Vixenin pikkurattaat

Aloittaja Vesa Kankare, 10.08.2009, 16:19:46

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Tämä on varmaan yleisestikin esim EQ jalustoille pätevä aihe.

Autoguidaus on nyt viimeisiä tuninkeja vaille ja vielä kuvissa näkyy hienoinen RA suuntainen virhe. Vixenin GP jalustoissa vakiona olevissa MT-1 moottoreissa on suhteellisen tiheähampaiset pienet rattaat, joilla moottorin voima välitetään matopyörästölle. Carsten A. Arnholmin mukaan nämä rattaat aiheuttavat lyhytjaksoista suhteellisen voimakasta jaksollista virhettä seurantaan, joka on vielä aika nopealiikkeistä, jonka olen itsekin havainnut. Tästä tulee autoguiderille jonkin verran päänvaivaa, eikä se pysy oikein sahauksessa mukana. Tuo virhe on pieni, mutta se ehtii näkyviin kuvauskameran kuvassa nyt kun kaikki muu pelaa kunnolla.

Oisko ideoita? Astromeccanican moottorit tietty on yksi vaihtoehto, mutta tuntuu hölmöltä vaihtaa koko moottori mokomien rattaiden takia. Löytyisikö jostain tuollaista remmivetoa tai parempia rattaita tilalle? PE ei haittaa, mutta sen pitäisi olla sen verran rauhallista, että autoguider ehtii perään. Välityksen muuttuminen ei ole ongelma, Powerflexissä kun voi asettaa motor/gear ration.
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Noniin asia etenee. Cloudynightsin classifiedsissä oli ilmoitus Meaden LXD55/75 jalustoihin tarkoitetusta Warpsdrive Belt drive conversion kitistä, joka pitäisi sopia myös Vixeniin. Kitissä tulee hihnapyörät ja kevlar remmi. Mielenkiintoista nähdä sopiiko ja mimmoinen vaikutus noilla on. Toimitusaikaa on reilu kuukausi.

Tutkiskelin myös aikaisemmin ottamaani PE käyrää, jolloin oli Orionin moottorit kiinni. Orionin moottoreissa on 32 hampaiset pyörät ja niiden jaksolliset virheet näkyy selvästi PEASin FFT:ssä. Mielenkiintoista tuossa on, että jaksoja näkyy 1/16, 1/8 ja 1/4 matopyörän jaksoissa, miksei 1/32?

Nuo moottorit, jotka nyt on kiinni on itseasiassa Teleskop-Servicen mallit, jotka on kai kloonit Vixenin moottoreista. Vixenin moottoreissa on 40 hammasta ja näissä näyttäisi olevan peräti 50. Pitää ajaa PEAS tälle setupille myös, että saa vertailukohdan. Yhden hampaan jakso on 12s, joten siinä on puuhaa autoguiderille jos heitto on luokkaa 2-4".
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Nyt on remmit asennettu. FFT:n mukaan jaksoja on nyt vähemmän, eli hammastusten jaksot mitä ilmeisemmin katosivat tässä operaatiossa. Ainoa vaan, että en ihan tyydyttävää tulosta saanut, sillä ohjaimen säädöissä on vielä tekemistä, jalusta nimittäin edistää nyt selvästi. Näillä hihnapyörillä on nimittäin 32/30 välitys ja jostain syystä en onnistunut arvaamaan oikeita parametrejä kapulalle. Pitäsi yrittää laskea missä suhteessa tuota jalustaa pitäisi hidastaa, että se kulkee oikeaa tahtia. Nyt edistäminen on about 100 kaarisekuntia 10 minuutissa. Toinen mahdollisuus olisi opettaa tuolle oikea käyntitahti.

Samalla huomasin myös toisen ongelman PE käyriä tutkiessani. Aiemmin jalusta on seurannut +-10 kaarisekunnin tarkkuudella. Moottorien vaihdon jälkeen tuo on tuplaantunut! Mahtaakohan nämä TS:n moottorit olla kökköjä, voiko tuollainen virhe olla lähtöisin moottorista? Lienee sielläkin vaihteistoja on sisällä ja itse moottorin akselihan pyörähtää samassa jaksossa matoruuvin kanssa. Taidan tehdä niin, että vaihdan takaisin ne Syntan moottorit ja otan PE:n uudestaan. Jos virhe pienenee takaisin samalle tasolle, syy on moottoreissa.
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Tässä vielä kuvia modista. Ensimmäisessä kuvassa alkuperäiset hammasrattaat, jotka aiheuttivat pientä nopeataajuista nykivää liikettä seurantaan. Toisessa kuvassa asennettuna tuo WarpsDrive modauskitti.
Vesku
www.vkastronomy.com

GaryP

Kas kun tuossa ei ole käytetty välityksiä, olisi saanut sitten korjattua nopeuden powerflexillä... Poistuiko se vapina tuolla kuitenkin?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Vesa Kankare

Kyllä siinä on välitys 32:30. Mulla on jotain hämärää siinä Powerflexin asetuksissa, olin laittavinani nopeuden oikein. Vapina näyttäisi vähentyneen, pitää vaan saada kaikki kohdilleen, ennenkuin pääsee oikeasti mittaamaan ja vertaamaan alkuperäiseen tilanteeseen. Seurannankorjaus tekee ainakin nyt parempaa jälkeä. Tässä yksi esimerkkivalotus 5 minuuttia. Kuva suurennettu 2x alkuperäisestä helpommin tarkasteltavaksi.
Vesku
www.vkastronomy.com

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 11.10.2009, 14:00:12
Kyllä siinä on välitys 32:30. Mulla on jotain hämärää siinä Powerflexin asetuksissa, olin laittavinani nopeuden oikein. Vapina näyttäisi vähentyneen, pitää vaan saada kaikki kohdilleen, ennenkuin pääsee oikeasti mittaamaan ja vertaamaan alkuperäiseen tilanteeseen. Seurannankorjaus tekee ainakin nyt parempaa jälkeä. Tässä yksi esimerkkivalotus 5 minuuttia. Kuva suurennettu 2x alkuperäisestä helpommin tarkasteltavaksi.

Heh, 32:30... no, onhan se jotain sekin...
:cheesy:

Paljonko tuo maksoi? Haluaisin saada myös tuota pientä väpätystä pois. Tuossa vaan menettää sitten sormin suoritettavat säädöt, jos powerflexilla juoksuttaa pidempää matkaa, ehtii kyllä meikäläiselläkin parta kasvaa.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 11.10.2009, 14:31:38
Paljonko tuo maksoi? Haluaisin saada myös tuota pientä väpätystä pois. Tuossa vaan menettää sitten sormin suoritettavat säädöt, jos powerflexilla juoksuttaa pidempää matkaa, ehtii kyllä meikäläiselläkin parta kasvaa.
Lukot auki vaan niin kääntyy käsin ripeästi. Oisko noi ollut jotain about 70EUR kotiinkannettuna. Siinä kitissä on mukana tuning osia (ruuveja) myös LXD-jalustan moottoreille.
Vesku
www.vkastronomy.com

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 11.10.2009, 15:49:25
Lukot auki vaan niin kääntyy käsin ripeästi.

No ihan totta! Jos enemmän tarvitsee kääntää suuntausta niin sillähän se nopeiten kulkee, hienosäätö sitten kapulalla. Nuo sormiruuvit joilla alkuperäinen ratas on lukittu akseliin on melkein vaikeampi löytää pimeässä kuin varsinainen lukitus itse jalustassa.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 11.10.2009, 15:56:26
No ihan totta! Jos enemmän tarvitsee kääntää suuntausta niin sillähän se nopeiten kulkee, hienosäätö sitten kapulalla. Nuo sormiruuvit joilla alkuperäinen ratas on lukittu akseliin on melkein vaikeampi löytää pimeässä kuin varsinainen lukitus itse jalustassa.
Joo noita rattaiden lukituksia ja käsisäätöjä en ole koskaan käyttänyt niin en ole niitä oikein osannut kaivatakaan. Vieläpä itseasiassa parempi, ettei siinä törötä enää sitä rataslukon päätä. Ei ehkä kuljettaessakaan tule sitten niin helposti vaurioita.
Vesku
www.vkastronomy.com

GaryP

Pikainen mittaus, akseleiden keskeltä keskelle karkeasti 30mm, onko meillä samat mitat? Tuo modaus voisi olla ihan paikallaan. Jalustani on EQ5, ja siinähän on vixenin kamat. Mahtaako niitä olla erikokoisia, vai käyttääko useat jalustat samoja osia?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Vesa Kankare

Nää on tarkoitettu Meaden LXD jalustoille. Mulle käy tuohon Vixeniin Syntan moottorit (Orionin) pienellä viilanheilautuksella, joten kyllä ne varmaankin on samaa kokoluokkaa. Kaikkihan nämä ovat Vixenin GP:n kopioita.

Olihan mulla tietysti näköjään tuolla levyllä tarpeelliset mitatkin...

Eli akseleiden välimatka 30.5mm (tuotahan voi jossain määrin säätää)
Moottorin akselin läpimitta 5mm
Matoruuvin akselin läpimitta 6mm
Vesku
www.vkastronomy.com

GaryP

Kun pääsen kotiin niin täytyy vlkaista nuo puuttuvat mitat. Kiitos!

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Vesa Kankare

Nyt pyörittää Syntan pilipalimoottoreilla ja PE mittaus pilven läpi käynnissä. Toistaiseksi yksi matopyörän rundi on menty ihan oikeaan tahtiin. Jotan kökköä noissa TS:n moottoreissa on.
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Avasin moottorin ja sen stepperin koodilla löytyi saksalaisen foorumin keskustelu, jossa epäillään vahvasti tuon powerflexin oletusasetusten soveltuvuutta tälle moottorille (ja ADM jalustalle). PowerFlexissä on Motor*Gearing niminen parametri, johon tulee moottorin puoliaskelten lukumäärä yhtä matoruuvin kierrosta kohti. Spekseistä päätellen tämä olisi alkuperäisille rattaille 96x120 eli 11520. Tämä tulee siitä, että moottori pyörähtää ympäri 48 askeleella ja sisäinen välitys on 1:120.

Tuolla foorumilla tätä tutkinut kaveri ehdottaa tuolle parametrille arvoa 11600, jolla ainakin hänen jalustansa pelaa oikein. Vixenissä lienee voi luottaa siihen, että matopyörässä on 144 hammasta, joten tuo virhe tulee moottorista. Mistä tuo voisi johtua on mulle kyllä hieman hämärän peitossa. Voisiko moottorissa olla valmistus tai pikemminkin suunnitteluvirhe jolla joko välitys tai askelmäärä on mennyt pieleen. Katsotaanpa:

11600/96 = 120,83. Tällaista välitystä tuskin tuossa laitteessa on?
11600/120 = 96,66. Tämäkin tuntuu hieman mahdottomalta?

Aion kuitenkin kokeilla tätä omassa jalustassa, toki mun on otettava tuon remmivedon vaikutus mukaan, enkä sen kanssa saa kokonaislukua (12373,3) joten hiukan pitää pyöristää. Puhutaan kuitenin aika merkityksettömästä pyöristysvirheestä.

Samalla tajusin myös itselläni pienen ajatusvirheen. Jalusta ei toki edistä, vaan jätättää, kuten tuolla Saksalaisen foorumin kaverilla.
Vesku
www.vkastronomy.com