M81

Aloittaja tapioe, 05.08.2006, 17:30:15

« edellinen - seuraava »

tapioe

M81
Yön 4.8. kuvasatoa: Bode galaksi (M81) 13 miljoonan valovuoden takaa. Kirjassaan "The Messier Objects" Stephen James O'Meara kertoo nähneensä galaksin paljain silmin hyvissä olosuhteissa Hawajin pimeällä taivaalla.  "Kuvausvälineistönä oli SWED80 ja DSI Pro  HEQ5 Pro jalustalla. Tarkennus tuntui osuvan aika kohdalleen ja valoitusaikaa oli noin 22 minuuttia 42,2 sekunnin otoksista pinottuna. Dark framet olisi kuitenkin pitänyt ottaa uusiksi, koska lämpötila oli ehtinyt laskea niiden ottamisen jälkeen.



Tässä uudempi kuva (18.8.). Valotusta 59 minuuttia.
Värit lisätty (5.11.)



Ja väriversio (20.9.), värikanavia valotettu lisää.






Tapio E.
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

artoni

Komea kuva. Jatka Tapioe vaan samaan malliin noita kuvia katsoo mielellään.

@kiistoni

Olen itsekin ajatellut hommaavani SWED80 putken, joten nämä kuvat oli hyvä nähdä ::)

Timo-Pekka Metsälä

#3
M81 on varsin haastava kuvauskohde, jonka spiraalihaarat ovat yllättävän himmeitä, joten niiden saaminen näkyviin on hyvä suoritus. Valotusta vaan lisää vielä tai pimeä kuvauspaikka niin siitä se lähtee. Jos kuvauspaikka on kaupungissa, niin valotusta tarvitaan moninkertainen määrä pimeään paikkaan verrattuna. Kuvat kannattaa lisäksi säätää siten, että taustataivas ei ole aivan pikimusta. Mustaa päätä ei siis kannata leikata eikä myöskään valkoista päätä polttaa puhki, molemmissa häviää informaatiota. Itsekin olen kyllä usein "syyllistynyt" niihin, mutta kuvankäsittelyä harjoittelemalla homma alkaa sujumaan. Käsittelin harjoitustyönä uudestaan oman M81-kuvani viime talvelta. ed.linkki

PetriKe

#4
Hyviä kuvia tapioe  :D Minusta tuntuu, että tuosta keskimmäisestä kuvasta saisi vielä joitain bittejä näkyviin (=spiraalit), jos loiventaa vähän kontrastia. Jatka vaan samaan malliin. Harjoitus tekee mestarin.

EDIT: Latasin tuon keskimmäisen version koneelleni ja vähensin vähän kontrastia sekä säädin vähän histogrammia, niin johan tuli spiraalihaarat hyvin näkyviin. Eli kyllä ne siellä on, kun vähän houkuttelee...
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Never

Lainaus käyttäjältä: tapioe - 05.08.2006, 17:30:15Kirjassaan "The Messier Objects" Stephen James O'Meara kertoo nähneensä galaksin paljain silmin hyvissä olosuhteissa Hawajin pimeällä taivaalla.

Niin kyllähän se näkyykin, ihan Suomesta kanssa!

/Jake

tapioe

Lueskelen näitä viestejä myrskyiseltä Kreetalta kännykän kautta. Kuvia en näe, mutta kiitokset Timo-Pekalle ja Petrille kommenteista ja vihjeistä, palaan asiaan kun pääsen tietokoneen ääreen. Kuvat on otettu Helsingin keskustassa, joten valosaastetta  piisaa.  tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

tapioe

#7
Lainaus käyttäjältä: Never - 17.10.2006, 21:18:14
Niin kyllähän se näkyykin, ihan Suomesta kanssa!

/Jake

Hieno saavutus! Galaksin magnitudi on 6.8 ja Henriksson ja Mäkelä väittävät kirjassaan "Messierin kohteet" M81 olevan kaukaisin kohde, joka koskaan on nähty paljain silmin ja siihen on pystynyt vain muutama ihminen koko maailmassa. Olin itse alkusyksystä itäsuomessa erittäin pimellä  havaintopaikalla erinomaisessa kelissä havannoimassa. M31 näkyi paljain silmin helposti, M33 mahdollisesti (kun oli ensin kiikarilla sen tarkasti paikallistanut), M81:stä  ei ollut toivoakaan.

tapio e
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

VeikkoM

#8
Lainaus käyttäjältä: tapioe - 26.10.2006, 19:35:45
Hieno saavutus! Galaksin magnitudi on 6.8 ja Henriksson ja Mäkelä väittävät kirjassaan "Messierin kohteet" M81 olevan kaukaisin kohde, joka koskaan on nähty paljain silmin ja siihen on pystynyt vain muutava ihminen koko maailmassa. Olin itse alkusyksystä itäsuomessa erittäin pimellä     
havaintopaikalla erinomaisessa kelissä havannoimassa. M31 näkyi paljain silmin helposti, M33 mahdollisesti (kun oli ensin kiikarilla sen tarkasti paikallistanut), M81:stä  ei ollut toivoakaan.

Ymmärtääkseni M81:n näkeminen vaatii kuitenkin poikkeuksellisen hyvän näön ja
hyvät olosuhteet.  Itselläni ei olisi toivoa varmaankaan edes vuoristo-olosuhteissa.

Se lienee todellakin kaukaisin paljain silmin nähty kohde.  Muita lähes samalla
etäisyydellä olevia ovat Centaurus A ja NGC 253.

Ks. http://www.ursa.fi/blogit/viisari/index.php?title=kuinka_kauas_nakyy&more=1&c=1&tb=1&pb=1

* * *

M81 taitaa kulkea erisnimellä "Boden sumu".  Johann Bode löysi kohteen v. 1774
ja kuvitteli sitä sumuksi.  Tuolloihan ei galakseista tiedetty mitään.   Jostain syystä
tuo on myöhemmin vääntynyt myös "Boden galaksiksi".
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Never

Lainaus käyttäjältä: VeikkoM - 27.10.2006, 00:41:27Ymmärtääkseni M81:n näkeminen vaatii kuitenkin poikkeuksellisen hyvän näön ja hyvät olosuhteet.

Tämä pitää osin paikkaansa. Hyvästä näöstä en tiedä, joudun itsekin turvautumaan silmälaseihin. Olosuhteet pitää kyllä olla kohdallaan. Tuo että kohteen ovat onnistuneet näkemään vain muutamat ihmiset maailmassa on vähän niin ja näin. Netistä löytyy Skiffin raportti (http://www.seds.org/Messier/xtra/supp/m81naked.txt) kohteen näkemisestä paljain silmin, tosin vuodelta 1997, jonka mukaan hän oli 4. ihminen maailmassa joka kohteen näki ilman välineistöä. Uskon kyllä että tuo ihmisten määrä on lisääntynyt dramaattisesti. Muistaakseni myös Timo Karhula on nähnyt kohteen paljain silmin.

Oma havaintoni on vuodelta 2004 ja kohde oli 45 asteen korkeudella Teneriffalla. Tähti HD 87703 näkyi lähistöllä ja myös galaksi itse. Ja tietysti havainto on tehty puhtaasti paljain silmin, kiikareita käytettiin vasta piirtämisen ja havainnoinnin jälkeen, ei missään nimessä ennen! Myös mökiltäni keväisin olen saanut pientä "kutinaa" aikaiseksi kohteen kanssa.

Muistakaa että mm. Tähtikalliolla rajamagnitudi pyörii lähellä 7:ää, joten ehkä joku vikkeläsilmäinen ehtii jo kohdetta yrittää sieltäkin ;) Tämän vuoden DS-tapaamisessa ainakin M2, M15 ja M33 näkyivät helposti ihan vain oikeaan suuntaat katsottaessa.

/Jake

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Never - 27.10.2006, 13:37:02
Oma havaintoni on vuodelta 2004 ja kohde oli 45 asteen korkeudella Teneriffalla. Tähti HD 87703 näkyi lähistöllä ja myös galaksi itse. Ja tietysti havainto on tehty puhtaasti paljain silmin, kiikareita käytettiin vasta piirtämisen ja havainnoinnin jälkeen, ei missään nimessä ennen! Myös mökiltäni keväisin olen saanut pientä "kutinaa" aikaiseksi kohteen kanssa.

Olin todistamassa kyseistä hetkeä ja keli oli todellakin kohdallaan, rajamagnitudiksi saimme pienen tappelun jälkeen 7.0-7.2 riippuen tulkinnasta. Näin mm. Korpin sisältä noin 60% tarkkuudella hieman yli 7 magan tähtiä ja kourallisen himmeämpiäkin, mutta mukaan tuli muutamia sivuosumiakin. Itse en pystynyt tuijottamaan M81:stä koska Sagittarius häikäisi etelä-taivaalla, se oli huomattavasti mielenkiintoisempaa kuin uhrata pari tuntia kallista aikaa nähdäkseen vilauksen tutusta galaksista  :D
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Mikko Päivinen

 Sain myöskin kuvattua tätä galaksia ja tässä on 7 tunnin valotuksen jälkeen tämän näköinen kuva.

Ja täysreoluutiokuva löytyy täältä http://www.kolumbus.fi/jappervokki/M81LLRGB.jpg

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Mikko Päivinen

 Valotin M 81 galaksia vielä lisää ja sain myös tuon Holmberg XI kohteen paremmin esille. Nyt valotusaika on yhteensä 9 tuntia ja 30 minuuttia (L 300 min, R 90 min, G 90 min, B 90 min).


Ja täysresoluutiokuva löytyy täältä http://www.kolumbus.fi/jappervokki/M81LLRGBready.jpg

Kyllä oli työn ja tuskan takana saada nämä valotukset kasaan kun pilvet keskeytti lähes joka kerta kun kuvasin kohdetta. Siinä meni sitten viitisen yötä valvoessa  >:( . No nyt se on sitte kuvattu tämäkin säkkärä.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

YoKahainen

Älyttömän hienoja kuvia.

LKE

tapioe

Lainaus käyttäjältä: YoKahainen - 19.12.2006, 20:57:46
Älyttömän hienoja kuvia.

Täytyy peesata. Mikko on yksi ihan Pro tässä astrokuvaushommassa foorumilaisten joukossa. Lisää vain samaa laatua!

tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount