Mare Nectaris

Aloittaja kirka_, 20.04.2010, 04:05:35

« edellinen - seuraava »

Ari Haavisto

Pitkästä aikaa pääsin taas kuvauspuuhiin viime yönä. Ei, ei ole vielä SW500P:n uusi peili saapunut, joten vanha uskollinen 400P pääsi kuvauspuuhiin. Huonoa seeingiä oli luvattu ja sellainen se olikin, vaan pienellä polttovälillä pääsi kumminkin kuisemakuvaamaan tunnelmaotoksia.

Wham! Melkoinen pamaus ollut, kun tuo Nectaris syntynyt. Laskevan auringon valossa tuo oikein hyppää silmille, vaikka kuvankäsittelytaito päässyt sen verran kesän aikana ruostumaan, etten sitä ehkä täysin vangittua saanutkaan.

Alla rajusti pienennetty kuva. Isompi löytyy sitten tämän linkin takaa


Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Parallax

14.6.16 19.34. CPC1100, ASI224MC, IR-Pass 685nm.
4 Kuvan mosaiikki jonkin verran alkuperäisestä pienennetty.


Ari Haavisto

Jatkoin leikkimistä tuonne putkenrakennusketjuunkin laittamallani Fracastorius-kuvalla viime Su-Ma yöltä ja aloin ihmetellä, kun kuva sietää ihmeellisen monta terävöityskierrosta photarissa. Se oli kuitenkin taltioitu kelissä, missä minulla oli oikeasti vaikeuksia tarkentaa fokukseltaan ja terävyydellä edestakaisin pumppaavaa ja aaltoilevaa näkymää läppärin ruudulla. Hetken mielijohteesta heitin terävöimättömän pinon DStationiin ja ajoin Usatov deconvoluution ja mitä ihmettä, sehän toimi. Kaksi kertaa tätä ennen olen edes välttävästi voinut käyttää deconvoluutiota kuukuviin, kun keli on ollut oikein hyvä, ja nyt sitten tämmöiseen. Vahvistaa käsitystäni siitä, että tällä putkella materiaali ja sen käsittely on erilaista. Ei tässäkään kuvassa mennä SW400:n ohi, mutta ihan nätti kuva jo, jos antaa anteeksi tietyn deconvoluution tuoman räikeyden ja seeingin paikoittainen pehmeyden. Ja on täysin epäsuhdassa kuvauskeliin ja raakamateriaalin ulkonäköön nähden.

Tässä tämmöinen pienennetty versio ja alla sitten linkki täysikokoiseen, alkuperäisessä kuvausskaalassa.

Linkki täysikokoiseen

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Harmaa Vaeltaja

👍🏻 Täällä pitäisi olla jokin peukutus systeemi. Hieno kuva.

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: Harmaa Vaeltaja - 25.11.2021, 19:20:54
👍🏻 Täällä pitäisi olla jokin peukutus systeemi. Hieno kuva.
Kiitos, kiitos!

Croppasin alkuperäisestä videosta Full-HD kokoon alueen Fracastoriuksen ympäriltä ja heitin youtubeen. Tuo siis alkuperäisessä skaalassa hyvällä laadulla ja antaa kuvan miltä tuo livenä näytti. Kummallista, että tuosta videosta sai tuollaisen kuvan aikaan  :huh:
https://www.youtube.com/watch?v=C1AOjYUpjiA
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Timo Kantola

Skannailin tossa vanhoja negoja. Negataskussa oli merkintä "Kuu marraskuussa 1990. D155 f1480mm Fujifilm 100ASA".

VMA:n, Cartesin ja kuvauspaikan (näkymät itä-etelä) avulla ajoittaisin kuvausajankohdaksi 6.11.1990 iltaan (ehkä 20-22 ajalle). Nämä on  melkolailla ekoja putkenläpi ottamiani kuvia.
Putki oli itse tehty 15cm F10 Newton - kuu kaukoputkeksi optimoitu, tukevalla dobson jalustalla - ilman seurantaa. Kamerana Minolta Srt100 tai Minolta XGM. Okulaarisuurennoksessa ollut todennäköisimmin 25mm okulaari. Tuohon aikaan kuvaaminen oli jännittävää: kuvaat ja viikon päästä kun filmit tuli kehittämöstä, näki että oliko tarkennus osunut kohdilleen.

Itse kuvasta, huomio kiinnitty Mare Nectarikseen, näyttää kun kraaterialtaan olisi täyttänyt Mare Tranquillitatisilin suunnalta valunut laavavirta. En ole aiemmin kiinnittänyt humiota, mutta näissä vanhoissa tuhnusissa kuvissa se jotenkin hyppää silmille.
Timo Kantola