M42 - Orionin suuri kaasusumu

Aloittaja Make, 23.09.2006, 12:40:22

« edellinen - seuraava »

J.Tuukkanen

Veskun kuvan innoittamana päätin kokeilla Baaderin UHC-S suodatinta tähän kohteeseen samalla toivoen että tuo Baader vähän jarruttaisi
keskustan puhkipalamista. http://www.st-suunnittelu.fi/m42/ seuranta temppuili johtuen käyttäjästä.
Jari Tuukkanen

einari

Myös Nebulosity (jota itsekin käytän) tukee Meaden DSI kameroita (samoin myös Atikin kameroita ja Canonin digijärkkäreitä):
http://www.stark-labs.com/nebulosity.html
___
Tapio

tapioe

Lainaus käyttäjältä: dirty - 19.12.2006, 08:00:27
DSI:n mukana tulevat softat ovat mielestäni melko kökköjä. Itse hankin juuri uusimman (v3) version K3CCDTools -ohjelmasta ja se vaikuttaa melko lupaavalta. Uuden version myötä se tukee kaikkien DSI kameroiden kuvankaappausta RAW muodossa. CCD Stack on (nimestä päätellen) ilmeisesti vain kuvien pinoamiseen ja käsittelyyn. Mitä softaa olet käyttänyt kaappaukseen?

Olen käyttänyt kuvaamiseen Meaden DSI kameroiden mukana tulevaa Envisage ohjelmaa, koska se tukee FITS muotoisten tiedostojen käyttöä kuvien tallennukseen ja FITS tiedostomuotohan on käytännön standardi astrokuvauksessa. Tuo RAW tallennustapahan liittyy enemmän järjestelmäkamera puolelle, vai tarkoititko tässä DSI kameroiden käyttöä planeettakuvaukssa, jossa esimerkiksi avi-tiedostomuodon käyttö on kätevää? Etenkin DSI Pro ja DSI II Pro ovat mainioita kameroita myös planeettakuvaukseen ja minäkin käytän silloin kuvaussoftana K3CCDTools ohjelmaa, jonka avulla DSI tuottamaa dataa voi tallentaa suoraan avi-videoksi. K3CCDTools ohjelmaa voi lisäksi käyttää DSI kamerankin kanssa jalustan suuntaukseen drift align menetelmällä sekä periodisen virheen analysointiin.

tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: J.Tuukkanen - 19.12.2006, 11:26:14
Veskun kuvan innoittamana päätin kokeilla Baaderin UHC-S suodatinta tähän kohteeseen samalla toivoen että tuo Baader vähän jarruttaisi
keskustan puhkipalamista. http://www.st-suunnittelu.fi/m42/ seuranta temppuili johtuen käyttäjästä.
Hieno kuva J!

UHC-S on loistava suodin sumujen kuvaukseen. Kannattaa huomata, että se vuotaa IR:ää, joten IR/UV block pitää olla kiinni myös, jotta efekti on parhaimmillaan. Modaamattomissa kameroissahan se on sisäänrakennettuna, mutta modattujen kameroiden kanssa on käytettävä lisäsuodinta.
Vesku
www.vkastronomy.com

J.Tuukkanen

Tuo IR/UV minulla olikin tuossa paketissa kiinni.Sitä olen joskus miettinyt mikä olisi suodattimien optimi etäisyys kennosta vai onko tuolla merkitystä??
Jari Tuukkanen

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: J.Tuukkanen - 19.12.2006, 22:23:01
Tuo IR/UV minulla olikin tuossa paketissa kiinni.Sitä olen joskus miettinyt mikä olisi suodattimien optimi etäisyys kennosta vai onko tuolla merkitystä??
Olen ymmärtänyt, että sen tulisi olla mahdollisimman lähellä kennoa. Itselläni se on kaukana tuosta, polttovälinlyhentäjän etupuolella (kohta vieläpä Gerd Neumannin filtteritaskussa... :P )

Uskon, että etäisyydellä ei ole niin suurta merkitystä, kunhan:
- Se ei pääse vinjetoimaan
- Se ei aiheuta ikäviä heijastuksia filtteristä kennoon ja takaisin

Digijärkkärissä esteenä optimaaliselle sijoittelulle on lähinnä mekaniikka.
Vesku
www.vkastronomy.com

dirty

Lainaus käyttäjältä: tapioe - 19.12.2006, 21:43:16
Tuo RAW tallennustapahan liittyy enemmän järjestelmäkamera puolelle, vai tarkoititko tässä DSI kameroiden käyttöä planeettakuvaukssa, jossa esimerkiksi avi-tiedostomuodon käyttö on kätevää?

K3CCDTools tosiaan tallentaa aina avi-tiedostoon, oli sitten kyseessä lyhyen valotuksen planeettakuvat tai pitkän valotuksen DS-kuvat. Avi:n sisälle viedään K3CCDTools web sivujen mukaan 16 bittistä DSI RAW dataa. Kaappauksen jälkeen avi:n voi exportoida FITS tiedostoiksi, jos esim. haluaa pinota kuvat muussa softassa. K3CCDTools:in mukana tulee oma codec K3CC, jonka avulla DSI RAW aveja voi katsella myös windows media playerillä.
Harri Hytönen

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: tapioe - 19.12.2006, 07:27:08
Joku foorumilaisista (muistaakseni Petrike) suositteli CCD Stack ohjelmaa kuvien kalibrointiin ja käsittelyyn. Ohjelman demoversiota testailtuani totesin sen mukavaksi käyttää ja erittäin tehokkaaksi ja  laitoinkin lisenssitilauksen menemään (toimittajalla CCDWare oli luottokorttimaksun lisäksi käytössä normaali pankkisiirto Nordea pankin Saksan konttoriin, mukava lisä). Eiköhän kohta ala olla flätit käytössä ja pölypalleroiden jäljet kadota minunkin astrokuvistani.

tapioe

Hyvä, hyvä! Nyt teit ammattiluokan ohjelmistohankinnan  ;D Itselläni on myös tuo CCDInspector, jonka avulla yön kuvat voi panna paremmuusjärjestykseen (niitä selailematta) ja jonka avulla voi kollimoinnin hoitaa kohdilleen online-moodissa CCD-kameraa hyödyntäen. Näköjään ko. firmalta on tullut myös CCDNavigator, joka on DS-kohteiden haku/lajittelu-ohjelma. Sen avulla voi tehdä hakuja eri parametreilla laajaan DS-kohdekantaan ja se kertoo, mitkä kohteet ovat optimikorkeudella mihinkin aikaan ja laatii yölle optimoidun kuvauslistan.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Sombrero

On kyllä selvästi hintalaatusuhde kohdillaan tuossa DSI:ssä. Hienoa jälkeä! :)
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

Prior

Tässä minun ensimmäinen tähtivalokuvani ottettuna CPC1100 putkella.



Otettu CPC1100+f6,3 lyhentäjä, Canon 350D, 5x30. Täytyy perehtyä tuohon iris ohjelmaan hieman enemmän seuraavien kuvien osalta. Tässä ei ole mukana darkkeja, flättejä eikä bias kuvia, ainoastaan pinoaminen. Kuva on otettu ajan puutteen vuoksi todella hätäisesti Joulu-aattona.
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

tapioe

Lainaus käyttäjältä: Prior - 26.12.2006, 17:23:46
Tässä minun ensimmäinen tähtivalokuvani ottettuna CPC1100 putkella.
Otettu CPC1100+f6,3 lyhentäjä, Canon 350D, 5x30. Täytyy perehtyä tuohon iris ohjelmaan hieman enemmän seuraavien kuvien osalta. Tässä ei ole mukana darkkeja, flättejä eikä bias kuvia, ainoastaan pinoaminen. Kuva on otettu ajan puutteen vuoksi todella hätäisesti Joulu-aattona.

Mukavan sävyiset värit tässä kuvassa. Kun olen joskus visuaalisesti hyvissä oloissa katsellut Orionin sumua, on se näyttänyt minun silmissäni juuri kuvasi vihreän sävyiseltä. Punaista sävyä en ole koskaan erottanut vaikka olenkin jostain lukenut, että jotkut ovat siinä onnistuneet. Kun  näkee paljon astrokuvia, joissa on värisävyt viritetty karkkikaupan värien suuntaan, alkaa nämä maltillisemmat värisävyt kummasti miellyttämään silmää.

tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

Mcu

#41
Moro

Jostain se pitää tämä syvän taivaan kuvauspuolikin alkaa ja perjantaina kuun loisteessa sain yhdistelmällä: SW 200/1000, modattu toucam, ei suotimia (uv/ir ja uhc-s on ostoslistalla), EQ5 perus seurannalla, linkissä näkyviä kuvia.

Ei nuo mitään hääppösiä ole mutta nyt on kuitenkin aloitettu ja aina voi parantaa.

Kuvissa ei näy kuin M42 keskusta ja käytetty 1-4 sek valotuksia joten yksityiskohtia ei paljoa ole. Nyt vaan odotellaan säiden paranemisia, että pääsee uudestaa kokeilemaan pitemmillä valotuksilla ja onhan tuossa tuo 350D:kin mitä pitää kokeilla syvän taivaaseen.

Kommentteja otetaan mielellään vastaan vaikka taitaa noissa kuvissa kaikilla osa-alueila olla paljon parannettavaa.

http://mcu.kuvat.fi/kuvat/M42/

http://mcu.kuvat.fi/M42/


linkin takaa löytyy myös muita kuvia jos jotakuta kiinnostaa


Mcu

Cith

#42
Laitetaanpa omat räpellykset esille.  ;D

http://koti.mbnet.fi/cith/m42_4.jpg
modattu 300D, iso800, 10x30s, pari iso200, ei darkkeja eikä flattejä.


http://koti.mbnet.fi/cith/m42_3.jpg
400D, iso1600 n.10x25s, muutama iso800 ja iso400.

Putkena SW 200/1000

AkiH

einari

Lainaus käyttäjältä: Cith - 31.12.2006, 20:58:19
Laitetaanpa omat räpellykset esille.  ;D


Nämähän olivat oikein hienoja.
Jatka vaan samaan malliin.
___
Tapio

Cith

#44
Kiitokset.

Käsittely on aika lähellä samaa ja kyllähän se punanen tarttuu kivasti. Vieläkun kunnon kelejä tulis joskus...

Kamerassa ei siis mitään filtteriä tai edes lasinpalaa välissä.
AkiH