Tulipallojen metsästystä Webbikameralla

Aloittaja Timo Kantola, 18.10.2006, 22:23:44

« edellinen - seuraava »

PETK

 :DHei kaikille! :D
Piliveen meni ja vettä sataa. Sain koneen vaihdettua 800Mz.

Koska valvontakamerani herkkyys on aika heikko, voisin muuttaa sen ottaman kuvan musta/valkoiseksi.

Stupista löytyy seuraavat vaihtoehdot:
-RGB24
-RGB555(16bit)
-YVU9
-YUY2
-YV12
-UYVY
Mistä sen kameran kuvan muuttaminen b/w:ksi tapahtuu?
Voisiko joku neuvoa olenko metsässä vai missä?
T: Pekka
Pekka Kokko

PETK

Metsässä Pekka metsässä.
Kamerastasi ei saa irti mustavalko kuvaa muuten kuin säätämällä värikylläisyyden nollille tai
käyttämällä VA:ssa olevia filttereitä. (kiitti Esko!!)
T: Pekka
Pekka Kokko

Juha R

Nyt olisi kysymys kamerasta,eli toimisko tuollainen kamera miten näissä hommissa  ??? http://www.2mcctv.com/equipment/EverFocus_EQ350.html

PETK

#33
Hei!
Itse sain suosituksen tästä.
http://www.aseko.fi/tuotteet/index.php?mother=&group=00000310&level=&prod_id=00001319&mag_nr=9
On valmis paketti. Sääsuojat, virtalähteet jne.
Ja valoherkkyys 0,01 lux joka lienee aika hyvä. Taidan itse hommata tuon.
T: Pekka

Lisäys 23.4.07 hinta Asekolla 110€ +0% Alv.
Pekka Kokko

Janne Pyykkö

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 18.10.2006, 22:23:44
Laita webbikamerasi kuvaamaan kirkkaita tähdenlentoja!
...
Aiheesta lisää Janne Pyykön tekemillä sivuilla, sieltä saat softat ja  ohjeet kuinka päästä alkuun.
http://www.brossco.fi/janne/VideoAnalyzerWeb/meteori.html

Tervehdys. Liityin eilen astronettiin. Oli hauska lukea koko säie, josta huomasin, että tekemistäni sivuista on ollut iloa. Täytyy varmaan päivittää sivut jossain vaiheessa, koska kertovat tilanteesta puoli vuotta sitten. Nythän on tullut paljon lisää kuvaajia.

Taivaan tuijottaja

Tämä onkin aihealue, josta tietoa etsimällä löysin tämän foorumin ja rekisteröidyin. Webbikameraa lukuunottamatta tarvittava laitteisto jo löytyykin, ja aion hankkia sen seuraavaksi, kunhan olen ensin huolella perehtynyt tähän viestiketjuun ja sen tarjoamiin linkkeihin. Suur kiitos teille kaikille jo näistä avuista näin alkuun! :)

Minulla on jonkinmoiset näköalat luoteeseen ja pohjoiseen, ja joutilas tietokoneen röttelö odottaa käyttötarkoitustaan. Vieressä on myös pieni metsikkö, joten taivaan ilmiöiden lisäksi voisin seurailla myös mielelläni lähistöllä liihottelevaa biomassaa. Viime kesänä vakoilin ko. elikoita vanhalla analogisella videokamerallani, ja sain muutaman aika hauskan otoksen pusikon linnuston seikkailuista.

Jos ja toivottavasti kun saan jotain irti webbikameravirityksistä, niin editoin vaikka tätä postia ja laitan tähän jotain innostunutta vaahtoamistani.  ;D

taksun

Timppa kirjoitti:
Yksi "edullinen" ja hyvä vaihtoehto olisi : http://www.aseko.fi/tuotteet/index.php?mother=&group=00000310&level=&prod_id=00001319&mag_nr=9
Kamera, sääsuoja, jalusta, virtalähde ja kaapelit 30m - kaikki samassa paketissa, lisäksi kameran singaali ja syöttövirta kulkee yhdellä ja samalla kaapelilla (siisti vetää). Kameralla näkee noin +2...+3 mag tähdet ja tähdenlennot, jolloin selkeällä esim. Perseidi maksimin aikaan näkee jo kymmeniä tähdenlentoja. Lisäksi tulee olla tietokoneessa videokaappaus kortti tai edellä mainittu TV-kortti, sekä RCA uros/BNC naaras adapteri Partcolla 1e... Videokortiksi käy esim Hauppauge WinTV2000 jonka saattaa saada käytettynä 20e:llä.


Tommonen olis jouten (muuntajamalli).  Muutaman kerran kokeiltu, ei edes ulkona ollut. Hp 110:- sis.pk:t. Kyselyt YV:llä.

Garion

Jos törmäät samaan ongelmaan kuin minä, niin pikku vinkki.

Puut/pensaat plokkaa näkymän taivaalle ikkunoista.
Eikä naapuri-talokaan helpota tilannetta.

Ainoa järkevä paikka kameralle on, joko oman talon katolla, tai takapihalla, jonne on 40m matka tietokoneelta. Katolle on 30m matka, piilottaen johdon listojen alle.
Vaatii aika monta aktiivista usb-johtoa väliin weppikameralle. Tai sit ei    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=35293

Testattu ja toimivaksi havaittu 30m verkkokaapelilla. Pitäis toimia 60m asti. Voittaa usb-piuhojen/hupien kanssa pelleilyn 10-0.

 

Esko Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Garion - 23.12.2008, 19:34:44
Vaatii aika monta aktiivista usb-johtoa väliin weppikameralle. Tai sit ei    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=35293

Testattu ja toimivaksi havaittu 30m verkkokaapelilla. Pitäis toimia 60m asti. Voittaa usb-piuhojen/hupien kanssa pelleilyn 10-0.

Tuo vaikuttaa niin hyödylliseltä laittelta että laitoin tilaukseen. Ainakin kesämökillä olisi tarpeellinen. Siellä on 20 metriä matkaa rantaan, josta on näköalaa ja nyt kahtena menneenä kesänä olen joutunut viemään sinne läppärin (20m roikkajohdon päässä) kameran mukana. Vaikka jokinmoisen (vanhan lasten muovivannan) suojaan läppärin olen laittanutkin niin vain kuivimmilla keleillä on voinut olla käytössä. Tuon kanssa pitäisi hyvin voida läppäri jättää sisälle. Noin 40 mertin päässä on myös vaihtoehtoinen ranta, josta on näköala länteen ja luonaaseenkin. Lähimmältä rannalta on pohjoiskoilliseen. Pohjois-suunta on hyvä jos/kun haluaa tulipallojen lisäksi kuvata kameralla myös valoisia yöpilviä, mutta ihan keskikesällä on Savossa liian valoisa. Silloin siellä kannattanee kuvata (jos tämä piuha sen mahdollistaa) lounaissuuntaa ja vasta myöhemmin kesällä ehkä vaihtaa pohjoispuolelle.

Esko

Lauri Kangas

Itse odottelen edelleen että joku toisi markkinoille halvan ja simppelin USB 2.0 extenderin. Nuo kolmenkympin palikathan tukee vain 1.1. Pelaako webbikamerat hyvin hitaammankin usbin yli?

Garion


Tollasen pallo Logitechin kanssa toiminnu hyvin. 


J.L

Pitäsköhän virittää omaki Logitech tuohon käyttöön :D kun ei sillä muuta virkaa ole pariin vuoteen ollut
Skywatcher Skymax-102
Kiikarit 10x50
Silmät :D

Garion

Ostin CAT 5e tyyppisen 50m verkkopiuhan.
Joutu pistämään tuohon kamerapään lähettimen DC5V plugiin henkeä sisään.

     
Tollanen halpis kiinalainen muuntaja anto vain 4.5DC, mut hyvin toimi.

4,5DC sehän on kolme 1.5V patteria sarjassa  :cool:
   


Löyty vihdoinkin järkevää käyttöä vanhalle 3D Maglitelle.



Esko Lyytinen

Laitoin tuollaisen verkkopiuhajatkekapulan tilaukseen Verkkokauppaan jo runsas kaksi viikkoa sitten, mutta ei ole siellä vielä tavaraa.

Esko

Pentti Karvinen

Tervehdys,

Hankin viime syksynä samaisen USB extenderin. 50m ethernet kaapelilla ei toiminut, mutta minulle riitti 25m. Se toimi ilman lisävirtalähdettä perässään Philipsin SPC900NC kamera.
Pentti Karvinen / Rauma