Vain kartta ja kaukoputki, viimeinen mohikaani?

Aloittaja Pekka Lehtelä, 22.11.2009, 17:55:57

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 15.12.2009, 18:37:06
Akat ne tumppaakin rahansa meikkeihin ja kenkiin.

No, enpä ole kyllä löytänyt sellaista naista, joka olisi laittanut yhtä paljon rahaa meikkeihinsä ja kenkiinsä kuin itse olen "hukannut" tähän harrastukseeni, jota voi harrastaa putken ääressä alle viitenäkymmenenä päivänä vuodessa  :laugh:
- Timo Inkinen

Pekka Lehtelä

Tuli yhtäkkiä mieleen tämä vanha aloittamani säie ja kysyä kuinka moni on siirtynyt "vain kartta ja kaukoputki" systeemistä GoTo putkiin? Mulla ainakin ohut eläkeläisen lompakko estää sen tällä hetkellä ja kun samalla sessiolla katselen täältä metsätontilta monesta eri paikasta aina putkea siirtäen, niin viitsisikö GoTo putkea kohdistaa monta eri kertaa? Valosaaste ei onneksi ole paljoa täällä lisääntynyt mutta GoTo putkella ehtisi/löytäisi kohteet nopeammin ja helpommin sekä myös niitä uusia ja vaikeampia kohteita. Mutta menisikö hommasta etsimisen ja löytämisen riemu, on asia joka pyörii mielessä?

Pekka

Javs86

Itse harrastelen iloisesti molemmilla tavoilla... Vähän aikaa sitten itse pelästyin sitä miten olin "hukannut" tähtihyppelyn taidon... Välimatkojen hahmottaminen tuntui kovin vaikealta, kun olin tottunut goto laitteistoon ja kalustokin oli välissä muuttunut. Nyt yritän ylläpitää hyppelytaitoa ja aina kuvatessani kohteita katselen kartta kädessä ja kiikarit/kaukoputki havaintovälineenä taivasta, gotoa en enää käytä usein vaan etsin itse kohteet, moottorit on tosin tätä helpottamassa... :)
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

mistral

On hienoa kun oppii tähtitaivasta ja varmaan parhaiten se käy hakemalla kohteita. Ei ole helppoa löytää aina, kun pari vuotta sitten etsin Uranusta, siinä meni n. tunti. Sitten kun sai kenttään, näki heti ettei ollut ollenkaan tähden näköinen vaan ennemminkin mustikan, se oli hurjaa katsella yli valotunnin päässä olevaa palloa!

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 18.12.2016, 01:04:18
Tuli yhtäkkiä mieleen tämä vanha aloittamani säie ja kysyä kuinka moni on siirtynyt "vain kartta ja kaukoputki" systeemistä GoTo putkiin? Mulla ainakin ohut eläkeläisen lompakko estää sen tällä hetkellä ja kun samalla sessiolla katselen täältä metsätontilta monesta eri paikasta aina putkea siirtäen, niin viitsisikö GoTo putkea kohdistaa monta eri kertaa? Valosaaste ei onneksi ole paljoa täällä lisääntynyt mutta GoTo putkella ehtisi/löytäisi kohteet nopeammin ja helpommin sekä myös niitä uusia ja vaikeampia kohteita. Mutta menisikö hommasta etsimisen ja löytämisen riemu, on asia joka pyörii mielessä?

Pekka

Vaikka minullakin ohut lompakko meinasi olla esteenä, siirryin kuitenkin isomman putken myötä samalla goto systeemiin. Valosaasteen keskellä pääosin harrastelen, niin kohteiden etsiminen manuaalisesti on aika tuskaa välillä. Nyt voinkin kiroilun sijaan esim. keskittyä vaikka kohteiden piirtämiseen.

Vaikkakin napista painamalla kohteet vaihtuu, voihan tuollakin ajella ns. manuaalisesti, niinkuin Javs86 tuossa mainitsikin. Kännykän karttaohjelma kertoo koko ajan minne putki osoittaa, niin kyllähän sitä karttaa tulee siinäkin koko ajan katsottua tuollakin systeemillä :tongue: Tietysti aika eri kun paperikarttaa katsottaessa. Olen kyllä jättänyt tahallaan kohteita "väliin", jotka on etsittävissä manuaalisesti. Ne etsin sitten ns. "vanhanaikaisesti" paperikartan kanssa :wink:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Celest1al Sphere

Moi kaikki,

jahas, tällainen keskusteluketju on näköjään aikoinaan jäänyt huomaamatta.

Joo, minä lukeudun näihin viimeisiin mohikaaneihin. Eli havaitsen pääasiassa syvän taivaan kohteita visuaalisesti 10'' Dobsonilla kartta ja kaukoputki -menetelmällä. Ei Gotoa, ei elektroniikkaa, ei johtohässäkkää, ei hämäränäön tuhoavaa loistavaa läppärinruutua. Vain mies, kaukoputki ja maailmankaikkeus. Havainnot kirjaan ylös DS-jaoston aikanaan tekemille kartonkisille havaintokorteille, joissa on oma kenttä piirrokselle ja omat paikkansa havainnon tiedoille ja muistiinpanoille.

Minulle tässä harrastuksessa on tärkeää päästä näkemään maailmankaikkeus omin silmin, juuri sellaisena kuin se näkyy minun havaintovälineelläni niissä olosuhteissa, joissa kulloinkin havaitsen. Tällä tavalla tekemällä pääsen sellaiseen henkiseen tilaan, jossa mieli hiljenee ja sielu lepää, ja se on todella äärimmäisen hyvä tapa unohtaa arjen kiireet ja stressit, tähtihavaintosession jälkeen olen aina kuin uusi ihminen!

Mutta jokainen luonnollisesti harrastaa juuri sillä tavalla kuin itsestä hyvältä tuntuu, ei ole yhtä "oikeaa" tapaa harrastaa. Sanoisin, että visuaalihavaitseminen ja valokuvaus ovat kaksi eri lajia, kaksi eri lähestymistapaa samaan aiheeseen. Esim. 100 juoksu ja maraton ovat molemmat juoksulajeja, mutta vaativat silti aivan erilaisia ominaisuuksia ja taitoja niiltä, jotka moisia lajeja harrastavat. Sama on tilanne myös tämän tähtiharrastuksemme kanssa, harrastipa sitä visuaalisesti tai valokuvaten.

Terveisin,

Juha

VP

Itse olen varmaan sellainen kompromissiratkaisu molempien väliltä. :smiley:

Yleensä ensimmäiset (lämpimät) yöt tulee visuaalihavaittua sekä osa kuun valaisemista öistä. Myös kevättaivaan galaksit kiehtovat ja visuaalihavaintoja tulee silloin tehtyä. Loppuajan kaudesta käytän pitkälti kuvaamiseen milloin missäkin.
Kumpikin on yhtälailla kiehtovaa, mikään ei ole yhtä hieno näky kuin syksyinen tähtitaivas sysimustana yönä. Valokuvauksen juju on pitkälti "helppous" - silloin kun on vähän laiskempi yö eikä jaksa lähteä urheilemaan pakkaseen tai viritellä vermeitä kun kaikki on jo valmiiksi asennettu.

Haaveena on kyllä tehdä molempia yhtäaikaa. Josko saisin 12" dobsonille oman katoksen aikaiseksi ensi kesänä ja kuvauslaitteiston vielä itsenäisemmäksi, aika näyttää. Täysin manuaalinen dobson on tuottanut hieman opeteltavaa, melkein kaikkien kohteiden luettelotunnukset muistaa mutta vielä kun sen saisi okulaariin!

-V

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Aldebaran - 18.12.2016, 11:00:53
Moi kaikki,

jahas, tällainen keskusteluketju on näköjään aikoinaan jäänyt huomaamatta.

Joo, minä lukeudun näihin viimeisiin mohikaaneihin. Eli havaitsen pääasiassa syvän taivaan kohteita visuaalisesti 10'' Dobsonilla kartta ja kaukoputki -menetelmällä. Ei Gotoa, ei elektroniikkaa, ei johtohässäkkää, ei hämäränäön tuhoavaa loistavaa läppärinruutua. Vain mies, kaukoputki ja maailmankaikkeus. Havainnot kirjaan ylös DS-jaoston aikanaan tekemille kartonkisille havaintokorteille, joissa on oma kenttä piirrokselle ja omat paikkansa havainnon tiedoille ja muistiinpanoille.

Minulle tässä harrastuksessa on tärkeää päästä näkemään maailmankaikkeus omin silmin, juuri sellaisena kuin se näkyy minun havaintovälineelläni niissä olosuhteissa, joissa kulloinkin havaitsen. Tällä tavalla tekemällä pääsen sellaiseen henkiseen tilaan, jossa mieli hiljenee ja sielu lepää, ja se on todella äärimmäisen hyvä tapa unohtaa arjen kiireet ja stressit, tähtihavaintosession jälkeen olen aina kuin uusi ihminen!

Mutta jokainen luonnollisesti harrastaa juuri sillä tavalla kuin itsestä hyvältä tuntuu, ei ole yhtä "oikeaa" tapaa harrastaa. Sanoisin, että visuaalihavaitseminen ja valokuvaus ovat kaksi eri lajia, kaksi eri lähestymistapaa samaan aiheeseen. Esim. 100 juoksu ja maraton ovat molemmat juoksulajeja, mutta vaativat silti aivan erilaisia ominaisuuksia ja taitoja niiltä, jotka moisia lajeja harrastavat. Sama on tilanne myös tämän tähtiharrastuksemme kanssa, harrastipa sitä visuaalisesti tai valokuvaten.

Terveisin,

Juha

Tuo voisi olla minun kirjoittamana.

Pekka

Pekka Lehtelä

Kuinka paljon aikaa menee GoTo putken laittamisessa katselukuntoon ja lyhyt selostus siitä miten homma tehdään jos joku viitsisi kertoa?

Pekka

naavis

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 20.12.2016, 16:47:45
Kuinka paljon aikaa menee GoTo putken laittamisessa katselukuntoon ja lyhyt selostus siitä miten homma tehdään jos joku viitsisi kertoa?

Pekka

Riippuu paljon putkesta, mutta yleinen proseduuri taitaa olla, että jalusta synkataan pariin kolmeen jalustan ehdottamaan tähteen. Harjoittelemalla homman saa menemään luultavasti 5-10 minuuttiin.

Pappis

Mielenkiintoinen ketju! Kukin taaplaa tyylillään, ja aina joku jää laiturille ihmettelemään.

Mä unelmoin omasta kiinteästä observatoriosta täydellä automaatiolla, mutta rahat ja elämäntilanne (lapset, "ruuhkavuodet") pakottaa tällä hetkellä pienimuotoisempaan harrastamiseen "manuaalisemmin" välinein. Silti en vaihtaisi tätä vaihetta pois. Olen oppinut seuraamaan omin silmin taivaan muotoa, ilmiöitä, tapahtumia, muutoksia, jne. mielestäni paljon paremmin, mitä kuvittelisin tapahtuneen täysautomatisoidun observatorion havaintokopissa kyykkiessäni. Nyt on nimittäin ollut pieni pakko ulkoilla nähdäkseen jotain!

Silti kunnioitan kunkin omaa tapaa harrastaa. Ei mikään niistä ole oikein tai väärin. Kukin tekee mitä itseään kiinnostaa, miten itse haluaa, ja milloin pystyy/ehtii/viitsii. Nauttikaa siitä, että saatte tehdä tätä juttua! Sen takiahan me tätä puuhataan...

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 20.12.2016, 19:28:31
Mä unelmoin omasta kiinteästä observatoriosta täydellä automaatiolla, mutta rahat ja elämäntilanne (lapset, "ruuhkavuodet") pakottaa tällä hetkellä pienimuotoisempaan harrastamiseen "manuaalisemmin" välinein. Silti en vaihtaisi tätä vaihetta pois. Olen oppinut seuraamaan omin silmin taivaan muotoa, ilmiöitä, tapahtumia, muutoksia, jne. mielestäni paljon paremmin, mitä kuvittelisin tapahtuneen täysautomatisoidun observatorion havaintokopissa kyykkiessäni.

No, näissä Roll-off-Roof tyypin havaintosuojissa sitä on yhtälailla täyden tähtitaivaan alla ja kamerasysteemien raksuttaessa omiaan tulee katseltua taivaalle ja muisteltua mitä kohteita mistäkin tähdistöstä löytyy, ihmeteltyä asterismeja ja muita mielenkiintoisia juttuja tähdistä/tähdistöistä. Tähdet nousevat idästä ja laskevat länteen, joskus tähdenlento sattuu näkökenttään, mutta useimmiten kaupungin lähiössä vain on niin kehno läpinäkyvyys talvella, ettei huvita tsekata mitä rajamagnitudi 4,5:n tähtitaivaalta löytyisi. Toisaalta kun kalusto on kiinni kuvauksessa ja siihen optimoituna, niin eipä sillä noin vain katsotakaan taivaalta mitään visuaalisesti (olenkohan kerran-pari tsekannut mitä kuvaus-RCT:n läpi näkyisi). Pitäisi nähdä vaivaa ja tehdä tuolle 300/1500 Newtonille Dobson jalusta tuollaista visuaalikäyttöä varten.
- Timo Inkinen

Jarpes

Moit!

...manuaalilla mennään edelleen, ikivanhojen 80-luvun oppaiden kanssa, "tähdet ja planeetat" Weilin+Göös, tietoniekat sarjaa, hyvät kuukartat, ja Kari Kailan "tähtitaivaan opas", täydennettynä printillä..
..sen parikymmentä kertaa kun talvessa saa otettua putken ulos asti..
Digitaalia sen verta jotta kännyyn ja tabluun on ladattu nyt Star Chart ohjelma, mutta kirkkaat näytöt vie silmät.
T:Jpe

Pekka Lehtelä

#43
Kun perustin tämän ketjun oli kaksi asiaa mielessäni, tähtikuvaajien kalustokuvat sekä monesti kaukoputken äärellä ulkona tulleet mietteet, kuinkahan moni juuri nyt maailmassa katsoo myös taivaalle putkella tai kuvaa sitä sekä minkälaisella kalustolla? Ketju alkoi elämään omaa elämäänsä kuten toivoinkin ja ohessa luotiin uusia käsitteitäkin mm: Mohikaani = visuaalisesti vain kartan avulla, Gotomies = GoTo putkella visuaalisesti, Johtohässäkkämies = tähtikuvaaja, Sekakäyttäjä, = kuvaa tähtiä ja katsoo myös visuaalisesti. Viimeinen käsite varattu ainoastaan mestarikuvaaja J-P:lle joka keksi käsitteen Johtohässäkkäläppärigotomies, tämä ei varmaankaan tarvitse selitystä.  :laugh:

Pekka

Ps. Hyvää Joulua kaikille!

blaatu

Minä ja me muut aloittelijat olemme hyvin käytännöllisistä syistä johtuen vain katselijoita, emme kuvailijoita!  :cheesy:
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi