Tarkennuslaite Skymax-150 Maksutoviin

Aloittaja MOK, 03.12.2009, 11:15:19

« edellinen - seuraava »

MOK

Kohtaan vaikeuksia tarkennuksessa yrittäessäni valokuvata digijärkkärillä okulaarisuurennuksella Skymax 150-maksutov-putkeni läpi. Ursan kautta ostamaani kokoonpanoon ei kuulu tarkenninta, eikä sitä näköhavainnoissa kyllä tarvitakaan.

Kysymyksiä tietäville:

1) Hyötyisinkö ylipäätään tarkentimesta?
2) Onko niitä olemassa juuri minun putkeeni sopivia?
3) Voiko ne kiinnittää kierteeseen ilman mekaanista rakentelua?
3) Millainen olisi hyvä (kun huomataan, että olen kovin aloittelija)?

Nettikuvastoista niitä näkyy löytyvän manuaalisia ja sähköisiä. Olen lukenut läpi aihetta sivuavan nettikeskustelun, mutta kysymykseni ovat astetta yksinkertaisempia.

- Matti Koskinen


einari

Yritänpä jotain vastailla.

1. Kyllä tarkentimesta hyötyä saa varsinkin valokuvauksessa - helpottaa hienosäätöä ja estää 'mirror flop'-ilmiötä  (=siis peilin kääntymää) tarkennuksessa.
2. En tiedä onko olemassa juuri noihin Maksutov Cassegraineihin sopivia.
3. Todennäköisesti tarkentimeen tarvitsee sovitinrenkaan, esim sellaisen kuin täällä:
http://www.scopestuff.com/ss_smsa.htm
4. Sellainen kannattaa ottaa missä on 1:10 alennussäätörengas myös. Merkeistä esim Williams Optics ja JMI hyviä. Hinnat 100 eurosta ylöspäin.

Tarkennus on kyllä haastavaa joka tapauksessa kun käytetään okulaarisuurennosta/suuria suurennoksia.
Yksi hyvä apuväline myös tässä käytössä on Bahtinovin maski.

Pieni kikka kolmonen tarkennuksen helpotukseen on että kehittää normaalin tarkennusnupin ympärille jonkin laajemman säätörenkaan jolla saa hienompaa säätöä.
___
Tapio

MOK

Kiitos vihjeistä Tapio!
Jatkanpa projektiani sopivan fokuserin haussa.

- Matti

jovu


Oman Skywatcher 180 Maksutovin mukana tulleessa okulaarisovittimessa on valmiina T-ulkokierre. Sen pituus on noin 4cm. 
Itselläni ei ole mitään lisäfocuseria ko putkessa.
T-kierteistä focuseria voi olla vaikea löytää (Newton tai linssiputken focuserit tuskin käy).
Schmitt Cassegrain Crayford focuserin käyttö vaatisi vielä T-SCT tms sovitttimen, esim:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p238_Adapter-T2-innen-auf-SC-aussen.html

jovu


Löysin vielä tämän kaksiosaisen pailikan joka käy suoraan Skywatcher Maksutoviin. Part 1 antaa suoraan SCT kierteen ja
Part 2 antaa lisäksi 2" okulaarisovitteen:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p286_Adapter-vom-Skywatcher-Maksutov-auf-2-.html

MOK

Hei jovu

Kuvastoja katselemalla olin tullutkin siihen käsitykseen, että fokuserin pitää olla Schmidt-Cassegrain -tyyppisiin teleskooppeihin tarkoitettu. Ja että siihen pitää sitten vielä löytää oikeanlaiset sovitinholkit. Oletkin nyt hakenut minulle sellaiset valmiiksi - kiitos avusta.

- Matti

MOK

Joulupukki toi sitten minulle Saksasta Teleskop Serviceltä Crayford-tyyppisen tarkentimen asianmukaisella lisäsovitteella.
Hyvin se tuntuu putkeeni istuvan ja ajaa varmaan asiansa.
- Matti

Timpe

Jep, tuollainen Crayford lisätarkennin on kannattava hankinta noihin pieniin Maksutov-putkiin, sillä sen hankintahinta on nopeasti kuitattu parempana käyttömukavuutena ja täsmällisenä tarkennusliikkeenä (kiinalais-maksutovin heiluvan/epätarkan peilitarkennuksen sijasta).  :smiley:
- Timo Inkinen