Microsoft Lifecam Cinema HD

Aloittaja Gronjyr, 11.09.2010, 17:52:33

« edellinen - seuraava »

Lithos

1.25" IR cut suodin pyöritettynä tuohon okulaariholkin päähän toimii myös sangen erinomaisesti tämän kanssa. Valkotasapaino saa silti olla vähän eri asennossa kuin mihin automaatilla pääsee mutta värit saa kyllä sitten kohdalleen. Ilman mitään IR cut suodinta kuvaa on jokatapauksessa hyvin vaikea tarkentaa muilla kuin puhtailla newton putkilla koska IR:lle ei linssi elementtejä tai korjauslaseja optimoida.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Janius

Mietin myös 1,25" IR cutin ostamista. Mistä sellaisen saisi parhaiten ostettua? Tuo pikkuriikkinen viritys on hankala ja jää pakostakin vähän vinoon, mutta kyllä sillä venuksen kanssa tuli hyvin luonnollista jälkeä. Tuolla filmistä tehdyllä ir-filsulla taasen venusta ei selvästi saanut yhtä teräväksi kuin normivalossa, filmin optinen laatu kyllä tietysti vaikuttaa tähän. Venus oli muuten niin iso että ei mahtunut täydellä zoomilla kuvaan.

Lithos

Teleskop Express saksassa ja Modern Astronomy briteissä ainakin moisia suotimia tarjoavat. Hinnat näyttäisivät olevan muutaman kympin luokkaa. Maksu molempiin hoituu paypalilla ja toimii kuin itsekseen. Muistelen nähneeni näitä suotimia myös kotimaassa Ylva Astronomian sivuilla. Noista kaupoista sai muistaakseni myös baaderin IR pass filtteriä joka on käsittääkseni laadukas vaihtoehto IR kuvaukseen, mihin tuo lifecam sopii erinomaisesti (kaikki pikselit ir herkkiä).
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Lithos

Otin sen mystisen muovin kennon ympäriltä pois kennon puhdistuksen yhteydessä, ei tuntunut vaikuttavan toimintaan ainakaain heilentävästi, auringonpilkut kertonevat totuuden jos sää täällä joskus selkenee.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

prototype

Rupesinpa siinä aikanikuluksi modailemaan life camia planeettakäyttöön. Miettiessäni sopivaa kokoonpanoa silmiini osui skylinerin mukana tullut 25 okulaari. Aikani pähkäiltyä päätin, että tästä se lähtee. Purin okulaarin ja sitten kamerankimppuun. Seurasin netissä olevia ohjeita ja kun ohjeita lukee niin tarkkaavaisuus pienenee ja tämä kostautui minulle lopussa. Onnistuin purkuvaiheessa tökkäämään piirikortilta yhden komponentin irti ja kun pintaliitoskomponentteja on niin eipä taida takaisinlaitto onnistua. Harmitti aikalailla kun huomasin rikkoutumisen vasta sitten, kun olin saanut koko härvelin kasaan.

No huomenna kohti kauppaa ja uutta lifecamia purkuun, koska kun nyt kerran aloitin niin tehdään se myös loppuun.

Alla olevista kuvista näkyy mitä olisi ollut valmis kamera ja myös rikkoutunut piirilevyn kohta ja siitä tipahtanut komponentti. Joten kaikille tiedoksi jotka lifecamin haluaa modata. Olkaa erittäin varovaisia ruuvien availussa pahoista paikoista. Tuo irronnut komponentti oli kai pystyssä tuossa piirillä ja lähti niin kevyesti irti, että en huomannut sitä millään tavalla.

Jos jollakulla on kuva tuosta komponentistä paikallaan niin voisin sen avulla yrittää takaisin juottamista.

Lithos

Itsellä oli myös rikkoontuminen lähellä, tuli yllättävä mutka matkaan omassa modauksessa kun yksi linssipakan kiinnike olikin juuttunut paikalleen. Jouduin sitten sulattamaan sen pois tieltä mikä tilan ahtaudesta johtuen oli varsin tarkkaa touhua. Mustan maalin puutteessa vielä mursin sen ledin pois pihdeillä :p

Hyvin on tosin pelannut kun vain joskus olisi kelejä... täällä päin on ollut pari viikkoa kokolailla pilvistä ja selkeää lähinnä silloin kun olen töissä..

Käytin omassa modauksessani tätä, ja toimi loistavasti:

http://www.billetparts.co.uk/catalog/lifecam-adapter-p-122.html
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

prototype

No nyt on uus kamera modailtu ja tälläkertaa homma onnistui. Vielä noihin netin ohjeisiin palatakseni, niin http://ghonis2.ho8.com/lifecam/lifecam2914.jpg[/img]]
Yllä olevan kuvan vaihe on täysin tarpeeton ja voit helposti rikkoa kamerasi!!!

on tämä vaihe täysin turha ja tuossa juuri rikoin ensimmäisen kameran. Tuo jalka lähtee irti, kun putken etu ja takapäästä irrottaa yhden ruuvin. Kuvasta on helpompi hahmottaa mitä ruuveja tarkoitan.

Janius

Huomasin myös itse tuon turhaksi kun modasin kameraa ja jätin onneksi ronkkimatta tuonne sisään. En myöskään ymmärä miksi mikrofoni olisi pitänyt laittaa takaisin paikalleen, jätin sen pois. Miltä sen kennon päällä olevan muovin pitäisi muuten näyttää, en itse huomannut sellaista.

Lithos

Minulla oli siinä sellainen muovikalvo joka meni osin piirilevyn päälle, otin pois kun siihen oli tarttunut pölyä joka ei lähtenyt puhaltamalla irti. Vieläkin on joku hiukkanen jota en saa pois ja en tiedä kennon puhdistuksesta mitään niin ei hajua millä sitä uskaltaisi sutia. Mikrofonin otin myös pysyvästi irti, en käsitä mitä tarvetta kamerassa siihen olisi.

Pitää yrittää etsiä jostain joku threadi joka liittyisi kennon puhdistamiseen ja siihen mitä ainetta siihen uskaltaisi käyttää yms.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Janius

muovikalvoa ei siis näköjään kamerassani ole. Itse olen putsannut kennoa vanupuikolla mikroskoopin läpi katsellen. Irtonaisemmat pölyhiukkaset voi puhaltaa pois pienellä käsipumpulla.

prototype

Ei se muovikalvo ainakaan omassani kamerassa ollut kennonpäällä, vaan ainoastaan suojana noille ympärille oleville komponenteille.
Itse putsasin kennon järkkäreiden kennonputsausaineella. En tiedä oliko hieman liian tujua, kun vanupuikonpäähän jäi sinistä väriä putsauksen jäljiltä.

Iida M

Osaatteko sanoa kuinka pitkä johto tuossa on suunnilleen?

Lithos

olisiko puolitoista pari metrinen mutta olen käyttänyt kahden metrin jatkon kanssa ja hyvin toimii.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Iida M

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 01.11.2012, 20:30:33
olisiko puolitoista pari metrinen mutta olen käyttänyt kahden metrin jatkon kanssa ja hyvin toimii.

Selvä, kiitos.  :smiley:

kjj

Tässä oma versioni - suht hyvä runko filtterikierteellä syntyi käyttökelvottoman huonosta barlowin puolikkaasta, jonka sain purettua vieläpä siten, että sen saa tarvittaessa kasattua ehjänä takaisin. Modauksen kanssa meni puolisen tuntia aikaa, seuraava syntyisi varmasti paljon nopeammin ja varmemmin.

PS. Jos joku tietäisi hyvän capture-softan Linuxin puolelle, jolla ko. kameran automaattisen valotuksen saa kytkettyä pois, niin saa suositella. Vaikka monessa softassa on brightness- ja contrast-säädöt, niin niillä ei saa automaattivalotuksen aiheuttamaa puhkipalamista korjattua mitenkään. En millään oikein puolipakollakaan jaksaisi asentaa tuohon käyttämääni läppäriin Windowsia, mutta pakko kai siihen on sitten nöyrtyä, mutta vain viimeisenä vaihtoehtona :)