M31 - Andromedan galaksi

Aloittaja Vesa Kankare, 16.09.2006, 03:01:30

« edellinen - seuraava »

hmanty

Menee jo niin paljon otsikon ohi että vastasin tuonne js-jalustat osioon.
Harri Mänty
SkyWatcher 200/1200 - JS-jalusta - Pentax K5 - iOptron SmartStar-A GOTO

poksu

Tosiaan eksyin hieman aiheesta.. Kiitos.

Marko.J

Rämpiminen tähtitaivaan loputtomassa suossa jatkui viime yönä  :D

Valotusta yhteensä 34 minuuttia 1 ja 2 minuutin pätkinä, pinottu DSS, SW 80 ED Pro, HEQ-5, Pentax K100D, ISO 1600.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Joke

22.10. Kaustisella tuulisella ilmalla sain kerättyä valotusta n. 4min. Kuvausvälineet Nikon D50, ISO800, SW 80ED, LXD75. Ei darkkeja/flättejä. Kuvankäsittelyohjelmana Iris.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

pnuu

#139
Tässä 1.-2.11.2008 kuvaamani pino M31:stä.



Valotusta 10 x 3 min, ISO 1600. Flatit otin, ei darkkeja. Canon 40D ja 100-400 @ 400 mm, f/5.6. Seuranta EQ-5. Pinoaminen itse tehdyllä Matlab-skriptillä (sigma clipping), jälkikäsittely (levels, gamma, skaalaus) Cinepaintilla.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Timpe

Lainaus käyttäjältä: pnuu - 08.12.2008, 11:03:14
Valotusta 10 x 3 min, ISO 1600. Flatit otin, ei darkkeja. Canon 40D ja 100-400 @ 400 mm, f/5.6....

Nätit värit ja hyvännäköinen taustataivas, samoin M31:kin alkaa näyttää parhaita puoliaan kun spiraalihaarat nousevat esiin. Hieno kuva hyvin pinottuna/käsiteltynä!
Taidat päästä kuvaamaan pimeän taivaan alta, kun noita kolmen minuutin pätkiä pääset käyttämään? <Oon kade valosaasteisen paikan havaitsijana...  :lipsrsealed:  :wink:>
- Timo Inkinen

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 08.12.2008, 22:16:22
Nätit värit ja hyvännäköinen taustataivas, samoin M31:kin alkaa näyttää parhaita puoliaan kun spiraalihaarat nousevat esiin. Hieno kuva hyvin pinottuna/käsiteltynä!
Taidat päästä kuvaamaan pimeän taivaan alta, kun noita kolmen minuutin pätkiä pääset käyttämään? <Oon kade valosaasteisen paikan havaitsijana...  :lipsrsealed:  :wink:>

Kiitoksia  :smiley:

Tämä on kuvattu Kirkkonummen komeetan tornien luona Kirkkunummen Volsissa. Olin siellä vierailemassa Lauri Kankaan kanssa. Suht pimeää kyllä oli, mutta nyt olisi joululomalla Ivalossa toiveita päästä vielä pimeämpään kuvaamaan. Jos vaan on keliä, eikä reposet tule häiritsemään.. Tai jos tulevat, niin sitten kuvataan niitä :grin:
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Heb

Mahtavia kuvia kaikilta! Tässä kuva aloittelijalta valosaasteisesta Espoosta. Kuvattu Canon EOS 450D:llä, Sigma 70-300mm f4-5.6 APO:lla 70mm:n polttovälillä. 12 kuvaa otettu 6 sekunnin valotuksilla ilman seurantaa. Kokonaisvalotus siis 1min 12s. Pinottu DeepSkyStackerilla ja säädetty käyriä yms. Gimpillä.

awallin


12x60s valotus canon 20D:llä 70-200/4 linssin läpi, EQ-6 jalustalla.

jtbo

7 valotusta vaihtelevilla pituuksilla, pisin 1min 28sek, yhteensä 6min 20sek, ISO 1600, f/5.6, Nikon D40, Tamron 70-300mm@300mm, jalustana EQ1.
Kuvat pinottu Deep Space Stackerilla. Taisi linssikin hieman huurtua jossain kohtaa, mutta darkit jäi ottamatta ja turhan ISO 1600 tekee vähän huonoa kuvalle, onpa ainakin vara parantaa. Ensimmäinen kuvani M31:stä:

Timpe

Lainaus käyttäjältä: jtbo - 20.08.2009, 16:25:48
7 valotusta vaihtelevilla pituuksilla, pisin 1min 28sek, yhteensä 6min 20sek, ISO 1600, f/5.6, Nikon D40, Tamron 70-300mm@300mm, jalustana EQ1.

Ei ollenkaan huono saavutus tuolla kalustolla ja sangen mainio osoitus siitä, mihin piskuinen EQ1 pystyy osaavissa käsissä, bravo!  :smiley:
- Timo Inkinen

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 20.08.2009, 23:40:28
Ei ollenkaan huono saavutus tuolla kalustolla ja sangen mainio osoitus siitä, mihin piskuinen EQ1 pystyy osaavissa käsissä, bravo!  :smiley:
Näin on, aina ei tartte olla state-of-the-art kalustoa hyvien kuvien taustalla. Pääasia, että jalusta-objektiivi-kuvaaja on mitotettu oikein!
Lainaa7 valotusta vaihtelevilla pituuksilla, pisin 1min 28sek, yhteensä 6min 20sek, ISO 1600, f/5.6, Nikon D40, Tamron 70-300mm@300mm, jalustana EQ1.
Tässä on ihan potentiaalia, pimeään paikkaan vaan (liikkunee aika helposti), tuollaisia puolentoista minuutin valotuksia tunnin kahden edestä ja hyvät kalibrointikuvat perään niin avot! Hieno startti M31:stä!
Vesku
www.vkastronomy.com

tähti_ville

Hei pitkästä aikaa.

Aloitin kauden kanssa ja miltein kompastuin Helios Skylineriini ja viime yönä tuli mieleeni, että kokeillaas saako sillä enää mitään aikaiseksi.
Raahasin Js-jalustan pihalle ja suuntasin kohti pohjois-eteläsuuntaan (olin merkannut suunnan jo aikaisemmin Celestronia suuntaillessa) ja sen jälkeen kaivoin Conon 450D:lle sopivan sovitteen asentaen kameran kuvatasolle. Mieleeni tuli ehdottomasti mukavat alku ajat jolloin tuskailtiin tarkennuksen kanssa, sitten muistin ,että onhan minulla bahtinovin maski jolla tarkentuu hyvin ja eikun tuumasta toimeen.
Saatuani tarkennuksen kohilleen eikun putki sojottamaan kohti M31:stä, ja seuranta päälle ja jakkaralle viereen istumaan painellen kaukosäätönapista 30s kuvia.  Eipä puuttunut enää kuin 30 asteen pakkanen, niin yö olisi ollut mahtava vaikka sama rauha ja tyyneys oli nytkin läsnä.
    Saatuani otokset valmiiksi niin korttia sovittamaan tietokoneen sd_porttiin ja olin ottanut kahta eri herkkyys alueella iso 800 sekä iso 1600.
Dss :llä pinoamaan kumpiakin erikseen ja sitten säätämään corelin photosopparilla niitä. Siinä aikani sähellettyä löysin ohjelmasta kohdan missä voitiin ladata kuvia päällekkäin niin välähti etten ole koskaan moista kokeillut, ja utelias kun olen niin täytyyhän meikäläisen kokeilla minkäläinen härpäke soppa siitä syntyy.
Valotusta tuli koko sopalle vähän yli kymmenen minuuttia vaikka en sitten tiedä mitä yhdistämieni kahden kuvan sekoitus muutti noita.

Ihan ekaksi M31 kuvaksi olen enempi kuin tyytyväinen vaikka riisit ja kauravellit sekaantuivatkin niin lopputulokseksi sain tälläisen otoksen.

terveisin Antti.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 21.08.2009, 08:41:38

Dss :llä pinoamaan kumpiakin erikseen ja sitten säätämään corelin photosopparilla niitä. Siinä aikani sähellettyä löysin ohjelmasta kohdan missä voitiin ladata kuvia päällekkäin niin välähti etten ole koskaan moista kokeillut, ja utelias kun olen niin täytyyhän meikäläisen kokeilla minkäläinen härpäke soppa siitä syntyy.
Tarkoittanet Corel Photo Paint ohjelmaa. Sillä minä olen manuaalisesti pinonnut kuvani. Kohdistuksen lisäksi sillä pystyy tekemään muitakin korjailuja kuviin, oikeastaan mielikuvitus taitaa olla se rajoittava tekijä.

Kaizu
Kai Forssen

tähti_ville

Heippa.

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 21.08.2009, 13:20:20
Tarkoittanet Corel Photo Paint ohjelmaa. Sillä minä olen manuaalisesti pinonnut kuvani. Kohdistuksen lisäksi sillä pystyy tekemään muitakin korjailuja kuviin, oikeastaan mielikuvitus taitaa olla se rajoittava tekijä.

Kaizu

Juuri tätä tarkoitin, muuten hyvä ohjelma mutta ei avaa canonin 450d:n raw tiedostoa, ainakaan minulla.

terveisin Antti.