Hei kaikille!
Minulla oli vanhassa putkessani käytössä Baaderin Hyperioneja ja niiden laadukkuus oli minulle riittävä, hinta / laatu- suhteessakin. Vanhalla putkella hakiessani suuria suurennoksia käytin välissä barlowia, mutta mielestäni se pehmensi ja epätarkensi yksityiskohtia haittaavasti, johtunee ilmeisesti jotenkin okulaarin omasta barlowista. Hankin silloin Super Plösll okulaarin suurelle suurennokselle, koska silloin näkökentän laajuudesta ei ollut minulle juurikaan hyötyä (planetaat, yms).
Visuaalihavainnointia olen nyt harrastanut tauon jälkeen aktiivisesti 5 vuotta. Kohteet ovat olleet aurinkokunnan suuremmat ja pienimmät kohteet sekä suosikki ds- kohteeni ja sen lisäksi tutustun satunnaisesti myös muihin minulle ei niin hyvin tuntemiini kohteisiin sekä täysin tuntemattomiin kohteisiin.Osa edellä olevista on hankalahkoja löytää GoTo:lla(kin) ja myös yksityiskohtien kaivaminen vie aikaa. Eli olen kohteiden osalta todellinen sekakäyttäjä. Havannoinnista pidän päiväkirjaa ja piirrän havaintoni huonosta kuvaamataidon numerostani huolimatta piirroskirjaani. Teen edellä olevan omalla tavallani ja en siten, kuin mitä yleisesti on opetettu.
Minulla on nyt uutena putkena Celestronin CPC800 (8" ja 2003mm eli f/10). Hankin paketin mukana Focal Reducerin 6.3, koska aion kokeilla valokuvaamista ja siihen(kin) f/10 on mitä on. Diagonaaliksi valitsin WO:n 2" / 1 1/4" ja okulaareiksi TS:n Erfle 38 sekä 26 2" okulaarit, joissa molemmissa on 70 asteen näkökenttä.
No, sitten se itse kysymys;
2" okulaareissa on tietenkin miellyttävän suuri katseluaukko. (okulaareihin katselee myös aika paljon ei harrastajia) Silmän pupillin koosta johtuen osa valo menee varmaankin otsaan ja nenään, eikä suoraan pieneen pupilliini, jonne niitä fotoneja kaipaisin. Miten 2" okulaarit toimivat 2" barlowin kanssa? Kovin lyhkäsiä 2" okulaareja en ole mistään löytänyt. Ajatuksena siis, että voisin" pienentää" 26mm okulaarin "pituutta" 2 x barlowilla 13mm:iin. Mitä esteitä, hyötyjä tai haittaa tästä oikein olisi? Edellä olevaan en ole oikein löytänyt vastausta tätä foorumia selaillessani. Ajatukseksena, mitä edellä olevalla haen on se, että käytön ja katselun mukavuus ja helppous kasvaisivat. Mutta mistä pitäisi luopua? Ainakin sen valitettavasti tiedän, että suodattimeni menevät heti vaihtoon ja ne ei ole kyllä 2" kamoille millään tavalla edullisia

Diagonaalissa voisi koko ajan käyttää samaa aukkoa, okulaarit olisivat samaa 2" sarjaa, suurilla suurennoksilla olisi mukava katsoa suurempaan okulaariaukkoon yms.
Toivon mukavaa ja avartavaa keskustelua aiheesta!
-Zenith