Paras ohjelma tähtikuvien käsittelyyn

Aloittaja white velho, 29.01.2009, 20:19:10

« edellinen - seuraava »

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: einari - 04.06.2009, 08:33:35
Sitten on MaximDL joka on jonkinmoinen de facto-standardi vakavampaan tähtikuvien käsittelyyn.
Ilmeisesti todella monipuolinen mutta sen johdosta myös oppimiskäyrä voi olla jyrkempi kuin kevyemmillä vaihtoehdoilla.
Katsoin hieman noita versioeroja ja ilmeisesti Basic-versiollakin ($199) 'jotain' voi tehdä,
mutta Pro-versiossa ($499) on kyllä aika hyödyllisiä juttuja mukana (astrometriaa, photometriaa, filttereitä, dekonvoluutiota, kuvakentän tasoitusta, gradienttien poistoa jne - eli itse kyllä päätyisiin Pro-versioon.
Samaan päädyin minäkin vertailtuani eri softia. Kun MaximDL vielä maksettiin US dollareissa (vaikka softa on kanadalainen) ja euron kurssi on taas pilvissä, niin laitoin tilauksen sisään. Softapaketti tuli maanantaina ja on asennettu. Taidan ensin uusintakäsitellä jotain viime talven vanhoja kuvia ja katsoa mitä saa irti uudella softalla verrattuna Registaxiin ja DSS:aan.
Mutta opiskelua on edessä, paketissa oli 473-sivuinen manuaali... taitaa mennä ensi alkuun pari iltaa tietokoneen ääressä oppimiskäyrää loivennettaessa  :rolleyes:

Edit. 7.8.09. Tässä parin illan hätäisen opiskelun tulos, osin periaatteella "tosimies ei paksuihin manuskoihin perehdy" ... paitsi ehkä vähän tiukan paikan tullen  :angel:

Siis M51 viime keväänä kuvattuna 16.4. monen kokeilun jälkeen, Registaxilla, DSS ei tuottanut yhtä hyvää kuvaa.


Tässä sama kohde MaximDL:llä, samat 42 mustavalkokuvaa pinottuna:


No joo, ehkä alempi on vähän parempi?  MaximDL:n kaikkia hienouksia en osaa vielä käyttää. Ehkä se manuska sittenkin...

Jorma M.

JVO

Oikeastaan muuta eroa noissa ei ole kuin Maximin korkeampi musta piste, väritasapaino ja Maximin ruma diakonaalinen kohina tjsp.

rintape

En tiedä mustan pisteen korkeudesta mitään. Kai siihen jakkaralla ylettyy? :huh:

Väritasapaino, en erota lilaa vaaleanpunaisesta (onko ne itse asiassa sama väri?). Eikä kyse ole värisokeudesta vaan siitä että en vaan tunne värejä. :undecided:

Diakonaalinen kohina. Luulen, että kerran etelässä syötiin sitä, ei hyvää ei pahaa, kannattaa maistaa itse. :tongue:

Mitä taas noihin kuviin tulee, niin mun mielestä alempi on paljon parempi ja miellyttää mun silmää ja vartaloa erittäin paljon.


Petri

Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L