Vixenin pikkurattaat

Aloittaja Vesa Kankare, 10.08.2009, 16:19:46

« edellinen - seuraava »

GaryP

Nyt meni kryptiseksi!?!?! Miten standardi askelmoottori voi mennä ympäri 48 askeleella? Onpahan pitkät askeleet hitto vieköön. Kaikki tuntemani moottorit ovat muistaakseni olleet 1,8 asteen stepeillä... laatikolle mars... No heti osui käteen erikoinen stepperi, askelpituus 7.5 astetta!!! Enkä ole muka koskaan huomannut tuota? Siinä onkin sopivasti mukana rataspari jolla vauhti putoaa reilusti, mutta kaikkea sitä oppii.

Onkohan minulla samat moottorit, täytyy mennä purkamaan...?!

Kari

EDIT. Senverramunpitivieläsanooettentajuusaksaa...
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Aika suuri osa halvoista "printteri" moottoreista on 48 askeleen steppereitä. Näitä myös hyvin yleisesti käytetään vähemmän tarkkuutta vaativissa laitteissa, joissa valmistuskustannukset näyttelevät merkittävää osaa. Tällaisia laitteita ovat mm. tähtikaukoputkien jalustat, tietokoneiden oheislaitteet, leikkikalut jne.
Vielä moottoreitakin heikkolaatuisempia ovat ne pellistä prässätyt tai muovista valetut vaihteistot, joita löytyy samasten moottoreiden yhteydestä. Niiden yhteydessä oikea yksikkö keskusteltaessa jaksollisesta virheestä on aste. Matoruuvin välitys välitys jakaa sen sitten kaariminuteiksi tai kaarisekunneiksi.
Eivätkä vastaavat servokäytöt ole yhtään laadukkaampia. 16" Meade LX200:n palaneen servon ankkurin tilalle sopiva varaosa löytyi edullisesti vaimon rikkinäisestä hiustenkuivaajasta eli tässä tapauksessa 14 000$:n laite seisoi viikon käyttökelvottomana sen vuoksi että n. 1$:n osa oli huonolaatuinen.

Kaizu
Kai Forssen

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 12.10.2009, 10:12:49
EDIT. Senverramunpitivieläsanooettentajuusaksaa...
En minäkään. Translate.google.com... :)
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 12.10.2009, 11:26:50
Aika suuri osa halvoista "printteri" moottoreista on 48 askeleen steppereitä. Näitä myös hyvin yleisesti käytetään vähemmän tarkkuutta vaativissa laitteissa, joissa valmistuskustannukset näyttelevät merkittävää osaa. Tällaisia laitteita ovat mm. tähtikaukoputkien jalustat, tietokoneiden oheislaitteet, leikkikalut jne.
Vielä moottoreitakin heikkolaatuisempia ovat ne pellistä prässätyt tai muovista valetut vaihteistot, joita löytyy samasten moottoreiden yhteydestä. Niiden yhteydessä oikea yksikkö keskusteltaessa jaksollisesta virheestä on aste. Matoruuvin välitys välitys jakaa sen sitten kaariminuteiksi tai kaarisekunneiksi.
Niinpä tietysti. Paraneekohan tarina Vixenin alkuperäisellä moottorilla. Siinä on sisällä Nippon Unipolar PF42-48I3 (ref http://sites.google.com/site/thestarjar/Home/mt1). Mahtaako olla yhtään laadukkaampaa kamaa? Moottori itsessään on 2x kalliimpi.

Vai haluaisiko joku kenties vaihtaa pientä välirahaa vastaan oman Vixeninsä Deklinaatiomoottorin tällaiseen kopioon? :P
Vesku
www.vkastronomy.com

Kaizu

#19
Stepperin virhe jaetaan tuossa tekijällä 120. Vaikka stepperissä olisi joku askel asteen eri mittainen, ei ulos tuleva virhe olisi kuin 30". Sekin vielä jakaantuu matoruuvin välityksellä (huonossakaan stepperissä ei yleensä noin isoa virhettä ole). Suurempi virhelähde voisi olla tuon vaihteiston viimeiset rattaat yhdessä ulostulevan akselin laakeroinnin kanssa.

Moottorin ja matoruuvin päissä olevien hammaspyörien keskeisyys voisi olla syytä tarkistaa samoin kuin että hammaskosketus olisi kunnollinen. Jos hammapyörä on evolventtinen ja ryntösuhde 2, pitäisi koko ajan olla kaksi hammasparia kosketuksissa. Noinkin karkealla suoralla hammastuksella virheet näkyvät epätasaisena liikkeenä. Virheen taajuus pitäisi olla sama kuin matoruuvin pyörän hammasluvun, tai valmistusmenetelmästä riippuen jokin hammasluvun murto-osa.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Avasin tänään tuon moottorin ja siinä on koodi PFC42H-48081. 18ohm, 1/120, 9G2A.

Eli samat ovat välitykset ulospäin, sekä sisäisesti 7,5 asteen stepit. Jalustankin kierrokset sitten laskin, samoihin lukuihin pääsin täällä... paitsi etten ole ihan varma, olisiko voinut olla 145kierrosta... hitto kun sukat jalassa partsilla palelin, ja pimeässä yritin vahdata täyden kierroksen menemistä sekä laskea oikein samalla kun käsi alkoi mennä hapoille. Täytyy ottaa huomenna päivänvalossa uusinta.

Kari


Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Vesa Kankare

#21
PFC42H-48081 täälläkin on sisällä. Hmm. Mielenkiintoista. Kerrohan tuloksia, pysyykö sulla jalusta tahdissa.

Täytyy seuraavaksi avata tuo Orionin moottori...

Edit: Tuli avattua vielä tuo vaihteisto tuosta. Siellä on x kpl pikkuisia rattaita. En ihmettelisi muuten yhtään, että kiinalaiset olisivat kopioineet vaihteoiston päin honkia ja saaneet aikaiseksi jonkin eksoottisen välityksen. Millähän tuon selvittäisi helpoiten?
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Mahtaako tuo PowerFlexissä oleva RA Frequency olla puoliaskelten lukumäärä sekunnissa? Mulla kytee idea tuon moottorin RAMG arvon tarkaksi mittaamiseksi...
Vesku
www.vkastronomy.com

GaryP

Tunnusta etten ole perehtynyt asiaan niin paljon, mutta jotenkin tunnen että minuakin saattaisi "vähän" kiinnostaa. Meillähän on täysin yhteneväiset jalustat muuten kuin PE:n oslta, joten...

Ymmärsin että tämän yksikön voisi opettaa valmiiksi tuon PEC:n?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 12.10.2009, 19:50:58
Millähän tuon selvittäisi helpoiten?
Oikeastaan on kaksi vaihtoehtoa.
Hankalampi on purkaa vaihteisto ja laskea kaikkien pyörien hammasluvut.
Helpompi on tehdä ulostuloakselille viisari ja merkitä nollakohta. Sitten tehdään kohdistusmerkki moottoriakselin pään ja takakannen välille. Sitten ajetaan moottoria 120 kierrosta ja katsotaan tuleeko viisari takaisin nollakohtaan.

Kaizu  
Kai Forssen

GaryP

Niin, helppoahan se olisi jos voisi sanoa ohjelmalle että teepäs x kappaletta askelia. Voi vain olla että pitäisi ensin koodata se softanpätkä.

Powerflexin mukana tulee kyllä ihan basicillä luodut  mallisuoritukset joilla sen voisi tehdäkin. Siitä voisi olla muutakin iloa kuin pelkästään tuo pikainen testaaminen kierrosten suhteen. Tutkin asiaa...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Ei siinä mitään softaa tarvita. Vaihdemoottori johdon päähän ja seuranta tai jokin nopeampi vauhti päälle.Kuitenkin sellainen että kerkiää laskea moottorin kierrokset. 120:n kohdalla nyppää johdon irti ja katsoo mihin viisari on siirtynyt.

TTL-piireistä ja neljästä transistorista saa rakennettya stepperiajurin samoin kuin Basicistä ja rinnakkaisportista ja neljästä transistorista.
Nämähän olivat unipolaarimoottoreita. Bebekiltä löytyy (ainakin joskus löytyi) simppeli rakennussarja, jota voi myös hyödyntää kokeiluissa. Astrokäyttöön siitä ei oikein ole, koska siinä on lämpötilalle herkkä RC-oskillaattori.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

#27
Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 13.10.2009, 16:52:26
Ei siinä mitään softaa tarvita. Vaihdemoottori johdon päähän ja seuranta tai jokin nopeampi vauhti päälle.Kuitenkin sellainen että kerkiää laskea moottorin kierrokset. 120:n kohdalla nyppää johdon irti ja katsoo mihin viisari on siirtynyt.

TTL-piireistä ja neljästä transistorista saa rakennettya stepperiajurin samoin kuin Basicistä ja rinnakkaisportista ja neljästä transistorista.
Nämähän olivat unipolaarimoottoreita. Bebekiltä löytyy (ainakin joskus löytyi) simppeli rakennussarja, jota voi myös hyödyntää kokeiluissa. Astrokäyttöön siitä ei oikein ole, koska siinä on lämpötilalle herkkä RC-oskillaattori.

Kaizu

Minulla menee ainakin laskut sekaisin jos yritän 120:een asti pysyä mukana kun RA-moottori tikittää oletusvauhdilla. Tuollainen trankkuohjaus minulla onkin kiinni yhdessä askelmoottorissa jolla leikin välillä, mutta mutta... eikun joo, taitaa olla samalla napaisuudella, eli siellä on yksi yhteinen piuha, joten periaatteessa voisin kyllä testata ihan basicilla tuon askelluksen ilman powerflexiakin, en millään jaksaisi olla korva kiinni kun voi asettaa tasaluvun jolla pyöritetään.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Vesa Kankare

#28
Tein pienen koejärjestelyn. Asetin PowerFlexiin RA taajudeksi 96, minkä jälkeen moottorin pitäisi pyörähtää ympäri sekunnissa.

Laitoin laserin moottorin rattaan päälle pyörimään ja tein merkin ja mittasin ajan jolloin laser ylitti merkin. Tämän ajan tallensin kuvaamalla videokameralla merkkiä ja tietokoneen näyttöä samanaikaisesti. Ekassa mittauksessa tapahtui varmaan joku heitto (moottori vain lojui lattialla), mutta seuraavat jaksot olivat mittaustarkkuuden rajoissa 121s. (tarkkuus 200ms)

Stepperissä tuskin on mitään kokonaisluvusta poikkeavaa askelmäärää, joten onko tosiaan mahdollista, että vaihteisto on 1:121? Tämä selittäisi sen Saksalaisen foorumin kirjoittajan saaman arvon 11600 (96x121=11616) 0,14% tarkkuudella. Lisäksi mulla on se oletus, että tuo välityssuhde on kokonaisluku. Sehän voi olla helposti jotain muutakin, vai voiko? Välitysasteita on useita tuossa vaihteistossa ehkä neljä tai viisi. (Pitänee avata se vielä uudestaan)

Taidan mennä seuraavaksi jonkinlaisen sekkarin kanssa vielä visuaalisesti mittaamaan useamman kiekan, jos vaikka tulisi tarkempi tulos. Pitää kiinnittää myös moottori johonkin, sekun tärisee jonkin verran, ettei pääse mittauksen aikana liikkumaan.

EDIT: Käsin mittaamalla tulokset vaihtelevat 120.9 ja 121.1 sekunnin välillä. Laitoin vielä pyörimään sen talliin tunniksi sekkarin kaverina, katsotaan mikä on 30 kierroksen keskiarvo.
Vesku
www.vkastronomy.com

Kaizu

Pyöräparin välitys on aina jokin murkoluku vaikkapa 14/21 eli kun tämä supistetaaan niin että ylös jää 1 niin alas jää 1.5. Kokonaisvälityksen ei siis tarvitse olla mikään kokonaisluku. Stepperin askelluku sen sijaan on kokonaisluku, tässä tapauksessa 48. Ylikuormitustilanteessa stepperi voi jättää askeleen ottamatta tai mennä jopa takaperin mutta silloinkin askelmäärä on kokonaisluku. Silloin kun toimitaan puoliaskelin, askelluku vain tuplaantuu.

Kaizu
Kai Forssen