M42 - Orionin suuri kaasusumu

Aloittaja Make, 23.09.2006, 12:40:22

« edellinen - seuraava »

Make

Tasaisen lasisuotimen tarkoitus on ollut minulla pölysuojaus: en halua, että kameran kenno on auki putken läpi suoraan ulkoilmaan. Tällä Baaderin suotimella se näyttää onnistuvan - halpis ei toiminut. Suodin sijaitsee minulla tarkentimen sisäpuolella eli n. 5 cm päässä kennosta.

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Vesa Kankare

Tässä ensimmäinen yritys kuvailla H-alfa ja OIII suotimien kanssa. Valotusaika jää vähän pätkäksi, kun Orion ei näy kun about 1,5h mun pihalta. Kuvassa oli/on edelleen liikaa kohinaa niiden sumun osien alueella, josta haluaisin saada eniten esiin. Pitäisi vissiin hilpasta Artjärvelle tämän kohteen perään, että saa valotella tarpeeksi. Anyway, tällainen siitä kuitenkin tuli:



Lisätietoa ja suurempia versioita Blogissa

Vesku
www.vkastronomy.com

kimiza

Onpas melko tavalla erilaisemman näköinen kuin tavallisesti on tottunut näkemään. Kyllä noilla suotimilla saa hyvinkin erilaisia tuloksia, näköjään. Komeaa.

Never

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 16.12.2006, 21:27:15Tässä ensimmäinen yritys kuvailla H-alfa ja OIII suotimien kanssa.

Komealta näyttää!

NGC1986 open cluster RA:05h27m39.0 Dec:-69°58m'22" BMag: , ESO 56-SC134

NGC 1986 on avonainen tähtijoukko Mensan tähtikuviossa, tarkemmin LMCssä. -69° deklinaatio näyttikin vähän hassulta :) NGC 1981 kuvassa ainakin näkyy, tuon NGC 1977-kompleksin kera tietysti.

/Jake

Oscuro

#19
Lainaus käyttäjältä: Vesku - 16.12.2006, 21:27:15
Tässä ensimmäinen yritys kuvailla H-alfa ja OIII suotimien kanssa. Valotusaika jää vähän pätkäksi, kun Orion ei näy kun about 1,5h mun pihalta. Kuvassa oli/on edelleen liikaa kohinaa niiden sumun osien alueella, josta haluaisin saada eniten esiin. Pitäisi vissiin hilpasta Artjärvelle tämän kohteen perään, että saa valotella tarpeeksi. Anyway, tällainen siitä kuitenkin tuli:

http://www.vkastronomy.com/images/m42-2006.12.15-19h43m.jpg

Lisätietoa ja suurempia versioita Blogissa



Mistäköhän johtuu, että minä en näe tota kuvaa?
Fakta on vain jähmeä mielipide.

J.Tuukkanen

Lainaus käyttäjältä: OH90 - 16.12.2006, 23:29:21
Mistäköhän johtuu, että minä en näe tota kuvaa?
Joo minulla sama ongelma,kokeilin kaikkia mahdollisia selaimilla, taitaa johtua palvelimesta.
En myöskään pääse Veskun omille sivuille.
Jari Tuukkanen

kimiza

Pistin Tuukkaselle kuvan sähköpostissa, mutta OH90:n sähköpostiosoite on piilotettu. Minulla ainakin se kuva ja Veskun sivusto toimii ihan ok...

J.Tuukkanen

Kiitos ja kumarrus hieno on Veskun kuva.
Jari Tuukkanen

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Never - 16.12.2006, 23:22:51
Komealta näyttää!

NGC1986 open cluster RA:05h27m39.0 Dec:-69°58m'22" BMag: , ESO 56-SC134

NGC 1986 on avonainen tähtijoukko Mensan tähtikuviossa, tarkemmin LMCssä. -69° deklinaatio näyttikin vähän hassulta :) NGC 1981 kuvassa ainakin näkyy, tuon NGC 1977-kompleksin kera tietysti.

No kappas... Näin sitä käy kun sählää tarpeeksi kovalla vauhdilla. Kiitos huomautuksesta! Oli näköjään sama moka edellisessäkin, mistä lienee olikaan sen kaivanut...

Korjasin tuon nyt ja laitoin listaan myös muita selvästi erottuvia kohteita, joita kuvassa näkyy Pocket Sky Atlaksen mukaan.
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: J.Tuukkanen - 16.12.2006, 23:46:08
Joo minulla sama ongelma,kokeilin kaikkia mahdollisia selaimilla, taitaa johtua palvelimesta.
En myöskään pääse Veskun omille sivuille.
int2000:n tiedotteissa lukee, että heillä on nimipalvelinhäiriöitä, jotka pitäisi korjaantua 24h sisällä. Alkaneet eilen, joten eiköhän ne tänään ala näkymään.
Vesku
www.vkastronomy.com

tapioe

#25
Amerikkalainen astronomi Henry Draper oli varmasti innoissaan, kun hän 30. syyskuuta 1880 valmisteli 51 minuutin kuvaussessiota 11 tuumaisella, 3-linssisellä Alvan Clark linssikaukoputkella. Hänellä oli käytössään uudenlaiset ja mullistavat "kuivat" valokuvauslevyt, joiden avulla valokuvat saatiin aikaiseksi ilman päiväkausien odotusta. Kyseisenä yönä otettiin  ensimmäinen valokuva Orionin suuresta kaasusumusta. Henry Draperin  kuva oli samalla kaikkien aikojen ensimmäinen kaasusumusta otettu tähtivalokuva.

Hankin äskettäin Meaden uuden  DSI II Pro mustavalkokameran ja Scopoksen 66 mm APO linssiputken, joita en ole Etelä-Suomea piinanneen pitkän pilvisen kauden takia päässyt kokeilemaan. Olinkin varmaan yhtä innoissani kuin Henry Draper aikoinaan, kun viimein 15. joulukuuta tuli Helsingin seudulle pilvetön yö, ja pääsin kunnolla testaamaan uutta kalustoani.

Tässä on M42 valotettuna vain 15 minuuttia DSI II Pro kameralla Scopos 66 APO putken läpi.



DSI II Pro kameran suurempi ICX429ALL kenno, jollainen on myös Atik 16 ja Starlight SXVF-M7 kameroissa, on selkeästi herkempi ja antaa paljon kohinattomamman kuvan kuin aiempi DSI Pro malli, joka toimii nyt minulla autoguiding kamerana. Scopoksen 66 APO putki tuntuu piirtävän tämän kokoisellle kennolle (6.3 x 4.76mm) kuvan, jossa tähdet ovat pistemäisiä aivan kuvan reunoille asti. Olen erittäin tyytyväinen molempiin hankintoihini.

tapioe

==========
SW 80 ED
Scopos 66 APO
DSI II Pro
DSI Pro
HEQ5 Pro


tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

Mikko Päivinen

 Mukava tarina TapioE :) En voi kun ihmetellä tuon DSI kameran hinta/laatu suhdetta senverran hyvää jälkeä sillä näyttää tulevan.

Hienoa!

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

einari

Sitten vaan värifilttereitä peliin (ja myös flätit kehiin) ;)
___
Tapio

tapioe

Lainaus käyttäjältä: Mikko Päivinen - 19.12.2006, 00:12:08
En voi kun ihmetellä tuon DSI kameran hinta/laatu suhdetta senverran hyvää jälkeä sillä näyttää tulevan.
Hienoa!

Lainaus käyttäjältä: einari - 19.12.2006, 00:54:56
Sitten vaan värifilttereitä peliin (ja myös flätit kehiin) ;)

Kiitos kommenteista Mikko sekä  kaima,

DSI kameroiden Envisage  kuvausohjelmassa on automaattinen darkien ottaminen ja niiden kalibrointi kuviin, muttei tukea muulle kalibroinnille (flat ja bias). Kameran mukana tulee kyllä AutostarIP ohjelma, jolla kalibrointi onnistuu. AutostarIP on kuitenkin kömpelö ja työläs ohjelmisto  ja sen käyttö on jäänyt minulla aika vähälle. Joku foorumilaisista (muistaakseni Petrike) suositteli CCD Stack ohjelmaa kuvien kalibrointiin ja käsittelyyn. Ohjelman demoversiota testailtuani totesin sen mukavaksi käyttää ja erittäin tehokkaaksi ja  laitoinkin lisenssitilauksen menemään (toimittajalla CCDWare oli luottokorttimaksun lisäksi käytössä normaali pankkisiirto Nordea pankin Saksan konttoriin, mukava lisä). Eiköhän kohta ala olla flätit käytössä ja pölypalleroiden jäljet kadota minunkin astrokuvistani.

tapioe





tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

dirty

DSI:n mukana tulevat softat ovat mielestäni melko kökköjä. Itse hankin juuri uusimman (v3) version K3CCDTools -ohjelmasta ja se vaikuttaa melko lupaavalta. Uuden version myötä se tukee kaikkien DSI kameroiden kuvankaappausta RAW muodossa. CCD Stack on (nimestä päätellen) ilmeisesti vain kuvien pinoamiseen ja käsittelyyn. Mitä softaa olet käyttänyt kaappaukseen?
Harri Hytönen