Jalusta itse tehden!

Aloittaja Pete, 05.05.2009, 22:29:40

« edellinen - seuraava »

Mauno

Kiitos neuvoista!

Minulla on sellainen pieni ongelma, että ei ole sopivaa kameraoptiikkaa, muuta kuin yksi laajakulmaobjektiivi. Valovoimainen teleobjektiivi maksaa aika paljon.
Kuvauskokemustakaan ei ole muuista kuin itse rakentamistani jalustoista.

einari

Mikä on paljon ? Samyangin 85mm f/1.4:n saa jotain 300 euron luokkaan.
___
Tapio

Lauri Kangas

Laajakulmaobjektiivi on ihan ok valinta kanarialle. Eteläisessä linnunradassa on niin paljon kiintoisaa töhnää, että tulee valinnanvaikeus jos yrittää kuvata telellä, puhumattakaan newtonista.  :cool:

Mauno

Kiitos asiantuntevista vinkeistä.

Reissu on vasta muhimassa mielessäni.
Järkevintä olisi varmaan (ottaen huomioon erittäin vähäisen kokemukseni tähtikuvauksesta) lähteä laajakulmaoptiikan kanssa reissuun.
Toisaalta eläkeläiselle ei hukkaanheitetty aika merkitse paljonkaan (hukkaanheitetty raha kylläkin)
Ja minulle on omien laitteiden suunnittelu ja valmistus erittäin tärkeä osa harrastusta. (Sitä voi harrastaa kesälläkin)

Mauno

Hei pitkästä aikaa!
Kuulin jostain, että suunnittelu on silloin valmis, kun laitteesta ei voi enää vähentää yhtään osaa. Uskon että näin on myös kaukoputken jalustan suhteen.
Tilasin kaksi uutta erittäin halpaa synkronimoottoria (15€/kpl). Testasin ne ja valitsin paremman, joka osoittautuiken erittäin tarkaksi.

Kuvaustestien jäleen tulin siihen tulokseen, että seurantakameraa ja-putkea eikä tietokonetta  tarvita, jos napasuuntaukseen löytyy hyvä ratkaisu.
Ratkaisu löytyi laserosoittimesta. Käytän sitä napasuuntaukseen sekä putken suuntaukseen. Napasuuntaus on helppoa ja nopeaaa ja himmeätkin kohteet löytyvät erittäin helposti.
Niinpä myös seurantamoottorit ja etsinputken  sai poistaa.

Tein uudet tukevat säätöosat jalustan jalkoihin. Nyt putki toimii joka suhteessa hyvin. Nyt vain odotellaan syksyä, että pääsee taas kuvaamaan ja opettelemaan suodattimien käyttöä.

Mauno


einari

Käsinkö seuranta nyt sitten hoituu jos seurantamoottorinkin poistit ?
Tuossa esimerkkikuvassa nyt pientä valumista on tähdissä. Mikä siinä muuten oli valotusaika ?

Mutta hienon näköinen on tuo jalustaviritys.
___
Tapio

Mauno

Hei
Vanhassa systeemissä oli vakionopeutta pyörivä synkronimoottori ja kaksi tietokone- tai käsiohjaus moottoria korjausliikkeitä varten. Niiden käyttö oli hankalaa pakkasessa ja pimeässä.
Valotukset tuossa kuvassa on n. 2min x 10kpl. Kuvauksen aikana ei tarvitse tehdä mitään.
Seuranta tapahtuu nyt pelkän 230v vaihtovirta synkronimoottorin avulla "sokeasti". Invertteri muuttaa akkuvirran vaihtovirraksi.
Seurannan tarkkuus riippuu muuntimen ja moottorin hammaspyörien tarkkuudesta sekä napasuuntauksen tarkkuudesta. Itse moottori pyörii muuntimen antaman taajuuden mukaan tarkasti samaa nopeutta.
Kuvassa oleva pieni tähtien soikeus johtui käsittääkseni napasuuntauksen epäterkkuudesta.

lapimmies

Lainaus käyttäjältä: Mauno - 12.04.2018, 11:52:46
Hei pitkästä aikaa!
Kuulin jostain, että suunnittelu on silloin valmis, kun laitteesta ei voi enää vähentää yhtään osaa. Uskon että näin on myös kaukoputken jalustan suhteen. <- Hieno periaate  :cheesy:

Ratkaisu löytyi laserosoittimesta. Käytän sitä napasuuntaukseen sekä putken suuntaukseen. Napasuuntaus on helppoa ja nopeaaa ja himmeätkin kohteet löytyvät erittäin helposti.

Anteeksi maalaisuuteni, mutta miten laserpointteria voi käyttää napasuuntaukseen? Sehän vain lähettää valoa taivaalle?

Mauno

Voimakkaimpien lasereiden kapea sädekimppu näkyy pimeässä usean sadan metrin päähän. Kulmaero säteen ja omasta silmästä säteen loppupäämän vedetyn suoran välillä on niin pieni, ettei sillä ole mitään merkitystä. Näinollen suuntaamalla säteen loppupään oikeaan kohtaan suuntaus onnistuu.
Kokemukseni mukaan laserilla on vielä tärkeämpi merkitys etsinputken korvaajana. Laserin avulla löytyy helposti ja useimmiten ensi yrittämällä kaukaisetkin himmeät kohteet.
Oikeastaan olen positiivisesti yllättynyt laserin käytöstä tähtikuvauksessa.

Mauno

Syksyn säät on olleet vähän heikkoja, mutta jotakin sentään on saatu kuvattua.
Virittelin vakioseurantanopeutta muuttamalla mikrometriruuvin etäisyyttä jalustan akselista. Nyt ei valumista enää tapahdu.
Kuvan reunoissa on comavirhettä, pitää varmaan hankkia comakorjain.
Kuvassa on 15 kpl 2:n ja 3:n min valotuksia.

mistral

Hieno kuva, harmi kun on niin pilvistä ollut.

einari

Hyvältä näyttää - tosin tähdet näyttää suuremmassa kuvassa vähän rujoilta mutta se on sitten toinen tarina.
___
Tapio

Mauno

Hei taas!
Värkkäsin joutessani 1975 hiomaani peiliin uuden, muutama vuosi sitten rakentamaani seurantajalustaan sopivan putken.
En onnistunut tilaamaan putkeen valmista fokusointilaitetta, joten tein sen vaneerista itse (siitä tuli ihan hyvä).
Tein koekuvauksia kilometrin päässä olevasta mastosta. Ne onnistui hyvin.
Nyt täytyy vain odotella pimeitä öitä, että pääsee testaamaan , miten tähtikuvaus onnistuu. Valovoimahan tässä 150mm:n pukessa on paljon pienempi.

T. Mauno

mistral

Taidokas luomus, onko vaneri lakkaamaton? Ilman lakkaa pinta absorboi kosteutta mikä voi hyväksi kun yöllä ilman kosteus kasvaa. Seuranta jäi arvoitukseksi, onko moottorin luona kierretanko joka liikuttaa vanerivipua?