Newtonin laserkollimointi

Aloittaja Skiba, 27.03.2008, 10:58:35

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: kommo - 03.12.2013, 13:39:16
Tänään saapui postissa TS:n 1,25" laserkollimaattori. Täytyy heti sanoa että 50 euroa roskiin heitettyä rahaa. Ensinnäkin on TÄYSI MAHDOTTOMUUS saada kollimaattori ensin täysin keskelle okulaariholkkia, välystä kuitenkin on se muutama millimetrin sadasosa. Toiseksi sen saaminen tasan vaateriin on silkka mahdottomuus. Kolmas mahdottomuus on saada kollimaattori kiristettyä ruuveilla täysin keskelle kiinni. Pienikin asennos muutos on jo useita millimetrejä pääpeilillä.

Tuo kertoo enemmänkin Skywatcherin tarkentimien okulaarikiinnityksen kehnosta rakenteesta kuin mistään muusta. Tämän korjaamiseen on tullut esim. Baaderilta monenlaisia jälkiasennuskilkkeitä, joista yksi esimerkki: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4374_Baader-2--Click-Lock-eyepiece-holder-for-Skywatcher-Celestron.html (SW linssiputkille)
SW:n tarkentimen okulaariholkit ovat yleensä tätä mallia yhdellä ruuvilla, kun jotenkuten kelvollinen lukitus saadaan aikaan vasta tälläisella tai vastaavalla 2" holkilla + paras pikalukitus juuri tuolla okulaarin/kameran holkkiinsa automaattisesti keskittävällä rakenteella. Kiinteissä kuvauskokoonpanoissa kaikki tulee sitten kiinni kierrelukituksella ilman näitä ongelmia ja systeemi kollimoidaan kameran kautta.

Tämän vuoksi kirjoitin näin aiemmin...
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 17.03.2013, 19:00:55
Laseria (ja kaikkia muitakin okulaariholkkiin kiinnitettäviä kollimaattoreita) käytettäessä on syytä tarkistaa, että kollimaattori tulee samaan asentoon/kireyteen/kallistukseen okulaariholkissa, sillä muulloin laserin tarkkuus hukkuu sen asennuskerran asentotoleransseihin. Olen itse ottanut tavaksi pyörittää laseria ympäri okulaariholkissa ja katsoa millaisen liikeradan se tekee säteelle okulaariholkin väljyyden takia. Sitten katson vielä kuinka laserin kiristys vaikuttaa säteen asentoon ts. pyrin löytämään keskiarvotuloksen tuosta tekemästäni mittauksesta ja sitten kiristämään laserin sen tiedon mukaisesti. Muutoin kollimaattorin asennosta johtuva mittausepätarkkuus mitätöi kollimointituloksen turhankin helposti.
- Timo Inkinen

Ari Haavisto

Minulla taisi olla kolme erilaista 2" jatkoholkkia ja supistinta ja niistä sitten yksi kombinaatio pääsi jatkoon. Juurikin sellaiset, joissa 2 ruuvia ja pronssikiristinrenkaat sekä pienet välykset. SW:n alkuperäisellä 1,25" holkilla ei tee oikein mitään (sillä yksiruuvisella) ja noita ruuvejahan voi toki lisäillä jos on porakone ja kierteentekotappi. Siltikin laserkollimaattori saattoi asettua hiukan miten sattui.

Lopulta tulppasin kollimaattorin aukot ja maalasin kollimaattorin "barrelin", eli okulaariholkkiin menevän osan ihan ohuelti mutta tasaisesti spraymaalilla. Tällä sain loput välykset pois ja nyt homma toimii kohtuudella. Välillä pitää kevyelti hioa ja maali uusia. Helposti maalaa liian paksulti... Siitä huolimatta ristiintarkistelen Cheshirellä ajoittain ja tulihan kesällä tehtyä koko homma pitkän kaavan mukaan: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=11842.0

Kyllä se siitä lähtee sujumaan kun hetken harjoittelee ja oppii pikkuhiljaa mistä mikäkin klappi ja poikkeama johtuu. Riittävä taso on melko helposti saavutettavissa hetken opettelulla. Täydellisyyden tavoittelu on sitten vielä oma harrastuksen lajinsa: Nykyään itse kollimoin lisäpainon kanssa kuvauskorkeudelle, jotta saan vieläpä kollimaatioennakon kameravarustusten aiheuttamalle taipumalle. Homman järkevyys selvinnee joskus vuoden päästä jos sattuu olemaan riittävän hyvää keliä muutama minuutti mahdollisen eron tai eron puuttumisen huomaamiseen  :rolleyes:

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

prototype

Itse käytän laseria seuraavalla tavalla:

1. Käännä tarkennin osoittamaan suoraan ylöspäin
2. Laita laser tarkentimeen, mutta älä kiristä mitään ruuvia
3. Pyöritä 1,25 sovitetta tarkentimessa ja kevyillä korjauksilla hae säde pysymään täysin paikallaan vaikka sovitetta kiepautettisiin useampi kierros. (On sitten tarkkaa hommaa)
4. Säädä apupeili
5. Heitä 2x barlow laseriin kiinni ja koko paketti takaisin tarkentimeen. (ei tarvitse pyöritellä mitenkään)
6. Käytä hyväksesi pääpeilin keskimerkin varjoa (joka heijastuu takaisin laserin asteikolle) ja säädä pääpeili, niin että varjo on keskellä asteikkoa.
7. Tarkista korkilla näyttääkö hyvältä jos ei, niin eikun uusiksi.

Itselleni toimii ainakin omalle vaatimustasolleni riittävällä tarkkuudella. Tästä voi sitten jatkaa ja hifistellä vaikka maailman tappiin saakka jos tarvetta on  :azn:

-Essi-

Tässä eräs tapaus laserilla kollimoinnista. Uusi putki tuli maanantaina Ts:ltä. Jalustan kasaukset + muut asiaan kuuluvat näpertelyt tehtyäni, päätin tarkastaa tuon "tehdaskollimoinnin" ja yllätys olikin melkoinen.. Putki vaakaan ja tarkennin suuntaamaan ylös, laaseri sisään ja kah.. apupeilin suuntaus niin päin prinkkalaa, että koko laser ei siihen sattunut  :undecided:, kuva ohessa (filmipurkkikboksin läpi).




No eihän siinä, laserilla kollimointi hyödyntäen tätä foorumia ja youtubesta löytyviä pätkiä. Lopputulos ensikertalaiselle varmaan kohtuullinen


Nyt vaan kelejä odotellessa, jotta saa viimeisen silauksen suoritettua tähtien avulla  :azn:.
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

artoni

Mulla on laserkollimaattori, mutta itse kollimoin newtonputken käyttäen filmipurkki kollimaatoria. Tähtikirkkaalla kelillä putki ulos ja käännän putken kirkkaaseen tähteen. Kierrän fokuksen tahallaan päin prinkkalaa. Kun "donitsin" kohdalla reikä näkyy keskellä on kaikki OK.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: artoni - 07.02.2014, 09:05:17
Mulla on laserkollimaattori, mutta itse kollimoin newtonputken käyttäen filmipurkki kollimaatoria. Tähtikirkkaalla kelillä putki ulos ja käännän putken kirkkaaseen tähteen. Kierrän fokuksen tahallaan päin prinkkalaa. Kun "donitsin" kohdalla reikä näkyy keskellä on kaikki OK.

Missä kohtaa se filmipurkki on?

Kaizu
Kai Forssen

artoni

Missä kohtaa se filmipurkki on? Kaizu
Siis sisällä filmipurkki okulaarin tilalle ja säädetään kollimointi kohdalleen. Filmipurkki pois ja kaukoputki ulos "jäähtymään".
Okulaari paikalleen ja etsitään kirkastähti esim. Lyyran Vega ja kierretään tahallaan tarkennus päin prinkkalaa ja jos "Donitsin" reikä näkyy keskellä on kaikki OK. Jos ei niin pitää säätää uudelleen.

VeskuP

Tässä videossa: http://youtu.be/8G98RTP6jbY toinen herroista tekee aika nopeasti tuon kollimoinnin. Tehdäänkö se siis "oikeasti" noin? Olisiko joku jossain toisessa ketjussa päivitellyt juuri kollimoinnin hankaluutta, niin kiinnostaisi vähän että miten se tuolla laserilla nyt oikeasti menee...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

henkkac

Kyllä se oikeasti tehdään noin. Tietysti myös laserkollimaattori pitää olla oikein kollimoitu, muuten se ei toimi oikein. Ja luonnollisestikin apupelin offset, etäisyys pääpeilistä, tarkentimen suuntaus (oikeassa kulmassa putkeen) jne pitää olla kohdallaan että toimii.

OceanH

Kysäisenpä tässä tuosta kollimoinnista, en viitsi lukea kaikkia noita viestejä..

Kun katson tuon 10" dobsonia ilman okulaaria niin näen mustan läiskän ja siinä "peilin", "peili" ei ole aivan keskellä mustaa läiskää vaan toisessa reunassa, putki on aivan uusi.

Peilin heijastus on siis niin että jos putki on suunnattu suoraan ylös ja katson okulaarin paikalta niin mustasta läiskästä näkyy hyvin hyvin ohut reuna ylhäällä ja paksumpi sirppimäinen alue jää putken alapään puolelle.

Mikä on pielessä, apupeilikö? Apupeili on tuossa putkessani soikea joten jos apupeili on pielessä niin onko se väärässä kulmassa vai väärässä paikassa optisella akselilla?

RL


henkkac

En pääse kärrylle selityksestäsi mitä tarkoitat. Kuva tai piirros selventäisi mitä tarkoitat. En löytänyt pikaisella haulla olisiko ollut valmiiksi jossakin ketjussa hyvä ohje. Roope ehtikin jo laittaa vastauksen ja linkin samalle sivulle. Sinulla on ilmeisesti f/5 kaukoputki? Jos on f/5 katso kohdasta "Fast / Slow Telescopes" olevaa kuvaa "Fast scope" niin peilien ja merkkien pitäisi näkyä tuon mukaan niin silloin kollimointi on kohdallaan. Tuota kohtaa "Collimation Step 1" sinun ei ainakaan pitäisi olla tarvetta tehdä, koska uusi putki ja sen pitäisi olla oikeassa kohdassa. Näillä sivuilla on selitetty kollimointia.

OceanH

http://www.astro-baby.com/collimation/fast%20collimation.jpg
[/quote]

Tuollainen tilanne juuri minulla putkessa kun katson ilman okulaaria..eli kannattaako tehdä mitään vai kuinka?

Lithos

Jos sinulla on F/5 tai nopeampi newton, tilanne näyttää hyvältä.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

henkkac

Jos näkymä on tuo ja katsot täysin keskeltä okulaarin pitimen (tarkentimen) aukosta ja näet myös tuon keskellä olevan pienen punaisen renkaan (joka on pääpeilissä oleva rengas keskellä) sisällä keskellä oman silmän mustuaisen on silloin kollimointi täysin kohdallaan. Voit vaikka filmi purkista tehdä apuvälineen tekemällä siihen pohjaan keskelle pienen reijän ja katsot sen läpi että katsot täysin keskeltä tarkentimen aukosta.