Jalusta itse tehden!

Aloittaja Pete, 05.05.2009, 22:29:40

« edellinen - seuraava »

jaffons

Lainaus käyttäjältä: Pentti - 20.06.2012, 23:04:39
Itselläkin on tuo seurantajalusta alkanut himottaan, kun on vähän aikaa 1200/254 skyliner dobsonilla tiiraillut.
Toimiiko systeemi siis niin, että jos teen alustan joka on kallistettu juuri oikeaan asentoon sijaintipaikkani perusteella ja joka pyörii samaa nopeutta maapallon kanssa. Ja asetan dobsonin tälle alustalle. Pitäisikö tällöin kerran kohdilleen haettu tähti pysyä näkökentässä kokoajan? 
Tarviiko jalustan kallistusta säätää uudelleen joka päivä/kuukausi/vuosi?
Periaate on aivan oikein. Jos maa jalustan alla ei liiku niin kallistusta (DEC) ei tarvitse säätää.

RA Seurannasta kuitenkin se että tähden pysyminen näkökentässä rippuu toleranssista. Visuaalikatseluun riittää hyvinkin pienikin tarkkuus, mutta kuvaamisen vaatimustaso on huomattavasti kriittisempi jo 100mm polttovälillä ja vastaavasti skylinerin 1200mm polttovälillä.
Heq5pro, kwiq
WO ZII80/545
450Dmod, tsflat2

V361

Seurantajalustan tarkkuus saadaan paremmaksi käyttämällä nykyelektroniikka hyväksi..ja muihin vehkeisiin tehtyjä valmiita ratkaisuja joita löytyy paljon halvemmalla kuin luokkaa kiloeurot....
Jos puhutaan osaseurannasta eli kierretankovälitteisestä, käväiskääpä cnc kone sivustoilla, löytyy trapetsiruuvia, kuularuuvia, säädettävää kuularuuvia, askelmoottoria joissa on 400-700 askelta per kierros, ym. Työstötarkkuus välityssuhteella 1 suhde viiteen moottorilta ruuville on luokkaa 0,01-0,002 mm, laadusta ja hinnasta tietysti riippuen, isommalla välityksellä tarkkuus tietysti paranee, liike vaan hidastuu sitten mutta eipä sen liikkeen nopeudella tässä hommassa olekaan niin suurta merkitystä kuin työstössä. Työstöpuolella ajonopeudet ovat kuitenkin luokkaa alkaen harrastelijakoneiden 1000 mm/minuutti ammattikoneiden 20-30000 mm/minuutti tarkkuudella 0,01 mm. En nyt lennossa ala laskemaan paljonko putken pitää liikkua minuutissa, mutta kovin paljoa se ei ole joten tiheä askelmoottori joka isolla välityksellä, vaikka hihnavälitys 1 suhde 10 pyörittää ruuvikulmavaihdetta joka pyörittää esim. 1000 millin kuularuuvia jonka nousu on 5 mm per kierros, tästä kuulalta hihnavälitys jalustan pyöritykseen välityssuhteena vaikka että tää metri hihnaa vastaa kolmen tunnin seurantaa, yhden askelmoottorin askeleen aiheuttama "tärähdys" on kyllä melkoisen minimaalinen jo....
Ja Kaizulle, yhteen suuntaan ajettavassa vaihteessa ei välyksellä ole suurtakaan merkitystä tarkkuuteen, ainahan ajetaan "välys pois" eli kun on pyöritetty takaperin, ajetaan oikeaan suuntaan välykset nolliin ennen laitteen suuntausta tai kalibrointia. Ainoastaan putken ylös-alas liikkeessä välyksellä on vaikutusta, mutta sekin voidaan eliminoida esim. painottamalla putken etupää tai paremminkin jalustasta apupaino sinne etupuolelle, niin raskas että liikuttajakoneikko, olkoon sitten ruuvi tai matoruuvikulmavaihde, kumpaan suuntaan hyvänsä ajettaessa paino eli kosketuspinta hampaissa/kierteessä on aina samalla puolella hammasta/kierrettä. Lisäksi nykyisillä cnc/askelmoottorien ohjaussoftilla voidaan ohjelmallisesti ottaa välys huomioon joten pyörimisuunnan vaihtuessa siihen tulee yksi tärähdys mutta (suuntaus)tarkkuus ei juurikaan kärsi.
Tietys silloin kun aletaan puhumaan todella kovista tarkkuuksista, jopa hammasrattaiden/matoruuvien hiontatarkkuudella alkaa olla merkitystä, mutta siinä vaiheessa puhutaan sitten jo muunkin käyttöympäristön vakioinnista mm. lämpötilan suhteen.....ja ihan näihin tarkkuuksiin ei kuitenkaan käsittääksen tässä pyritä.

mistral

Olisihan se hienoa jos joku tekisi seurantajalustan prototyypin, ihan vaan seurantaa varten, ei tarvitse gotoa. Jos markkinoilta löytyisi kaikki komponentit, niin muut voisivat sen mallin mukaan tehdä samanlaisen.
Perusmalli, jossa olisi oma kello, voisi toimia ilman seurantaputkea hyvin?

avanti

Hyviin kirjoitustapoihin kylläkin kuuluu erotella kappaleet toisistaan yhdellä tyhjällä rivillä. Nyt koko teksti näyttää kuin yhdeltä hirveältä tekstimöykyltä, varsinkin kun ohjelma rivittää tekstin muutenkin.

Ja mieluummin lyhyitä kappaleita. Tekstimössöä on raskas lukea varsinkin näytöltä.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: mistral - 19.09.2012, 22:11:13
Olisihan se hienoa jos joku tekisi seurantajalustan prototyypin, ihan vaan seurantaa varten, ei tarvitse gotoa. Jos markkinoilta löytyisi kaikki komponentit, niin muut voisivat sen mallin mukaan tehdä samanlaisen.
Perusmalli, jossa olisi oma kello, voisi toimia ilman seurantaputkea hyvin?
Oletko tutustunut JS-jalustoihin?
http://www.saunalahti.fi/~jsobser/ekvatjalusta.htm

Kaizu
Kai Forssen

Mauno

Hei Mistral
Minulla voisi olla sinulle sopiva suunnitelma:
Tukeva pyökistä ja vaneerista suunniteltu jalusta, jossa on 450mm:n säteellä toimiva mikrometriruuvi tangenttiruuvina.
Tangenttisuuden aiheuttama virhe 5min. valotuksella on alle 0,5 kaarisekuntia, jonka voi tarvittaessa eliminoida askelmoottorin
ohjelmoinnilla.

5min. kuvausjaksot voi myös automatisoida peräkkäisiksi.
Suunnittelu on lähes valmis 3-d malleineen ja piirustuksineen, lukuunottamatta askelmoottoriohjausta. Ekvaattoriakseli ja puuosat ovat myös valmiit (olen tehnyt ne kansalaisopiston metalli- ja puupiirissä.

Jostain syystä en saanut kuvia tähän viestiin

Terveisin Mauno

ps. neuvokaahan joku kuvien laittamisesta mukaan viestiin

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Mauno - 30.10.2012, 10:43:29
ps. neuvokaahan joku kuvien laittamisesta mukaan viestiin

Kuvan lisäämiseen tarvittava koodi on tällainen:
[img]http://astrokuva.galleria.fi/kuvat/Kuvauslaitteistot/Temp/PHD_guide_screens.jpg[/img]

"Lisää kuva" -painike on alarivissä vasemmassa reunassa viestin kirjoitus/muokkausikkunan yläpuolella. Sen painaminen lisää vastaukseesi kursorin kohdalle nuo < img > ja < /img > merkit, joiden väliin sinun tulee lisätä halutun jpg/gif/tms. kuvan verkko-osoite (ei siis oman kiintolevyn polkua). Huomaa, että viestiin upotettavan kuvan tulisi olla kohtuukokoinen (alle 800...1000 pikseliä leveydeltään ja tiedostokooltaan alle 400 kB; nuo ovat suuntaviivoja, jottei foorumin viestiketjuja turvotettaisi ylisuurilla kuvilla).

Jos haluat lisätä kuvia viestin loppuun, niin viestin muokkausikkunan alta löytyy Liitteet ja muut asetukset linkki, minkä kautta haetaan kuva omalta kiintolevyltä ladattavaksi foorumille. Sieltä löytyvät liitekuvien lisäämisen rajoitukset: "...korkeintaan 4 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 1200KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 400KB..."
- Timo Inkinen

Mauno


mistral

Lainaus käyttäjältä: Mauno - 30.10.2012, 10:43:29
Hei Mistral
Minulla voisi olla sinulle sopiva suunnitelma:
Tukeva pyökistä ja vaneerista suunniteltu jalusta, jossa on 450mm:n säteellä toimiva mikrometriruuvi tangenttiruuvina.
Tangenttisuuden aiheuttama virhe 5min. valotuksella on alle 0,5 kaarisekuntia, jonka voi tarvittaessa eliminoida askelmoottorin
ohjelmoinnilla.

Hei

Kirjoitin viestini no 77 ihan "heittona", sillä ajatuksella että jos joku osaa rakentaa elektroniikan+moottori/vaihde systeemin, tämä on se pullonkaula. Toki sen suunnittelu edellyttää että jalustakin on olemassa, jotta mitoitukset täsmää. Mutta itselläni on niin monta rautaa tulessa etten tiedä kuinka ehdin osallistumaan projektiin, täytyy miettiä :)
Lähtötilanne minulla oli vaan rakentaa joskus tulevaisuudessa kiinteä ekvatori-jalusta jossa olisi seuranta visuaalihavaintoja varten, mutta kyllähän siirrettävä puujalusta ajaa saman asian.

KEW

Mauno hyvä.
Miksi olet siirtänyt putken tukipisteen noin kauas järjestelmän tukipisteen taakse?
Järjestelmän painopisteen pitäisi olla mahdollisimman lähellä jalustan vaakasuuntaista keskipistettä.

T Kaj Wikstedt

Mauno

Hei
Siihen on kaksi syytä:

Ennen kuin olin ostanut 200mm:n Helios putken, suunnittelin jalustan pitemmätte,-70 luvulla itse hiomaani 150/1250 putkelle.
Putken peräpään piti päästä kiertämään ekvaattoriakselia.

Toinen syy on lujuusopillinen, eli haarukan sivujen tuenta (selviää kuvasta). Eikä se matka ole kuin 130mm (kuvassa se ehkä näyttää pitemmältä. Vastapaino on myös tukevassa telineessä.

Kolmanneksi: jalustassa voi käyttää myös pitkän polttovälin putkea pienin muutoksin.

Liitekuvat ei näykään esikatselussa..... saapa nähdä miten käy

Mauno 

Mauno

Hei taas

laitan vielä ensimmäisen version putkesta ja jalustasta

t. Mauno

Mauno

Hei taas!
Nyt jalustaprojekti on edistynyt niin, että voi ottaa oikeita valokuvia mallien sijaan.
Jalustasta puuttuu vielä toisen karamoottorin asennus. Sillä lukitaan kuvissa vaaleampana näkyvä askelmoottorin kiinnitysosa kuvausajon aikana paikalleen. Myös tärkein osa, eli askelmoottori puuttuu.
Jalustan valmistus on onnistunut tähän asti oikeastaan jopa yli odotusten. Akseli pyörii kevyesti ja välyksettömästi (teflonlaakereissa on välyksensäätöruuvit). Liikkuvien osien ja kokonaispainopisye on riittävän alhaalla. Jalustan voi purkaa helposti kolmeen osaan ja yhden jalan voi kääntää muiden suuntaiseksi kuljetuksen ajaksi. Jalustasta tuli erittäin tukeva, niin että se kantaa varmaan paljon painavammankin putken.
Vaikein on vielä edessä: Kuvaukseen liittyvä peräkkäisten kuvausjaksojen automatisointi yhtenäiseksi kuvaustapahtumaksi ja tietenkin kuvauksen opettelu.
Tulen varmasti tarvitsemaan apua.

mistral

Nättiä työtä. Koska painopiste näyttäisi olevan saranajalan puolella, laittaisin kiinteiden jalkojen alapäähän rautaharkot kaiken varalta, jos vaikka tuulenpuuska tai lumen pettäminen tassun alla heilauttaa, siis irtoharkot.

einari

Tyylikkään näköinen jalusta.
Mekaanisia ratkaisuja en osaa niin arvioida, mutta arvelen että tasapainon kanssa voi olla pientä säätämistä.
___
Tapio