UX UMa pimennys

Aloittaja PetriKe, 26.04.2009, 15:43:09

« edellinen - seuraava »

Timo Kantola

6-15.3.2020 UX Uma vuosikatsaus.  Mittauksissa edellisvuotta enemmän kohinaa (fokusoitu tarkemmaksi, mikä ei mittausten kannalta ole hyvä asia). Hieman enemmän räiskymistä valokäyrässä eli UX Uma:ssa hieman enemmän tapahtumassa? Perioidiksi sain 4.720190h.
Timo Kantola

Timo Kantola

Vuosikatsaus...

9.3.2021 näytti tältä:
Timo Kantola

einari

Päätin kokeilla kuinka onnistuu tämän kuvaus a) pienellä (10cm) linssiputkella b) täydenkuun aikaan.
Loppupäätelmä - huonosti  :sad:.
Kokeilin kaikilla filttereillä ja parhaiten sopi B-filtteri jolla silläkin valotusaika rajoittui 90 sekuntiin.
No todennäköisesti uudenkuun aikaankin tämä kaipaisi tehokkaampaa optiikkaa.
Mutta tulipahan kokeiltua.
___
Tapio

VP

Varmaan useampi mittauspiste tuottaisi parempaa jälkeä, tuossa taitaa olla itse pimennyksen ajalta vain kymmenkunta kuvaa käyrällä. Siinä ajassa kerkeää jo tapahtua muutoksia moneen otteeseen.

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: einari - 28.03.2021, 09:18:45
Kokeilin kaikilla filttereillä ja parhaiten sopi B-filtteri jolla silläkin valotusaika rajoittui 90 sekuntiin.

Jos itse pimennystä ajottaa niin olisi kannattanut jättää kaikki filtterit pois.
Valotusajaksi voi yrittää haarukoida sellaisen jossa näkyy nippanappa minimin kikkkauksisia tähtiä, eli tässä noin +14.1mag ja käyttää sitten sitä.
Timo Kantola

Timo Kantola

Jaaha olin unohtanut vuoden 2022 katsauksen. Tässäpä tämä:
25.1 ollut pientä aktiviteettia.
Timo Kantola

Timo Kantola

Laitetaan samalla vuoden 2023 katsaus: 9.3 7.5h  ja viimeyöltä 8h UX-UMA valokäyrää.
Timo Kantola