Sky-Watcher AllView kalibrointi

Aloittaja xlerb, 16.03.2015, 20:35:28

« edellinen - seuraava »

xlerb

Moi,

Ostin taannoin Sky-Watcher AllView mountin + SynScan järjen kamerakuvaukseen. En odottanut siltä kovasti, mutta enemän kuitenkin kuin mitä nyt siitä olen irti saanut. Eli jos koitan 600mm kameran objektiivilla kuvata, niin 5s valotusaika on maksimi ettei tähdet veny viivoiksi.  Odotin että minuutin valotusaikaan pääsisin.

Ohessa 30s valotus ja lopputulos on tyypillinen. Viivojen pituus ja suunta riippuu jonkiverran minnepäin horisonttia härveli on suunnattu. Ylöspäin suunnattuna ongelma on pienempi.

Oletan että olen asetellut laitteen oikein (putki suunnattu vaakasuoraan ja pohjoiseen startissa) ja sijainnin ja kellonajan luulen myös oikein laitteelle tiedottavani. Softaversio SynScanissa on "AllView Pano 03.09.24" GoTo kyllä suunnilleen oikeaan paikkaan putken vie, mutta seuranta tökkii.

Kysymykseni: Yritänkö laitteelta liikoja? Teenkö jotain väärin?

Cheers,
-jla

Janne Lähdemäki

PS. Näemmä onnistuin laittamaan tämän väärään keskustelualueeseenkin.. pahoittelut tästä. Admin voinee tarvittaessa siirtää "jalustat ja seurantalaitteet" otsikon alle.

Lithos

Onko siinä mahdollisuus suunnata esim. kolmen tähden mukaan? se auttaisi kummasti seurannan tarkkuuteen, voisi päästä sinne 30s tietämiin.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

einari

Koitin netistä tutkia hiukan jalustan kyvyistä mutta en löytänyt esimerkkejä.
Tässäkin oli vain laajakulmapanoraamoja:
http://www.merriott-astro.co.uk/widefield.htm
Koska ei ole ekvatoriaalinen jalusta niin sen kyvyt ovat hieman rajoittuneet.
Oletkos kokeillut lyhyemmällä optiikalla ?
___
Tapio

xlerb

Toki lyhyempi lasi pienentää viivaefektiä, muttei se mihinkään poistu kun seurannasta on kyse :)
3-star alignmentiä en valikossa ole huomannut.. Brighetest star, 2-star ja Daylight on muistaakseni vaihtoehdot. Pitää tutkia josko firmispäivitys olis tarjolla.

Astrotrac taitaa olla se mun vaihtoehto, mutta ei nyt just oo moiseen sijoittaa rahaa... elokuun taivasta ajatellen ehkä sitten :)

-jla

wm-x

Ei taida viivat mennä oikeaan suuntaa ja tarpeeksi tasaisesti että kyseessä olisi seurannan virhe? Onko kamera päässyt laskemaan/tärähtämään mahdollisesti. 600mm linssi, jos ei peilitele niin painaa jo aikalailla. Tukevoita jalustaa ja itse seurantapäätä.

xlerb

Joo myönnän hutilointini.. illalla kävin demokuvan ottamassa pihassa ja vähän tärähtäneen kuvan laitoin... 
Jalusta ei ole kovin tukeva ja muutoinkin kiinnitystä pitää jämäköittää, mutta en ole suunnattomasti panostanut kun seuranta ei toimi (minusta ollenkaan) :)

Ohessa toinen kuva. Viivat menee hieman erisuuntaan seurauksena siitä, koitin Jupiterista kuvaa ja palasin sitten takaisin m42:een.
Ehkä pitää luovuttaa tään kapistuksen kanssa.. ellei jotain ahaa elämyksiä ole yleisöllä tarjota :)

kvahlman

Lainaus käyttäjältä: xlerb - 17.03.2015, 16:06:41
Ehkä pitää luovuttaa tään kapistuksen kanssa.. ellei jotain ahaa elämyksiä ole yleisöllä tarjota :)

Koitetaan, vaikkei kokemusta gotoista olekaan: Jospa seuranta toimii, mutta kulkee väärään suuntaan tai väärällä nopeudella?  :smiley:

Eli joko nopeusasetuksissa tai havaintopaikan asetuksissa olisi heittoa, esim. paikkakoordinaatit osoittaisikin eteläiselle pallonpuoliskolle...

Nimimerkillä "Koskaan en ole yrittänyt kuvata kapulan etelä-asetuksella mutta kaverille kävi niin"  :tongue:

xlerb

Kiitos ajatuksesta, teenpä rottakokeen vielä illalla ja seuraan livenä mihin suuntaan tuikut kameran ruudulla valuu.. syystä tai toisesta moinen ei aiemmin tullut mieleenikään. Ehkä tuloksesta voisi päätellä jotain. Nopeuskin tosiaan voi olla väärä. Käsinohjauksessa voi säätää ajonopeutta, mutta luulisi insinöörin tuon sunnitelleen niin, että seurantanopeus olis oikea. Vimpaimessahan on 3 seurantanopeutta, Solar-, Lunar- ja siderial-tracking. Siderialia on tässä säätänyt, muita en ole koittanut.

Yritän viisastua illalla.

Kirkasta iltaa,
-jla

Timpe

Lainaus käyttäjältä: xlerb - 16.03.2015, 20:35:28
Ohessa 30s valotus ja lopputulos on tyypillinen. Viivojen pituus ja suunta riippuu jonkiverran minnepäin horisonttia härveli on suunnattu. Ylöspäin suunnattuna ongelma on pienempi.
Oletan että olen asetellut laitteen oikein (putki suunnattu vaakasuoraan ja pohjoiseen startissa) ja sijainnin ja kellonajan luulen myös oikein laitteelle tiedottavani.

Onhan jalustan napasuuntaus tehty riittävällä tarkuudella? Valuma näyttää napasuuntausvirheeltä ja lausunto ...putki suunnattu vaakasuoraan ja pohjoiseen... kaipaa tarkennusta.
ks. http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=8704.0
- Timo Inkinen

einari

Huomastitko timpe että kyseessä alt-az jalusta ?
___
Tapio

Timpe

Enpä huomannut ts. viestini voi unohtaa!  :shocked:
- Timo Inkinen

Lithos

Suuntaus pitää tehdä ehdottomasti vähintään kahden tähden avulla ei pelkästään kompassisuunnilla, mutta olettaisin että olet niin jo toiminutkin.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro