Kokemuksia Sky-Watcher Motor 130-putkesta?

Aloittaja Andromeda, 29.11.2009, 17:04:08

« edellinen - seuraava »

Nokkonen

Jos nyt sain oikean linkin tähän meiliin mukaaan niin aukeaa dobsonin koko paremmin kysyjälle.
Ei tarvitse nostella pöydälle tai minkään laatikon päälle,päin vastoin havannoitsijat tarvitsevat itse jakkaraa tai nuoremmat kasvatuslaitosta jotta jotain näkyisi.
Tietysti kuvan dobson on aavistuksen suurempi kooltaan kun 200 mm tai 150 m mutta kyllä niilläkin kokoa on.
Kuten viisaammat ovat foorumilla oikeaoppisesti kertoneet niin tälläkin näkyy visuaali havannoinnissa vain tuhnu joten se siitä.
Siirtämiseen tarvitaan tietenkin niitä maitokärrijä tai naapurin Jeep Comanderia

http://www.company7.com/orion/graphics/XT12wMan335499.jpg

Andromeda

Löysin vähän käytettynä sen Sky Watcherin 180 eurolla ja ostin sen. Katotaan sitten, millanen surkeus se on... :azn:
Voipi olla, että jos harrastus lähtee nyt käyntiin, niin ostan isomman putken, dobsonin, jos se kerran nyt on niin hyvä.

Andromeda

No niin, nyt on putkea käytetty parisen viikkoa ja tässäpä selostusta kyseisestä putkesta:

"Isosta" koostaan huolimatta putkea on todella helppo ja kevyt liikutella. Ekvatoriaalinen jalusta ei ainakaan vielä ole tuottanut ongelmia, vaikka käyttö onkin ehkä hieman
monimutkaista. EQ2-jalusta on ehkä hieman liian heppoinen tuon kokoiselle putkelle, suurimpien suurennosten kanssa ilmenee pienoista värinää, mutta isompaa jalustaa en
vielä kuitenkaan harkinnut ostavani.
Kollimointi oli ihan kohdallaan vaikka pienoista säätöä joiuduinkin tekemään. Punapiste-tähtäin toimii.
Putken mukana tulleet 10 ja 25 mm okulaarit antavat ehkä hieman suppean suurennosalueen, mutta 2x barlow tuo siihenkin jotain parannusta. (barlow tuli "kaupan päälle" kun ostin putekn käytettynä.)

Sitten itse putken näkyvyydestä:
Putken tuottama kuva on selkeä eikä tähtiin synny huomattavia komia näkyvyysalueen reunoilla. Olen katsellut Andromedan ja Kolmion galakseja, Orionin sumua ja Rosette-sumua, monia tähtijoukkoja sekä planeettoja ja kuuta, josta olen pari kuvaakin ottanut. Pistän ne tulevina päivinä tänne teidän arvosteltavaksenne.
Planeetoista Jupiter ja Saturnus näkyvät todella hyvin, Saturnuksen renkaat erottuvat upeasti. Mars ei näy kuin punertvana kiekkona, mikä ei ole niinkään ihme tämän kokoisella
putkella.

Kokonaisuudessaan olen tyytyväinen hankintaani, ei ainakaan vielä ole valittamista. Dobson olisi ehkä ollut hieman parempi valinta, mutta voihan seuraava isompi putki olla dobson.

Jos joku haluaa tietää lisää ja tarkemmin putkesta ja sen käytöstä niin kysykööt. Ja jos on jotain kommentoitavaa niin ei kun laittakaa tulemaan.

Nokkonen

No niiiin.

Olen seurannut mielenkiinnolla tätä laitehankintaasi, itsekin omaani viellä odottelen.

Pääasia on että homma näköjään toimii ja olet laitteeseen tyytyväinen, hieno juttu.
Ostos oli edullinen ja okuja voi tosiaankin lisäillä tarpeen mukaan, ei muutakun usvaa putkeen tai siis ei tietenkään putkeen....

Mukavia havaintoja toivotellen.


Andromeda

Samoin sinulle mukavia havaintoja ja kelejä! Luin, minkä putken olet tilaamassa ja olen varma, että olet tyytyväinen hankintaasi niin kuin minäkin olen. :azn:

Hyvää uutta vuotta ja vielä kerran: kelvollisia kelejä sinulle ja muillekin!