Helmikuu 2009

Aloittaja JussiR, 02.02.2009, 16:26:06

« edellinen - seuraava »

AP

Tässä hiukan lisää. Hipparkos, Walter ja Mare Vaporum.

C8XLT @ 2000mm , DFK21AU04.AS ja Registax. Menee ihan sutuksi jos yrittää barlowilla- Täytyy kokeilla punaisella suotimella ensi kerralla ( tai sitten vaihtaa monokameraan ja irPASS suotimeen).

T:AP
Antti Paaso

jarikankaanpää

Antin kuvassa näkyy hyvin tuo "Seleniittien linnoitustyömaa" Hyginuksen ja Maniliuksen välissä. Joku on muistaakseni 1800-luvulla
teoretisoinut alueen alkuperästä näinkin lennokkaasti.
Jep keli oli alkuviikolla keskitasoa parempi ja sain viimein Alppilaakson pohjalla olevan rillin näkyviin ja muuta mukavaa. Kuu(me) ja muut kiireet painavat
päälle, joten en vielä ehdi käsitellä matskua. Tässä pikavedos Eratosthenes & Stadius parista.
http://lakeudenursa.fi/galleria/v/jarik/kuu/demo1.jpg.html?g2_imageViewsIndex=3
Jari Kankaanpää

-Jarz-

Lainaus käyttäjältä: jarikankaanpää - 06.02.2009, 00:25:29
Tässä pikavedos Eratosthenes & Stadius parista.

Aika hieno pikavedokseksi  :grin:.

Tässä lähiotokseni Moretuksesta ja sen keskeltä kohoavasta 2.7 km korkeasta vuoresta. Kuvattu 3.2.2009.

SC 8", QHY5 + 2xbarlow + punasuodin.

Tuota lähemmäs ei tällä hetkellä pääse 2xbarlowilla, joten täytynee hommata enemmän suurentava. Mitenköhän paljon suurentava barlow olisi järkevää hommata 200mm/2032mm SC putkelle, jotta vielä olisi toimiva polttotasolta kuvatessa. Jostain muistan lukeneeni, että tuollaiselle putkelle olisi 3x maksimi, mutta tiedä sitten.
Nykyinen barlow on joku Celestronin perusmalli, joten jo vaihtamalla parempi laatuiseen varmaan auttaisi saamaan lisää yksityiskohtia esiin, mikäli seeing sen vain sallii. Tosin sitten varmaan pitäisi vaihtaa tuo punasuodinkin johonkin parempaan malliin tai hommata samantien IR-pass suodin  :undecided:.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

tk1

#33
Tässä oma yritys Helmikuusta.
Rubinar 500/5,6 Canon 350d
1/60sek ISO100
Lisäsin toisen version samasta kuvasta.
Tero Korhonen
Lieksa

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: -Jarz- - 06.02.2009, 02:51:25
Tuota lähemmäs ei tällä hetkellä pääse 2xbarlowilla, joten täytynee hommata enemmän suurentava. Mitenköhän paljon suurentava barlow olisi järkevää hommata 200mm/2032mm SC putkelle, jotta vielä olisi toimiva polttotasolta kuvatessa. Jostain muistan lukeneeni, että tuollaiselle putkelle olisi 3x maksimi, mutta tiedä sitten.
Nykyinen barlow on joku Celestronin perusmalli, joten jo vaihtamalla parempi laatuiseen varmaan auttaisi saamaan lisää yksityiskohtia esiin, mikäli seeing sen vain sallii. Tosin sitten varmaan pitäisi vaihtaa tuo punasuodinkin johonkin parempaan malliin tai hommata samantien IR-pass suodin  :undecided:.
kysyin tätä kerran YoKahaiselta, muistaakseni hänelläkin C8 vastaava putki. Taisi olla 3x barlow enimmillään käytössä.
Omassa c8 parina on Televue 3x barlow (1.25"). Joskus olen harkinnut 5x powermatea, mutta luopunut moisesta ideasta nyttemmin. Oma tuntuma rajaa 3x barlowiin tuolla putkella (tosin planeetta ja kuukuvauskokemusta pitää kartuttaa vielä...)

Lauri Kangas

Muakin kiinnostaisi suositukset hyvistä barloweista 8" (ja joskus 14") celestroneiden kanssa käytettäväksi. Mieluiten olisi joku semmoinen jonka saa myös ruuvattua holkistaan irti suoraan okulaariin. Ajattelin kohta laittaa tilaukseen ja jonkun IR-suotimen myös.

Miten SCT-putkien käyttäjät fokusoitte kuvanne? Kannattaisiko hankkia joku manuaalinen mikrofokuseri vai tyytyä pyykkipoikaan tarkennusnupissa?

Ps. ei voi kuin kadehtien katsoa muiden ällistyttävän tarkkoja kuu- ja planeettakuvia, varsinkin kun osa niistä on vielä samalla laitteistolla kuin itsellä. Jarzin viimeisessä on jo meininkiä.

Timo Kuhmonen

Minulla on C8 parina WO SCT fokuseri. Siinä on myös 1:10 hidastusvaihde - käsin sitä kääntelen. C8 omalla karkeafokuserilla, joskus "heittää" planeetan pois kennolta (pääpeili ei pysy tarkalleen optisen kaselin suunnassa). SCT tarkentimella tätä ilmiötä ei huomaa.

Moottorilla toimiva fokuseri, tärinän saisi sillä pois. Mutta tuo ei omasta mielestäni aivan pakollinen ole... Tarkennus on minulla vielä haasteellista, siihen pitää panostaa. Ehkä Bahtinov maski ja kirkas tähti olisivat ensiavuksi...

Lauri Kangas

Itse haeskelen vähän modulaarisempia tarkentimia, kun en omista yhtäkään putkista joilla kuvaan (ovat Ursan ja Helsingin yliopiston). Jotain tällaisia olen miettinyt: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2367_.html (huom. 29e hinta on vain T2-adapterille, ei itse fokuserille). Pitäisi tosin löytää joku vähän 1.25":aa leveämpi että voisi käyttää järkkärin kanssakin. Käytännössä kaikissa käytössä olevissa putkissa on kyllä SC-kierre, mutta itselleni taitaa kuitenkin tulevaisuudessa tulla joku linssiputki.

Onkos tuo televuen 3x kannattava ostos? Mahtaakohan barloweissa olla paljon eroa onko apo vai pelkkä akromaatti?

jarikankaanpää

Minulla on yleensä kuukuvauksessa käytössä 2x Barlow (Meade). Sanoisin, että 3x Barlowia voin käyttää satunnaisesti kun huippukeli yllättää. Edellisten lisäksi omistan Televuen 5X Powermaten. Sillä en
ole onnistunut koskaan kuukuvauksissa. (Ehkä pari kertaa Marsia 2005 opposition aikana). Tarkennus tuntuu aina vaikealta, koska normaalikelillä kuva ei yksinkertaisesti näy sen terävemmin. Koko ajan tulee ruuvattua
edestakaisin epäillen, että putki ei ole fokuksessa. 10 vuotta kuvanneena painottaisin, ettei ole mitään ihmeniksejä teräville kuville. Huippuolosuhteet vain ovat erittäin h a r v a s s a. Tällä kaudella
2008elok-2009tammik. kohdalleni on osunut 2 huippuseeingiä. Käytän moottorilla toimivaa fokuseria, mutta se ei mielestäni ole välttämätön. Putki on Meade 12 SCT Lx-200 UHTC.

Jari Kankaanpää

AP

Hommasin tarkennukseen TS mikrofokuserin moottorilla ja pääsin siten eroon kennolta karkaavista kuvauskohteista (Timo Kuhmosella oli ihan samoja ongelmia).   Barlowina on Celestronin Ultima 2x ja TS ED 2.5x- näitä en ole tosin ihan hirveästi edes päässyt käyttämään. Viime- ja toissavuonna kuvailin Celestronin Omni barlowilla (!) nyt kun olen näillä uudemmilla kokeillut niin ei tarvitse kyllä ihan niin paljon niitä pikseleiden paikkoja etsiä RGB kohdistuksessa.

T:AP
Antti Paaso

Timo Kantola

#40
Itse olen iät ja ajat kuvaillu okulaari suurennoksella, Celestronin 7.5mm plössl - vuodelta 1994 (tai jotain..) En koskaan päässyt Barlowin kanssa sinuiksi.. efektiivinen polttoväli on jossain F 30 kieppeillä - putkena 25cm F7 Newton , 5 vuotta videolla kuvavanneena homma hakee edelleen muotoaan, ei vielläkään käy rutiinilla ( liekö miehessä vikaa..) välillä onnistuu, välillä mokkeloi aina jossain..

Tässä taas yks yritys - Plato 3.2 2009 klo 18:16
Timo Kantola

einari

Parhaimmat planeetta/kuukuvat olen itse ottanut joko Baaderin 10mm Eudiascopicilla tai TeleVuen 2.5X Powermatella.
Itsekin joskus olen harkinnut Televuen 5X, mutta todennut että jos kerran elämässä sattuu sellainen keli että sitä voi käyttää niin ei taida kannatta.
Useimmiten joutuu tyytymään 1.5X tai jopa polttotasokuvaukseen.
___
Tapio

Timo Kantola

Kokeilluista filttereistä alan kallistumaan Baaderin 35nm Ha ( vai onko se 45nm) filtteriin, viimeisellä kolmella kuvauskerralla se on antanut erinomaista jälkeä - tosin kelitkin on ollut hyviä. 35nm kaistanleveys antaa suht monokromaattisen valon = vähentää selvästi huntumaista sumeutta yksittäis freimeissä (vähenee se kyllä IRpass filtterilläkin). 635nm allonpituus on hieman lyhyempi kuin IRpass  filtterissä = vähän pienempi airydisk. 35nm kaistanleveys päästää juuri riittävästi valoa mv. kameraan. Kokeilin Continuumia ja IR cuttia, mutta se yhdistelmä leikkaa liiaksi - kohina kasvaa ( tosin kärsiväällisyys ei riittänyt - oli aika hätänen kokeilu)
  Eli jos pakista löytyy joku leveäkaistainen Ha filtteri - tai putki on puolimetrinen, niin silloin kannattaa kokeilla jo kapeakaistasempaakin. Ihan mutu. mielipiteenä...
Jos joku innostuu kokeilemaan, niin kuulisin tuloksista mielelläni  :angel:
Timo Kantola

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 06.02.2009, 19:51:17
Onkos tuo televuen 3x kannattava ostos?

Täällä ainakin tykkäävät noista: http://www.excelsis.com/1.0/section.php?sectionid=27&lastsort=&findtext=&cond=&range=&archive=-1&range=t
Itselläni on TV 2x Barlow ja olen tuohon tyytyväinen.
- Timo Inkinen

Timo Kantola

Ptolemaioksen aamunkoitto 2.2. 2009 klo 19:26 ja aamu vuorokautta myöhemmin 3.2 klo 18:49
Timo Kantola