M51 - Pyörregalaksi

Aloittaja tapioe, 21.07.2006, 21:37:45

« edellinen - seuraava »

Jussi Koponen

Oikein mallikasta meininkiä!

VP

Kyllä, hieno kuva Oskarilta!

-V

Oskari

Kiitoksia Jussille ja Villelle! :smiley: On kyllä ihan mukavaa puuhaa tuo galaksien kuvaaminen. Tuolla suuntaa taivasta niitä on vaikka ja kuinka eikä tähtiäkään ole liiaksi. Tietysti olisi kiva saada pidempiä osavalotuksia, mutta näillä nyt mennään. :cheesy:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

wm-x

Tässä taas liian pieni kohde omalle polttovälille. Tähdet ovat venyneet, mutta sain jotain väriä niihin nyt. Käsittelyssä PI kanssa menty taas askel eteenpäin.

J Piira

Hienoja  hyvin käsiteltyjä kuvia!  Laitan joukkoon oman dss:llä pinotun ja Pixinsightilla "käsitellyn" yrityksen.  (iso 800  240s/kuva 97 kuvaa mod EOS 60D)) Paljonko wmx:llä on valotusta tuossa hienossa kuvassa? Jos tuohon omaan kuvaa lisää valoa pitempinä valotuksina, niin onko mitään hyötyä pienentää iso-arvoa?
- Jukka -

wm-x

Hieno tuo sinunkin kuvasi. 30×10min oli omassa valoitusta.

Sensorgenin mukaan voisit käyttää hyvin iso 400. Kohina ei vielä tolkuttomasti kasva. Hyödystä en tiedä, mutta ainakin periaatteessa et polta tähtiä ja galaxin keskustaa niin helposti.


Sensorgen linkki:
http://www.sensorgen.info/CanonEOS-60D.html

Tertsi

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 21.03.2017, 09:28:53
Sensorgenin mukaan voisit käyttää hyvin iso 400. Kohina ei vielä tolkuttomasti kasva.

Huikeita M51 kuvia täällä!  :cool:

Miten tuota Sensoregin käppyröitä luetaan? Minun kamera on Canon EOS  500D.

Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Tertsi - 21.03.2017, 09:37:49
Huikeita M51 kuvia täällä!  :cool:

Miten tuota Sensoregin käppyröitä luetaan? Minun kamera on Canon EOS  500D.

Kannattaa katsoa niitä lukuja. Itse katsoisin missä on suurin saturation(full well capasity) ja noise kohtuullisen pieni. Eli sinunkin kohdalla varmaan iso 400. Olikohan canonissa jotain erikoista tuon suhteen? Ei kai.

Jussi Koponen

Valottelin oman M51:n loppuun hetki sitten. Aloittelin projektin jo vuonna 2014 ja olen aina silloin tällöin kuvannut tätä lisää. Vaikein projektini, lähinnä teknisten ongelmien takia. Maaliin päästiin kuitenkin.

Iso kuva löytyy tuolta: https://astro.galleria.fi/kuvat/2014%20Deepsky/M51_LRGB_ha.jpg/_full.jpg

Timpe

Jussi meni sitten latistamaan J.Piiran ja wm-x:n hienot kuvat...  :tongue: Olin näet juuri aikeissa kehua erityisesti J.Piiran kuvaa (upea saavutus kotikutoisella laitteistolla!), kun Jussi vetäisi pakasta tällaisen pro-galaksikuvan. Tämä on kait sitten sellainen "vallan huikea" loppukuva!  :laugh:
Mitä mahdat muuten pitää vuodesta 2014 lähtien kuvatun kuvan kokonaisvalotusaikana?
- Timo Inkinen

RL

Jussilta loistava kuva taas.

Jussi Koponen

Kiitoksia paljon Timpe ja Roope!

Tosiaan JPiiralla oli itse tehty kalusto ja aivan mahtava suoritus, respect! Wmx:llä taasen mukavan avaruudellinen kuva lyhyellä polttovälillä.

Valotusaikaa kertyi 46 tuntia. Huonoja ruutuja oli yli 10 tuntia.
Vuonna 2014 kuvasin suurimman osan luminanssista, ikävä kyllä kollimaatio ei ollut aivan yhtä hyvä kuin nyt, joten kuvan tarkkuus ei ole ihan paras mahdollinen. Mutta jääköön tuohon, en jaksa enää valottaa enempää, enkä varmaan kerkeäkään kun kuvausmökin tontti lähtee alta ja uutta ei ole tiedossa. Saattanee tämä harrastus jäädä tähän, ainakin  pariksi vuodeksi.


wm-x

Aivan todella upea suoritus jussilta. 46 tuntia! Apod kamaa  :azn:

einari

Jep, aivan upeaa kamaa. Punaiset vetyalueetkin suorastaa loistaa.
Harmi jos tontti menee alta ja harrastus sen takia hyytyy.
___
Tapio

J Piira

Joo komea kuva Jussilta siitä jo näkee mitä tuosta kohteesta löytyy. Kiitoksia kaikille noista kuvaani ja kalustoani koskevista kannustavista kommenteista :azn:
- Jukka -