EQ6 Pro rasvaus, laakerien vaihto ja matoruuvin hienosäätö

Aloittaja Make, 02.08.2009, 18:34:50

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: ken - 29.08.2009, 20:36:52
Rasvat nyt vaihdettu ja matoruuvien laakerit sopivan kireellä. Käytin -40 asteeseen toimivaan litium rasvaa. Riittänee etelärannikolle.
Suosittelen että laitat pienen määrän rasvaa jäähtymään pakastimeen. Saat sen siellä n. -20 asteeseen. Tönkimällä sitä saat jonkinlaisen käsityksen, millaista se on talvella.
Lainaa
Huomasin että minun HEQ5:ssa matopyörä ei ole aivan pyöreä tai kierteissä on vika. Parissa kohdassa matoruuvi on hieman tiukempi pyörittää jos matoruuvia pyörittämällä menne tuntiakselin ympäri kierroksen.
Takerteleeko pyörä pari kertaa tuntiakselin kierroksella vai ruuvin kierroksella. Takerteleeko se todella kaksi kertaa kierroksella vaiko vain kerran kierroksella? Tähtään tällä siihen että onko kysymys epäkeskisyydestä vaiko hammaspyörän muotovirheestä.

Kaizu
Kai Forssen

ken

Hei Kaizu

Takertelu tulee pari kolme kertaa tuntiakselin kierroksella, en nyt muista tarkalleen kuinka monta. Eli kierrän matoruuviakselia käsin koko tuntiakselin kierroksen verran.

Tämä pakottaa pitämään ruuvia hieman etäämmällä matopyörästä. Tällä hetkellä minulla n. 1mm väljyyttä kun kokeilee vastapainoakselin päässä.

/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Kaizu

Kyseessa lienee hammaspyörän muotovirhe. Sitä voisi saada pienennettyä hiomalla hammaspyörä ja ruuvi yhdessä. Jos se ei aiheuta teräviä nykäyksiä, ei välttämättä kannata tehdä mitään. Autoguideri hoitaa. 1mm:n välys vastapainoakselin päässä on aika pieni. Minä olen säätänyt Losmandyn niin että välys on n. 2 mm. Tämä sen vuoksi että pystyn helposti toteamaan mihin suuntaan putki on epätasapainossa.

Kaizu
Kai Forssen

ken

Ei teräviä nykäyksiä, tulle vain raskaammaksi vääntää parissa kohdassa.Saa olla nyt katsotaan mitä tapahtuu taivasalla kun säät paranee.

/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Make


Olen nyt kuvaillut hieman remontoidulla jalustalla. Havaintoja:

  • Olen voinut säätää sekä tuntiakselin että deklinaatioakselin käytännössä nollaväljyyteen: kummassakaan akselissa ei klappia, ja silti seuranta ja goto tapahtuvat pehmeästi
  • Autoguidaus toimii paremmin kuin ennen: olen päässyt eroon satunnaishypyistä
  • Huomasin, että RA-suunnassa tähdet muuttuvat viiruiksi noin 20 minuutin valotuksella. Ihmettelin pitkään, mikä jalustassa on vikana, kunnes tajusin, että kyseessä on guiderin ja pääputken välinen differentiaalinen taipuma.

Differentiaalisen taipuman tunnusmerkkejä:

  • suurempaa itä- tai länsisuunnassa kuin pohjoisessa tai etelässä
  • autoguideri pitää tähden naulittuna paikalleen, mutta pitkän kuvaussession ääripäiden kuvat ovat liikkuneet kymmeniä pikseleitä RA-suunnassa

Laitoin Newton-putkeni pääpeilin hieman tiukemmalle ja tilkitsin peilin liikevaran putkea vastaa kohtisuorassa suunnassa kartonginpaloilla. Seuraus: nyt pystyn käyttämäään 10 minuutin yksittäisvalotuksia 5 minuutin valotusten sijaan. Vielä minun täytyy kiristää guiderin kiinnitys, jossa tuntuu olevan väljää. Lopullinen ratkaisu taitaisi olla off-axis guideri.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

JuhaK

Jalustaa on nyt tullut testattua huollon jälkeen ja kaikki tuntui toimivan entistä pehmeämmin! Mutta seurantaa tarkemmin tutkiessani havaitsin että DEC-akseli korjasi aina läpi noin 0.5-0.8 pikselin verran guidattaessa QHY5:llä lyhennetyn C8:n läpi (polttoväli noin 1300mm).

Oletin jättäneeni välystä akselille ja koitin sitä säätää, mutta tuloksetta. Tutkin lopulta asiaa tarkemmin kuvaamalla CCD-kameralla ja ajamalla jalustaa valotusten välissä EQMOD:lla hitaimmalla nopeudella kuvaa reilusti suurentaen (400%). Tulos oli tyly! Välystä oli jossain ja reippaasti verrattuna RA-akseliin, joka totteli ohjauskomentoja viiveettä. Latasin lisäksi PEMPRO:n kokeiluversion ja tämän backlash- testi antoi saman tuloksen.  :angry:

Koska matoruuvin ja -pyörän välistä etäisyyttä olin jo tuloksetta säätänyt ja moottorin akselinkin jo kertaalleen uudelleen paikoilleen asettanut ei auttanut muu kuin avata jalustan DEC-akseli uudemman kerran. Tutkin käytännössä kaikki liikkuvat osat; mm. matopyörän, matoruuvin, matoruuvin laakerit ja matoruuville moottorilta tulevan hammaspyörän kireyden. Kaikki olivat hyvässä kontaktissa ja välyksettömiä.

Melkeinpä vahingossa kokeilin moottorin akselia ja siitä löytyikin heti selvästi havaittavaa välystä. Pakko tunnustaa mutta tätä vaihtoehtoa en itse ollut edes ajatellut! Lähes samalla vilkaisulla huomasin myös moottorissa olevan säätömahdollisuuden, mikä ainakin itseltäni on aikaisemmin moottoria käsissä pyöritellessä mennyt ohi silmien. Muutama kuusiokoloruuvi siis löysemmälle ja pieni moottorin kiinnityslevyn siirto ja välys oli poissa!  :smiley:
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Make


SuperLube todellakin toimii Suomen pakkasissa. Eilen kuvailin koko yön pakkasen ollessa -25 ... -31C Ilmatieteen laitoksen mukaan. Jalustan ääni ei poikkea merkittävästi +10C:n keleistä. Seuranta ja nopeat siirtymiset kohteesta toiseen sujuvan ongelmattomasti. Vielä vuosi sitten näillä keleillä jalustani hirtti kiinni. Putsaus ja rasvaus kannattaa  :azn:. Jalusta on ollut nyt koko talven ulkona (havaintosuoja: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4911.msg40192#msg40192) eikä se tunnu sitä haittaavan.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi