Meikäläinen sitten aikansa pähkäiltyään (noin 5h) päätti tilata planeettaputken TS:tä, valkkasin tuotteen ja etenin ostoskorista asiakastietojen kautta maksutapaan. Valitsin COD maksun ja tavarankuljettajaksi UPS:in. Sitten vahvistamiseen ja kiitoskortti tuli ruutuun. Samaan aikaan piippasi sähköposti ja TS:stä tuli postia jossa oli tietoja tilatusta tuotteesta ja maksun määrästä. Erittely: Tilattu tavara: varastossa (in stock) United Parcel Service standard (FI) 34,90, COD change 15,90, incl 19% UST (arvonlisävero sisältyy hintaan) Total price xxxxxxx.
Eli ainakin tähän asti kaikki ok. Tasarahan olen varannut kotiin, jos minä niin emo on vastaanottamassa ettei ainakaan tartte ajella edestakaisin. Tiedän että Lahdessa on UPS terminaali. Valitsin UPS:in, luotan että UPS tuo. Siellä oli erillinen rastitettava jos haluaa DHL/Itellan sekaantuvan asiaan. Seutulassa on kyllä UPS lentoterminaali, tiedä sitten tuleeko tavara lentäen vai laivalla trailerissa, molempia on olemassa. Mutta ainakin järjestelmä on ajantasalla koska tilaus on rekisteröitynyt päivän ja kellonajan mukaan tarkasti.
UPS:illa on toki standard, express ja kaiketi joitain muitakin tapoja liikutella tavaraa. Toiminta on kuitenkin paljon joutuisampaa kun postissa jossa kaikki menee matelemalla. Jos olisin valinnut DHL/Itellan olisi pelkkään postiin tuloon pitänyt pulittaa yli viisikymppiä, jos heiltä tilaa kotiin niin se maksaa vielä erikseen eikä edes tapahdu samana päivänä. UPS:illa palvelun saa ainakin maksun mukaan.
Logistiikkaa liikuttavan läheltä seuranneena olen ihmetellyt monesti postin menetelmiä. Paketti lähtee Turun kupeesta, se otetaan vastaan. Sieltä se menee Turun terminaaliin. Turusta se menee Helsinkiin Haagan postikeskukseen. Haagasta se menee Voutilaan postin Helsingin pääterminaaliin. Voutilasta se menee Lahteen. Lahdesta sitten Heinolaan. Luulisi tänne Hämeeseen tulevan suoria kuormiakin, mutta kun halutaan tehdä monimutkaiseksi niin tehköön.
Kiitolinjan pakettilinja. Maamieslähettä Sysmästä juustomaitoa Heinolaan. Jakari hakee sen ja vie Lahteen, lahdesta se menee Jyväskylään keskisuomen pakettikeskukseen. Se lajitellaan Heinolan rullakkoon, Jyväskylästä herkku matkaa Lahteen ja voi olla että sama jakari vie sen Heinolaan jonka ohi se ajoi edellisenä päivänä hakemaan sitä Sysmästä.
Valio. Tankkiauto keräilee maitoa Lapinlahdesta maitoa, yömies ajaa sen ja perävaunun Herajoelle Riihimäkeen. Siellä maito tölkitetään. Konttiauto vie sen Helsinkiin valion keskusvarastoon. Sieltä maito lähtee runkolinjakuljetuksella valion kuopion aluevarastoon ja sieltä jakari vie tölkkejä Lapinlahden markettiin.
Että tällästä. Odotellaan nyt sitä kaukoputkea
