EQ6 Pro rasvaus, laakerien vaihto ja matoruuvin hienosäätö

Aloittaja Make, 02.08.2009, 18:34:50

« edellinen - seuraava »

Make


Aloitin eilen pitkään haaveilemani urakan, jonka tarkoituksena on tehtä EQ6 Pro-jalustani seurantavirheestä jaksollisempi ja pienempi. Viime keväällä tekemässäni PE-mittauksessa paljastui, että seurantavirheet oliva aika suuria ja niitä oli sekä matoruuvin kiertoaikaa lyhyemmillä että pidemmillä jaksoilla. Kaivan tähän kohtaan myöhemmin toiselta koneeltani käyrän, niin näette, miksi remontti on tarpeen. Autoguidauskaan ei pysty poistamaan kaikkia "nykäyksiä".

Ohjeet, joita seuraan:

Suunnitellut toimenpiteet:

1. Rasvojen vaihto SuperLubeen

2. Kaikkien laakereiden vaihto

3. Matoruuvin tarkka keskittäminen matopyörälle

Aloitin projektini toteutuksen eilen 1.8.2009. Kuva uusista osista:


Tarkkasilmäiset huomaavat, että rasvatuubit ovat väärää merkkiä. Huomasin sen vasta eilen ja lähetin viestin astro-rubylith.com:iin, josta rasva tuli laakerien ja prikkojen mukana. Myyjä lupasi hyvittää virheensä. Uudet rasvat on tilattu Helentecistä.

Remonttipaikka kellarissa:


Tuntiakseli palasina:


Deklinaatioakselin matoruuvin ratas oli vinossa (nykimistä deklinaatioon)! Lisäksi molempien akselien matoruuvien laakereissa (halpoja rullaluistimen laakereita) oli kaksi "stoppikohtaa", joiden yli täytyi käyttää hieman enemmän voimaa <=> eräs mahdollisen nykimisen syy.


Jalustan mekaniikka on nyt kokonaan purettu, seuraavana on vuorossa rasvojen pesu dieselillä. Otan vastaan ideoita näiden runkoon lyötyjen laakereiden hallittuun irroittamiseen ja uusien kiinnittämiseen:




Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Timo Kuhmonen

Kiitos tiedosta, tuli tarpeeseen....

Rasvat, täytyypä varmaankin tilata samaa HEQ-5 voiteluunkin. Oletan että tuubillinen riitttäisi
Paljonko maksoi per tuubi, en suomen edustjan weppisivulta löytänyt tietoa ?

Laakerit, pitää tutkia omassa HEQ-5 jalustassa, jos on tarvetta aioin ne myös vaihtaa...
miten laakeri mallien tunnistuksen teit, että tietää saada vastaavat SKF tyypit. Riittikö pelkkä mittaaminen ?

millainen prosessi on prikkojen laitto ?
Olin eräässä ohjeessa nähnyt työntömitalla tehtävän mittauksen (HEQ-5 koskien). Siinä haettiin matopyörän keskipiste (jos oikein ymmärsin), ja kaavojen avulla laskettiin oikean paksuus lisäprikalle. Meneekö sinulla HEQ-6:ssa näin ?

Kerrohan kun on projekti valmis. Odotan lisätietoja mielenkiinnolla...

Make

Helentecin sivulta löytyy myös tilauslomake, josta hinta selviää: http://www.helentec.fi/?ad=GoogleLSA. Tein tilauksen eilen, joten en ole vielä saanut itse rasvaa. Tilasin varmuuden vuoksi kaksi tuubia, koska rasvaan myös uusien laakerien sisäosat (poislukien keraamiset laakerit). Hyviä kuvia rasvan määrästä saa tuolta beevo.com-linkistä.

Laakerimalleissa luotin yllä mainitsemaani linkin sivuun http://www.beevo.com/Components.htm, jonka alalaidasta löytyy taulukko EQ6:lle sopivista SKF-laakereista. Toiselle laatumerkille (FAG) vastaavuustaulukko löytyy taas linkistä: http://www.astroamateur.com/content/TunEQ6/eq6_mod1_3.php

Prikkojen laitto on juuri kuvaamasi kaltainen ja siitä kerrotaan linkeissäni. Tuolta astro-rubylith.com:ista saa lajitelman eripaksuisia prikkoja EQ6:lle (sama kuin Atlas EQ-G).
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Make - 02.08.2009, 18:34:50
Jalustan mekaniikka on nyt kokonaan purettu, seuraavana on vuorossa rasvojen pesu dieselillä. Otan vastaan ideoita näiden runkoon lyötyjen laakereiden hallittuun irroittamiseen ja uusien kiinnittämiseen:

Miten olisi irrotukseen tuollainen sisäpuolisten laakereiden ulosvetäjä Biltemasta: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=191280&sivu=191280.htm&ryhmaid=134

Jos vanhaa laakeria ei tarvitse pitää ehjänä niin yksi tapa on tietysti rikkoa laakerin sisäkooli, hitsata ulkokooliin migillä palkoa, antaa jäähtyä ja nypätä jollakin, jolloin koolin pitäisi lähteä helpohkosti (hitsipalko puristaa koolia kasaan).

Toinen tapa on halkaista ulkokooli lyömällä sitä kovalla meistillä, sen pitäisi yleensä haljeta melko helposti, jolloin haljenneen koolin saa suhteellisen helposti pois.

Näissä kahdessa jälkimmäisessä tavassa tosin saa olla tarkkana, ettei vaurioita jalustan muita osia, joten en ehkä suosittelisi ensimmäiseksi keinoksi (raaka peli voi menetellä autojen kanssa ihan ok, mutta ei välttämättä herkkien instrumenttien suhteen)...

Ja kannattaa muuten sitten käyttää suojalaseja!
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Make


Kiitos, Marko! Tuo ulosvedin näyttää pätevältä. Kuvan perusteella koetan ensin ideoida oman ulosvetimeni, mutta jos se ei ala toimia, täytyy poiketa Biltemassa.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Kaizu

Jos laakeri on teräskuorinen ja runko alumiinia, lämmittäminen löystää liitoksen ja helpottaa irroitusta. Enemmän lämmittämällä saattaa riittää että ravistaa laakerit ulos pesistään. Silloin saa tosin varautua rungon uudelleen maalaukseen.

Kaizu
Kai Forssen

Make

#6
Hyvä vinkki, Kaizu. Täytyy olla varovainen kuumailmapuhaltimen kanssa.

Tässä sitten laakerien vaihtoa. Kuumailmapuhaltimella, kumivasaralla ja isolla ruuvimeisselillä irtosivat kuulalaakerit ja kartiorullalaakereiden kehät. Pieni lämmitys oli tarpeen. Nuijin uudet kehät paikalleen puupalikan kanssa.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Make


Näköjään tuo olemassa olevan kommentin muokkaus ei merkitse kommenttia uudeksi etusivulle, vaan on aina laitettava kokonaan uusi kommentti  :smiley:
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Timpe

Hyvät kuvat ja  perusteelliset selvitykset olet tehnyt tänne katsottavaksi. Jos tuolla menetelmällä ja perehtyneisyydellä homma ei suju, niin sitten ei millään!  :cool:
- Timo Inkinen

GaryP

Moottoripyörään kun on tullut vaihdettua ohjauslaakereita eräänkin kerran niin kannattaa kokeilla sellaista keinoa poistamiseen, että vetää dremelillä ja rälläkkäterällä kunnon loven poistettavan laakerin ulkokehään, vaikka reilusti läpi saakka. Sillä se lähtee sitten kivuttomasti kun kehä on joustava. Vastaavasti laakeri paikalleen kun on ensin jäähdyttänyt sitä pari tuntia pakastimessa. Lopullinen sisään asettaminen sitten kunnon voitelulla, ja pitkällä kierretangolla tai pultilla kiristämällä laakerin ulkoreunaan nojaten. Hakkaaminen on AINA kyseenalainen tapa, yksi huono näpäytys väärään kohtaan tekee helposti pysyvän vaurion, taas saadaan yksi napsuva kohta aikaiseksi.

Voin kyllä sanoa että tämä ohje tuli kuin tilauksena juuri kyseiselle härvelille. Loistavaa!

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Make


Kiitos, Timpe ja Kari  :smiley:

Tuo laakerin jäähdyttäminen on tosi hyvä idea, Kari. En ole vielä laittanut yhtään laakeria paikalleen, joten voin soveltaa sitä (SuperLube ei ole vielä tullut, joten en voi tehdä asennusta). Ainoastaan nuo kartiolaakereiden vastakappaleet ovat paikallaan. Taidanpa toimia siten, että laitan laakerit pakkaseen ja lämmitän laakeripesät kuumailmapuhaltimella, jolloin pitäisi mennä helposti paikalleen.

Kun katsoo EQ6:n massiivisten alumiiniosien valujälkeä, tulee mieleen, että kovin isolla lekalla ei kannata operoida. Sisäpinnoilla näkyy kuoppia ja onkaloita, joista murtuma voisi lähteä liikkeelle, jos kunnolla täräyttäisi  :shocked:
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

GaryP

Jos sulla on jo kartiolaakerin ulkokehä asennettuna, ei ole enää mitään pakastettavaa, sehän oli juuri se kyseinen osa.
:azn:

M-J:llä on tuntiakselissa melkoinen klappi, emme avanneet sitä vieraillessani heillä jokin aika sitten, ei ollut aikaa tutustua rakenteeseen niin hyvin. Millainen operaatio pelkästään sen kiristäminen on? Mitä pitää purkaa jos haluaa päästä vähäisellä työllä?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Make


Tuntiakselin klappia voi olla ainakin kahta lajia eikä kummankaan takia tarvitse jalustaa varsinaisesti purkaa. Molempiin löytyy kuvalliset ohjeet linkistä: http://timsastroblog.blogspot.com/2007/04/little-tune-up-for-eq6.html


1. Matoruuvi on liian kaukana matopyörästä (yleisin syy).
- RA-koneiston kopan neljä kuusiokoloruuvia löysätään, jonka jälkeen kahdella todella pienellä säätöruuvilla voidaan liikutella tuntiakselia lähemmäksi tai kauemmaksi matoruuvista. Katso yllä olevan linkin kuvat.

2. Matoruuvin kiristysrengas on liian löysällä
- löytyy mustan korkin alta (kuvat alempana samalla sivulla)
- on yleisempää, että tämä kiristysrengas / mutteri on liian kireällä => seuranta kärsii

Löytyy tietenkin muitakin syitä, mutta ne vaativat jalustan purkua. Yleisin syy on tuo ensimmäinen. Se on helppo säätää pois.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

GaryP

Klappi on tuntiakselissa, ja kuvista päätellen siellä ei olekaan kartiolaakeri vaan perinteinen kuulalaakeri. Onko näin? Eli se ongelma on konkreettisesti havaittavissa kun nostaa tuntiakselia vasteen, siinä on melkoinen liike. Sitä ei voi olla tarkoitettu poistettavaksi matoruuvin kiristyksellä pyörää vasten.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Make


Eli kyseessä on siis EQ6 ja nostat koko kiertokoneistoa ylöspäin tuntiakselin suunnassa ja se liikkuu? Jos kyse on tällaisesta klapista eikä tuntiakselin pyörimisliikeklapista (johon kerroin lääkkeen), syy ei olekaan matoruuvissa vaan mahdollisesti tuntiakselin päässä olevan kartiorullalaakerin lukitusrenkaan löysyydessä. Siihen käsiksi pääsemiseksi on purettava hieman (napatähtäin pois jne), katso tämä suomalainen sivu (kohdat 11-12):

http://tahtisuo.ath.cx/rotator/eq6/index.html

Tuo lukitusrengas kiristää tuntiakselin. Tuntiakselilla on kaksi laakeria: se kuulalaakeri, jonka näit kuvassa tuossa ensimmäisessä viestissäni (tuntiakselipään sisällä) sekä kartiorullalaakeri napatähtäimen päässä. Myöhemmissä kuvissa vaihdoin tämän laakerin kehän paikalleen. Itse kartiolaakeri pysyy paikallaan vasta, kun tuntiakseli ja lukitusrengas ovat paikallaan.

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi