttilä

Reilun kuukauden tauon jälkeen kuvasin pallomaisen tähtijoukon M 3:n. Viimeksi olen kuunpimennystä kuvannut omalla putkella.
Valotusta on 16 kpl 2 minuutin valotuksia, yhteensä 32 minuuttia. Darkit 8 kpl 2 min. Herkkyys 1600. Putki 10" newton f/4.7, kamerana Canon 400D. En käyttänyt autoguideria raakakuvien ottamiseen! Kuvattu 9.4.2007 ennen keskiyötä.

Raakakuvat on pinottu DeepSkyStacker 2.6.0 ohjelmalla. Laitoin "Raw/FITS DDP Settings..." valikosta ruksin kohtaan "Create super- pixels from the raw Bayer matrix (no interpolation)" sekä Raw Files että FITS Files välilehdille. Lopullisen kuvan resoluutio on puolet raakakuvan resoluutiosta mutta kuvien pinoaminen on paljon nopeampaa.

EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Rscl

Tässä M3, yllättävän himmeä kohde...


Mare Nectaris

Todella upea kuva, Jorma!
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

TsH

Nätti kohdehan tuo on. Tässä otos viimeyöltä:


Nikon D80 + 14" Meade LX200GPS.

MarkoM

#6
M3 viime yöltä (19.4.2008 klo 23:47):



Canon 30D + 14" Meade LX200GPS (f/3556mm). Pinottu DSS:llä 15 valotuksesta, valotusaika yhteensä 4m 41s. ISO1250.

Tämä näyttäisi olevan vähintään yhtä upea kohde kuin M13, etenkin valokuvauksellisesti (mutta myös visuaalisesti joukko hajoaa kivasti yksittäisiksi tähdiksi 14-tuumaisella teleskoopilla). Paras kuvani pallomaisesta tähtijoukosta (viime syksyiset yritykset M13:sta suhteen epäonnistuivat pahasti), ja varmasti tämän pariin vielä palataan moneen kertaan.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

jarikankaanpää

Tässä M3 kauhavalta nähtynä (kuvattuna)
Meade 12sct, f6,3 & Nikon D300.
Jari K
http://www.lakeudenursa.fi/galleria/v/jarik/deepsky/Messier3.jpg.html?g2_imageViewsIndex=3
Jari Kankaanpää

Jurassic

M 3 kuvattu viime yönä, 27.04.08. Meade dsi 25x 10sek. Valosaaste haittaa tosi pahasti. Kuvista tulee punaiset lyhyelläkin valotuksella.
Omegon eq5
Canon 1200D full spectrum mode

einari

Jurassic, mielestäni kuvasi punaisuus ei johdu valosaasteesta vaan siitä että joku vetää väritasapainon pieleen.
Mitä komponentteja käytät kuvaukseen ? Peil/linssiputki, suodattimia ?
Voiko DSI:n väritasapainoa säätää ?
Olen kyllä ennenkin nähnyt DSI:llä otettuja punertavia kuvia joten en tiedä onko siinä oleva kenno jotenkin erikoisen herkkä punastumaan.
___
Tapio

Jurassic

Itseasiassa toi kuva näyttää ihan erilaiselta mun kannettavan näytössä. Kotikoneen näytössä on ihan punainen.
Elikkä mun parveken vastapäätä seisoo n. 20metrin päästä iso katuvalaisin joka paistaa joskus päivälläkin punertava valoa.
Edellisenä syksynä se oli noin pari kk rikki "ei mun syytä" ja silloin sain suht mainiota kuvia kyseisellä kameralla. Olin niin innoissaan siitä lyhyestä hetkestä.  Sitten kun sitä korjattiin, niin jopa visuaalisesti on lähes mahdoton havaita jopa messierin kohteita. Paistaa suoraan havaintopaikkaan. Niin putkena on 20cm SkyWatcher.
Kohta joudun käyttänään vandaalikeinoja sitä kohti?!! Muuten, onko kenelläkään kokemusta valosaastesuodattimen käytöstä ccd-kuvauksessa ja visuaalihavaitsemisessä? Auttaako semmonen tähän hätään?
Omegon eq5
Canon 1200D full spectrum mode

einari

Hmm, yleensä valosaaste vaikuttaa enemmän taustataivaaseen kuin tähtien väreihin.
Mutta kyllähän valosaastesuodattimet auttaa jossain määrin (joskaan ei täysin korvaa pimeää paikkaa).
Kevyin vaihtoehto on ns LPR-suodattimet, sitten astetta 'järeämpiä vaihtoehtoja' ovat
Astronomik CLS ja IDAS LPS.
___
Tapio

Mare Nectaris

... tosta saa punaisen värin pois pudottamalla saturaatiota about 80 pykälää alas ...
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Uppo

Lainaus käyttäjältä: Mare Nectaris - 28.04.2008, 20:53:49
... tosta saa punaisen värin pois pudottamalla saturaatiota about 80 pykälää alas ...

jep, mutta väritasapainoa se ei korjaa.
Jani Virtanen

Mare Nectaris

... no sitte cyan 25, magenta 47 ja yellow 64 ja saturaatiot alas -6. Mitens toi?
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera