Kirjoittaja Aihe: EQ6 Pro rasvaus, laakerien vaihto ja matoruuvin hienosäätö  (Luettu 26256 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 576
En näe noissa käyrissä merkittävää eroa. Mikä on siirtohammaspyörä? Mikä on ruuvia pyörittävän vaihteen seuraavan vaiheen välitys? Onko se kenties 3? Josko sieltä tulee se matoruuvin kierroslukua tiheämpi virhe. Yksi vaihtoehto virheelle on soikea(t) laakeripesä(t) yhdessä mutkalla olevan matoruuvin kanssa niin että matoruuvin keskiö liikkuu pyöritettäessä.

Kaizu

PE-käyrissä ei ole kovin suurta eroa paitsi tuo 366 sekunnin piikki (siirtopyörä = transfer gear) on pienentynyt paljon. Tarkoitatko, että tuo matoruuvin kierrosaikaa pidempi jaksollisuus olisi lähtöisin soikeista laakeripesistä / käyrästä matoruuvista?

Oheisessa kuvassa näkyvät rattaat moottorilta matoruuville. Niiden hammasmäärät:
  • moottorin ratas: 12 hammasta
  • siirtoratas / väliratas: 32 hammasta
  • matoruuvin ratas: 47 hammasta

Kierrosnopeussuhteet ovat: 47:32 = 1,47 siirtopyörän kierrosta per matoruuvin kierros ja 47:12 = 3,92 moottorin kierrosta / matoruuvin kierros Toisessa kuvassa näkyy moottorin ratas + siirtoratas. Hieman häiritsee, että tuo siirtoratas on tuettu kumisilla O-renkailla ylä- ja alapuolelta eikä esim. pienellä kuulalaakerilla. Kolmannessa kuvassa loppuosa kiertokoneistosta.

Näiden hammaspyörien "visuaalinen laatu" näyttää huonolta. Lisäksi niillä tuntuu olevan erilainen keskinäinen vastus eri kiertosuuntiin.

Poissa Kaizu

  • Tulipallotyöryhmä
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 3242
  • Jotkut jutut on niin viisaita, ettei ne naurata.
    • Kaizun kotisivu(t)
Mutkalla oleva akseli yhdistettynä soikeisiin ja väljiin laakeripesiin sallii akselille useampia asentoja, joista voisi tulla kiertoaikaa pidempiä jaksoja. Todennäköisempänä pidän matopyörän jyrsinnässä tapahtyneita heittoja. Niistä voisi päästä eroon hiomalla pyörän ja ruuvin toisiinsa sopiviksi Meade Madin ehdottamalla tavalla. Itse olen joskus hionut onnistuneesti ruuvivaihteen venttiilihiomatahnalla. Pitää muistaa että ruuvi pyörii useita kierroksia sillä aikaa kun pyörä tekee yhden kierroksen, on vaara että ruuvista lähtee liikaa ainetta.

Minusta kuvassa oleva laakeri näyttää normaalilta yksiriviseltä urakuulalaakerilta jossa on suojalevy(t). Se ei ole esijännitettävää tyyppiä toisin kuin viistokuulalaakerit tai kartiorullalaakerit. Urakuulalaakeri sietää aksiaalista kuormaa suhteessa 0.8x säteis kuorman kantavuus. Laakeripesän toleranssiksi FAG suosittaa J6 johon laakerin saa puristimella asennettua. Useimmiten samalla akselilla olevista kahdesta laakerista toinen jätetään uivaksi varsinkin jos akselin ja rungon materiaalien lämpölaajenemiskertoimet ovat erisuuruiset. Kuulalaakereita on saatavissa erilaisilla säteisvälyksillä. Normaali on C3 joka tuossa kokoluokassa tarkoittaa välystä 11-25um. C2 välys puolestaan on 0-9um.
Matoruuvin laakeripesien tulee olla oikean halkaisijaiset, samankeskiset sekä pyöreät.
Jos kuulalaakerit huoneenlämmössä "esijännitetään" aksiaalisuunnassa kiinteiden pesien väliin, ovat ne 25 asteen pakkasessa jo huomattavasti kierämmällä. Jousikuormitteinen kuormitus saattaisi pelastaa tilanteen. Minusta esijännitystä parempi vaihtoehto matoruuvin tarkemmaksi keskittämiseksi olisi C2 välysluokan laakerit.
Jos itse tekisin hyvää ruuvivaihdetta valitsisin laakereiksi kartiorullalaakerit joissa on aksiaalinen jousikuormitus. Kuulalaakereita käytetään näissä vekottimissa sen vuoksi että ne ovat halpoja.

En usko että tuolla hiontamenetelmällä suurennettu laakeripesä on enää pyöreä. Myös pesien yhdensuuntaisuus ja samankeskisyys ovat kyseenalaisia. Toisaalta jos käytetään väljiä laakereita, se ei niin pahasti haittaa samoin kuin väljä laakeripesä antaa anteeksi pienen epäpyöreyden.

Kaizu

Ai niin, unohtui http://www.schaeffler.com/remotemedien/media/_shared_media/library/downloads/tpi165_de_fi.pdf
Kai Forssen

Poissa Make

  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 576
Mutkalla oleva akseli yhdistettynä soikeisiin ja väljiin laakeripesiin sallii akselille useampia asentoja, joista voisi tulla kiertoaikaa pidempiä jaksoja. Todennäköisempänä pidän matopyörän jyrsinnässä tapahtyneita heittoja. Niistä voisi päästä eroon hiomalla pyörän ja ruuvin toisiinsa sopiviksi Meade Madin ehdottamalla tavalla. Itse olen joskus hionut onnistuneesti ruuvivaihteen venttiilihiomatahnalla. Pitää muistaa että ruuvi pyörii useita kierroksia sillä aikaa kun pyörä tekee yhden kierroksen, on vaara että ruuvista lähtee liikaa ainetta.

Minäkin uskon, että matopyörä on syyllinen. Täytyy harkita Gierlingerin tarkkuusjyrsittyjä matoruuveja ja -pyöriä (http://www.gierlinger.cc/), joita saa EQ6:lle. Tuota itsetehtyä tahnahiontaa voisi harkita sitten, kun varaosat ovat jo käsissä  :cheesy:.

Lainaus
Minusta kuvassa oleva laakeri näyttää normaalilta yksiriviseltä urakuulalaakerilta jossa on suojalevy(t). Se ei ole esijännitettävää tyyppiä toisin kuin viistokuulalaakerit tai kartiorullalaakerit. Urakuulalaakeri sietää aksiaalista kuormaa suhteessa 0.8x säteis kuorman kantavuus. Laakeripesän toleranssiksi FAG suosittaa J6 johon laakerin saa puristimella asennettua. Useimmiten samalla akselilla olevista kahdesta laakerista toinen jätetään uivaksi varsinkin jos akselin ja rungon materiaalien lämpölaajenemiskertoimet ovat erisuuruiset. Kuulalaakereita on saatavissa erilaisilla säteisvälyksillä. Normaali on C3 joka tuossa kokoluokassa tarkoittaa välystä 11-25um. C2 välys puolestaan on 0-9um.
Matoruuvin laakeripesien tulee olla oikean halkaisijaiset, samankeskiset sekä pyöreät.

Tässä linkki uusiin laakereihini: http://www.vxb.com/page/bearings/PROD/CeramicBallBearings/Kit7618. Niissä näyttää olevan "Radial Clearance: C0", joka linkin http://www.takino.com.cn/english/en_t_internal_radial_clearance.htm perusteella näyttää vastaavan FAG:n CN luokkaa (2-13µm). Esijännityksellä tarkoitin tässä hyvin pientä kiristystä kontaktin jälkeen (esim. 1/10 kierros mutteria kiinni kontaktin jälkeen). Jousikuormitus olisi tietenkin parempi. Näin kerran jollakin sivulla jonkun vaihtaneen kuulalaakerit "thrust bearing"-tyyppisiin, joka on jonkinlainen aksiaalivoimaa kantava rullalaakeri.

Lainaus
Jos kuulalaakerit huoneenlämmössä "esijännitetään" aksiaalisuunnassa kiinteiden pesien väliin, ovat ne 25 asteen pakkasessa jo huomattavasti kierämmällä. Jousikuormitteinen kuormitus saattaisi pelastaa tilanteen. Minusta esijännitystä parempi vaihtoehto matoruuvin tarkemmaksi keskittämiseksi olisi C2 välysluokan laakerit.
Jos itse tekisin hyvää ruuvivaihdetta valitsisin laakereiksi kartiorullalaakerit joissa on aksiaalinen jousikuormitus. Kuulalaakereita käytetään näissä vekottimissa sen vuoksi että ne ovat halpoja.

Tuo on totta; täytyy tarkkailla jännitystä talven aikana.

Lainaus
En usko että tuolla hiontamenetelmällä suurennettu laakeripesä on enää pyöreä. Myös pesien yhdensuuntaisuus ja samankeskisyys ovat kyseenalaisia. Toisaalta jos käytetään väljiä laakereita, se ei niin pahasti haittaa samoin kuin väljä laakeripesä antaa anteeksi pienen epäpyöreyden.

Alkuperäinen valu- ja hiomajälki oli niin krouvia, että en usko muuttaneeni tilannetta huonompaan suuntaan :grin:. Suurin ongelma oli, että laakeripesät olivat liian ahtaat. Vanhat laakerit eivät lähteneet paikaltaan ilman vasaraa, vaikka lämmitin laakeripesää melkoisesti. Nyt ne menevät juuri ja juuri.

Onko tuolla laakeripesän muodolla niin paljon väliä, jos ne ovat riittävän väljät ja matoruuvia painetaan kohtalaisella voimalla matopyörää vasten ja laakerit ovat kevyesti esijännitetyt akselin suunnassa? Luulisi, että matoruuvin voima akselia vastaan kohtisuorassa suunnassa pitäisi laakerit hyvin paikallaan.

Poissa Kaizu

  • Tulipallotyöryhmä
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 3242
  • Jotkut jutut on niin viisaita, ettei ne naurata.
    • Kaizun kotisivu(t)
Laakeripesän muodolla on väliä jos pesä jossakin suunnassa on tiukka ja toisessa väljä niin se muotoilee laakerin ulkokehän jolloinka kuulaura ei ole enää pyöreä.
Kun sinulla on tarkkuuslaakerit niin voisiko ajatella että matoruuvin hammaspyörän puoleisen laakerin lukitsisi aksiaalisuunnassa paikoilleen ja jättäisi toisen pään uivaksi. Silloin ei tarvitsisi murehtia lämpötilamuutoksista. Ruuviin jäisi silloin laakerivälyksen suuruinen aksiaalinen välys mutta sen saisi kompensoitua epätasapainottamalla putken itään päin painavammaksi kuvauksen ajaksi.

Kaizu
Kai Forssen

Poissa Make

  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 576

Ymmärsin tuon laakeripesän muotoon liittyvän pointin. Noinhan se menee.

Tuo uiva pää on hyvä idea. Täytyy etsiä sopiva jousi tuonne mutterin alle, niin homma hoituu. Laakeri on normaalin rullaluistimen laakerin kokoinen. Kaizu, onko sinulla tietoa, mistä kannattaisi lähteä etsimään sopivaa jousta?

Poissa Kaizu

  • Tulipallotyöryhmä
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 3242
  • Jotkut jutut on niin viisaita, ettei ne naurata.
    • Kaizun kotisivu(t)
M10 DIN137B aaltolaatta saattaisi toimia. Ainakin ruuvi.net myy niitä. Minulla on romulaatikossa yksi hihnapyörän laakerointi joka on tehty mainitulla tavalla ja jossa on kolmiaaltoinen jousi rengas, laakerikoko on 608 ja renkaan ulkohalkaisija n.21mm.
Länsirannikon lukkoprikka (WCL= West Coast Lockwashers Inc.) kauppaa kolmiaaltoista laattaa juuri tuohon tarkoitukseen. Siitä vaan lentolipun ostoon ja suunta kohti Kaliforniaa. Aika lähellä tehdään Losmandyja, jos vaikka prikan sijasta tuo sellaisen.

Kaizu
Kai Forssen

Poissa Make

  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 576

Kiitos linkeistä  :azn:

Poissa ken

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 132
Kävin ostamassa CRC Super LT Grease +MoS2 käyttölämpötila -30- +130. Onko värillä väliä, eli rasvat jotka nyt ovat niukanlaiset HEQ5:ssa on vaalea. Tämä ostamani on tummanharmaa.

Uskaltaakohan tätä käyttää matoruuveissa http://pdf.directindustry.com/pdf/crc-industries-europe/general-catalogue/32486-20885-_12.html

/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Poissa Mika H

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 158
    • astrokuvat
Jalustan varsinainen käyttö huollon jälkeen alkoi eilin illalla. Samalla vaihdoin seurantaohjelman Guidemasteriin, kun PHD jatkuva kaatuminen rupesi ..xxxxx.. maan.
Tällaisen käppyrän varsin monipuolinen ohjelma antoi. Täytyy muistaa ettei uudet rasvat ole täysin asettuneet koneistoon, ja myös se että itse tallustelin tornissa seurannan ollessa päällä, josta johtuu muutamia klappeja. Tolppa kun on kiinni lattiavalussa.

Poissa GaryP

  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1713
Kokeilepas seuraavan kerran ottaa kuvakaappaus näppiksellä suoraan, ALT-PrtScr heittää sen leikepöydälle josta saat siistimmän kuvan kuin kameralla kuvaruudusta.
 :azn:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Poissa pesa

  • Periodinen komeetta
  • **
  • Viestejä: 35


Voivoi... uskaltaakohan näitä jalustoja näin tumpelo hankkiakaan kun noin isoja huolto- ja "modaus"hommeleita, ehkä jo pakasta vedettynäkin. :)

Pena

Poissa Mika H

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 158
    • astrokuvat

Voivoi... uskaltaakohan näitä jalustoja näin tumpelo hankkiakaan kun noin isoja huolto- ja "modaus"hommeleita, ehkä jo pakasta vedettynäkin. :)

Pena

Uskaltaahan noita, rohkeasti vain kokemuksia kartuttamaan.

Laitan jalustan seurannasta nyt vähän parempilaatuisen printin näytille. Tämä siis putsauksen ja rasvauksen jälkeen.

Poissa ken

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 132
Kävin ostamassa CRC Super LT Grease +MoS2 käyttölämpötila -30- +130. Onko värillä väliä, eli rasvat jotka nyt ovat niukanlaiset HEQ5:ssa on vaalea. Tämä ostamani on tummanharmaa.

Uskaltaakohan tätä käyttää matoruuveissa http://pdf.directindustry.com/pdf/crc-industries-europe/general-catalogue/32486-20885-_12.html

/Ken

Nyt on mittauksia tehty HEQ5:lle, ja kyllä on niin että minulla matoruuvin keskilinja on 0.3-0.4mm alle matopyörän keskilinjaa.

Jos protoilussa käyttää 3-4 tavallista tulosteperia nostaakseen matoruuvipitimen matopyörän keskilinjalle vaikuttaa satunnainen tarttuminen poistuvan. Tänne sitten vain .3 tai .4 levyä väliin ennen lopullista kokoonpanoa.

1. )Matoruuvin säde on näköjään pienempi kun matopyörän ura, onkohan synta yrittänyt kompensoida väjyyttä pois siirtämällä matoruuvin keskilinjaa.

2.) Vielä tarvitsen tietoa, voiko Litiumpohjaista rasvaa jossa on grafiittia seassa käyttää matopyörässä?

/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Poissa einari

  • Multiversumi
  • ******
  • Viestejä: 6234
    • Einarin astrosivut
Uskaltaahan noita, rohkeasti vain kokemuksia kartuttamaan.

Laitan jalustan seurannasta nyt vähän parempilaatuisen printin näytille. Tämä siis putsauksen ja rasvauksen jälkeen.


Mikähän tuossa on se jalustan virhe.
Tuon kun saisi vielä käppyräksi.
Harmi kun PEAS ei taida lukea GuideMasterin tuottamaa logia (tosin sille voi määritellä itsekin missä formaatissa data on).
___
Tapio

Poissa ken

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 132
Rasvat nyt vaihdettu ja matoruuvien laakerit sopivan kireellä. Käytin -40 asteeseen toimivaan litium rasvaa. Riittänee etelärannikolle.

Huomasin että minun HEQ5:ssa matopyörä ei ole aivan pyöreä tai kierteissä on vika. Parissa kohdassa matoruuvi on hieman tiukempi pyörittää jos matoruuvia pyörittämällä menne tuntiakselin ympäri kierroksen.

Mutta muuten kaikki liikkuu nyt mukavan pehmeästi ja tarkasti, osien pesu ja rasvojen vaihto kannatti kyllä, kaikki kiinni leikkaamiset ja tarttumiset poistuivat.

/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.