Tähtitorni rakenteilla

Aloittaja Mika H, 13.04.2009, 13:29:29

« edellinen - seuraava »

DarkSide

..Ja lisäystä..
Voi olla, että yläpään säätö tarvitaan. Tolpan alapuolinen säätö kävisi karkeaan säätöön ja yläpuoli
hienompaan.  Pyöreä n. 20mm rautalevy, jossa kolme säätöpulttia 120 asteen välein kehällä. Lisäksi
vaakatasolinen pitempi kierretanko reunalla pohj/etelä säätöön.. Rautalevy "pyörisi" keskellä olevan
kiinnityspultin ympärillä. Tätä on vaikea kuvailla  :tongue: Ehkä Kaizu antaa seikkaperäisemmän
vastauksen  :cheesy:

t.Jyrki  :wink:

Kaizu

Itse tekisin akseliston asennon säädön tolpan yläpäähän. Säätökohta on jalustassa heikko kohta ja sijoittaisin sen niin että sen yläpuolella olisi mahdollisimman vähän massaa ja että vipuvarret olisivat mahdollisimman lyhyitä. Silloin ominaistaajuus olisi korkeampi ja värähtelyjen vaimeneminen nopeampaa. Nyt näyttää että tolpan alapään laipan jäykisteet eivät yllä kiinnitysruuvien kohdille jolloin niiden jäykistävä vaikutus ei ole paras mahdollinen. Muutoin tukeva tolppa on tuettu neljällä ohuehkolla (10mm) peltikorvakkeella lattiaan. Liitos jäykistyisi huomattavasti jos raon valaisi täyteen notkealla jälkivalumassalla.
Jäykkä massivilaatta käy lattiaksi mutta silloin sen pitäisi olla havaitsijaan verrattuna huomattavan painava, mielellään satoja kertoja painavampi kuin tallustelija.Nyt kun laatta on jo tehty, rakentaisin päälle puulattian joka ei koskettaisi laattaan miltään kohtaa vaan olisi perustettu maahan omilla lekaharkkotolpilla. Tärinäominaisuuksiahan voi nyt testata kun kerran akselisto on jo paikoillaan. Siihen vain kiinni se aiottu kaukoputki ja muutama sata kertaa suurennusta ja sitten vain silmä okulaariin ja tömistelemään. Olen huomannut että on kovin ikävää kun ei kuvatessa voi edes vaihtaa asentoa valotuksen aikana. Aika pienetkin heilahdukset näkyvät kuvassa.
Värinöitä tulee myös muualta kuin havaitsijan jaloista. Ohi kulkevat autot, junat etc aihettavat maaperään tutinoita jotka voivat kulkeutua pitkiäkin matkoja. Peruskalliosta tulee seismisiä tärähdyksiä, taajuudeltaan n.4-7Hz ja amplitudi on niin pieni etteivät ne häiritse ellei jalusta toimi mekaanisena vahvistimena.

Lomon jalusta on kolmen kiinnityspultin varassa. Eteläruuvi toimii kääntökeskiönä ja siinä on vain korkeussäätö, Luoteis ja koillisjalkojen alla on sivusuuntaiset liukutassut joilla jalustaa saadaan käännettyä eteläruuvin ympäri pari astetta puolelleen. Karkeasuuntauksen tarkkuus pitää siis olla vähintään kaksi astetta jotta jalustan hienosäädöillä voidaan hoitaa loput.
Losmandyn jalustassa on hienosäädöt jalustan yläpäässä. Koko akselistoa voi pyöräyttää pohjoisruuvin ympäri muutaman asteen puolelleen ja napakulmaa voi säätää säätöruuvilla ja lukita paikoilleen kun oikea asento on löytynyt.

Kaizu

Kai Forssen

Mika H

Hyviä vinkkejä Jyrki ja Kaizu, kiitos niistä.

On totta että tämmöisessä hankkeessa on sen sata asiaa joita tulee miettiä, jotkut vaan ei heti tule mieleen jne...
Huomioitavaa on myös rakenteen paino ( n.10kN/m2 ), joka aiheuttaa painumia myös pitkällä aikavälillä. Tämäkin puoltaa sitä yläpään hienosäätöä.
Tärinää tuli testattua, ja sitä kyllä esiintyy ( vaatii kyllä melkoista voimaa ). Ensimmäinen toimenpide on tuo tolpan täyttäminen, kerron miten tuossa käypi.

Tolpalla on korkeutta 1800mm

tidzu

Uskomattoman hieno projekti, Mika.  :shocked:  Siitähän tulee oikein kaunis pikku opservaatio. Minkäs kokoinen putki sinulla on? Tuo metallitolppa näyttää niin jykevältä, että siihen menisi ihan jättimäinen putki :O

Mutta lykkyä tykö, toivottavasti tulee hieno. Lähetä vaan kuvia edistymisestä :)
Tino L.

Erik Pirtala

#19
Lainaus käyttäjältä: tidzu - 12.06.2009, 12:42:06
Lähetä vaan kuvia edistymisestä :)
Jep.

tällaisia tähtitornirakennustarinoita on aina kiva seurata täällä, kuvia vaan kun edistyy. :wink:

Mika H

Tähänastisista työvaiheista vaativin, kupolin kuidutus.

Viestiä kirjoittaessa kaikki muotit ovat jo valmiita, mutta olisi näin jälkeenpäin pitänyt tehdä kunnon aihiot lopputuloksen parantamiseksi. Täytyy nostaa Päivisen Mikolle hattua tuosta omasta luomuksestaan, ei ole ihan yksinkertaista.

Muutama kuva edistymisestä. Seuraavaksi maalaukset ja rungon tekoon, kyllä se vähitellen valmistuu...

Mikko Päivinen

Hienoa seurata projektisi edistymistä Mika!

Näyttää hyvältä ja olet ratkaissut monet paikat mielestäni nokkelasti. Sulla onkin tuo inhottavin työvaihe jo lähes takanapäin eli lasikuidutus  :cheesy:

Mikko

PS: Voit varmaan kuvitella kuinka inhoan lasikuidutusta kun olen tehnyt jo 4 kupolia sekä muotin eli siis 5 kappaletta kaikkiaan ja yhteen kupoliin menee noin 80 neliötä mattoa ja noin 70 litraa hartsia. Tämä johtuu siitä rakenteessani lasikuitu on kantava rakenne ja sen täytyy olla riittävän paksu  :tongue:

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Mika H

Periaatteessa tuo kuidutus on aika yksinkertaista hommaa, vaativinta onkin sen muotin tekeminen. Ilkeäksi työn tekee hiominen ja muu viimeistely, jolloin lasikuitua tunkeutuu melkein joka rakoseen.

Eikä ne materiaalitkaan ihan edullisimpia ole. Minulla on periaatteessa vain kaksi kerrosta mattoa, ( jolloin vahvuus on n. 3mm ), saumoissa ja nurkissa 3-4 kerrosta, tuo tuntuu riittävältä määrältä. Silti lasikuitumattoa on kulunut n. 35m2 ja hartsia 25l.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Mika H - 16.06.2009, 11:10:16
Periaatteessa tuo kuidutus on aika yksinkertaista hommaa, vaativinta onkin sen muotin tekeminen. Ilkeäksi työn tekee hiominen ja muu viimeistely, jolloin lasikuitua tunkeutuu melkein joka rakoseen.

Joku kuidutusasiaan paremmin perehtynyt voisi kaivaa tähän linkin lasikuitu/hartsitöiden työturvallisuudesta ja suojavälinevaatimuksista, jottei kupolin hintaa tarvitse maksaa lopun ikää erilaisten terveyshaittojen muodossa.  :police: Sain itse kaivetuksi tämän linkin http://www.terpol.fi/sp320.htm, josta löytyy epoksihartsin käsittelyn työturvallisuusvaatimukset (ml. erilaiset henkilökohtaiset suojaimet yms.).
Ei sitä nuorena ja innokkaana ehdi ajattelemaan, mistä vanhempana voi joutua kärsimään, joten varoituksen sana tullee tarpeeseen.  :undecided:
- Timo Inkinen

Mika H

Tuohon edelliseen viitaten. En ainakaan itse ryhtynyt toimeen ilman asianmukaista varustusta. Yhdet haalarit, nippu kumirukkasia, kengät ja paketti hengityssuojaimia on työn lomassa kulunut. Ja pesulle on ollut pakko mennä suht nopeasti. Silti haju ja etenkin hiontapöly vaivaavat, vaikka kuinka itseään suojaa. Onneksi työskentely tapahtuu ulkotiloissa, ainakin ilmanvaihto toimii.

Kaizu

Epoksihartsillako näitä kupuja teette? Polyesterihartsi on halvempaa eikä ihan niin ärhäkkää tavaraa. Suojavälineiden käyttöä sekin vaatii.

Kaizu
Kai Forssen

Mikko Päivinen

 Minä teen ainakin tuolla polyesterihartsilla juuri noiden Kaitzun mainitsemien asioiden takia.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Mika H - 16.06.2009, 19:26:03
Tuohon edelliseen viitaten. En ainakaan itse ryhtynyt toimeen ilman asianmukaista varustusta...

Sorry, jos tuli sellainen vaikutelma viestistäni. Monet lukevat kuitenkin torninkiilto silmissään näitä rakennuskertomuksia ja saattavat ryhtyä hommaan tietämättä täysin, mitä kaikkea tuollainen työ vaatii (varoitus oli siis tarpeen oman mutuni perusteella). Linkki epoksihartsin käsittelystä sattui vain löytymään pikaisella googlauksella (tietämättä sen kummemmin käytetystä hartsilaadusta).
- Timo Inkinen

Mika H

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 16.06.2009, 21:54:54
Epoksihartsillako näitä kupuja teette? Polyesterihartsi on halvempaa eikä ihan niin ärhäkkää tavaraa. Suojavälineiden käyttöä sekin vaatii.

Kaizu

Polyesterihartsilla tehdään täälläkin.

Varoituksen sanat ovat kuitenkin ihan aiheellisia ( tuleville rakentelijoille ), hyvä että tuli esiin tässä vaiheessa.

Mika H

Pienen tauon jälkeen rakentaminen edistyy jälleen.

Kuvassa on päästy jo harjakorkeuteen, n.3,2m.