Jalusta itse tehden!

Aloittaja Pete, 05.05.2009, 22:29:40

« edellinen - seuraava »

Mauno

Koko systeemi on käsitelty puuvahalla, joka hylkii kosteutta.
Seuranta tapahtuu synkronimoottorilla, joka pyörittää mikrometriruuvia.
Ruuvi riittää noin 20min kuvasarjan ottoon kerralla.

mistral

Ai niin se olikin mikrometriruuvi, ilmankos kuminauhat pitää kiinni ettei tule välystä.

Suomessa on määrättömästi puuta mutta pieni osa päätyy huonekaluihin tai laitteisiin. Pikkuveli teki joskus pihatuolit puusta, ne on vieläkin käytössä vaikka siitä on jotain 45v, kyllä puu on hintansa väärtti.

Mauno

Parasta puuraaka-aineessa on se, että ei tarvita järeitä työstökoneita.
Itselläni on vain pieni vannesaha, pieni nauhahiomakone, akkuporakone ja liimauspuristimia ym. käsityökaluja.
Kaikki koneet ja työkalut ovat maksaneet vain noin 300€.
3-d suunnitteluohjema on kyllä tärkeä.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: lapimmies - 12.04.2018, 20:04:41
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miten laserpointteria voi käyttää napasuuntaukseen? Sehän vain lähettää valoa taivaalle?
Värkkäsin tuollaisen
http://www.kaiforssen.fi/Polefinder.htm Laser näyttää kohdan johon tuntiakseli on suunnattu. Kiikarin ja tähtikartan avulla näkee mihin akseli on suunnattu ja voi tehdä tarvittavat korjaukset. Kohtuu nopeasti jalustan saa suunnattua kaariminuutin sisään.

Kaizu
Kai Forssen

mistral

#184
Kuinka lasersäde pääsee dec-akselin läpi, on deccissä reikä sitä varten?

Edit. katsoin vielä kuvia Losmandystä ja kyllä dec-akseli on suoraan edessä. Joten siinä täytyy olla reikä tai hahlo jotta säde pääsee läpi...

Mauno

Laser kiinnitetään magneetilla varustetulla satulalla akselin kylkeen, selviää edellisen sivun kuvasta
Putki ei ole paikallaan suuntauksen aikana.

Mauno

Sorry
Nyt olikin eri laitteesta kyse

Mauno

Viime talven kuvaukset jäi vähälle, kun odottelin 250mm:n peiliä Englannista (jota ei ole vieläkään tullut).
Tässä kuitenkin itse hiomallani 150mm:n F8 peilillä varustetulla ja muutenkin kokonaan itse tekemälläni putkella ja jalustalla ottamani pari kuvaa.

Mauno

Toinen kuva orionista

Timpe

Hyvät kuvat kertomaan mihin päästään omatekoisella seurannalla, kun jalusta osineen tehdään huolellisesti mitoittaen ja valmistaen omia työtunteja laskematta :cool:
- Timo Inkinen

Mauno

Kiitos kehuista!
Ihmettelin kyllä itsekin seurannan tarkkuutta (vaikka sääkin taisi olla hyvä), kun en päässyt tehdastekoisella F5 200mm:n peilillä parempaan tulokseen, kuin tällä itse hiomallani F8 / 150mm:n peilillä. Pitkäpolttovälinen peili on kyllä helpompi hioa, koska se on lähempänä pallopintaa.
  250mm:n peiliä en viitsinyt alkaa itse hiomaan, varsinkin kun Suomessa ei enää pinnoiteta peilejä. Tilasin peilin Englannista joulukuussa ja se saapui viime viikolla. Tein putkeen myös uuden seurantajalustan. Täällä pojois-pohjanmaalla on yöt vielä niin valoisat, että testaamaan pääsee vasta noin kuukauden päästä.