Todella hyvä kollimointi ohje, videon kera

Aloittaja kehveli, 09.01.2008, 16:11:27

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Jos filmipurkkikollimaattori on liian vaatimattoman näköinen, voi vastaavan tehdä myös vaikka Skyluxin 4mm:n okulaarista poistamalla siitä linssit. Näin saa senkin okulaarin hyötykäyttöön.
Kurkistusreikäkin on juuri sopivan pieni että silmä on fokuserin keskellä.

Kaizu
Kai Forssen

jansku136

Juu, filmipurkista väsäsin ja ihan hyvin tuntui hoitavan hommansa.
Kyllä se nyt paremmalta näyttää.  :azn:'

-Kiitos avusta!

kommo

Kysymys kollimoinnista. Videossa kaveri kertoo että 8-tuumaista dobsoniansa hän kollimoi jokaisen 3-4 kerran käytön jälkeen. Itse olen nyt "käyttänyt" 8-tuumaista dobsoniani arviolta 20 kertaa (autokuljetuksia siis 40 kertaa, töyssyistä tietä), enkä ole KERTAAKAAN kollimoinut. Tähtikollimaatio on edelleen täydellinen. Onko mulla joku überputki jonka peilit ei vaan suostu menemään pois linjastaan vai onko näössäni vikaa?? Alan meinaa kohta huolestua :)
Skyliner 250
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D

RL

#48

Jyri Lehtinen

Kollimoi tarpeeseen, älä yhtään sen useammin. Ei se kollimointi varsinkaan yksin tehden niin hauskaa ole, että sitä huvikseen tekisi. Tähdillä testaamisen pitäisi olla tarkin kollimointitesti ja jos se tuottaa riittävän hyviä tuloksia, en näkisi kollimoinnille suurempaa tarvetta.

Itsellänikin on vanha 20cm Skyliner ja olen huomannut sen pitävän kollimoinnin kiitettävän vakaana. Putki on jo yli kymmenen vuotta vanha eikä sitä ole tarvinnut missään vaiheessa kollimoida uudelleen. Umpirakenteiset newtonit pitävät ylipäätään kollimointinsa paremmin kuin luurankorakenteiset, koska niiden rakenne on jämäkämpi eikä niitä edes voi pilkkoa toistettavalla tavalla käteviksi palasiksi säilytystä varten. Suuret luurankorakenteiset dobsonit on sen sijaan melkeinpä pakko purkaa paloiksi, jos ne aikoo saada mahtumaan komeroon. Tämä tarkoittaa, että ne pitää kollimoida joka havaintokerran alkuun. Tietenkin myös umpirakenteisen newtonin kollimointi on helppo hävittää hetkessä, jos esim. pääpeili pitää irrottaa putkesta puhdistusta varten.

hoptari

Onko putkeni kollimoinnissa vikaa, kun tähtiin tulee tuplasakarat, vai johtuvatko ne siitä, että
apupeilin kannakkeet eivät ole kunnolla linjassa. Ohessa kropattu kuva plejadeista. Olen
yrittänyt venyttää kuvaa siten, että sakarat erottuisivat parhaiten.

I.S.

Timpe

Apupeilin kannakkeet eivät ole linjassa keskenään. Kollimointivirhe näkyy mm. komavirheenä kuva-alan toisella reunalla, kun toinen reuna on hyvä terävyydeltään. (Newton-putkessa ilman komakorjainta tulee tasaisesti koma-virhettä nurkkiin ja sen suuruus on riippuvainen putken aukkosuhteesta esim. f4 putkella pääpeilin koma-virhe on suurempi kuin f6 putkella ja se ulottuu siksi myös lähemmäksi kuva-alan keskustaa.)
- Timo Inkinen

prototype

Olisi ongelmia kollimoinnissa. Piirsin paintilla huikean havainnollistamiskuvan.
Eli ongelmana on tuo tarkennuslaitteessa olevan korkin sijainti apupeilin varjoon nähden.
Korkki ei näy keskellä apupeilinvarjoa, joten onko minun siirrettävä peiliä optisella akselilla poispäin pääpeilistä vai mitä?

Jos siirrän apupeilillä korkin varjon keskelle, niin pääpeili ei sitten ole näkyvissä tasaisesti apupeilillä. Vai onko tämä ihan normaalia f6:sen putkessa? (Skyliner 200).

Apupeili on mitattu keskelle putkea ja offset noissa skylinereissä pitäisi olla otettu huomioon jo peilin kiinnitysvaiheessa.

Timo Kantola

Tuosta piirtämästäsi kuvasta - ainakin minusta näyttää - että apupeilin varjo ei ole keskellä pääpeiliä, vaan hitusen vasemmalla? Säädä se pääpeilin säädöillä keskelle. Jos korkki on edelleen epäkeskisesti apupeilin varjoon nähden, niin silloin kyse saattaa olla siitä että fokuseri ei ole ihan samassa linjassa optisen akselin kanssa.
Timo Kantola

prototype

Ongelmana on nyt ainoastaan tuo korkin heijastuma vastaan apupeilin varjo. Nuo muut heijastukset on kyllä oikein oikeassa putkessa, mutta tuo minun mahtava piirrustus ei ole niin kovin tarkka.
Piirsin tuon pääpeilin vaan sen takia, että kuva muistuttaa enemmän oikeaa näkymää.

Itse ainakin järkeilin, että eikö tuo ole ihan normaalia, koska apupeilin offset joka on varmaankin noin 2-3,5mm väliltä aiheuttaa tuon väkisinkin. Eli jos heijastuman  laittaa keskelle apupeilin varjoa, niin pitäisi säätää apupeilin korkeutta tarkentimen suuntaan. Tällöin taas apupeilin offset menee väärälle korkeudelle.

Nurinniska Observatory

Ihan oikeanlaiselta tuo prototypen piirroksen näkymä näyttää. Jos apupeilin hämähäkin jokainen jalka on samanmittainen (kuten on omassa 8" f/6 -putkessani), juuri tuolta näyttää oikea kollimointi. Jos kaiken näkyvissä olevan sen sijaan säätää symmetriseksi, täysinvalaistu kuvakenttä ei enää osukaan keskelle kuva-alaa, eikä myöskään kuvakenttä ole samassa tasossa tarkentimen määräämän tason kanssa.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

prototype

Hyvä että selvis. Juuri noin sen arvelinkin olevan, mutta rupesi vaan hämäämään, että olenko kollimoinut putkeni aina väärin, kun miltei kaikissa kollimointiohjeissa nuo näkymät on piirretty symmetrisiksi.

Timpe

Onko tämä ohjesivu tuttu? http://w1.411.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html
Tuolla on käyty läpi Newton-kollimointi ja sen tavallisimmat virhetilanteet. Kun vierität sivua alas kohtaan "The peephole" tulee selvitys, mitä sieltä etsimestä pitäisi näkyä keskitettynä ja mitä ei *)  :wink:

*) "The reflection of the secondary mirror - but note that this image (and only this) is not concentric."
- Timo Inkinen

prototype

Juu lueskelin tuon illalla läpi. Tuolla tavalla olen tähän päivään asti säädöt tehnyt ja näillä myös jatketaan. No totuuden onnistumisesta näkee vasta tähdellä, mutta pääsääntöisesti pitäisi kaikki olla juuri niin kuin pitääkin. Rupesi vaan kovasti hämäämään, kun joka ohjeessa isketään tarinaa hieman eritavalla. Piti saada vain varmistus viisaammilta, niin ei tarvitse arvailla.

Kettu-Pekka

Miten iso reikä tuohon filmipurkkikollimointi"okulaariin" pitäisi porata?