Miksi 200/1000mm lyhyttä peiliputkea ei ole näkynyt

Aloittaja TuRe, 08.09.2009, 18:03:51

« edellinen - seuraava »

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Repo - 11.09.2009, 17:59:11
200/1000 mm olisi tosi hyvä, mutta pitäisi saada rakenteeltaan Newtonia lyhyempään muotoon. Olen joskus miettinyt 200/800 mm Newtonia, mutta saattaa olla varsinainen "komaputki" ( f4). Onko jollakin kokemusta mainitusta Newtonista. Siinä olisi fantastinen valovoima.
.

Itse olen hieman tutkaillut tuota GSO:n 8" f/4 Newtonia. Komakorjaimenhan tuo toki vaatii, mutta ainakin baaderin MPCC on käyttäjiltä saanut kehuja ja kuvien perusteella näyttää toimivankin ihan mukavasti. Tuossa yksi esimerkki.

Ja mm. Cloudy nightsilta löytyy putken arviointi täältä.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Murtsi

Lainaus käyttäjältä: ALhi - 19.09.2009, 17:09:19
Eikö muuten legendaarinen JS-Dobson ollut mitoiltaan 200/1000. Tälle putkelle sai aikoinaan ekvatoriaalisen jalustankin, en tosin tiedä, riittikö/riittääkö sen seurantatarkkuus kuinka pitkään valotukseen.

Hyvän napasuuntauksen jälkeen voi käyttää jopa useamman minuutin valotusaikoja. Liitteenä yksi vahinkolaukaus viime talvelta. Kuva käsittelemätön viiden minuutin valotus 200 F5 putkella ja JS seurannalla. Tosin useinmiten kannattaa kuitenkin tyytyä hieman lyhyempiin valotuksiin, koska jalustassa ei ole elektroniikkaa seurannan korjaukselle eikä jalustaa pysty tasapainottamaan eli kun painopiste muuttuu niin jalustan suuntaus sen mukana. Käytännössä jalusta on suunnattava kuvattavan kohteen mukaan.

zurg

Moi!

Onhan Meadella f/4 - polttoväliset Schmidt - Newton - putket. Tosin niitä ei tada saada kuin jalustan kanssa... :cry: