Todella hyvä kollimointi ohje, videon kera

Aloittaja kehveli, 09.01.2008, 16:11:27

« edellinen - seuraava »

Tapanivi

Kyllä 15-senttiselle putkellekin paljon nähtävää löytyy.  Kannattaa tietysti muistaa että useimmat kohteet näyttävät paljon vaatimattomammilta kuin kuvissa,  myös paljon isommillakin putkilla.  Pallomaisissa tähtijoukoissa huomasin ehkä suurimman eron kun putki suureni 8 tuumasta 12 tuumaan. 
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Tosiharrastelija

No sain sen filmipurkilla ja kovalla yrityksellä sinne päin. Ainakin tuossa Sky-Watcher 150/750:ssä vaikean tuntutuiset nuo säätöruuvit.

Hienoa että kyseessä sama putki kuin minulla. Elikkä 2 viikkoa sitten tuli hommattua Sky-Watcher 150/750 VK:sta. Ja ei muuta kun ulos kokeilemaan koska oli hyvä keli "pakkasta 23c ;)" testaukseen "mars ja saturnus näkyivät taivaalla". Ja testin tulos: mars näkyi utuisena ja ei oikein saanut tarkennettua. saturnus näkyi sähköisena pallona mistä ei saanut mitään selvää >:(.
Sen jälkeen netti auki ja löysin nämä sivut ...ja päädyin siihen tulokseen että kollimointi on päin pe*****tä. VK paketissa ei mitään ohjeita >:(.
Apupeilin säädöllä sai helposti ympyrät kohdalleen"paitsi apupeilin varjo".Testaus:parani mutta ei hyvä. Pääpeilin säätö.Testaus:Mars näkyi kohtuu hyvin,,Saturnus tosi huonosti.
Tätä jatkui 5päivää ja ei kuva parantunut.. >:( >:(. Sitten huomasin että pääpeili oli irti yhdeltä reunalta...ruuvit auki, peilipöydälle ja kiristys"kaikki ruuvit melkein irti :o". Testaus: Kuva parani huomattavasti mutta ei hyvä :( :(. Nyt alkoi jo neuvot loppua ja vaimo hermostua. Kaikki muut oli kohdallaan paitsi apupeilin varjo jota ei tässä mallissa minun mielestä kohdalleen saakkaan.
Aloin jo luovuttamaan kun huomasin että pääpeilin keskimerkki ei pysy kohdallaan kun säätää fokusta ulospäin..eli fokuksen asento vaikutti keskikohtaan esim tällä putkella kuva tarkentuu noin 4cm ulkona jolloin keskipiste oli hieman sivussa. Ja olipas melkoinen säätely kunnes sain lopulta peilit sellaiseen linjaan että keskipiste säilyy joka fokuksen asennossa...Valitettavasti testaamaan en ole päässyt koska täällä kainuussa tulee lunta :-\ :-\ :-\.
***Meade ETX-70 LIITERI GoTo***
***Bresser102/1000 EQ5***
***15x70 Kiikarit***
**Tulipallokamera Philips SPC900NC**

Seppo Linnaluoto

Hei!

Ursan kirjassa Kaukoputket - käyttäjän opas (kirjoittanut Olli Manner) on ihan hyvä suomenkielinen kollimointiohje.

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

kehveli

Lainaus käyttäjältä: Seppo Linnaluoto - 15.01.2008, 22:36:48
Hei!

Ursan kirjassa Kaukoputket - käyttäjän opas (kirjoittanut Olli Manner) on ihan hyvä suomenkielinen kollimointiohje.

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

Juuri tilasin kyseisen kirjan itselleni, hintaa yhteensä postikuluineen 20€

Reijo Teränen

Ei minun käsittääkseni kollimointiin tarvita muuta kuin ruuvimeisseli  ja sopiva kuusikulmio avain. ::)
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

Kaizu

Auttaa jos on ymmärrys siitä mitä on tekemässä.

Kaizu
Kai Forssen

Pekka Moisio

Lainaus käyttäjältä: Reijo Teränen - 16.01.2008, 19:09:47
Ei minun käsittääkseni kollimointiin tarvita muuta kuin ruuvimeisseli  ja sopiva kuusikulmio avain. ::)

Mulla on F4.5 putki enkä saa keskitettyä apupeiliä oikeaan asentoon pelkästään fokuserin reijästä katsomalla. Chesire, ruudukkopaperi apupeilin takana ja offsetmerkki apupeilissä auttaa saamaan apupeilin paikoilleen. Tästä jos jatkaisin ilman chesireä, saattaisin saada tähteen epätarkentamalla pääpeilin asettumaan. Auttaa se chesire paljon tässäkin. Lopuksi kyllä aina kollimoin tähteen isolla suurennoksella.

Jos nämä tekisin vain työkaluilla ja kuusiokoloavaimella, niin jompi kumpi peileistä tai molemmat olisivat huonosti kollimoitu. Kollimoinnin tarkkuus on omassa F4.5 jo aikas kriittinen ja se ei pelkällä perssilmällä onnistu.


kehveli

Minun ongelmani on se että Kuva apupeilille tulee reunalle ja apupeiliä ei saa säädettyä tarpeeksi kohti pääpeiliä, jotta kuva olisi keskellä apupeiliä. Missä vika????

Pitääkö apupeiliä siirtää vielä pois päin fokkarista??

Ja onko fokkarista tuleva silmän kuva pakko olla ihan keskellä apupeilin varjoa?

Timo Kantola

#23
Lainaus käyttäjältä: kehveli - 17.01.2008, 11:57:25
Minun ongelmani on se että Kuva apupeilille tulee reunalle ja apupeiliä ei saa säädettyä tarpeeksi kohti pääpeiliä, jotta kuva olisi keskellä apupeiliä. Missä vika????
Pitääkö apupeiliä siirtää vielä pois päin fokkarista??
Ja onko fokkarista tuleva silmän kuva pakko olla ihan keskellä apupeilin varjoa?

Pitää ensin selvittää onko apupeili oikealla paikalla? Putken keskellä - ota rullamitta käteen ja mittaa ..apupeilin pitimen keskiruuvista putken sisä seinään - ainakin kolmessa suunnassa- pitäisi osua 1-2mm tarkkuudella keskelle, jos ei osu - säädä osumaan.
Sitten pitää selvittää onko apupeilin keskipiste  samalla linjalla fokusointilaitteen optisen akselin kanssa...
Sen jälkeen voit alkaa säätää apupeiliä, ja sitten vasta saat selville - riittääkö apupeilin säätövarat...


Offsetin voit jättää laskuista...

Viimeiseen kysymykseen: Ei ole pakko, mutta kollimoidussa se tahtoo olla keskellä.
Timo Kantola

Reijo Teränen


Minulla on kaksi putkea  Bresser 114 ja SW 200 . Bresserille ei ole tarvinnut tehdä mitään Mutta SW olen joutunut muutamankerran kollimoimaan .Putkea ostaessa tulee työkalut mukana , ruuvimeisseli ja kuusikulmio avain joilla olen työn tehnyt ,kestää noin vartin verran ,kunhan on oppinut  . Apupeilille ei ole tarvinnut tehdä mitään , se on yleensä asennetu siten että se ei liikoja heilahtele . Tietenkin on kysymys siitä miten tarkkoja ollaan ,mutta minä olen pärjäillyt .Joku toinen ehkä ei .Olen kuitenkin vain tavallinen havaisija , en valokuvaaja, niin että mulle tarkkuus riittää.
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

Tosiharrastelija

No mikähän on vikana kun apupeilin varjoa ei saa säädettyä tämän paremmin ??? ???

Ja kyseessähän on SW 150/750..
***Meade ETX-70 LIITERI GoTo***
***Bresser102/1000 EQ5***
***15x70 Kiikarit***
**Tulipallokamera Philips SPC900NC**

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: kehveli - 17.01.2008, 11:57:25
Minun ongelmani on se että Kuva apupeilille tulee reunalle ja apupeiliä ei saa säädettyä tarpeeksi kohti pääpeiliä, jotta kuva olisi keskellä apupeiliä. Missä vika????

Pitääkö apupeiliä siirtää vielä pois päin fokkarista??

Ja onko fokkarista tuleva silmän kuva pakko olla ihan keskellä apupeilin varjoa?

Outo juttu. Onko putki kaupallinen valmiste? Onko kuva ollut koskaan paikallaan? Miksi valon kulkureitti on mennyt alkuaan vinoon?
jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

nenatriv

Uteliaana sieluna laskin, miltä apupeilin heijastuksen pitää näyttää fokuksesta katsoen. Omassa 200 millisessä f/5-putkessani apupeilin heijastuksen pitäisi näkyä 2,96 asteen kulmassa epäsymmetrisesti okulaarin akselin suhteen siten, että pääpeilin puoleinen puolisko näkyy 1,63 asteen kulmassa ja putken suun puoleinen puolisko 1,33 asteen kulmassa. Oikein kollimoidussa putkessa apupeilin heijastus on siis ihan silminnähtävästi siirtynyt pääpeiliin päin verrattuna okulaariakseliin. Laskemisen jälkeen ei enää vaivaa tuokaan asia. SW 150/750:a voi pitää huikan pienennettynä omasta  SW 200/1000:sta, joten suhteet säilynevät samansuuntaisina verrattuna omaan putkeeni. Jos kaikki ympyrät ovat samankeskisiä, on apupeili liian lähellä putken suuta tai väärässä kulmassa. Jos optiset akselit yhtyvät, ei apupeilin paikalla visuaalikäytössä lie paljonkaan merkitystä, jos suurin piirtein ympyrältä näyttää fokuksesta katsoen. Itse kyllä mittasin, kun silmä ei sanonut juuta eikä jaata.

Olli

Tosiharrastelija

nenatriv

Tarkoitatko että apupeilinvarjo saa olla sivussa?  ???
***Meade ETX-70 LIITERI GoTo***
***Bresser102/1000 EQ5***
***15x70 Kiikarit***
**Tulipallokamera Philips SPC900NC**

nenatriv

Jos kollimoinnissa ei ole offsetit käytössä, niin kaikki ympyrät ovat samankeskisiä. Omassa putkessani offsetteja ei edes saa pois, kun apupeilin kiinnitys on jo valmiiksi epäsymmetrinen. Spidereissä ei riitä säätövara kaiken offsetin poistamiseen eikä tarvitsekaan riittää. f/5-putkessa 2,5 mm:n offset pois fokkarista  ja 2,5 mm pääpeiliin päin. Silloin apupeilin heijastus on ilman muuta pääpeiliin päin okulaariakselista. Itse tosiaankin mittasin offsetit. SW 750:ssä saattaa myös olla (tarkista !)  valmiiksi offsetia, joten ei kannata luottaa keskiruuviin keskittämiseen vaan mitata peilin paikka. Visuaalikäytössä riittänee, että offsetit ovat sinnepäin. Omassa putkessani apupeili on sen verran pieni, että se on ollut pakko asetella tarkasti.

Olli