Tarkennuslaite Skymax-150 Maksutoviin

Aloittaja MOK, 03.12.2009, 11:15:19

« edellinen - seuraava »

MOK

Kohtaan vaikeuksia tarkennuksessa yrittäessäni valokuvata digijärkkärillä okulaarisuurennuksella Skymax 150-maksutov-putkeni läpi. Ursan kautta ostamaani kokoonpanoon ei kuulu tarkenninta, eikä sitä näköhavainnoissa kyllä tarvitakaan.

Kysymyksiä tietäville:

1) Hyötyisinkö ylipäätään tarkentimesta?
2) Onko niitä olemassa juuri minun putkeeni sopivia?
3) Voiko ne kiinnittää kierteeseen ilman mekaanista rakentelua?
3) Millainen olisi hyvä (kun huomataan, että olen kovin aloittelija)?

Nettikuvastoista niitä näkyy löytyvän manuaalisia ja sähköisiä. Olen lukenut läpi aihetta sivuavan nettikeskustelun, mutta kysymykseni ovat astetta yksinkertaisempia.

- Matti Koskinen


einari

Yritänpä jotain vastailla.

1. Kyllä tarkentimesta hyötyä saa varsinkin valokuvauksessa - helpottaa hienosäätöä ja estää 'mirror flop'-ilmiötä  (=siis peilin kääntymää) tarkennuksessa.
2. En tiedä onko olemassa juuri noihin Maksutov Cassegraineihin sopivia.
3. Todennäköisesti tarkentimeen tarvitsee sovitinrenkaan, esim sellaisen kuin täällä:
http://www.scopestuff.com/ss_smsa.htm
4. Sellainen kannattaa ottaa missä on 1:10 alennussäätörengas myös. Merkeistä esim Williams Optics ja JMI hyviä. Hinnat 100 eurosta ylöspäin.

Tarkennus on kyllä haastavaa joka tapauksessa kun käytetään okulaarisuurennosta/suuria suurennoksia.
Yksi hyvä apuväline myös tässä käytössä on Bahtinovin maski.

Pieni kikka kolmonen tarkennuksen helpotukseen on että kehittää normaalin tarkennusnupin ympärille jonkin laajemman säätörenkaan jolla saa hienompaa säätöä.
___
Tapio

MOK

Kiitos vihjeistä Tapio!
Jatkanpa projektiani sopivan fokuserin haussa.

- Matti

jovu


Oman Skywatcher 180 Maksutovin mukana tulleessa okulaarisovittimessa on valmiina T-ulkokierre. Sen pituus on noin 4cm. 
Itselläni ei ole mitään lisäfocuseria ko putkessa.