iOptron iEQ45 jalusta

Aloittaja VeijoT, 25.06.2010, 13:08:10

« edellinen - seuraava »

VeijoT

Tuossa näyttää olevan hintaluokassaan varsin mielenkiintoinen jalusta, hammaskehät ovat riittävän suuret, joka parantaa seurantavirhettä.
Heinä- elokuussa myyntiin.

Veijo T


Valmistaja:
http://www.ioptron.com

Muutama arvio jalustasta
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/3836299/Main/3832932



Kaizu

IOptonin sivulta tuli vain virheilmoitus. Cloudy night sivuston kautta jalusta löytyi. Speksien mukaan olisi kilpailija Losmandyn G-11 jalustalle, samoin kuin HEQ-6:lle. ruuvivaihteen pyörät ovat halkaisijaltaan samaa luokkaa kuin G-11 jalustassa (G-11 125mm, iOptron 130mm/115mm). Hintahan näyttäisi olevan reippaasti halvempi kuin Losmandyn. Vielä kun tulisi markkinoille ja joku uhrautuisi koekaniiniksi. Tämä oli tarkoitettu vihjeeksi T&A:lle ja Jorma Koskelle.

Kaizu
Kai Forssen

kemilainen

Tuossa Kiazulle. Vastasin v.Telle. Tilanne ei muutu, laitatko kumia väliin. Virhe pysyy samana. Messinki materiaalina, kulutus nopeaa. Et pysty asentovirhettä korjaamaan.
Ääni voi hiljetä, vahingot samat.

GaryP

Juhannuksena ne pahimmat vahingot sattuvat, jos laittaisi sittenkin vähän kumia väliin...

Hmm, kuuluikohan tämä tähän ketjuun laisinkaan?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 25.06.2010, 16:11:38
Tuossa Kiazulle. Vastasin v.Telle. Tilanne ei muutu, laitatko kumia väliin. Virhe pysyy samana. Messinki materiaalina, kulutus nopeaa. Et pysty asentovirhettä korjaamaan.
Ääni voi hiljetä, vahingot samat.
Liittyykö tämä vastaus jotenkin iEQ45 jalustaan?

Kaizu
Kai Forssen

kemilainen

Varmasti liittyy. Eiköhän nuo rattaat ole samanlaisia. Ei virhettä korjata muutoin kuin säätämällä hammaskosketukset oikein.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 30.06.2010, 14:46:39
Varmasti liittyy. Eiköhän nuo rattaat ole samanlaisia. Ei virhettä korjata muutoin kuin säätämällä hammaskosketukset oikein.
Siis onko iEQ45 jalustassa hammaskosketukset jotenkin väärin?

Kaizu
Kai Forssen

kemilainen

Ilmeisesti näin on. Moititaan noita kiinalaisia. Osat on mutta säätämättä. Britti-autoissa aikanaan sama tilanne. Kaikki tuli mukaan mutta itse jouti laittamaan paikoilleen  ja sovittamaan.

VeijoT

Joo ei ihan joka paikkaan kannata muovia tunkea, lieneekö tässä IEQ45 vaihteisto tehty muovirattailla, vai onko jotakin metallia, siitä ei löytynyt vielä dokumenttia.
Hyvin usein pienoismoottorien vaihdelaatikot on muovirattailla mutta ei aina, kaukoputkien jalustoissa ne ei välttämättä toimi kunnolla. Näistä ei useinkaan kerrota valmistajan sivuilla, ostajan täytyy itse ottaa niistä selvää.

Mutta esim. Cpc 800 sisältää nailon kuulia koko kehällä, siitä tulee ongelmia wedgen kanssa ne alkaa litistymään tuossa ohje kuinka ne saa pois. ( mutta vasta takuuajan jälkeen )
Dokumentti löytyy Google haulla  " How To Replace Factory Original Nylon Azimuth Bearing Balls " koskee siis CPC sarjaa.

Veijo T








Kaizu

Speksien mukaa iEQ45 sopisi Suomen olosuhteisiin. Tuntiakselin kulman saa asetettua 5-70 asteen välille. Pakkastakin sen  luvataan sietävän -20 asteeseen asti. Hammaspyörien materiaaliesta en löytänyt tietoa paitsi isomman, iEQ75, kohdalla, isot pyörät ovat pronssia. Valmistusmaakaan ei selvinnyt. iOptron näyttää olevan Amerikkalainen yritys joka kertoo olevansa "globaali".
Konttori näyttää olevan Woburnissa, Massachusetissa. On jopa tullut joskus käytyä aika lähellä kun matkustin Bostonista Portlandiin ( silloin ei tosin tainnut ko. firmaa olla olemassa). Pohjoismaiden edustus näyttää olevan Ylva-astronomialla, ehkä Miikan kautta voisi saada tarkempaa tietoa luulon sijaan. IOptron-China sivuilta en iEQ jalustoja löytänyt.

Kaizu
Kai Forssen

Jorma Koski

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 25.06.2010, 15:39:37
Vielä kun tulisi markkinoille ja joku uhrautuisi koekaniiniksi. Tämä oli tarkoitettu vihjeeksi T&A:lle ja Jorma Koskelle.

Kaizu

Jalustan hinnan säästää jopa kymmenessä vuodessa artikkelien kirjoituspalkkioilla  :rotfl:

Ehkäpä joku lainaa testattavaksi?
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Riqis

Hei vaan,

Laite on nyt pyydetty lainaan Ylvasta T+a:n testattavaksi jahka niitä saadaan Suomeen.
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

Timpe

CN:n linkkejä seuraamalla löytyi tämä sivu...
http://www.altairastro.com/product.php?productid=16361&cat=266&page=1
...jossa mainitaan käyttölämpötilasta näin: "Lowest working temperature: -20°C."
Olisiko tehdas varovainen vai realistinen lupaamisensa suhteen?  :undecided:
Samat lukemat löytyvät myös kookkaamman iEQ75-GT mallin esittelystä...
http://www.altairastro.com/product.php?productid=16367&cat=266&page=1
- Timo Inkinen

einari

Täällä ensimmäisiä käytännön kokemuksia jalustasta - lähinnä (aika kriittisiä) arvioita ulkoisesta laadusta,  mutta toivottavasti tulee myös toiminnallisesta laadusta:

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/4198974/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/all/vc/1
___
Tapio

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: einari - 21.11.2010, 17:08:20
Täällä ensimmäisiä käytännön kokemuksia jalustasta - lähinnä (aika kriittisiä) arvioita ulkoisesta laadusta,  mutta toivottavasti tulee myös toiminnallisesta laadusta:

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/4198974/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/all/vc/1

Nyt tuli jotain taulukkoa tuosta periodisesta virheestä, mikä on noissa ensimmäisissä mittauksissa 15 kaarisekuntia "huipussaan"
Katselin vähän oman jalustani taulukkoja tältä sivulta: http://demeautis.christophe.free.fr/ep/heq5.htm ja paremmaltahan tuon Ieq45:n käppyrät näyttää tuolla suurimmaksi osaksi, jos tuota Conrad -moottorin taulukkoa ei laske.