Telescope-Servicestä ostaminen

Aloittaja soreneck, 29.01.2009, 16:03:06

« edellinen - seuraava »

Timo Kuhmonen

tuo turvallisuusseikka TS webbikauppa koskien, sitä en tiennyt. Hyvä että tuli esille. Yhtä poikkeusta (=ennakkosiirto) lukuunottamatta olen maksanut omat ostokseni PayPal:in kautta....

spuge

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 16.06.2009, 17:26:00
..tuolla taitaa vielä olla verkkomaksujen suhteen jossakin määrin antiikkiset systeemit..

Jees, mutta nyt tuolta saa tilattua UPS:n kuljettamana COD:llä (~postiennakko). Eli paketin voi maksaa sitten kun sen saa. Omani tuli tänään perille - kuljetuksesta aiheutuneet kulut (1,1 kg) olivat kaikenkaikkiaan 13 euroa.

Omasta mielestäni ulkomailta on mukavin tilata juuri postiennakolla, niin ei sitten tarvitse lähteä selvittelemään jos jokin menee vikaan.


WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

einari

No tuo on selkeä puute.
En ole tainnut ostaakaan TS:tä uuden verkkoputiikin aikaan.
Ennen olen käyttänyt joko ennakkomaksua tai sitten PayPal-maksua.
___
Tapio

-Jarz-

Eikös PayPalilla maksettaessa mennä Paypalin sivuille maksunsuorituksen ajaksi ja nehän on kaiketi kyllä suojattu? Näin muistelisin.
Ei sen puoleen kyllä tuollainen verkkoputiikki pitäisi olla omasta takaakin suojattu.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: -Jarz- - 17.06.2009, 21:56:57
Eikös PayPalilla maksettaessa mennä Paypalin sivuille maksunsuorituksen ajaksi ja nehän on kaiketi kyllä suojattu? Näin muistelisin.
HTTPS yhteys on käytössä, aina loggaantumisesta lähtien ja myös maksusuorituksen ajan...

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: spuge - 16.06.2009, 23:29:46
Omasta mielestäni ulkomailta on mukavin tilata juuri postiennakolla, niin ei sitten tarvitse lähteä selvittelemään jos jokin menee vikaan.
Aika harvat firmat suostuvat myymään postiennakolla vähänkään arvokkaampaa tavaraa. Myyjälle jää riski että tilaaja ei lunastakaan lähetystä ja tavara jää käsiin ja lisäksi postimaksut.

Kaizu
Kai Forssen

spuge

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 18.06.2009, 01:04:41
Aika harvat firmat suostuvat myymään postiennakolla vähänkään arvokkaampaa tavaraa. Myyjälle jää riski että tilaaja ei lunastakaan lähetystä ja tavara jää käsiin ja lisäksi postimaksut.

Kaizu

No ehkä jollain pikkufirmalla ne postikulut voi jotain painaa, mutta lunastamaton tavarahan palautuu lähettäjälle. Itse olen ainakin tilannut Saksasta 800 euron kameraobjektiivin postiennakolla. Ja siis tosiaan myös TS tarjoaa tuota postiennakkoa maksuvaihtoehdoksi UPS:llä kuljetettuna. Samoin astroshop.de.

WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

Kaizu

Minullekkin kamerakauppa tarjosi postiennakkoa kunnes olin ihan oikeasti tilaamassa vähän päälle 2000 Euron kameraa. Silloin vasta ilmoittivat, em syihin vedoten, että vaihtoehdot ovat ennakkomaksu, Visa tai Paypal ja että tavara lähtee kun maksu on havaittu maksetuksi. Kauppa peruuntui ja hain kameran kotimaisesta kaupasta satasta kalliimmalla mutta pääsin hypistelemään sitä ennen rahojen luovutusta.
Teleskope servicestä ostin okulaarisetin ja maksoin sen Paypalilla, rahoista pääsin eroon tuskattomasti ja pari päivää myöhemmin UPS:n auto toi paketin. Ei tarvinnut lähteä postista hakemaan. Minulla tosin postiin ei ole pitkä matka, puoli kilometriä.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

#23
PayPalin huono puoli on sen ottamat välityspalkkiot rahan siirrosta (alle $3,000.00 USD summilla ja "Cross-Border Payment":llä jo 3,9% + $0.30).
Esim.1000€:sta menee 39.35€ PayPalille ja tuo on kuitenkin postikulujen luokkaa oleva lisäkustannus  :undecided:
(ks. PayPal-laskuri)

Edit: kannattaneekin käyttää laskurin edistyneempää versiota, joka löytyy täältä (muuttaa summia): http://www.rolbe.com/ppcalc.htm
Edit2: korjauksen lisäys: https://www.paypal.com/fi/cgi-bin/webscr?cmd=_display-xborder-fees-outside&countries=
- Timo Inkinen

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 16.06.2009, 17:26:00
Tämä menee nyt tähän ketjuun, vaikkei aihe liitykään mitenkään edelliseen vuodatukseen...
Tilasin nyt kuitenkin tuolta TS:ltä sen SW ED 80/600 ohjainputken, josta oli juttua toisaalla. Tässä yhteydessä olen ollut moneen otteeseen sähköpostiyhteydessä liikkeeseen ja vastaukset kysymyksiini ovat tulleet vuorokauden kuluessa (usein jo muutaman tunnin sisään viestistäni). Näiltä osin ei siis mitään moitittavaa ja homma toimii saksalaisen perusteellisella tavalla.

Mutta mutta... tuolla taitaa vielä olla verkkomaksujen suhteen jossakin määrin antiikkiset systeemit, koska maksun suoritukseen ei ilmeisesti saada aikaan normaalisti verkkokaupoissa käytössä olevaa salattua/suojattua yhteyttä! Huomattuani tämän luovuin aikeesta maksaa ostokseni luottokortilla ja valitsin maksutavaksi Vorkasse:n eli ennakkomaksun. Saatuani vietyä tilauksen loppuun, kysyin tästä maksuasiasta TS:n myyjältä, jonka kanssa olin ollut yhteyksissä ja hän kehoitti minua joko faksaamaan luottokorttitiedot tuonne Saksaan tai käyttämään sitten ennakkomaksua verkkopankin kautta. Toisin sanoen TS ei taida vielä tarjota ihan kaikkia verkkokaupan standardijuttuja, vaikka tuo online-shop kehittyykin sangen nopeasti oikeaan suuntaan. (Kerron tämän suojatun yhteyden puutteen nyt foorumillekin, jottei asia tule yllätyksenä TS:n online-shopin (http://www.teleskop-express.de/) puolella asioitaessa.)
Suosittelen Paypalia maksuvälineeksi TS:lle. Se menee perille välittömästi, eikä TS:n tarvitse huolehtia transaktion tietosuojasta. Minä hoidan aina Paypalilla  maksun joka paikkaan jos vain mahdollista.
Vesku
www.vkastronomy.com

Kaizu

Ei tämäkään liity mitenkään TS:een vaan Paypaliin.
Maksoin aikanaan jaustani Paypalilla ja huomasin siinä myös varjopuolia. Paypal on pankki jossa tilinumerona on sähköpostiosoite ja toiminnat ovat yhden salasanan takana.
Kun olin ostanut jalustani, alkoi minulle tulla sähköpostia Paypalin nimissä. Niissä kehotettiin tarkistamaan omaan tiliini liittyviä asetuksia. Tarkistussivulle pääsi syöttämällä salasanan. Eli kun olet käynyt "tarkistamassa" omat tietosi, on ko. sivun ylläpitäjällä sekä Paypal tilisi numero että salasana. Tietenkään sivu ei ollut aito Paypalin sivu (näistä tuli Paypalilta varoitus). Tietojen kalastelijoiden toiminta on nopeaa, tieto minun ensimmäisestä Paypal ostoksesta oli heildän käytössään parissa päivässä.
Salasanoja kalastellaan myös "troijalaisilla" ilman että koneen käyttäjä huomaa välttämättä mitään. Minusta ainoa turvallinen tapa hoitaa raha-asioita netin kautta on pankkien käyttämät istuntokohtaiset tunnuslukuparit.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 19.06.2009, 11:03:57
Minusta ainoa turvallinen tapa hoitaa raha-asioita netin kautta on pankkien käyttämät istuntokohtaiset tunnuslukuparit.

Tähän suuntaan olen itsekin kääntymässä, vaikka luotankin salattuun Visa-kortin vingutukseen näissä suurissa verkkoputiikeissa. Tuollainen verkkopankista tehty Euro-alueen SWIFT/IBAN -maksu on halpa (minulla ilmainen) ja nopeahko tapa hoitaa erilaiset maksut Eurooppaan. En tiedä ovatko verkkopankkisysteemit kehittyneet nopeuden suhteen lähiaikoina, mutta itselläni tämä viimeinen EU-maksu lähti pankista n. klo 15 tienoilla ja samana päivänä jo klo 18 tuli TS:n osoitteesta ilmoitus paketin toimittamisesta UPS:lle. Aikoinaan tähän pyörittelyyn on kulunut 2-5 pankkipäivää, mutta nyt tuo meni todella nopeasti  :smiley:

TS ei muuten ilmoita ostajalle paketin UPS seurantakoodia ilman eri kyselyä, mikä on toinen miinus TS:n suuntaan.
- Timo Inkinen

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 19.06.2009, 14:38:54
TS ei muuten ilmoita ostajalle paketin UPS seurantakoodia ilman eri kyselyä, mikä on toinen miinus TS:n suuntaan.
Tämän olen myös huomannut :-(

Viimeisimmässä tilauksessani TS:ltä oli hieman ongelmia (toivottavasti tuo on vain yksittäistapaus). Kokonaisuutena on heillä palvelu sujunut hyvin...

spuge

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 19.06.2009, 14:38:54
TS ei muuten ilmoita ostajalle paketin UPS seurantakoodia ilman eri kyselyä, mikä on toinen miinus TS:n suuntaan.

Minulle ainakin ilmoittivat. Ehkä olivat tarkempia, kun kyseessä oli tosiaan COD -lähetys ja heillä siis rahat vielä saamatta  :wink:
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 19.06.2009, 11:03:57
Ei tämäkään liity mitenkään TS:een vaan Paypaliin.
Maksoin aikanaan jaustani Paypalilla ja huomasin siinä myös varjopuolia. Paypal on pankki jossa tilinumerona on sähköpostiosoite ja toiminnat ovat yhden salasanan takana.
Kun olin ostanut jalustani, alkoi minulle tulla sähköpostia Paypalin nimissä. Niissä kehotettiin tarkistamaan omaan tiliini liittyviä asetuksia. Tarkistussivulle pääsi syöttämällä salasanan. Eli kun olet käynyt "tarkistamassa" omat tietosi, on ko. sivun ylläpitäjällä sekä Paypal tilisi numero että salasana. Tietenkään sivu ei ollut aito Paypalin sivu (näistä tuli Paypalilta varoitus). Tietojen kalastelijoiden toiminta on nopeaa, tieto minun ensimmäisestä Paypal ostoksesta oli heildän käytössään parissa päivässä.
Salasanoja kalastellaan myös "troijalaisilla" ilman että koneen käyttäjä huomaa välttämättä mitään. Minusta ainoa turvallinen tapa hoitaa raha-asioita netin kautta on pankkien käyttämät istuntokohtaiset tunnuslukuparit.
Tämä on tietysti totta, mutta PayPalin voi jättää tilaan, jossa siellä ei ole rahaa, eikä luottokorttitietoja silloin kun sitä ei käytä. Luottokortti/PayPal yms. vaikka ovat tietyllä tavalla riskialttiita sisältävät myös hyvän kuluttajasuojan väärinkäytöksille ja ovat lisäksi helppokäyttöisiä. Mutta kuten Kaitsu tässä kirjoittikin, ne ovat vilpintekijöiden kiinnostuksen kohteena jatkuvasti ja niitä käytettäessä kannattaa tutustua käyttäjätunnusten suojelemiseen yms. lukemalla palvelun tarjoajan ohjeita.
Vesku
www.vkastronomy.com