Avaruus.fi - keskustelualue

Muut havaintolaitteet => Jalustat ja seurantalaitteet => Aiheen aloitti: Vesa Kankare - 10.08.2009, 16:19:46

Otsikko: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 10.08.2009, 16:19:46
Tämä on varmaan yleisestikin esim EQ jalustoille pätevä aihe.

Autoguidaus on nyt viimeisiä tuninkeja vaille ja vielä kuvissa näkyy hienoinen RA suuntainen virhe. Vixenin GP jalustoissa vakiona olevissa MT-1 moottoreissa on suhteellisen tiheähampaiset pienet rattaat, joilla moottorin voima välitetään matopyörästölle. Carsten A. Arnholmin (http://arnholm.org/astro/da1/index.htm) mukaan nämä rattaat aiheuttavat lyhytjaksoista suhteellisen voimakasta jaksollista virhettä seurantaan, joka on vielä aika nopealiikkeistä, jonka olen itsekin havainnut. Tästä tulee autoguiderille jonkin verran päänvaivaa, eikä se pysy oikein sahauksessa mukana. Tuo virhe on pieni, mutta se ehtii näkyviin kuvauskameran kuvassa nyt kun kaikki muu pelaa kunnolla.

Oisko ideoita? Astromeccanican moottorit tietty on yksi vaihtoehto, mutta tuntuu hölmöltä vaihtaa koko moottori mokomien rattaiden takia. Löytyisikö jostain tuollaista remmivetoa tai parempia rattaita tilalle? PE ei haittaa, mutta sen pitäisi olla sen verran rauhallista, että autoguider ehtii perään. Välityksen muuttuminen ei ole ongelma, Powerflexissä kun voi asettaa motor/gear ration.
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 13.08.2009, 08:56:20
Noniin asia etenee. Cloudynightsin classifiedsissä oli ilmoitus Meaden LXD55/75 jalustoihin tarkoitetusta Warpsdrive Belt drive conversion kitistä, joka pitäisi sopia myös Vixeniin. Kitissä tulee hihnapyörät ja kevlar remmi. Mielenkiintoista nähdä sopiiko ja mimmoinen vaikutus noilla on. Toimitusaikaa on reilu kuukausi.

Tutkiskelin myös aikaisemmin ottamaani PE käyrää (http://www.ursa.fi/wiki/Havaintov%e4lineet/VixenGPD2), jolloin oli Orionin moottorit kiinni. Orionin moottoreissa on 32 hampaiset pyörät ja niiden jaksolliset virheet näkyy selvästi PEASin FFT:ssä. Mielenkiintoista tuossa on, että jaksoja näkyy 1/16, 1/8 ja 1/4 matopyörän jaksoissa, miksei 1/32?

Nuo moottorit, jotka nyt on kiinni on itseasiassa Teleskop-Servicen mallit, jotka on kai kloonit Vixenin moottoreista. Vixenin moottoreissa on 40 hammasta ja näissä näyttäisi olevan peräti 50. Pitää ajaa PEAS tälle setupille myös, että saa vertailukohdan. Yhden hampaan jakso on 12s, joten siinä on puuhaa autoguiderille jos heitto on luokkaa 2-4".
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 10.10.2009, 12:18:02
Nyt on remmit asennettu. FFT:n mukaan jaksoja on nyt vähemmän, eli hammastusten jaksot mitä ilmeisemmin katosivat tässä operaatiossa. Ainoa vaan, että en ihan tyydyttävää tulosta saanut, sillä ohjaimen säädöissä on vielä tekemistä, jalusta nimittäin edistää nyt selvästi. Näillä hihnapyörillä on nimittäin 32/30 välitys ja jostain syystä en onnistunut arvaamaan oikeita parametrejä kapulalle. Pitäsi yrittää laskea missä suhteessa tuota jalustaa pitäisi hidastaa, että se kulkee oikeaa tahtia. Nyt edistäminen on about 100 kaarisekuntia 10 minuutissa. Toinen mahdollisuus olisi opettaa tuolle oikea käyntitahti.

Samalla huomasin myös toisen ongelman PE käyriä tutkiessani. Aiemmin jalusta on seurannut +-10 kaarisekunnin tarkkuudella. Moottorien vaihdon jälkeen tuo on tuplaantunut! Mahtaakohan nämä TS:n moottorit olla kökköjä, voiko tuollainen virhe olla lähtöisin moottorista? Lienee sielläkin vaihteistoja on sisällä ja itse moottorin akselihan pyörähtää samassa jaksossa matoruuvin kanssa. Taidan tehdä niin, että vaihdan takaisin ne Syntan moottorit ja otan PE:n uudestaan. Jos virhe pienenee takaisin samalle tasolle, syy on moottoreissa.
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 11.10.2009, 11:59:23
Tässä vielä kuvia modista. Ensimmäisessä kuvassa alkuperäiset hammasrattaat, jotka aiheuttivat pientä nopeataajuista nykivää liikettä seurantaan. Toisessa kuvassa asennettuna tuo WarpsDrive modauskitti.
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: GaryP - 11.10.2009, 13:21:20
Kas kun tuossa ei ole käytetty välityksiä, olisi saanut sitten korjattua nopeuden powerflexillä... Poistuiko se vapina tuolla kuitenkin?

Kari
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 11.10.2009, 14:00:12
Kyllä siinä on välitys 32:30. Mulla on jotain hämärää siinä Powerflexin asetuksissa, olin laittavinani nopeuden oikein. Vapina näyttäisi vähentyneen, pitää vaan saada kaikki kohdilleen, ennenkuin pääsee oikeasti mittaamaan ja vertaamaan alkuperäiseen tilanteeseen. Seurannankorjaus tekee ainakin nyt parempaa jälkeä. Tässä yksi esimerkkivalotus 5 minuuttia. Kuva suurennettu 2x alkuperäisestä helpommin tarkasteltavaksi.
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: GaryP - 11.10.2009, 14:31:38
Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 11.10.2009, 14:00:12
Kyllä siinä on välitys 32:30. Mulla on jotain hämärää siinä Powerflexin asetuksissa, olin laittavinani nopeuden oikein. Vapina näyttäisi vähentyneen, pitää vaan saada kaikki kohdilleen, ennenkuin pääsee oikeasti mittaamaan ja vertaamaan alkuperäiseen tilanteeseen. Seurannankorjaus tekee ainakin nyt parempaa jälkeä. Tässä yksi esimerkkivalotus 5 minuuttia. Kuva suurennettu 2x alkuperäisestä helpommin tarkasteltavaksi.

Heh, 32:30... no, onhan se jotain sekin...
:cheesy:

Paljonko tuo maksoi? Haluaisin saada myös tuota pientä väpätystä pois. Tuossa vaan menettää sitten sormin suoritettavat säädöt, jos powerflexilla juoksuttaa pidempää matkaa, ehtii kyllä meikäläiselläkin parta kasvaa.

Kari
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 11.10.2009, 15:49:25
Lainaus käyttäjältä: GaryP - 11.10.2009, 14:31:38
Paljonko tuo maksoi? Haluaisin saada myös tuota pientä väpätystä pois. Tuossa vaan menettää sitten sormin suoritettavat säädöt, jos powerflexilla juoksuttaa pidempää matkaa, ehtii kyllä meikäläiselläkin parta kasvaa.
Lukot auki vaan niin kääntyy käsin ripeästi. Oisko noi ollut jotain about 70EUR kotiinkannettuna. Siinä kitissä on mukana tuning osia (ruuveja) myös LXD-jalustan moottoreille.
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: GaryP - 11.10.2009, 15:56:26
Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 11.10.2009, 15:49:25
Lukot auki vaan niin kääntyy käsin ripeästi.

No ihan totta! Jos enemmän tarvitsee kääntää suuntausta niin sillähän se nopeiten kulkee, hienosäätö sitten kapulalla. Nuo sormiruuvit joilla alkuperäinen ratas on lukittu akseliin on melkein vaikeampi löytää pimeässä kuin varsinainen lukitus itse jalustassa.

Kari
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 11.10.2009, 16:01:12
Lainaus käyttäjältä: GaryP - 11.10.2009, 15:56:26
No ihan totta! Jos enemmän tarvitsee kääntää suuntausta niin sillähän se nopeiten kulkee, hienosäätö sitten kapulalla. Nuo sormiruuvit joilla alkuperäinen ratas on lukittu akseliin on melkein vaikeampi löytää pimeässä kuin varsinainen lukitus itse jalustassa.
Joo noita rattaiden lukituksia ja käsisäätöjä en ole koskaan käyttänyt niin en ole niitä oikein osannut kaivatakaan. Vieläpä itseasiassa parempi, ettei siinä törötä enää sitä rataslukon päätä. Ei ehkä kuljettaessakaan tule sitten niin helposti vaurioita.
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: GaryP - 11.10.2009, 16:20:57
Pikainen mittaus, akseleiden keskeltä keskelle karkeasti 30mm, onko meillä samat mitat? Tuo modaus voisi olla ihan paikallaan. Jalustani on EQ5, ja siinähän on vixenin kamat. Mahtaako niitä olla erikokoisia, vai käyttääko useat jalustat samoja osia?

Kari
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 11.10.2009, 16:54:43
Nää on tarkoitettu Meaden LXD jalustoille. Mulle käy tuohon Vixeniin Syntan moottorit (Orionin) pienellä viilanheilautuksella, joten kyllä ne varmaankin on samaa kokoluokkaa. Kaikkihan nämä ovat Vixenin GP:n kopioita.

Olihan mulla tietysti näköjään tuolla levyllä tarpeelliset mitatkin...

Eli akseleiden välimatka 30.5mm (tuotahan voi jossain määrin säätää)
Moottorin akselin läpimitta 5mm
Matoruuvin akselin läpimitta 6mm
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: GaryP - 11.10.2009, 17:08:55
Kun pääsen kotiin niin täytyy vlkaista nuo puuttuvat mitat. Kiitos!

Kari
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 11.10.2009, 21:41:40
Nyt pyörittää Syntan pilipalimoottoreilla ja PE mittaus pilven läpi käynnissä. Toistaiseksi yksi matopyörän rundi on menty ihan oikeaan tahtiin. Jotan kökköä noissa TS:n moottoreissa on.
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 12.10.2009, 06:35:26
Avasin moottorin ja sen stepperin koodilla löytyi saksalaisen foorumin keskustelu (http://www.astrotreff.de/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=48242), jossa epäillään vahvasti tuon powerflexin oletusasetusten soveltuvuutta tälle moottorille (ja ADM jalustalle). PowerFlexissä on Motor*Gearing niminen parametri, johon tulee moottorin puoliaskelten lukumäärä yhtä matoruuvin kierrosta kohti. Spekseistä päätellen tämä olisi alkuperäisille rattaille 96x120 eli 11520. Tämä tulee siitä, että moottori pyörähtää ympäri 48 askeleella ja sisäinen välitys on 1:120.

Tuolla foorumilla tätä tutkinut kaveri ehdottaa tuolle parametrille arvoa 11600, jolla ainakin hänen jalustansa pelaa oikein. Vixenissä lienee voi luottaa siihen, että matopyörässä on 144 hammasta, joten tuo virhe tulee moottorista. Mistä tuo voisi johtua on mulle kyllä hieman hämärän peitossa. Voisiko moottorissa olla valmistus tai pikemminkin suunnitteluvirhe jolla joko välitys tai askelmäärä on mennyt pieleen. Katsotaanpa:

11600/96 = 120,83. Tällaista välitystä tuskin tuossa laitteessa on?
11600/120 = 96,66. Tämäkin tuntuu hieman mahdottomalta?

Aion kuitenkin kokeilla tätä omassa jalustassa, toki mun on otettava tuon remmivedon vaikutus mukaan, enkä sen kanssa saa kokonaislukua (12373,3) joten hiukan pitää pyöristää. Puhutaan kuitenin aika merkityksettömästä pyöristysvirheestä.

Samalla tajusin myös itselläni pienen ajatusvirheen. Jalusta ei toki edistä, vaan jätättää, kuten tuolla Saksalaisen foorumin kaverilla.
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: GaryP - 12.10.2009, 10:12:49
Nyt meni kryptiseksi!?!?! Miten standardi askelmoottori voi mennä ympäri 48 askeleella? Onpahan pitkät askeleet hitto vieköön. Kaikki tuntemani moottorit ovat muistaakseni olleet 1,8 asteen stepeillä... laatikolle mars... No heti osui käteen erikoinen stepperi, askelpituus 7.5 astetta!!! Enkä ole muka koskaan huomannut tuota? Siinä onkin sopivasti mukana rataspari jolla vauhti putoaa reilusti, mutta kaikkea sitä oppii.

Onkohan minulla samat moottorit, täytyy mennä purkamaan...?!

Kari

EDIT. Senverramunpitivieläsanooettentajuusaksaa...
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Kaizu - 12.10.2009, 11:26:50
Aika suuri osa halvoista "printteri" moottoreista on 48 askeleen steppereitä. Näitä myös hyvin yleisesti käytetään vähemmän tarkkuutta vaativissa laitteissa, joissa valmistuskustannukset näyttelevät merkittävää osaa. Tällaisia laitteita ovat mm. tähtikaukoputkien jalustat, tietokoneiden oheislaitteet, leikkikalut jne.
Vielä moottoreitakin heikkolaatuisempia ovat ne pellistä prässätyt tai muovista valetut vaihteistot, joita löytyy samasten moottoreiden yhteydestä. Niiden yhteydessä oikea yksikkö keskusteltaessa jaksollisesta virheestä on aste. Matoruuvin välitys välitys jakaa sen sitten kaariminuteiksi tai kaarisekunneiksi.
Eivätkä vastaavat servokäytöt ole yhtään laadukkaampia. 16" Meade LX200:n palaneen servon ankkurin tilalle sopiva varaosa löytyi edullisesti vaimon rikkinäisestä hiustenkuivaajasta eli tässä tapauksessa 14 000$:n laite seisoi viikon käyttökelvottomana sen vuoksi että n. 1$:n osa oli huonolaatuinen.

Kaizu
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 12.10.2009, 11:46:15
Lainaus käyttäjältä: GaryP - 12.10.2009, 10:12:49
EDIT. Senverramunpitivieläsanooettentajuusaksaa...
En minäkään. Translate.google.com... :)
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 12.10.2009, 11:49:30
Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 12.10.2009, 11:26:50
Aika suuri osa halvoista "printteri" moottoreista on 48 askeleen steppereitä. Näitä myös hyvin yleisesti käytetään vähemmän tarkkuutta vaativissa laitteissa, joissa valmistuskustannukset näyttelevät merkittävää osaa. Tällaisia laitteita ovat mm. tähtikaukoputkien jalustat, tietokoneiden oheislaitteet, leikkikalut jne.
Vielä moottoreitakin heikkolaatuisempia ovat ne pellistä prässätyt tai muovista valetut vaihteistot, joita löytyy samasten moottoreiden yhteydestä. Niiden yhteydessä oikea yksikkö keskusteltaessa jaksollisesta virheestä on aste. Matoruuvin välitys välitys jakaa sen sitten kaariminuteiksi tai kaarisekunneiksi.
Niinpä tietysti. Paraneekohan tarina Vixenin alkuperäisellä moottorilla. Siinä on sisällä Nippon Unipolar PF42-48I3 (ref http://sites.google.com/site/thestarjar/Home/mt1). Mahtaako olla yhtään laadukkaampaa kamaa? Moottori itsessään on 2x kalliimpi.

Vai haluaisiko joku kenties vaihtaa pientä välirahaa vastaan oman Vixeninsä Deklinaatiomoottorin tällaiseen kopioon? :P
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Kaizu - 12.10.2009, 19:19:20
Stepperin virhe jaetaan tuossa tekijällä 120. Vaikka stepperissä olisi joku askel asteen eri mittainen, ei ulos tuleva virhe olisi kuin 30". Sekin vielä jakaantuu matoruuvin välityksellä (huonossakaan stepperissä ei yleensä noin isoa virhettä ole). Suurempi virhelähde voisi olla tuon vaihteiston viimeiset rattaat yhdessä ulostulevan akselin laakeroinnin kanssa.

Moottorin ja matoruuvin päissä olevien hammaspyörien keskeisyys voisi olla syytä tarkistaa samoin kuin että hammaskosketus olisi kunnollinen. Jos hammapyörä on evolventtinen ja ryntösuhde 2, pitäisi koko ajan olla kaksi hammasparia kosketuksissa. Noinkin karkealla suoralla hammastuksella virheet näkyvät epätasaisena liikkeenä. Virheen taajuus pitäisi olla sama kuin matoruuvin pyörän hammasluvun, tai valmistusmenetelmästä riippuen jokin hammasluvun murto-osa.

Kaizu
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: GaryP - 12.10.2009, 19:25:04
Avasin tänään tuon moottorin ja siinä on koodi PFC42H-48081. 18ohm, 1/120, 9G2A.

Eli samat ovat välitykset ulospäin, sekä sisäisesti 7,5 asteen stepit. Jalustankin kierrokset sitten laskin, samoihin lukuihin pääsin täällä... paitsi etten ole ihan varma, olisiko voinut olla 145kierrosta... hitto kun sukat jalassa partsilla palelin, ja pimeässä yritin vahdata täyden kierroksen menemistä sekä laskea oikein samalla kun käsi alkoi mennä hapoille. Täytyy ottaa huomenna päivänvalossa uusinta.

Kari


Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 12.10.2009, 19:50:58
PFC42H-48081 täälläkin on sisällä. Hmm. Mielenkiintoista. Kerrohan tuloksia, pysyykö sulla jalusta tahdissa.

Täytyy seuraavaksi avata tuo Orionin moottori...

Edit: Tuli avattua vielä tuo vaihteisto tuosta. Siellä on x kpl pikkuisia rattaita. En ihmettelisi muuten yhtään, että kiinalaiset olisivat kopioineet vaihteoiston päin honkia ja saaneet aikaiseksi jonkin eksoottisen välityksen. Millähän tuon selvittäisi helpoiten?
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 13.10.2009, 10:12:42
Mahtaako tuo PowerFlexissä oleva RA Frequency olla puoliaskelten lukumäärä sekunnissa? Mulla kytee idea tuon moottorin RAMG arvon tarkaksi mittaamiseksi...
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: GaryP - 13.10.2009, 11:21:27
Tunnusta etten ole perehtynyt asiaan niin paljon, mutta jotenkin tunnen että minuakin saattaisi "vähän" kiinnostaa. Meillähän on täysin yhteneväiset jalustat muuten kuin PE:n oslta, joten...

Ymmärsin että tämän yksikön voisi opettaa valmiiksi tuon PEC:n?

Kari
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Kaizu - 13.10.2009, 11:24:35
Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 12.10.2009, 19:50:58
Millähän tuon selvittäisi helpoiten?
Oikeastaan on kaksi vaihtoehtoa.
Hankalampi on purkaa vaihteisto ja laskea kaikkien pyörien hammasluvut.
Helpompi on tehdä ulostuloakselille viisari ja merkitä nollakohta. Sitten tehdään kohdistusmerkki moottoriakselin pään ja takakannen välille. Sitten ajetaan moottoria 120 kierrosta ja katsotaan tuleeko viisari takaisin nollakohtaan.

Kaizu  
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: GaryP - 13.10.2009, 11:36:39
Niin, helppoahan se olisi jos voisi sanoa ohjelmalle että teepäs x kappaletta askelia. Voi vain olla että pitäisi ensin koodata se softanpätkä.

Powerflexin mukana tulee kyllä ihan basicillä luodut  mallisuoritukset joilla sen voisi tehdäkin. Siitä voisi olla muutakin iloa kuin pelkästään tuo pikainen testaaminen kierrosten suhteen. Tutkin asiaa...

Kari
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Kaizu - 13.10.2009, 16:52:26
Ei siinä mitään softaa tarvita. Vaihdemoottori johdon päähän ja seuranta tai jokin nopeampi vauhti päälle.Kuitenkin sellainen että kerkiää laskea moottorin kierrokset. 120:n kohdalla nyppää johdon irti ja katsoo mihin viisari on siirtynyt.

TTL-piireistä ja neljästä transistorista saa rakennettya stepperiajurin samoin kuin Basicistä ja rinnakkaisportista ja neljästä transistorista.
Nämähän olivat unipolaarimoottoreita. Bebekiltä löytyy (ainakin joskus löytyi) simppeli rakennussarja, jota voi myös hyödyntää kokeiluissa. Astrokäyttöön siitä ei oikein ole, koska siinä on lämpötilalle herkkä RC-oskillaattori.

Kaizu
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: GaryP - 13.10.2009, 17:13:33
Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 13.10.2009, 16:52:26
Ei siinä mitään softaa tarvita. Vaihdemoottori johdon päähän ja seuranta tai jokin nopeampi vauhti päälle.Kuitenkin sellainen että kerkiää laskea moottorin kierrokset. 120:n kohdalla nyppää johdon irti ja katsoo mihin viisari on siirtynyt.

TTL-piireistä ja neljästä transistorista saa rakennettya stepperiajurin samoin kuin Basicistä ja rinnakkaisportista ja neljästä transistorista.
Nämähän olivat unipolaarimoottoreita. Bebekiltä löytyy (ainakin joskus löytyi) simppeli rakennussarja, jota voi myös hyödyntää kokeiluissa. Astrokäyttöön siitä ei oikein ole, koska siinä on lämpötilalle herkkä RC-oskillaattori.

Kaizu

Minulla menee ainakin laskut sekaisin jos yritän 120:een asti pysyä mukana kun RA-moottori tikittää oletusvauhdilla. Tuollainen trankkuohjaus minulla onkin kiinni yhdessä askelmoottorissa jolla leikin välillä, mutta mutta... eikun joo, taitaa olla samalla napaisuudella, eli siellä on yksi yhteinen piuha, joten periaatteessa voisin kyllä testata ihan basicilla tuon askelluksen ilman powerflexiakin, en millään jaksaisi olla korva kiinni kun voi asettaa tasaluvun jolla pyöritetään.

Kari
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 13.10.2009, 19:53:06
Tein pienen koejärjestelyn. Asetin PowerFlexiin RA taajudeksi 96, minkä jälkeen moottorin pitäisi pyörähtää ympäri sekunnissa.

Laitoin laserin moottorin rattaan päälle pyörimään ja tein merkin ja mittasin ajan jolloin laser ylitti merkin. Tämän ajan tallensin kuvaamalla videokameralla merkkiä ja tietokoneen näyttöä samanaikaisesti. Ekassa mittauksessa tapahtui varmaan joku heitto (moottori vain lojui lattialla), mutta seuraavat jaksot olivat mittaustarkkuuden rajoissa 121s. (tarkkuus 200ms)

Stepperissä tuskin on mitään kokonaisluvusta poikkeavaa askelmäärää, joten onko tosiaan mahdollista, että vaihteisto on 1:121? Tämä selittäisi sen Saksalaisen foorumin kirjoittajan saaman arvon 11600 (96x121=11616) 0,14% tarkkuudella. Lisäksi mulla on se oletus, että tuo välityssuhde on kokonaisluku. Sehän voi olla helposti jotain muutakin, vai voiko? Välitysasteita on useita tuossa vaihteistossa ehkä neljä tai viisi. (Pitänee avata se vielä uudestaan)

Taidan mennä seuraavaksi jonkinlaisen sekkarin kanssa vielä visuaalisesti mittaamaan useamman kiekan, jos vaikka tulisi tarkempi tulos. Pitää kiinnittää myös moottori johonkin, sekun tärisee jonkin verran, ettei pääse mittauksen aikana liikkumaan.

EDIT: Käsin mittaamalla tulokset vaihtelevat 120.9 ja 121.1 sekunnin välillä. Laitoin vielä pyörimään sen talliin tunniksi sekkarin kaverina, katsotaan mikä on 30 kierroksen keskiarvo.
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Kaizu - 13.10.2009, 21:24:19
Pyöräparin välitys on aina jokin murkoluku vaikkapa 14/21 eli kun tämä supistetaaan niin että ylös jää 1 niin alas jää 1.5. Kokonaisvälityksen ei siis tarvitse olla mikään kokonaisluku. Stepperin askelluku sen sijaan on kokonaisluku, tässä tapauksessa 48. Ylikuormitustilanteessa stepperi voi jättää askeleen ottamatta tai mennä jopa takaperin mutta silloinkin askelmäärä on kokonaisluku. Silloin kun toimitaan puoliaskelin, askelluku vain tuplaantuu.

Kaizu
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 13.10.2009, 21:42:57
Noniin, tunnin mittaus suoritettu. 30 kierrosta meni ajassa 3628.70s. Eli välitys lienee aika lähellä lukemaa 1:120.95. Paukutan tällä perusteella kapulaan RAFreq = 20.698671 ja RAMG = 12385. Kappas siellä on kirkastakin, saatan ehtiä ennen töihin lähtöä jopa testaamaan!
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: GaryP - 13.10.2009, 22:01:58
Tuo pitäisi laittaa työpäiväksi nakuttamaan, tai oikeastaan vuorokaudeksi, ja katsoa sitten paljonko kokonaisheittoa on suuntaa antavasti. Pitäisi vain olla rajakytkin joka ilmoittaa aloitusajan ja sitten uudestaan toisen kierroksen aloituksen tarkan kohdan. Ja tietysti pitää itse olla molemmilla hetkillä ottamassa vastaan tieto tästä tapahtumasta. Mikähän on nykyisillä valotuksilla se maksimi, eli kuinka paljon virhettä saa tulla että ne maksimi ajat ovat kuvauksessa käyttökelpoisia? Pääsemme taas aiheeseen "polttoväli ratkaisee", joten parempi ettei puida sitä... ellei joku sitten tunne palavaa halua ja osaa suvereenisti sitä laskea eri vaihtoehdoille.

Kari
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 13.10.2009, 22:32:58
Tässä seurannan kellotuksessahan tärkeintä on ettei heitosta aiheutuva jätätys tai edistys yhdessä jaksollisen virheen kanssa muodosta liian jyrkkää nousureunaa autoguiderille. Tämä tosiaan on polttoväleistä ja pikseleiden koosta kiinni, mutta periaatteessa systeemi pitäisi olla niin hyvin tunnettu, että on yksiselitteinen seurantavauhti jolla päästään oikeaan tarkkuuteen. Tämä on aika simppeliä jos kaikki vaihteet ja stepperin askelten määrä tunnetaan. Nyt mulla oli tässä sellainen ikävä tuntematon tekijä, joka aiheutti liian kovan valuman, ainakin omasta mielestäni.

Oikeastaan valuttu jo aika offtopikkiin alkuperäiseen nähden...
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 17.10.2009, 00:26:44
Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 13.10.2009, 21:42:57
Noniin, tunnin mittaus suoritettu. 30 kierrosta meni ajassa 3628.70s. Eli välitys lienee aika lähellä lukemaa 1:120.95. Paukutan tällä perusteella kapulaan RAFreq = 20.698671 ja RAMG = 12385. Kappas siellä on kirkastakin, saatan ehtiä ennen töihin lähtöä jopa testaamaan!
No ihan ei kirkasta tuolloin riittäny, mutta tänään sain kaksi matopyörän jaksoa mitattua ennen pilvien tuloa. Nyt kulkee oikeaan tahtiin! Enää ei puutu kuin keksintö, mistä tuo 20" PE:n lisäys on tullut. Ideoita?
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: GaryP - 17.10.2009, 00:31:23
Siis nuo aiemmin laskemasi arvot voisin minäkin syöttää siihen palikkaan?
:shocked:

Kari
Otsikko: Vs: Vixenin pikkurattaat
Kirjoitti: Vesa Kankare - 17.10.2009, 00:36:06
Lainaus käyttäjältä: GaryP - 17.10.2009, 00:31:23
Siis nuo aiemmin laskemasi arvot voisin minäkin syöttää siihen palikkaan?
:shocked:

Kari
Olettaen että sulla on samanlaiset moottorit (jossa välitys on siis jotain muuta kuin 1:120) ja hihnaveto, jossa on 32:30 välitys. Eli nuo eivät varmaankaan suoraan käy.