Olen katsellut myöskin sitä, että nuo ohjauselektroniikat saisi tosiaankin ostettua valmiina ja esimerkiksi firma josta tilasin kupolin pyöritysmoottorit toimittaa myös kaikenlaista hitech moottoria ym joista saisi siis loput sähköosista tehtyä niin, että jäljelle jäisi vain tuon mekaniikan rakentaminen. Vielä pitäisi siis löytää joku rattaiden/välitysten valmistaja niin loput voisi tosiaankin valmistaa itse.
Petri tuossa yllä jo mainitsikin
FS2 kapulan/ohjaimen, jota voin suositella tällaiseen rakenteluun. Tuo on itselläni käytössä Gemini G41:n kanssa ja on osoittautunut hyväksi, perusominaisuuksilla varustetuksi goto-ohjaimeksi. Webbi-sivujen mukaan tuon saa sovitettua melkein minkä tahansa askelmoottorin/tehdasjalustan pariksi, joten se on tässäkin mielessä hyvä valinta ATM-projekteihin.
Rattaista/matopyöristä tutkin itsekin asiaa reilut vuosi sitten ja löysin parikin valmistajaa maailmalta, joilta saa korkealaatuista mekaniikkaa näihin tarpeisiin. Hintaa kelvolliseen kokonaisuuteen 300/1500:n kokoluokassa tuli tuoltakin nelinumeroisia summia (taaloina tosin). Valitettavasti olen hukannut nuo sivut kirjanmerkeistäni viime syksyisen konerikon myötä, mutta Byersin valmistamia matopyöriä pidetään arvossaan ympäri nettiä. Niiden ostaminen vaatii tosin salapoliisintyötä jälleenmyyjän löytämiseksi (pikahaulla löytyi tämä:
http://astro.umsystem.edu/apml/ARCHIVES/OCT97/msg00054.html), mutta sitähän tuollainen projekti muutenkin vaatii. (Tämä löytyi vielä lisää:
http://www.astronomy.net/astroguide/ag100.html)
Voisin postata myöhemmin vielä toimivan akselijarrun periaatekuvan, jonka Timosen Veijo on ideoinut tuohon JS Dobson viritelmään, jonka omistan nykyään. Tuollaisella jarrulla pääsee niin pehmeään (puolijäykkään) akselien lukitukseen, että moni kaupallinen jalusta jää toiseksi...
