"Dark Flat" ?

Aloittaja jussi_k_kojootti, 19.08.2009, 10:55:53

« edellinen - seuraava »

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 21.08.2009, 14:35:39
Miten sitten taklaat sen, että bias signaali skaalautuu noita flatteja pinottaessa Masteriksi?

Flatit normalisoidaan ennen pinoamista.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 21.08.2009, 14:48:15
Flatit normalisoidaan ennen pinoamista.
Mikä muuttaa flätissä sisällä olevan bias signaalin voimakkuutta, eikö?
Vesku
www.vkastronomy.com

Lauri Kangas

Voisiko olla että noin hifillä systeemillä jos flätit ovat valmiiksi lähes tavoitearvossa, ei normalisointikertoimet paljon poikkea ykkösestä ja silloin on lähes turvallista vähentää suoraan masterista bias-kuva?

Vesa Kankare

Voihan se näinkin olla. Bias on kyllä aika helppo ottaa pois CCDStackilla myös jokaisesta framesta Master Flattia tehdessä ja voisin kuvitella että tulos on silloin tarkempi?
Vesku
www.vkastronomy.com

tähti_ville

Heippa kaikille.

Olette te vallan mahtavia kavereita näitten korjailu/kalibrointikuvien kanssa..   Minulla kun on niin pienet aivot jotta näin suuret asiat kun tässä taas on aiheesta kirjoitettu ei mene niin mitenkään jakeluun.  Ja olin hyvinkin onnellinen (ennen tätä) kun sain jonkinmoisen käsityksen dark/flat/bias kuvista ja muutaman kerran innolla kokeilinkin ottaa niitä ja ihmettelin , että miksi esimerkiksi sain kadotettua m27 kohteen kokonaan jottei näkynyt tähtien joukosta tomun hiukkastakaan kyseisestä kohteesta. Mutta täydyn joskus kysellä teiltä jotka sen homman osaatte niin saiskos tulla oppiin, niin ehkä voisi olla vaarana minunkin aivo raukkojen turvota sen verran että kyseinen asia menee edes seuraavan vuoden jakoon.  Lue tämä huumori kannalta vaikka on tälläiselle vanhalle kalkkeutuneelle fossiilille kuin olen niin vallan mahdottoman vaikeaa asiaa.

Hyvää ja antoisaa syksyä/ alkutalvea odotellessa t: Antti.

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 21.08.2009, 15:33:34
Voihan se näinkin olla. Bias on kyllä aika helppo ottaa pois CCDStackilla myös jokaisesta framesta Master Flattia tehdessä ja voisin kuvitella että tulos on silloin tarkempi?

Kuinka paljon tarkempi?

No, ei tarvi vastata :smiley: Kyllä varmaan parhaan lopputuloksen saa ottamalla kymmeniä bias-kuvia ja pinoamalla ne master-bias -kuvaksi ja vähentämällä sen jokaisesta flat-kuvasta ennen pinoamista, mutta minun tapauksessa ei maksa vaivaa. Pääsen miltei samaan vähemmällä vaivalla (vaikuttaisikohan tuo pikselin ADU:n viidenteen desimaaliin :wink:)
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 21.08.2009, 15:57:33
Heippa kaikille.

Olette te vallan mahtavia kavereita näitten korjailu/kalibrointikuvien kanssa..   Minulla kun on niin pienet aivot jotta näin suuret asiat kun tässä taas on aiheesta kirjoitettu ei mene niin mitenkään jakeluun.  Ja olin hyvinkin onnellinen (ennen tätä) kun sain jonkinmoisen käsityksen dark/flat/bias kuvista ja muutaman kerran innolla kokeilinkin ottaa niitä ja ihmettelin , että miksi esimerkiksi sain kadotettua m27 kohteen kokonaan jottei näkynyt tähtien joukosta tomun hiukkastakaan kyseisestä kohteesta. Mutta täydyn joskus kysellä teiltä jotka sen homman osaatte niin saiskos tulla oppiin, niin ehkä voisi olla vaarana minunkin aivo raukkojen turvota sen verran että kyseinen asia menee edes seuraavan vuoden jakoon.  Lue tämä huumori kannalta vaikka on tälläiselle vanhalle kalkkeutuneelle fossiilille kuin olen niin vallan mahdottoman vaikeaa asiaa.

Hyvää ja antoisaa syksyä/ alkutalvea odotellessa t: Antti.

Loistavaa Antti, repesin aivan täysin :laugh: Mietin itsekin noita vastauksia kirjoittaessa, että joku miettii, jotta eikö noilla turhan tiedon kavereilla ole elämää ollenkaan ja että mistä ihmeestä ne oikein horisee :tongue:
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 21.08.2009, 15:59:30
Kuinka paljon tarkempi?

No, ei tarvi vastata :smiley: Kyllä varmaan parhaan lopputuloksen saa ottamalla kymmeniä bias-kuvia ja pinoamalla ne master-bias -kuvaksi ja vähentämällä sen jokaisesta flat-kuvasta ennen pinoamista, mutta minun tapauksessa ei maksa vaivaa. Pääsen miltei samaan vähemmällä vaivalla (vaikuttaisikohan tuo pikselin ADU:n viidenteen desimaaliin :wink:)

Ainakin järkkäreillä noita biasseja pitäisi vissiin ottaa miljoonia, ettei niiden vähentäminen toisi kalibroitaviin kuviin lisäkohinaa. Paljon parempi vaihtoehto vaan vähentää sama arvo joka pikselistä.

Jos flätti toimii niin että vinjetointi ja pölyt katoaa hyvin eivätkä hyppää uudestaan esiin venyttäessäkään niin silloin ei tosiaan maksa vaivaa hifistellä enempää. Itselläni meni aika kauan että sisäistin mitä tasoa järkkärissä nuo darkki- ja biassisignaalit oikeasti on ja mikä kuva kannattaa vähentää mistäkin ja mikä välivaihe on turha.

tähti_ville

Moikka taas.

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 21.08.2009, 16:12:12
Itselläni meni aika kauan että sisäistin mitä tasoa järkkärissä nuo darkki- ja biassisignaalit oikeasti on ja mikä kuva kannattaa vähentää mistäkin ja mikä välivaihe on turha.

Kiitos Lauri tuosta lauseesta, Sydäntä lämmitti lukiessani tämän, vaikka pahaa pelkään että minä vien ajllisesti siitä vielä voiton Esim.  jos sana kauan on Sinulla Lauri 1kk niin sama asia on mulla 1 vuosi heh.

Mutta opetellaan ja kyllä vielä joskus opitaankin...

terveisin Antti

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 21.08.2009, 15:59:30
Kuinka paljon tarkempi?

No, ei tarvi vastata :smiley: Kyllä varmaan parhaan lopputuloksen saa ottamalla kymmeniä bias-kuvia ja pinoamalla ne master-bias -kuvaksi ja vähentämällä sen jokaisesta flat-kuvasta ennen pinoamista, mutta minun tapauksessa ei maksa vaivaa. Pääsen miltei samaan vähemmällä vaivalla (vaikuttaisikohan tuo pikselin ADU:n viidenteen desimaaliin :wink:)
Mutta jos vähennät biasin Master Flatista, eikö silloinkin tarvita Master Biasia? Tarkoitin sitä, että biasin vähentäminen yksittäisistä raakaflateista sen sijaan, että se vähennetään Master Flatista.

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa
Sen sijaan vähennän aina bias-signaalin vakion vasta master-flatista eli en siis dark/bias kalibroi erillisiä flatteja pinoamisvaiheessa ollenkaan. Tämä menetelmä toimii oikein hyvin.
Ja nyt kun luen tämän uudestaan  :rolleyes:, tarkoitat tässä ilmeisesti ihan vakioarvoa, ei siis kameran bias signaalia eli bias kuvaa? Rohkenen kyllä väittää, että ainakin omalla Kodakin kennolla aidon Biasin vähentämisestä on etua. Flattiin ei kannata jättää yhtään ylimääräistä kohinaa, koska se on läsnä kaikissa lopputuloseen menevissä kuvissa. Varsinkin jos ei ole ditheröity (sulla toki on, mutta niillä kellä ei) kohina kertautuu ja tulee lopputulokseen esiin.

Hiuksen halkomista, mutta jos ihan viiiiiimeistä bittiä käydään jahtaamaan on tämäkin tehtävä. Ja kun ne biasit on kerran otettu (aikaa kuluu 15min) voi niitä hyödyntää pitkään kerrallaan. Bias säilyy suhteellisen muuttumattomana. Mulla kun on vakio targetti flatteja varten, tiedän jo etukäteen valotusajat ja voin ottaa yhtä helposti myös darkit flateille.

Tää on sarjassa niitä juttuja, jotka allekirjoittanutta jää aina kaivamaan takaraivoon, että "oisko nekin pitänyt tehdä, jos vaikka jotain vielä saisi esiin..." :wink:

Näissä ei välttämättä kuitenkaan kannata olla turhan pedanttinen, kuten Petri sanoi.
Vesku
www.vkastronomy.com

PetriKe

Vähennän tosiaankin biassina vakioarvon, en bias-kuvaa. Tämä riittää minulle, koska käytän kuvaamisessa ditheröintiä ja kun yksittäisiin kuviin kuitenkin jää sitä kohinaa (himmeät alueet / taustataivas), jota sitten minimoidaan erilaisilla pinoamismenetelmillä (keskiarvo, mediaani, sigma, clip min/max jne.), jotka jokainen tuottavat lopputuotoksena pikselille  jonkinlaisen parhaan arvion totuudesta, ei siis absoluuttista totuutta (arvoa).

Mutta kyllä, tarkimpaan lopputulokseen pääsee ottamalla bias-kuvat ja tekemällä asianmukaiset flat-kuvien kalibroinnit ennen masterin pinoamista. Näin teen aina tieteellisissä kuvissa, joissa kohteen mahdollisimman totuudenmukainen signaali antaa tarkimman lopputuloksen (mm. fotometria). 

Mielenkiintoista ja antoisaa keskustelua. On todella hyvä, että asioita kyseenalaistetaan tai haastetaan. Niin sitä oppii (siis itse).
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 21.08.2009, 17:41:01
Mielenkiintoista ja antoisaa keskustelua. On todella hyvä, että asioita kyseenalaistetaan tai haastetaan. Niin sitä oppii (siis itse).
Näin on!

Minäkin nykyään ditheröin valotukset, kun sain Nebulosityn ja PHD:n juttelemaan. Sillä on selvä vaikutus kohinaan ja varsinkin sen laatuun. Ditheröidyissä kuvissa kohina on sellaista siistiä suhinaa ilman mitään näkyviä laajempitaajuisia klönttejä jne. Ja statistiset menetelmät siivoaa kuvan todella hyvin kaikista hot pikseleistä yms. kiusoista
Vesku
www.vkastronomy.com

tähti_ville

Moikka,

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 21.08.2009, 17:41:01
Mielenkiintoista ja antoisaa keskustelua. On todella hyvä, että asioita kyseenalaistetaan tai haastetaan. Niin sitä oppii (siis itse).

No äläs nyt Petri, kyllä minäkin oon oppinut aikamoisen liudan hienoja sanoja joita saan taas haeskella netistä ja kirjallisuudesta tietoa mitä niillä tarkoitetaan. Siinä mielessä on vallan mahtavaa kun on kaverit jotka kannustavat ottamaan selville näistäkin systeemeistä ja samalla toivoo jos vaikka joskus onnistaa itelläkin kohilleen noi "sekamelskat".

terveisin Antti.

jussi_k_kojootti

Ohhoh kylläpäs siitä irtosikin asiaa !  Kiitos kaikille vastanneille, sillä aikaa kun te olette jutustelleet niin minä olen antanut cpu:n raksuttaa, nyt alkaa olla luottamus siihen että saan DeepSkyStackerilla luotettavasti tuloksia, photausvaiheessa pitäisi vissiin kehittää jostain tyyli  :afro:  Käykää kattoon http://rubor.org/gallery2/main.php/v/EOS400DFD/  Kolme viimeisintä kuvaa on kalibroitu täydellä dark, flat, dark flat, offset arseenalilla, masterit n. 50-100 framesta.

Huom. FD-EOS -adapterin vajavaisuudesta johtuen focus mättää :[  Oisko kellään ylimäärästä halvalla? :D



jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 21.08.2009, 16:28:58
Kiitos Lauri tuosta lauseesta, Sydäntä lämmitti lukiessani tämän, vaikka pahaa pelkään että minä vien ajllisesti siitä vielä voiton Esim.  jos sana kauan on Sinulla Lauri 1kk niin sama asia on mulla 1 vuosi heh.

Hehe. No "kauan" oli mun tapauksessa noin kaksi vuotta. ;)