Helmikuu 2009

Aloittaja JussiR, 02.02.2009, 16:26:06

« edellinen - seuraava »

J.L

Ääh, ilta pilalla :undecided: Taivas selkeni aivan pilvettömäksi, kerkesin ehkä katsoa kuuta 5min ja kaivaa kameran esiin, kun idästä tulevat valtavat pilvimassat ja peittävät koko taivaan :/
Skywatcher Skymax-102
Kiikarit 10x50
Silmät :D

GaryP

Mikko,

Mikä on salaisuus että saa noin hyvin taustasta irtoavan kuun keskellä päivää? Pitääkö ylivalottaa aavistus ja sitten pudottaa valoisuus pois? Tekee mieli kokeilla vastaavaa, tai tekisi , mutta kun parveke on lounaaseen ja kuu loimottelee nyt vasta iltasella.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timo Kantola

#17
Viellä oli selkeää, tosin tuuli reilusti ja pilvenriekalieta kiiti matalalla..
Koitin saada kuvaa Vallis Alpesin pohjalla olevasta kapeasta rillistä - on vaikeaa..
Timo Kantola

jlaitila

Laitetaampa omat ensimmäset ikinä kuvat kuusta nähtäville. Pientä croppia photoshopilla ja vähän säätöä RAW kuviin Canonin omalla softalla.

Mitä olisi kannattanut tehdä toisin  :rolleyes:

Skywatcher Skymax-102 - Canon EOS 40D - Canon EOS 10D - Sanyo Xacti HD-1 - Panasonix Lumix DMC-LX2

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 03.02.2009, 23:03:48
Viellä oli selkeää, tosin tuuli reilusti ja pilvenriekalieta kiiti matalalla..
Koitin saada kuvaa Vallis Alpesin pohjalla olevasta kapeasta rillistä - on vaikeaa..

Todella onnistunut, tulee mieleen se ainoa oikea avaruusarja tuolta varmaan 30 vuoden takaa. Ei kun Avaruusasema Alfa tietenkin, trekkerit fiilistelee teknohöpötyksillään..
:grin:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 03.02.2009, 22:32:26
Mikko,

Mikä on salaisuus että saa noin hyvin taustasta irtoavan kuun keskellä päivää? Pitääkö ylivalottaa aavistus ja sitten pudottaa valoisuus pois? Tekee mieli kokeilla vastaavaa, tai tekisi , mutta kun parveke on lounaaseen ja kuu loimottelee nyt vasta iltasella.

Kari

Kyllä se on aikas paljon kameran dynamiikasta kiinni eli minulla se on 16bittinen ja apertuurin koko kasvattaa kontrastia jonkin verran. Lisäksi punainen suodin antaa lisää kontrastia sinisestä taivaan loisteesta.

Kantolan kuva on kyllä tarkka kuin mikä jälleen kerran :shocked:

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Mikko Päivinen - 03.02.2009, 23:39:55
Kyllä se on aikas paljon kameran dynamiikasta kiinni eli minulla se on 16bittinen ja apertuurin koko kasvattaa kontrastia jonkin verran. Lisäksi punainen suodin antaa lisää kontrastia sinisestä taivaan loisteesta.
Ja IR passilla saa vielä lisää kontrastia. Puolikuun aikoihin polarisaatiosuodinkin voisi auttaa.
Vesku
www.vkastronomy.com

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 04.02.2009, 18:56:17
Ja IR passilla saa vielä lisää kontrastia. Puolikuun aikoihin polarisaatiosuodinkin voisi auttaa.

Siis jos kamerassa ei ole IR-cutteria...? Laitetaan silti IR pass? Vai meinaatko että otetaan pelkkä IR-alueen valo talteen? Nyt ehkä tipuin vähäsen vauhdista.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 04.02.2009, 19:37:47
Siis jos kamerassa ei ole IR-cutteria...? Laitetaan silti IR pass? Vai meinaatko että otetaan pelkkä IR-alueen valo talteen? Nyt ehkä tipuin vähäsen vauhdista.
Niin, jos kamera on herkkä IR:lle, on mahdollista kuvata infrapuna-aallonpituuksilla. IR siroaa vielä vähemmän ilmakehässä kuin näkyvä punainen valo, joten kontrastia tulee lisää. Lisäksi ainakin teoriassa IR-alueella seeingkin on yleensä rauhallinen. IR Pass suodin on silmälle lähes musta.  Olen käyttänyt sellaista aika paljon Kuu ja Mars-kuvissa

OT: jos teillä on tuollainen IR-pass suodin käytössä, kokeilkaas kuvata sillä [täyttä] punaviinilasia tai keraamista liettä... :)
Vesku
www.vkastronomy.com

GaryP

No nin arvelinkin, puhe on siis tuosta, olin vähän nukuksissa kun kirjoitin kysymyksen. Tuossa vaan joutuu sitten seuranta koville että saa jotain muutakin kuin suttua, sen verran kestää kuitenkin valotus. Mutta varmaan on aika hieno, eipä ole tullut mieleen kuuta kokeilla vielä sillä suotimella.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

einari

Mulla on toi Astronomikin IR PRO 742 vastaavalla idealla:
http://www.astronomik.com/en/astronomik_proplanet_ir_742_filter.html

Aika hyvin sekin toimii.
___
Tapio

GaryP

Taisin olla vieläkin hakoteillä, onko IR-pass suodin lähes läpinäkyvä kuten linkin kuvassa? Jahas, ajattelin äsken kamerassani olevaa filteriä jossa lukee "infared" ja on  lähes läpinäkymätön...???
:huh:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 04.02.2009, 22:06:16
Taisin olla vieläkin hakoteillä, onko IR-pass suodin lähes läpinäkyvä kuten linkin kuvassa? Jahas, ajattelin äsken kamerassani olevaa filteriä jossa lukee "infared" ja on  lähes läpinäkymätön...???
Ei kyllä pitäisi olla kirkas. Taitaa olla markkinointiosaston tekemä kuva :) Kyllä se on silmälle musta.

IR Pass ei lisää kovinkaan paljoa valotusaikaa ainakaan Kuun tapauksessa, jos vaan kamerassa itsessään ei ole IR blockkia vastassa. CCD Kennoissa on usein aika laaja herkkyysalue IR:n puolellakin, joten valotusaika jää aika tavalla samaan suuruusluokkaan.
Vesku
www.vkastronomy.com

rintape

Tässä omat otokseni 3.2. Meinasi jo välillä alkaa koko harrastuksen mielekkyys arveluttaa kun ei meinannut mitään syntyä. Näihin olen itse kuitenkin taas oikein tyytyväinen. Niinhän se on, että mitä enemmän sählää, mokaa ja tunaroi, sitä paremmalta nämä onnistumiset tuntuu. Ja ei kai tämä niin hauskaa olisikaan, jos olisi aivan liian helppoa. Kuvattu 130 mm peiliputkella (oliskohan se polttoväli 900 mm, onhan se noloa kun ei meinaa sitä muistaa) ja celestronin neximage kameralla, 20 sek. videot pinottu registaxilla. En tiedä onko vika vaan minussa, mutta musta on aivan käsittämättömän kiehtovaa katsella noita videopätkiä. Siinä on jotain ihmeellistä kun kuu lipuu kameran kuvakentässä halki avaruuden.
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

GaryP

Lainaus käyttäjältä: rintape - 05.02.2009, 10:27:39
Tässä omat otokseni 3.2. Meinasi jo välillä alkaa koko harrastuksen mielekkyys arveluttaa kun ei meinannut mitään syntyä. Näihin olen itse kuitenkin taas oikein tyytyväinen. Niinhän se on, että mitä enemmän sählää, mokaa ja tunaroi, sitä paremmalta nämä onnistumiset tuntuu. Ja ei kai tämä niin hauskaa olisikaan, jos olisi aivan liian helppoa. Kuvattu 130 mm peiliputkella (oliskohan se polttoväli 900 mm, onhan se noloa kun ei meinaa sitä muistaa) ja celestronin neximage kameralla, 20 sek. videot pinottu registaxilla. En tiedä onko vika vaan minussa, mutta musta on aivan käsittämättömän kiehtovaa katsella noita videopätkiä. Siinä on jotain ihmeellistä kun kuu lipuu kameran kuvakentässä halki avaruuden.

No niin, nyt se hetki on koittanut, pääset kädestä pitäen opettamaan mulle sen ohjelmankäytön. Odotin vaan ensin että saat loistavaa jälkeä aikaiseksi!!!
:cheesy:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...