BBubble Observatory

Aloittaja JuhaK, 27.09.2009, 20:49:21

« edellinen - seuraava »

Meade-mad

Onko molemmilla akseleilla samanlaiset moottorit. jos on niin toista voi käyttää mittauksessa mallina sekä mahdollisesti ristiin vaihtamalla voi testata josko vika siirtyy.

Toimiiko seuranta, jos on vain yksi ehjä moottori?

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 14.12.2009, 15:06:36
Eli kyseessä on 1.8 asteen stepperi, 200 askelta kierrokselle. Montako johtoa moottorista lähtee? Moottorin mitat? Saatko mitattua vastusmittarilla johtimien väliset vastukset?

Kaizu

Moottorista lähtee neljä johtoa. Vastusmittari jäi ottamatta suojalta mukaan mutta huomenna saan mitattua.

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 14.12.2009, 17:34:10
Onko molemmilla akseleilla samanlaiset moottorit. jos on niin toista voi käyttää mittauksessa mallina sekä mahdollisesti ristiin vaihtamalla voi testata josko vika siirtyy.

jk
On samanlaiset moottorit, joten pitää huomenna irroittaa toinenkin ja mitata ristiin.

Jalustaa tuli liikuteltua sekä EQMODin että käsiohjaimen kanssa, ja vain tuo toisen akselin liike tökkii. Kytkin tuon rikkinäiseksi epäillyn moottorin myös toisen moottorin liittimeen, mutta vika oli samanlainen.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

JuhaK

Toinenkin moottori nyt irroitettu ja testattu, se toimii normaalisti.

Vastukset tuli mitattua, ja sieltä löytyikin ongelma. Noista neljästä johdosta muodostuu kaksi paria (pun/kelt ja sin/or), ja niiden väliltä löytyy 6.3 ohmia. Tuon rikkinäisen moottorin toinen pari näyttää nollaa...
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Kaizu

Neljä johtoa viittaa bipolaari moottoriin. Niissä on kaksi käämiä joita vuorotellen kytketään eri päin.
http://www.shmotor.co.kr/english/product/56Q_product01.php
Tuollainen löytyi Stig Wahlstömin kautta. Kurkistan vielä omaan askelmoottorilaatikostani kun pääsen kotiin.

Kaizu
Kai Forssen

JuhaK

(tyhmän?)rohkeana otin moottorin kouraan ja aloitin varovaisen aivoleikkauksen nähdäkseni sen sisuksiin... Suojakuoret lähtivät helposti irti, ja näkymä käämeille avautui.

Samantien huomasin yhden langanpään kääntyneen osoittamaan sisään ja makaavan moottorin liikkuvien osien päällä. Pienen tutkailun jälkeen löytyi toiselta puolelta vastaavasta kohdasta toinen irrallinen pää.

Voisiko tuossa olla syypää ongelmiin? Testasin ja liitin nuo johdon pätkällä toisiinsa, mutta vastusmittari ei sillä keinolla värähtänyt.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Kaizu

Johdoissa on eristelakka päällä, eli pelkkä yhteenkieputtaminen ei riitä. Johdot voi juottaa yhteen kun lakka on ensin kummastakin raaputettu pois. On aika hankala homma tehdä valmiissa käämissä. Olen itsekkin joskus avannut askelmoottorin mutta yhtään en ole saanut koottua niin että ne toimisivat kunnolla. Välykset ovat melko pienet joten osien kohdistus on aika hankalaa. Parhaiten onnistuneeseen, uudelleen koottuun moottoriin tuli yli puolet alkuperäisestä momentista, eli mopon virittäjän mielestä melko onnistunut suoritus.

Kaizu
Kai Forssen

JuhaK

Tuo lanka se lopullinen syyllinen oli...  :angry: Hieman kun lakkaa raaputti pois niin jo ilmestyi vastustakin liittimeen.

Pitää viedä moottori huomenna töihin ja koittaa lahjoa sähköpuolen ihmisiä, josko heillä jollakin olisi aikaa ja taitoa yrittää korjausta. Itse kun juottaa niin liitos on yleensä puolet tuon moottorin koosta, mutta kyllä sitten kestääkin!!  :grin:

Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

GaryP

Lainaus käyttäjältä: JuhaK - 15.12.2009, 15:14:30
Toinenkin moottori nyt irroitettu ja testattu, se toimii normaalisti.

Vastukset tuli mitattua, ja sieltä löytyikin ongelma. Noista neljästä johdosta muodostuu kaksi paria (pun/kelt ja sin/or), ja niiden väliltä löytyy 6.3 ohmia. Tuon rikkinäisen moottorin toinen pari näyttää nollaa...

Kun tämän tekstin ja viimeisimmän kirjoituksesi ynnää, herää kysymys mittauksesta.
Ensin mainitsit että rikkinäisen moottorin toinen pari näytti nollaa, sitten sanoit että "Hieman kun lakkaa raaputti pois niin jo ilmestyi vastustakin liittimeen.". Täysin epäloogista. Jos mittari näyttää nollaa niin siellä on oikosulku, se ei raaputtamalla muutu vähemmän johtavaksi vaan päinvastoin.
:wink:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 16.12.2009, 07:54:06
Kun tämän tekstin ja viimeisimmän kirjoituksesi ynnää, herää kysymys mittauksesta.
Ensin mainitsit että rikkinäisen moottorin toinen pari näytti nollaa, sitten sanoit että "Hieman kun lakkaa raaputti pois niin jo ilmestyi vastustakin liittimeen.". Täysin epäloogista. Jos mittari näyttää nollaa niin siellä on oikosulku, se ei raaputtamalla muutu vähemmän johtavaksi vaan päinvastoin.
:wink:

Kari


Tämä jälkimmäinen oli vastaus Kaizun viestiin.

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 15.12.2009, 19:06:30
Johdoissa on eristelakka päällä, eli pelkkä yhteenkieputtaminen ei riitä. Johdot voi juottaa yhteen kun lakka on ensin kummastakin raaputettu pois.
Kaizu

Eli aiemmin olin löytänyt nuo irralliset käämilangan päät tuolta ja yhdistänyt ne toisiinsa, mutta mittaustulos ei liittimestä mitattuna muuttunut. Tuon edellä olevan viestin jälkeen tajusin poistaa tuon suojalakan noiden lankojen päistä, jonka jälkeen ne kytkettäessä mittari alkoi näyttämään.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

JuhaK

Moottori toimii taas!!  :grin:

Helpolle se näytti kun työkaveri juotti nuo langanpäät pienen jatkopalan avulla yhteen. Pari juotosta lisäsi vastusta 0,1 ohmia, mutta en tiedä lieneekö tuolla sen suurempaa vaikutusta moottorin toimintaan.

Takaisinasennus olikin sitten hieman kylmempi operaatio. Pakkanen kiristyi koko ajan ja meni reilusti -20 pahemmalle puolelle. Eikä käsineet kädessä hommasta oikein tullut mitään, joten rystynenhän siinä paleltui kun hetken joutui tukemaan jalustan metallirunkoa vasten..

Koeajo sujui reilusta pakkasesta huolimatta ilman ongelmia!

Kiitokset Kaizulle ja jk:lle avusta ongelman paikantamisessa!
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Kaizu

Sitkeys palkittiin tällä kertaa :azn:

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Mukava kuulla että noinkin erikoinen vika löytyy ja vielä korjaantuukin kotikonstein. Mikähän kumma sen piuhan on poikkaissut?
Sen verran vielä olen utelias, oliko tuo ensimmäinen käyttökerta näillä moottoreilla? En ihan varmaksi tuota ketjun alkupäätä uskaltanut tulkita.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

JuhaK

Jalusta ja moottorit on ollut käytössä hieman yli vuoden. Ihmeellisintä tässä on että jalusta ollut kiinteässä asennuksessa jonkun kuukauden ja toiminut siinä aiemmin ongelmitta.

Itselle jäi vaikutelma että lanka oli jostain syystä joutunut tuonne liikkuvien osien tielle. Tuolta aiemmin laittamasta kuvastani näkyy miten langanpää löytyi tuon pyörivän vihreän kappaleen päältä kun sen olisi pitänyt mennä samasta väliköstä läpi kuin sininen johto. 
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Timo Kuhmonen

Itse olisin tässä tapauksessa myös kysynyt, mitä mieltä asiasta on itse laitevalmistaja... Minunkin mielestäni on outoa, että moottorin käämityksen kuparilanka irronnut / katkennut.

Kaizu

Kiinalainen laitevalmistaja on todennäköisesti pahoillaan siitä että on sattunut virhe. Vastauksen saaminen voi kestää muutaman kuukauden eikä siihen yleensä liity minkäänlaista apua vian korjaamiseksi. Joissain tapauksissa maahantuojalta saa apuja takuuaikana. Näihin halpoihin jalustoihin kuuluu vaihteleva laatutaso, senhän ostaja tietää jo ostopäätöstä tehdessään. 800Euron ostohinnasta Suomen viranomaiset nipistävät n.250 Euroa, joka on luultavasti huomattavasti enemmän kuin mitä tekijä(t) saavat jalustasta. Kummallakaan ei ole varaa satsata kovin paljoa täysin tuottamattomaan laadunvalvontaan.

Kaizu
Kai Forssen