Alusta ja jalusta betonista.

Aloittaja -Jarz-, 24.09.2009, 19:07:23

« edellinen - seuraava »

-Jarz-

Moi!

Ajattelin laittaa tänne näytille mitä parannuksia olen viimeisen vuoden sisään tehnyt havaintopaikalleni. Kyseessä ei ole havaintosuoja eikä tähtitorni, mutta en keksinyt parempaakaan paikkaa tälle viestille. Ajan saatossa tarkoituksena on kuitenkin tehdä olosuhteista sellaiset, että kaukoputken voi jättää useammaksi yöksi ulos, jolloin kyseeseen tulee väsätä jonkinlainen suoja putken päälle/ympärille. Silloin ollaan jo aika lähellä havaintosuojaa  :wink:.

Tässä ensin lähtötilanne 27.10.2008 ja paikkana Pohjois-Espoo.


Tuossa laattojen päällä tuli kuvailtua kevättalvella 2007 ja todettua, että kului liikaa aikaa kun joutui säätämään jalustaa melkein jokaisella havaintokerralla laattojen "elämisen" vuoksi. Aina ei jaksanut ja se sitten näkyi kuvissa.
Aikani mietittyä kiinteän tolppajalustan/betonikengän ja uuden laatoituksen ja maapohjan parantamisen välillä, päädyin valamaan n. 3m x 1,5m kokoisen betonialustan. Tuon kokoiselle alustalle löytyy jo muutakin käyttöä kuin pelkästään tähtikuvaus.

Ei muuta kuin tuumasta toimeen (tässä vaiheessa oli jo menetetty melkein koko syyskausi, kun olin vakaasti päättänyt ettei havaintokautta aloiteta ennen uuden havaintopaikan valmistumista :rolleyes:)



Olin etukäteen varautunut suuritöiseen (rinnetontti) maamassojen vaihtoon alustan alle, mutta ilokseni huomasin, että ohuen multakerroksen alta paljastuikin hiekkaista soraa, niin paljon että ei tarvinnut mokomaan ryhtyä. Jatkoin routaeristystä ja lapioin osaksi sihdatun soran takaisin siihen päälle ja tasoitin nurmikkojyrällä.



Tuohon päälle sitten ladoin lekaharkkoja kylki kylkeen kiinni ja lopuksi raudoitin päältä ja sivuilta ja väsäsin vesivanerista muotin ympärille. Seuraavaksi olikin sitten vuorossa betonin valaminen säkkitavaralla  :grin:. Laskeskelin riittäväksi määräksi 37 kpl S-100 kuivabetonisäkkiä a'25kg ja ulkolämpötilan ollessa muutama aste nollan yläpuolella pitäisi työstettävyys aikakin olla paaaljon pidempi kuin ohjeissa mainittu 1-2 tuntia.
Illaksi ja yöksi oli luvattu lisäksi vesisadetta, joten piti väsätä myös työskentelyn ajaksi sadesuoja. Betonin valamiseen meni sitten yhteensä 15 tuntia ja 32 säkkiä tavaraa. Olin sen jälkeen aivan rikki  :tongue:.

Seuraavana iltana 18.11.2008 tulin katsomaan miten homma oli onnistunut ja olin tyytyväinen näkemääni. Nyt piti vain saada kunnolla kovettuminen aikaan ja se vaati lämpöä, joten laitoin muovien alle 2000w lämpöpuhaltimen lämmittämään valosta.




Kahden viikon kuluttua valamisesta 2.12.2008 uskalsin sitten poistaa muotin ja näin lopullisen tuloksen mitä tuli tehdyksi.



Ihan hyvältä näytti tuntui kestävän kävelyäkin  :wink:. Seuraava jännityksen paikka olikin talven jäljiltä nähdä tuliko johonkin kohtaan murtumia, mutta ei ole tähän päivään mennessä vielä näkynyt, joten perustukset tuli tehtyä riittävän hyvin...nähtävästi.

Tässä alusta jo kovassa käytössä 20.3.2009.


Tuossa alustalla tuli kolmijalkaa pidettyä talven läpi samoilla sijoillaan. Vaan tuli todettua, että hiukan on heppoinen tuo kolmijalka, kun se on liian helppo vahingossa potkaista pois paikoiltaan tai nykäistä tai jotain muuta ja kun jalan säädöt ovat jäätyneet paikoilleen piti niitä työläästi sulatella tukankuivaimella. Samoin jään muodostuminen betonille hankaloitti asiaa. Siksipä tuli mieleen väsätä jonkinlainen suoja jalustan ja putken ympärille, mutta sitä ennen päätin tehdä vakaamman betonisen tolppajalustan kaukoputkelle, siirrettävän sellaisen, jolloin tuon suojan rakentaminenkin olisi helpompaa.

(Sain betonijalustani valmiiksi eilen 23.9.2009 ja kunhan kuvat on työstetty laitan siitäkin juttua tänne.)

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

-Jarz-

Tässäpä selostusta jalustan valmistamisesta kuvien kera. Toivottavasti näistä on jollekin jalustan rakentajalle jotain hyötyä  :smiley:.

Kesän aikana tuli muiden harrastusten ohessa pähkäiltyä tuota jalustan väsäämistä kaukoputkelle sillä silmällä, että se olisi yhtä tukeva kuin betoniin pulteilla kiinnitetty tolppa, mutta kuitenkin siirreltävissä helpohkosti. Päädyin sitten seuraavanlaiseen ratkaisuun.

Päätin tehdä jalustasta kaksi osaisen, jotta painoa ei tulisi liikaa estämään/haittaamaan siirrettävyyttä. Aloitin tekemällä vesivanerista valumuotin alaosalle jonka muoto tulisi olemaan tasasivuinen kolmio säädettävyyden takia.



Päätin typistää kärjet pois kolmion mallista, jotta ei tulisi ongelmia omien jalkojen keston suhteen  :wink:, sekä jalustan kestävyyden suhteen. Mitoitin muotin korkeuden tankomuttereiden korkeuden mukaan, jotta ei tulisi ylimääräistä painoa jalustan alaosaan. Kuitenkin tulevaa tolppaosaa varten pitää betonia olla tarpeeksi kestävyyden takaamiseksi, joten tein korotusosan kolmion keskelle mihin tuleva tolppa kiinnitetään.



Seuraavaksi oli vuorossa jalustan alaosan betoniraudoitus, jonka yritin suunnitella siten että tulevan betonisen tolpan paino jakautuisi kolmion kärkiin päin, joskin betoni itsessäänkin olis varmaan taannut riittävän kestävyyden. Hitsausta varten ostin Biltemasta niiden halvimman invertterin (199e), jolla hitsaus sujui ihan mukiinmenevästi kunhan tajusin viimein ostaa DC sähköhitsaukseen sopivia puikkoja  :rolleyes:.




Seuraavaksi oli vuorossa "wedgen" kiinnitysmuttereiden raudoitus tolppaa varten. Pulttasin upotettavat 8 mm tankomutterit kiinni wedgeen ja hitsasin niihin paikalleen betonirautaa, sekä myöhemmin vielä kiersin mutterien alapuolelle pultit estääkseni betonin pääsyn sisälle tukkimaan kierteitä.




Tämän jälkeen oli vielä tehtävä tolpan kiinnitysreikää varten muotti neliskanttisesta rautaputkesta, jonka alaosaan hitsasin metallilatan, sekä muutaman betoniraudan pätkän. Samalla olin kiinnittänyt muovikitillä korokepalan valumuotin kanteen.





Sitten olikin vuorossa tolpan raudoitus ja mallaaminen muotin sisään sopivaksi. Muottina toimi Etrasta ostettu 70cm pitkä 20cm ulkohalkaisijaltaan oleva akryylimuovinen putki. Tolpan alapäähän tuli samanlainen M20 tankomutteri kuin alaosan säätöjalkoihin. Tämän ja kierretangon pätkän avulla tolppa kiinnitetään alaosaan.




Irrotin wedgestä kiinnitysmutterit ja siirsin ne paikalleen tulevaan valumuotin kanteen. Kannessa on sovitusreikä halkaisijaltaan 8cm ja pituudeltaan 55cm sisäputkelle, jonka tarkoituksena on hiukan keventää tolpan painoa.



Lisäksi vielä tein muotin alaosaan tulevaa tolppaa varten, eli sille piti saada pieni syvennys mihin se on helppo asentaa.



Nyt olikin kaikki sitten valmista valua varten  :smiley:.

Betonina oli jälleen tuttu S-100 kuivabetoni, jota oli jäänyt yli alustan valamisesta. Alaosaan meni vajaa 2 säkkiä ja tolppaan hiukan vähemmän. Tolppaosan valaminen oli hankalampaa kuin alaosan, sillä huomasin aika alussa täyttöä, että betoni oli liian kuivaa tähän tarkoitukseen, eli sitä oli vaikea saada raudoitusten väliin tasaisesti. Jouduin lisäämään hiukan enemmän vettä kuin mitä ohjeissa mainittiin, mutta sen jälkeen valu onnistui jokseenkin helposti.




Alaosan olin valanut jo muutama päivää aikaisemmin. Valu oli käärittynä muoviin liian nopean kuivumisen ehkäisemiseksi ja kolme kovetuspäivää myöhemmin olin valmis purkamaan muotin yläosan.



Muutama päivä lisää ilman muovia ja uskalsin irrottaa koko valun muotista ja kokeilla kestääkö se kierretankojen varassa seisomista. Hyvin kesti  :smiley:.


Kun alaosa oli kuivannut reilut kaksi viikkoa ja tolppakin yli viikon ei enää malttanut olemaan yhdistämättä osia toisiinsa.



Laitoin alaosaan tolpan kiinnityssyvennykseen millin paksuista PE-muovia, jotta pienet jäljelle jääneet epätasaisuudet tai betonimuruset eivät estäisi tasaista kontaktia osien välille. Tolpan nostamiseksi paikoilleen käytin sen ympärille kinnitettyä liinaa, mistä sai tukevan otteen. Nostin alaosan yhtä kulmaa sen verran, että mahduin kiinnittämään M20 mutterin pohjan läpi tulevaan kierretankoon. Tuo muovi välissä antaa myöskin periksi mahdollisen pakkaskelillä tapahtuvan lämpölaajentumisen aiheuttaman kiristymisen tolpan ja alalosan välillä.

Nyt jalusta oli enää putken kiinnittämistä vaille valmis käyttöön.

Painoa jalustalle tuli n. 85kg, josta tolpan osuus 40kg ja alaosan 45kg. Tukevakin on, sillä suunnatessani sitä merdiaaniin sai sitä kunnolla potkia jotta liikkuisi edes muutaman sentin. Ilman säätötankojen alla olevia rosterilattoja ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia.
Leikkasin solumuovista alaosan peitoksi kolmion mallisen levyn osaksi estämään veden pääsyä tolpan ja alaosan kiinityskohtaan (siinä on muutaman millin rako) sekä estämään sähköjohtojen rikki hankautumisen betonia vasten.

Täytyy todeta, että olen tyytyväinen jalustaan ja saa olla aika puhuri mikä tuon siirtää paikoiltaan  :grin:.

JM












Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

pappa

Hieno ja pienen budjetin aikaansaannos täydellisen jäljen saamiseksi. Lisäksi erittäin hyvin dokumentoitu. Onnea!!!
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Markku Forsman


-Jarz-

Kiitos, kiitos  Pappa ja Ankku :smiley:.

Aika hauska oli pyöritellä päässä ideoita jalustan suhteen ja miettiä miten ne voisi toteuttaa. Tuli välillä esim. TV:tä katsellessa jokin idea päähän ja piti heti raapustella paperille jotain havaintokuvaa toteutustavasta. Monissa projekteissani on oikeastaan se mietiskely ennen toteutusta paljon hauskempaa kuin sitten itse toteutus. Vaikka tässä tapauksessa oli tekovaihekin mielenkiintoinen (ts. pääsi hitsailemaan). Jos lopputulos on vielä onnistunut, niin mikäs sen parempaa :wink:.

Seuraavaksi olisi sitten tarkoitus tehdä putken viereen metallitolpan päähän liitäntälaatikko kaikille johdoille ja sähköille. Autotalli on reilun 10 metrin johdotuksen päässä ja se on aika lähellä onnistuuko USB-johdotus aktiivikaapeleilla/USB-hubilla.


JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+