Bahtinovin maski?

Aloittaja Timpe, 01.12.2008, 22:09:43

« edellinen - seuraava »

wm-x

Kiitos vastauksesta. Saan tähteenkin valoituksen kanssa sen tarkennettua, jupiter vain näkyi kätevästi livescreenilta kun on niin kirkas. Laitan aina pätkän teippiä tarkennusrenkaan ja objektiivin tyven väliin, jotta pysyisi samana. Taas oppii huolellisuutta, mutta parempi olisi ollut kun aikaisemmin olisin kuvat koneella katsonut.

Mikko_L

Printtasin tällaisen itselleni kun töissä on 3D-tulostin (Ultimaker 2).  Piirtämiseen meni noin ½ tuntia ja tulostukseen 2 tuntia, lopuksi vielä spraymaalasin mattamustalla.  Jos näitä printtereitä ei nyt joka toimistossa olekaan, niin ainakin Sellon kirjastossa saa tulostaa ihan ilmaiseksi.

-Mikko
36/50/76/127/250mm

pelti

Autotallissa kun on itse tehty kevyt cnc, niin tein maskin, jotta olisi iisimpi tarkentaa.
Ekaksi kokeilin vaan deproniin, että ajoradat olis suunnilleen oikein.

Tässä video testiajosta
https://www.instagram.com/p/BRv2ysmgwDR/?taken-by=peltiliiteri

ja lopullinen tulos
https://www.instagram.com/p/BRv9Pg1AkjW/?taken-by=peltiliiteri

Pappis

Onko kukaan leikkinyt tuolla Bahtinovin "aukeamiskulmalla"? Tavallisesti se lienee n. +20/-20 astetta.

wm-x

Minulla on tehty bahtinovin maski 80/500 putkelle niin toimiiko se 80/400mm putkella? Omalla kokemuksella sanoisin että toimii, tuohan on aika anteeksi antava systeemi. Mutta jos vielä joku voisi lisävarmennuksen antaa?

naavis

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 15.10.2017, 21:42:31
Minulla on tehty bahtinovin maski 80/500 putkelle niin toimiiko se 80/400mm putkella? Omalla kokemuksella sanoisin että toimii, tuohan on aika anteeksi antava systeemi. Mutta jos vielä joku voisi lisävarmennuksen antaa?

Eiköhän tuo toimi ihan hyvin.

HarryB

#96
Tervehdys
Olen uusi jäsen tällä palstalla ja noviisi astro asioissa.
Rakentelen  mielelläni kaikenlaista varsinkin harrastuksiin liittyiä juttuja.
Olen ollut kiinnostunut  Bahtinovin maskin tekemisestä ja ajatus oli että sen saisi tehtyä kotikonsteilla niin että ei tarvitsisi leikata niitä rakoja.

Palstalla oli linkki Bahtinov maski generatorista ja kokeilin tulostaa generaattorin eri asetuksilla sopivankokoista maskia ja sitten tuli mieleeni että jos sen
tulostaa mustesuihkutulostimella  kuuma-laminointikalvolle niin pysyykö muste laminointitaskun sisäpuolella olevalla mattapinnalla.
Otin A4 kokoisen laminointitaskun ja revin sen varovasti saumasta kahtia jolloin siitä tulee 2kpl A4 ja tulostin
maskin matta pinnalle.

Kokeilu onnistui paremmin kuin odotin mutta musteen täytyy antaa kuivua ainakin pari tuntia varmuuden vuoksi ettei se reagoi kuumuuteen kun se laminoidaan sillä sen jälkeen kalvon päälle laitetaan se irroitettu kalvo niin että matta puolet ovat vastakkain niin että sivut ovat tasan mutta toinen kalvo on noin 5mm yli pituus suunnassa sitten laminointi koneeseen.

Kalvon paksuus jota käytän on 125micronia,kokeilin printata  ohuemmalle 80micronin kalvolle mutta muste ei ota siihen kunnolla ja väri jää vähän "helmeilemään" ja alkaa leviämään eli ei toimi.
Tulostimen asetukseksi kannattaa laittaa paras laatu.

Tuloksena  on täysin kirkas ja kohtalaisen jäykkä muovilevy jonka voi sitten leikata ja liimata sopivaan kehykseen,uskon että se toimii.
En ole päässyt vielä kokeilemaan sitä mutta printtasin samalla myös kameran 52mm suodinkehikkoon  sopivan miniBahtinovin.

Tämän systeemin etu on myös se että jokainen voi printata kassillisen maskeja generaattorin asetuksia kokeilemalla mihin tahansa kameran suodin kehikkoon  , itse en saanut "oikeilla mitoilla " oikean kokoisia joten kannattaa printata paperille ja mitata se ja taas muutetaan asetuksia kunnes se on oikea ja sitten printtaa kalvolle.

Laminointi laitteet ovat todella halpoja sillä maksoin omasta A4 kokoisesta laitteesta joitain vuosia sitten n.40€ ja laminointitaskut ovat halpoja kuin saippua ja niitä löytyy pankkikortin kokoisesta ainakin A3 kokoon saakka.
Ohessa pari kännykällä otettua huonoa kuvaa  maskeista,yksi kuva valmiista laminoidusta,kaksi kuvaa printatusta mutta ei vielä laminoitu ja sen vuoksi kalvon mattapinta erottuu hyvin.
Olisi mukavaa saada palautetta että toimiiko vai pitääkö sittenkin alkaa leikkaamaan niitä rakoja.

Harry
Skywatcher Skymax 127 + AZ Gti


Harry Brask

Tikkes

Itse tein aikoinaan vastaavan. Tulostin vain lasertulostimella tulostuskalvolle. Liimasin kalvon sitten pahviin, johon tein sopivankokoisen aukon. Toimi ihan täysin.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

HarryB

Tervehdys
Olen lukenut juttusi jo aiemmin.
Eikö se tulostuskalvo ole aika ohut ja notkea ?
Tämä on tietysti  vähän paksumpi ( 0,2mm) mutta kohtalaisen jäykkä levy.
Tämän mun systeemin kysymysmerkki on juuri se paksuus,miten se taittaa valoa ja  vaikuttaa tarkkuuteen.
Itsellä ei ole ollut  paljoa viime aikoina mahdollisuuksia yrittää teleskoopin kanssa kuvata kun Helsingissä pilvetön taivas on ollut  harvinaista herkkua.
Kaikilla on varmaan joku maski  teleskoopissa  mutta toi kameran suodinkehikko/maski on aika mielenkiintoinen jota odotan että pääsen kokeilemaan.
Olisi todella kova juttu päästä joskus jonkun alan taitajan mukaan oppimaan astrokuvausta.
Kiitos kun vastasit,odotan mielenkiinnolla palautetta.
T: Harry
Skywatcher Skymax 127 + AZ Gti


Harry Brask

HarryB

Pieni lisäys että kun maskia alkaa leikkaamaan niin maskin ulkoreunalle pitää jättää kirkasta muovia 1-2mm sillä jos leikkaa mustan reunaa pitkin se saattaa alkaa aukeamaan sillä vain ne kohdat on sulanut yhteen joissa on kirkas muovi .
Harry
Skywatcher Skymax 127 + AZ Gti


Harry Brask

Tikkes

Juu tulostuskalvo on melko lerppua. Siksi liimasin sen pahville, niin pysyy muodossa.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

HarryB

Kannattaa antaa printtauksen kuivua useampia tunteja,mielellään vaikka seuraavaan päivään niin tulos on parempi.
Tärkeä juttu on että välittömästi kun kalvo tulee ulos  laminointi laitteesta kun se on kuuma niin se pitää laittaa prässiiin,laittaa vaikka lehti tai joku vastaava  sileä taso lattialle ja kalvo sen päälle ja sen päälle reilusti painoa kirjoja tms sillä muuten siitä ei tule tasaista ja suoraa tasoa.

Tässä on yksi hyvä kaava jota olen käyttänyt vuosikymmeniä jolla saa ympyrän kehän jaettua tarkasti esim vaikka Hartmanin maskin reikien väli .
Työntömitan kärjet toimii tässsä erinomaisesti harppina.

360:n:2=kulma&  josta lasketaan sin&
sin&*r*2= reikien väli

n=reikien lukumäärä
r=säde
käytän tässä alfan merkkinä & kun näppäimistöstä ei löydy helposti alfa merkkiä
kulma&  vastaava sin&  löytyy taulukkokirjasta tai pääsee helpommalla kun lataa kännykkään tämän  ilmaisen todella hyvän tieteislaskimen:
laskimesta löytyy näppäin " sin " joka laskee sen.
https://play.google.com/store/apps/details?id=uk.co.nickfines.RealCalc&hl=fi

Skywatcher Skymax 127 + AZ Gti


Harry Brask