Kirjoittaja Aihe: EQ6 Pro rasvaus, laakerien vaihto ja matoruuvin hienosäätö  (Luettu 26264 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timpe

  • Multiversumi
  • ******
  • Viestejä: 7059
    • Valoa ja varjoja
Kun katsoo EQ6:n massiivisten alumiiniosien valujälkeä, tulee mieleen, että kovin isolla lekalla ei kannata operoida. Sisäpinnoilla näkyy kuoppia ja onkaloita, joista murtuma voisi lähteä liikkeelle, jos kunnolla täräyttäisi  :shocked:

Vahvistan tämän todeksi omien kokemuksieni perusteella. Viimeiseksi paikkailin SW80ED:n muotoon valettuja satularenkaita, joista toinen napsahti poikki kiinnitysreiän kohdalta kun kiristin sitä (mielestäni vielä löysästi) Losmandy-tyypin lohenpyrstöön. Rakenteellinen lujuus ja kiinalainen massatuotanto ovat melkeinpä kaksi toisensa poissulkevaa asiaa  :tongue:
- Timo Inkinen

Poissa GaryP

  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1713
Perskuta, no nyt on eväät oikeaan korjaamiseen. Harmi vaan että tuo ongelma ei ole minulle vaan herralla Pietarsaaressa, ja hän hieman varoo liiankin kanssa näitä purkuoperaatioita. Jokatapauksessa suuret kiitokset linkistä, tämän jälkeen vastuu siirretään 500km pohjoisemmaksi, ja toivotetaan hauskoja hetkiä purkamisen parissa.
 :cheesy:

Kari


PS. Lisätään vielä että OLIHAN SIELLÄ KUITENKIN KUNNON KARTIOT!!!! Jälleenvirhe meikäläiseltä, vähän liikaa mokomia lyhyen ajan sisään...
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Poissa ken

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 132
Jeps, sama homma edessä täälläkin (ilmeisesti) tosin HEQ5. Huomasin että matoruuvia pyörittäessä moottori irroitettuna matoruuvi ei pöri nätisti vaan hieman narskuen. Ja aina samassa kohtaa kierrosta hieman jämähtää. Olisikohan matoruuvi täysin kuiva, voi voiko vika olla pelkästään liian kireissä matoruuvin keskittämisylsyissä.

/Ken

EDIT: tällainen linkki HEQ5:lle http://www.astro-baby.com/heq5-rebuild/heq5-m1.htm
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Poissa Make

  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 576
Jeps, sama homma edessä täälläkin (ilmeisesti) tosin HEQ5. Huomasin että matoruuvia pyörittäessä moottori irroitettuna matoruuvi ei pöri nätisti vaan hieman narskuen. Ja aina samassa kohtaa kierrosta hieman jämähtää. Olisikohan matoruuvi täysin kuiva, voi voiko vika olla pelkästään liian kireissä matoruuvin keskittämisylsyissä.

Molemmat ovat mahdollisia syitä. Puhdistus ja rasvaus ovat tietysti itsestäänselviä toimenpiteitä, mutta törmäsin jalustaani kasatessa matoruuvin laakereiden säätöön. On tärkeää hakea niille sopiva kireys: vain pieni kiristys kontaktin jälkeen. Minulla matoruuvi pyörii nyt täysin nykimättä, mutta kevyen "tahmeasti" (= sormella pyöräyttämällä heilahtaa puoli kierrosta, ei jää rullaamaan). Huomasin, että laakereillakin on jonkinlainen "kätisyys": pieni nykiminen poistui, kun käänsin toisen laakerin ympäri. Outoa  :shocked:
« Viimeksi muokattu: 11-08-2009, 12:18:19 kirjoittanut Make »

Poissa Make

  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 576
En ole ehtinyt päivittää remontin tilannetta muutamaan päivään, mutta laitan pian kuvakokoelman ja kertomuksen. Tällä hetkellä deklinaatioakseli täysin huollettuna ja säädettynä, tuntiakselikin vain kasausta vailla. Muutamia huomioita:

  • Osien pesu paljasti järkyttävän tosiasian: pesuastian pohjalle kertyi satoja pieniä metallihippusia :shocked: Synta ei ilmeisesti panosta paljon puhdistukseen! Jokaisen EQ6-jalustan omistajan kannattaa harkita huoltoa jo pelkästään seurantaa haittaavien roskien poiston takia. Täältä ne salaperäiset pomput PE-käyrään tulevat.
  • Matoruuvin korkeuden säätö ei ollut kohdallaan deklinaatioakselin osalta. Silmämääräisesti se oli 0.5-0.7mm pielessä. Korjasin kohdalleen
  • Matoruuvien laakereiden pesät olivat liian ahtaat. Laakerit jumittuivat ennen kuin ne olivat tarpeeksi lähellä toisiaan. Tehtaalla asia oli hoidettu raa'alla voimalla: matoruuvin joutui vasaroimaan pois paikaltaan, vaikka lukitusmutterit olivat poissa. Suurensin pesiä hiomalla, mikä mahdollisti uusien keraamisten laakereiden tarkan kireyden säädön.
  • Urakuulalaakereiden (6008) tiivisteiden avaus ja rasvojen vaihto SuperLubeen ei ollutkaan niin hyvä idea kuin luulin: toimenpiteen jäljiltä ne kahisevat. Vaihdoin niistä seurantaan osallistuvat (2 kpl) uusiin SKF:n vastaaviin, jolloin liike muuttui pehmeäksi ja äänettömäksi
  • Uusi kartiolaakeri ja SuperLube muuttivat koneiston pehmeäksi ja äänettömäksi. Tehtaan jäljiltä kartiolaakerissa ei ollut paljoakaan rasvaa.

Lisää tietoa ja kuvia lähipäivinä!

Poissa Kaizu

  • Tulipallotyöryhmä
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 3242
  • Jotkut jutut on niin viisaita, ettei ne naurata.
    • Kaizun kotisivu(t)
Molemmat ovat mahdollisia syitä. Puhdistus ja rasvaus ovat tietysti itsestäänselviä toimenpiteitä, mutta törmäsin jalustaani kasatessa matoruuvin laakereiden säätöön. On tärkeää hakea niille sopiva kireys: vain pieni kiristys kontaktin jälkeen. Minulla matoruuvi pyörii nyt täysin nykimättä, mutta kevyen "tahmeasti" (= sormella pyöräyttämällä heilahtaa puoli kierrosta, ei jää rullaamaan). Huomasin, että laakereillakin on jonkinlainen "kätisyys": pieni nykiminen poistui, kun käänsin toisen laakerin ympäri. Outoa  :shocked:
Oireet viittaavat vahvasti kieroon matoruuviin tai viallisiin laakereihin. Laakeri jossa on "kätisyys" on joko huonolaatuinen tai rikki. Saman efektin saa myös aikaiseksi virheellisellä asennuksella tai soikealla laakeripesällä. Matoruuvin voisi laittaa vuorotellen kummastakin päästä kiinni sorviin ja mitata heiton heittokellolla toisesta päästä ja keskeltä. Mittausten perusteella on sitten helpompi suunnitella korjausta.
Jos olet joutunut purkamaan laitteen vasaralla, laakerit todennäköisesti ovat rikki. Melko pienikin isku piirtää kuulan kuvat kooleihin.

Kaizu
Kai Forssen

Poissa JuhaK

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 304
Aloitin oman huoltoprojektini tänään ja jalusta on nyt purettu ja öljyt puhdistettu. Samalla tuli tehtyä piirikortille kondenssisuojaus.

Muutama huomio tähänastisesta:
  • Minulla laakerit irtosivat ilman sen suurempaa taistelua puukalikalla ja parilla kevyellä kumivasaran napautuksella
  • Aivan kuten Make tuossa edellä mainitsikin; metallihiukkasia löytyi melkoinen määrä pesuastian pohjalta
  • Puhdistuksen aikana huomasin että tuntiakselin toinen urakuulalaakeri pyöri vain puoli kierrosta, jonka jälkeen se pysähtyi kuin seinään  :shocked: Vastaavat laakerit menivätkin vaihtoon kun varastosta löytyi vanhat rullaluistimet...
  • Samaisesta tuntiakselin tilasta löytyi matoruuvin alta rasvaan takertunut jousiprikka. Samanlaisia löytyy jalustasta moottorien kiinnitysmutteista, mutta itse irroitin moottorit vasta tämän jälkeen joten se lienee ollut siellä jo tehtaalta asti!

Huomenna on tarkoitus jatkaa kasaus- ja säätöpuuhilla.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Poissa Make

  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 576
Jos olet joutunut purkamaan laitteen vasaralla, laakerit todennäköisesti ovat rikki. Melko pienikin isku piirtää kuulan kuvat kooleihin.

Kaizu

Ne alkuperäiset laakerit on jo vaihdettu. Mitään ei ollut tehtävissä niiden pelastamiseksi, sillä reilu kuumennuskaan ei väljentänyt laakeripesää tarpeeksi. Nämä uudet keraamisilla kuulilla varustetut laakerit ovat hyvät, paitsi yksi, joka ei tykännyt toisen suuntaisesta esijännityksestä. Käännettyäni se on pyörinyt vailla mitään ongelmia myös esikiristettynä. Liatoin sen varmuuden vuoksi deklinaatioakselille, ettei seurantaan tulisi niin helposti ongelmia.

Poissa JuhaK

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 304
Rasvaus- sekä kasausurakka sujui ilman suurempia ongelmia!

Matoruuvien keskitys oli työntömitalla mitaten muutaman kymmenysosamillimetrin sisällä matopyörän keskikohdasta, joten kummallekaan akselille ei muutoksia tullut tehtyä.

Matoruuvien etäisyyden säätöön menikin sitten vajaat pari tuntia... Molempien akseleiden vaihteistokoteloiden kiinnitysruuveja kiristettäessä liikahti koko kotelo aina hieman lähemmäs matopyörää, jolloin puristus meni niin kovaksi että moottorit hieman takeltelivat. Tämä siitä huolimatta että molemmat etäisyydensäätöruuvit olivat kireällä. Muutamalla kokeilulla (säätö hieman väljäksi ennen kiinnitysruuvien kiristystä) löytyi sopiva etäisyys matoruuville. Käsin ei välystä ole havaittavissa, mutta pitää vielä tarkastaa putken avulla kunhan saan ne taas kotiin haettua.

Operaatio oli kohtuu helppo ja ainakin jalustasta tuli paljon hiljaisempi kuin aiemmin. Muut mahdolliset hyödyt paljastunevat (toivottavasti...) kunhan kelit taas paranevat!

Kiitokset Makelle hyvistä linkeistä!
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Poissa Make

  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 576

Onnitelut urakan valmistumisen johdosta  :azn: Toivottavasti seuranta pelaa nyt paremmin!

Minulla on ollut vielä työkiireitä, joten viimeiset kiinnitykset puuttuvat, mutta enköhän pääse viimeistään viikonloppuna ajamaan uusia PE-käyriä.

Poissa Mika H

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 158
    • astrokuvat
Kiitokset otsikon aloittaneelle tulee myös täältäkin.
Herättelin omaa jalustaa pitkän joutenolon jälkeen, ja rahina oli melkoinen, joten perusteellinen huolto oli tehtävä.

Muutamia havaintoja:

-Työhön kannattaa varata aikaa reilu päivä, aikaa paloi 8h säätöineen, enkä irroittanut matopyörän laakereita ollenkaan.
-Uudemmissakaan jalustoissa tuota rasvaa ei liiemmin ole, enkä tiedä tuosta laadustakaan, oli aika möykkystä tavaraa.
-Koneistuksen jäljiltä metallilastuja todella paljon. Kuten linkissä on jo aiemmin todettu, kyseinen jalusta kannattaa
 purkaa ja putsata kunnolla !!
-Työ ei ole vaikea, ohjeet ovat todella hyvät, ja laitteen "sielunelämä" selviää, kun sen itse tekee.
-Huolto kannatti, kaikki sivuäänet katosivat, jalusta hiljeni, ääni on vähintäänkin sivistynyt.

Vielä muutamia kuvia.

Poissa Make

  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 576

Hyvää havaintokautta, Mika! Putsaus kannattaa!

Tässä sitten hieman tätä kuvamateriaalia. Sitä riittääisi ainakin 100 kuvan verran, mutta poimin tähän muutamia kiinnostavimpia. Voin laittaa lisää haluamianne detaljikuvia, jos jotakuta kiinnostaa.

PE-käyrät ja spektrit ennen ja jälkeen remontin (kuvat alla).

  • seurantavirheen kokonaisamplitudi ei muuttunut ja suurin kontribuutio edelleen matoruuvin kierrosajalla <=> matoruuvin vaihto voisi parantaa tilannetta
  • siirtohammaspyörän virhekomponentti tippui reilusti
  • PEC:in jäljiltä jäävä virhe puolittui: +- 10 kaarisekuntia => +- 5 kaarisekuntia, josta autoguiderin olisi selvittävä
  • sekä ennen että jälkeen remontin merkittävä osa virheestä on kaksi-kolme kertaa matoruuvin kerrosajan jaksonajalla <=> onko matopyörässä jaksollinen virhe?


Poissa Make

  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 576
Putsauksen yksityiskohtia
  • Alinna: motivaatiota putsaukselle: matoruuvin välissä mustaa mönjää ja kiiltäviä metallinpaloja
  • Pesuvadin pohja paljastaa seurannan tuholaiset
  • Matoruuvin koteloiden kontaktipinnat rungon kanssa kannattaa puhdistaa epätasaisesta maalista <=> tasaisempi kontakti ja matoruuvin asemointi matopyörälle
  • Kiinalaista valujälkeä

Poissa Kaizu

  • Tulipallotyöryhmä
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 3242
  • Jotkut jutut on niin viisaita, ettei ne naurata.
    • Kaizun kotisivu(t)
En näe noissa käyrissä merkittävää eroa. Mikä on siirtohammaspyörä? Mikä on ruuvia pyörittävän vaihteen seuraavan vaiheen välitys? Onko se kenties 3? Josko sieltä tulee se matoruuvin kierroslukua tiheämpi virhe. Yksi vaihtoehto virheelle on soikea(t) laakeripesä(t) yhdessä mutkalla olevan matoruuvin kanssa niin että matoruuvin keskiö liikkuu pyöritettäessä.

Kaizu
Kai Forssen

Poissa Make

  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 576
Matoruuvin laakeripesät
  • matoruuvin laakeripesät olivat liian ahtaat <=> laakerit eivät päässeet liikkumaan vapaasti oikealle paikalleen
  • ratkaisu: hionta
  • hiomatyökalu = 13mm hylsy + hiomapaperi

Laakeripesät eivat saa olla liian ahtaat, sillä muuten laakerien esijännitystä ei voi säätää.