Vain kartta ja kaukoputki, viimeinen mohikaani?

Aloittaja Pekka Lehtelä, 22.11.2009, 17:55:57

« edellinen - seuraava »

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 21.12.2016, 16:19:48
Minä ja me muut aloittelijat olemme hyvin käytännöllisistä syistä johtuen vain katselijoita, emme kuvailijoita!  :cheesy:

Kaikki me olemme jossain vaiheessa olleet aloittelijoita, ja koska opin vieläkin koko ajan uusia asioita, olen edelleenkin aloittelija enkä muuksi halua muuttua. Enkä myöskään aio koskaan kasvaa aikuiseksi sillä lapsenomaisella mielellä on avoin ottamaan vastaan uusia asioita ja myös oppia ymmärtämään niitä.

VP

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 21.12.2016, 16:19:48
Minä ja me muut aloittelijat olemme hyvin käytännöllisistä syistä johtuen vain katselijoita, emme kuvailijoita!  :cheesy:

Harjoitus tekee mestarin, väitän kyllä että visuaalihavainnot ei ole yhtään sen helpompia. Jopa vaikeampaa, ainakin minulle.

-V

Mikko_L

Heh, taidan olla "akustisen" harrastamisen puolella itse.  Töissä saan vääntää elektroniikkaa ja koodia niin paljon ettei vapaa-ajalla moinen kiinnosta, joten ainoa itselleni sallimani sähköinen apulaite on punainen ledilamppu jolla pystyy lukemaan Pocket Sky Atlasta.  Vajaan vuoden olen ollut pikku kaukoputken omistajana ja nyt on jo 73/110 Messiereistä nähtynä.  Tähtikuviot olen osannut jo pienestä asti ja kiikarilla aiemmin katsellut kirkkaampia kohteita, joten ihan nollasta en ole lähtenyt.  Viime viikolla kävin ensimmäistä kertaa läpi Neitsyen galaksijoukkoa pimeällä paikalla ja kyllä siinä on löytämisen ilo, kun katsoo että jossain tuossa sen pitäisi olla, sitten hahmottaa pienen utuläiskän ja kartasta varmistaa että juuri siinähän sen pitikin olla.  Sillä reissulla tuli 13 'uutta' galaksia nähtyä.  Varsinkin pienellä putkella jolla noista ei juuri yksityiskohtia näe, juuri hakeminen ja löytäminen on se juttu, jonka goto veisi pois.

Apertuurikuume alkaa pikkuhiljaa iskeä mutta en taida silti harkita edes seurantamoottoria. Ei sellaisia ollut Messierilläkään  :laugh:  Enkä edes haikaile hirveän isoa putkea, 6 tuuman Newton voisi olla hyvä.  Semmoisillahan syvän taivaan kohteita on aikoinaan löydetty, ennen kameroita.  Nykyaikaiset laajakulmaokulaarit ja pinnoitteet ja Crayfordit toki tekevät hommasta nautittavampaa, olisi Messier ollut ihmeissään jos sille olisi antanut vaikka tämän minun 24mm ES 68° okulaarin  :smiley:

-Mikko
36/50/76/127/250mm

Pekka Lehtelä

#48
Ei se isompi apertuuri  seurantamoottoria tarvitse jos vaan on Dobson-tyylinen kaukoputki. Minulla on 20 ja 27cm Dobsonit eikä niissä ole seurantaa enkä sitä ole edes niihin kaivannutkaan. Joskus kun kuu haittaa ja/tai taivas on vaalea ja haluaisi katsella vaikkapa avonaisia tähtijoukkoja tulee GoTo-putki mieleen, koska joskus on vaikea löytää/nähdä tähtiä mistä etsinnän alottaisi. Nämä ovat taas niitä makuasioita mutta minun mielestä Dobson on visuaalikäytössä helpompi käyttää kuin ekvatoriaalinen jalusta.

Pekka