Andromedan galaksi on yleensä kaukoputkella katsoessa pettymys aloittelijalle.
Kannattaa etsiä kohde ensin kiikarilla, ehkä jopa saat kiikarilla siitä paremmat fiilikset irti.
Toivon, että silmää kirkastava tarkoittaa teetä, kahvia yms. mietoa piristettä.
Alkoholijuomat eivät näköä terävöitä, päinvastoin.
Ei kannata ravata sisällä tietokoneen ääressä karttaa tutkimassa, silmät eivät totu pimeään, ja syvän taivaan kohteiden katselu ei onnistu.
Tulosta se tähtikartta paperille ja katsele sitä ulkona himmeän punaisen valon avulla.
Ursan tähtikartasto on ehdoton hankinta.
Helpot kohteet löytyvät vertaamalla tähtikarttaa taivaaseen ja paikallistamalla paikka jossa kohteen pitäisi olla ja suuntaamalla putken etsin ko alueelle ja lakaisemalla ko. aluetta.
SW:n okulaarit ovat ihan kelvollisia, kyllä niillä alkuun pääsee.
LISÄYS:Luin ketjua taas hieman huolimattomasti, Jyri oli kirjoittanut suurimman osan noista jutuista jo. Väittävät, että kertaus on opintojen äiti.
t.Juha
Samaa tässä itekkin koittanut katella. ja ettinyt vastaavia tähtikuvia netistä. Mutta en mä mitään oo vielä erottanut ;) 200/1000. mutta jotain tuttuja tähtikuvioita kait oon löytänyt. Mulla on vain toi sohovantuoli tuolla ulkona, mutta kyllä se asia ajaa. ei taija vain olla perus sw:n okut tarpeeksi laadukkaita.
Pitää tässä koitta samalla ottaa silmää kirkastavaa. Ois vaan niiin kiva nähä jokin tuhunun tapanen. Menee aikaa juosta koneella tarkisteleen tähti kartaa google earthia. Ja putkestavastaavaa näkymää.