M95 ja M96

Aloittaja einari, 02.03.2008, 13:00:56

« edellinen - seuraava »

PetriKe

Kiitos!

LRGB=60:60:40:60 minuuttia.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Make

Paluu New Mexicosta Kuopioon valosaasteen keskelle  :azn: (hieno kuva, Petri!).

Valotukset L:R:G:B = 360:35:35:35 eli yhteensä 7h 45min linssiputkella (102mm ED). RGB:tä täytyy vielä paukuttaa lisää jossakin vaiheessa reippaasti, jotta saturaatiota saisi paremmaksi. Kuva toimii linkkinä 100% resoluutioon. Tässä yhteispotretissa nähdään mm. galaksit M95, M96, M105, NGC 3384 ja NGC 3389.




Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

einari

Mainio potretti.
New Mexico ?
___
Tapio

Make

Lainaus käyttäjältä: einari - 03.04.2013, 02:51:22
New Mexico ?

... paluu tässä ketjussa (ns. "maan pinnalle"), en ole itse siellä NM:ssä käynyt  :azn:
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

J Piira

Kuvassa valotusta 1h 7 min (265 kuvaa  ISO 5000) pinottu dss:llä ja yritetty käsitellä kameran mukan tulleella digital photo professional-ohjelmalla. Voisiko tuollaisista kuvista saada esim. photoshopilla vielä
jotain irti.  Onko jollain kokemuksia  isojen ja pienten ISO-arvojen vaikutuksesta pinottuun kuvaan ?
- Jukka -

Timpe

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 27.03.2014, 12:24:50
Kuvassa valotusta 1h 7 min (265 kuvaa  ISO 5000) pinottu dss:llä ja yritetty käsitellä kameran mukan tulleella digital photo professional-ohjelmalla. Voisiko tuollaisista kuvista saada esim. photoshopilla vielä jotain irti.  Onko jollain kokemuksia  isojen ja pienten ISO-arvojen vaikutuksesta pinottuun kuvaan?

Yleinen konsensus ISO-herkkyyden suhteen on sellainen, ettei kannattaisi käyttää suurempia herkkyyksiä kuin mitä kameran tietty "natiiviherkkyys" on. Yleensä tuo lukema on siellä ISO 400...800 tienoilla järkkärikennoissa ja kaikki ne tietyn valotusajan ja kaluston myötä kuvatut (kennolle tulleet) fotonit ovat jo tallella tuossa ISO 400...800 kuvassakin, joten tämän signaalin sähköinen vahvistus (ISO herkkyyden pumppaaminen esim. ISO 5000:een) ei tuo maagisesti lisää niitä oikeita fotoneita loppukuvaan. Päinvastoin se nostaa taustataivaalta tulevan kohinan suhteettoman voimakkaasti esiin. Rajoittavana tekijänä on siis käyttämäsi valotusajan pituus + käyttämäsi kuvausputken apertuuri, jotka tuovat niitä oikeita fotoneita kameran kennolle. Et voi vaikuttaa kumpaankaan tekijään nostamalla kameran kennon sähköistä vahvistusta ts. loppukuvaa pinotessa ei ole mitään hyötyä kameran suurista näennäisherkkyyksistä. (Vertaa tätä esim. tähtikuvaukseen käytettyyn CCD-kameraan, jossa on vain yksi "herkkyys" käytössä.) Pst... paikkana tämä ketju on ihan väärä paikka tähän keskusteluun, mikä huomoitakoon jatkoa ajatellen.

Kuvasi sen sijaan on varsin hyvä (:smiley:), mutta se kaipaisi sinne DSS-pinoon flat-kuvia, joilla saadaan tuo nurkkien vinjetointi pois ja loppukuvaa voitaisiin venytellä rankemmin esim. PhotoShopissa tai tuossa DPP:ssä. Saavutettava lopputulos riippuu sitten itse kunkin käyttäjän tietotaidoista ko. ohjelmien käytössä...
- Timo Inkinen