Tulipallokamerat

Aloittaja PETK, 06.05.2009, 11:35:55

« edellinen - seuraava »

Skyliner68

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 02.04.2010, 02:24:10
Sattuuko kellään olemaan kuvia noista 902-mallien takapaneeleista, että näkisi mikä siellä on erilaista? Jostain syystä nuo kuvat tuntuvat olevan kiven alla. Taidan tästä kyttäillä hintoja vähän aikaa ja tehdä kamerapäätöksen sitten sen perusteella.

Hei tässä olisi yksi linkki mistä löytyy aika kattavaa tietoa Wateceista. http://www.watec.co.jp/english/bw_top.html

kyllä tällä mitä itse käytän Wat-902H3 Supremella sekä Tamronin 13VG308ASIR cs 1/3 3.0-8mm F/1.0 obiskalla pääsee ihan ok tuloksiin.

liitekuva 2min summakuva Videoanalyzerillä otettu



T:Mika
Mika"Skyliner68"Järvinen

Lauri Kangas

Mulla taitaa olla sama linssi, paitsi AS-SQ eikä AS-IR. Mitäköhän eroa, varmaan jotain ir-pinnoituksia. Ihan laajahkon näköinen kenttähän tuollakin tulee, ja voihan hyvin olla että seuraava kämppäni johon tuo kamera on tarkoitus asentaa, ei edes tarjoa tuon laajempaa näkymää taivaalle. Taidan kytätä tuota 1/3" mallin hintaa sitten.

Jos vielä löytäisi computarin 3.8/0.8:n niin voisi tilata senkin.

PETK

Lainaus käyttäjältä: PETK - 30.03.2010, 19:18:08
Hei.
Sattuneesta syystä laitampa ehdotukseni. Tilasin nimittäin itse Asekolta Tracer TS-506EHPSC (186€).
Edellinen kamerani on TS-506PSC, tuossa EHPSC:ssä on herkempi kenno.
Siksi Traser on minusta hyvä, sekun ei tarvi sääsuojaa jos ei ala virittelemään. (niin kuin minä)
Verkkokaupasta vaan USB-kaapparitikku 15 egeä lisää ja RCA-välijohto (n.5€)ja vielä adapteri (n.2€) sille.
Watecit on tietysti vieläkin paljon herkempiä kuin tuo Tracer mutta kun olen laiska rakentelia.
Ja Watecilla saa niitä tarpeellisia tähtiä näkymään kuvissa enempi mutta sitäkin voi kompensoida ohjelmallisesti.
Pekka

No niin.
TS-506EHPSC ja TS-506PSC ovat kuvanneet kesätaivasta jonkin aikaa. Ainoa ongelma on tällä hetkellä se etten saa tarkennettua kameroita kun ei näy tähtiä.
Joudun vielä kertaalleen nuo "kamerakotelot" purkamaan jotta saan tarkennettua mutta aika lähellä pitäisi jo nyt olla.
Sen verran on tapahtumia ollut että muutama salama on kuviin tarttunut ja ainakin yksi Iridium-satelliitti.
T: Pekka

Pekka Kokko

Lauri Kangas

Uusi kämppä on nyt ja niinkuin sanoin, jos on hyvät näkymät niin meteorikamera tulee. Ja sehän tuli.



Tuollaisella kuvakulmalla ja suunnalla mennään. Onkohan tulipallotyöryhmällä jotain suuntapreferenssejä peittoalueen suhteen? Asun Espoon Leppävaarassa ja seinän normaalivektori osoittaa tuon kuvan suuntaan eli pohjoisesta vähän oikealle. Sellaisen 45 astetta siis voisi kääntää kumpaankin suuntaan.

Videoanalyzeria en ole vielä testaillut, tuo kuva on ufoanalyzerin testiversiolla. Sääsuoja on myös rakentamatta, nyt pitää kytätä ettei sada ja kerätä kamera turvaan välillä, eli ei ole vielä kiinteä suunta.

Lauri Kangas

Nyt on kyllä jotain kummallista meneillään. Tähän aikaan alkaa Helsinki-Vantaalta lähteä ensimmäiset lentsikat ja kuten odotettua ne alkoi näkyä videokuvassa. UfoC ei kuitenkaan triggaa hitaasti liikkuvista kohteista ja päätin kokeilla alentaa tresholdia.

No alensin niin pitkään että triggeri meni päälle ja ajattelin alentaneeni niin paljon että kohina triggeröi. Katsoin sitten databasesta kuvaa tutkiakseni minkä pikseleiden UfoC sanoo aiheuttaneen triggauksen. Pilvien välissä näkyi jono pikseleitä: Juuri pari sekuntia tresholdilla leikkimiseni jälkeen ruutuun olikin osunut meteori.  :shocked:  :huh:



Meteori näkyy oikealla keskellä, kyttäämäni lentokone lentää vasemmalle päin koivujen takana.

Tuikku näkyy hauskasti videossakin. Kylläpäs osaakin olla ihme sattuma, vielä ekana yönä.

Jarmo Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 18.10.2010, 02:20:07
Onkohan tulipallotyöryhmällä jotain suuntapreferenssejä peittoalueen suhteen? Asun Espoon Leppävaarassa ja seinän normaalivektori osoittaa tuon kuvan suuntaan eli pohjoisesta vähän oikealle. Sellaisen 45 astetta siis voisi kääntää kumpaankin suuntaan.
Hienoa Lauri!

Pääkaupunkiseudulla on aika runsaasti kameroita katsomassa pohjoinen-itä sektoriin. Sanoisin että mitä enemmän vasempaan käännät niin sen parempi sillä Turku - Pori alue ei ole kovinkaan hyvin valvottu nyt ja täydentäisit siten hienosti Keski-Suomesta ja Vaalasta sinne päin katsovia kameroita.

Mikä kameralaitteisto sinulla olikaan?
Jarmo

Lauri Kangas

Hyvä, täytyy pitää mielessä suojaa ja kiinnitystä rakennellessa. Olikos horisonttinäkyvyys miten toivottua? Noiden ensimmäisten kuvien suuntaan on vapaa horisontti, vasemman puolella kerrostalot nitistävät pari astetta pois.



Aamuyöstä tarttui pari meteoria lisää. Tai ainakin yksi meteori, mikähän ihme tämä mahtaa olla? http://www.ursa.fi/~lkangas/meteorit/2.avi (~11M). Klassisemman näköinen tuikku näkyy 1.avissa.

Kylläpäs noita lintuja muuten lentääkin ihan pirusti tuosta. Täytyy viritellä ajastuksia ettei tule sataa gigaa matskua päiväsaikaan.

Niin, laitteisto on Watec 902H3 Ultimate ja Tamron 3-8mm f/1.

Jarmo Moilanen

Turun-Porin suunnalla kovin matalalla näkyvät tulipallot ovat jo Selkämeren tai pahimmillaan Ruotsin puolella. Joten ei näin suomalaiskansallisesti ajatellen hirveästi haittaa vaikka ihan horisonttinäkymää et saakkaan sinnepäin.  :cheesy:

Toki puhtaalla horisonttinäkymällä voi kuviin tarttua todella kaukaa tulipalloja, mutta eivät ole yleensä kovinkaan ihmeellisen näköisiä viiruja. Semmoinen 2-5 asteen peitto horisontin suunnassa ei käytännössä haittaa mitään.
Jarmo

akj

Mulla taitaa tämä olla sama kuin mitä Laurilla tuossa edellä, aika vain UT:nä

Ari Tp-ryhmästä
Ari Jokinen
- Takahashi Mewlon-210

jucas80

Lainaus käyttäjältä: PETK - 28.07.2010, 18:34:36
No niin.
TS-506EHPSC ja TS-506PSC ovat kuvanneet kesätaivasta jonkin aikaa. Ainoa ongelma on tällä hetkellä se etten saa tarkennettua kameroita kun ei näy tähtiä.
Joudun vielä kertaalleen nuo "kamerakotelot" purkamaan jotta saan tarkennettua mutta aika lähellä pitäisi jo nyt olla.
Sen verran on tapahtumia ollut että muutama salama on kuviin tarttunut ja ainakin yksi Iridium-satelliitti.
T: Pekka



Hyvinkö Tracerit on toiminut? Tuo 140 asteen näkökenttähän näyttää melkein all-sky:lta. Itse kans miettinyt jos hommais samanlaisen paketin ja heittäis webbikameralla vesilintua :grin: Minkälaista viritystä olet noille tehnyt, niinkuin aikaisemmissa viestissä mainitsit?
Tuliko muuten Asekolta tilattuna tuohon 186€ hintaan(onko tässä alv) linssi mukaan vai maksoiko se erikseen? Entä muuntaja? Muutenhan tuo olis aika valmis paketti sääsuojineen. En muuten löytänyt niiden sivuilta tuota EHPSC mallia, tilattiinko se erikseen sinulle?

T: Jukka

PETK

Terve Jukka.
Hyvin Tracerit pelittää. Olen poistanut alkuperäisen linssin ja linssin suojuksen sahasin lyhyemmäksi että laajakulmalinssi sopi paikalleen ja mahdollisimman laajasti hyödynnettäväksi. Linssistä sais irti n. 170 astetta, mutta vaatii isomman (tai pienemmän) kennon. Linssi on peräisin SPelektroniikasta ja sieltä ei ole muuta tietoa linssistä kuin että on 170 asteen, hinta tais olla jotan 25€(?). Kameran voi tilata joko ilman muuntajaa tai muuntajalla. Itse tilasin muuntajalla. EHPSC:tä ei ollut Asekolla, mutta tilasivat tehtaalta kun pyysin. Tuossa kuvassa olen käyttänyt Eskon VA:lle kehittämää http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=5204.0 suodatinkonstruktiota. Hienosti näkyy linnunratakin. Ja normaalissa 2min summakuvassa paremmin tähtiä kuin PSC-mallissa. Jos Tracerin tilaat niin ehdottomasti EHPSC. Mutta muitakin hyviä (PAREMPIA) vaihtoehtoja jo tuohon hintaluokkaan löytyy.
Pekka
Pekka Kokko

jucas80

Tarkoitatko paremmilla Watecin kameroita vai onko jotain muitakin? Allsky tyyppinen tarkkailu kiinnostaisi ja jos jokin sopiva paketti lähtis semmoiseen 200€ tuntumaan kaikkinensa niin voisi luopua vanhasta kalustosta.

Lauri Kangas

Oman wateccini ostin eBaysta 140 dollarilla ja testailin siihen vähän adapterilla miniatyyrilinssejä joita saa parilla kympillä. Vähän paremmat miniatyyrikalansilmät maksaa hieman enemmän ja itselläkin on nyt kiinni C-kierteinen autoiris-optiikka, mutta kannattaa siis katsella noita käytettyjen markkinoita, voi hyvinkin löytyä tuohon budjettiin sopiva.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 18.10.2010, 15:24:58
Olikos horisonttinäkyvyys miten toivottua? Noiden ensimmäisten kuvien suuntaan on vapaa horisontti, vasemman puolella kerrostalot nitistävät pari astetta pois.
Tulipallojen kannalta horisontista ei ole hyötyä mutta jos horisontissa on näkyvissä jotain kiintopisteitä on kamera nuohoojan tai tumpelon jäljiltä helpompi kohdistaa uudelleen.
Oma kamerani osoittaa Järvenpäästä lounaaseen. Bromarvin kirkko on aika lailla kuvakentän keskilinjalla ja kaummimmat ilmiöt ovat esiintyneet jossain Oslon ja Göteborgin välillä. Minulla kameran kuva-ala on 45 astetta vaakasuoraan ja 30 astetta pystyyn. Zeniitin ympäristö jää näkemättä.

Kaizu
Kai Forssen

PETK

Lainaus käyttäjältä: jucas80 - 20.10.2010, 13:27:38
Tarkoitatko paremmilla Watecin kameroita vai onko jotain muitakin? Allsky tyyppinen tarkkailu kiinnostaisi ja jos jokin sopiva paketti lähtis semmoiseen 200€ tuntumaan kaikkinensa niin voisi luopua vanhasta kalustosta.
Kyllä se taitaa Watec olla paras vaihtoehto. Tai sitten http://www.samsungcctvusa.com/products/ProductDetail.aspx?ProductID=140 en tosin tiedä hintaa tuolle.
Noissa halvoissa laajakulmalinsseissä olen huomannut, ainakin itsellä, että joku tietty laita kuvassa jää heikommaksi kuin toinen. Eli halvalla ei saa 100% hyvää.
Itse jos joskus päivitän kameroita niin toinen Tracer EHSPC lähtee tilaukseen 90asteen linssillä. Tuo 140 astetta taitaa olla ylärajoilla Tracerille, niin tai sitten laadukkaampi linssi laajempaan kuvaan.
Pekka
Pekka Kokko