Tänään Wappuna 1.5. kevyen pilviharson läpi aurinko Halpha valossa ja mielivaltaisissa väreissä.
Pari huomiota; Aiemmin 1xbin ASI183MMPro kameralla antoi lähes aina sahalaitaisen kuvan, kun taas 2xbin selvästi tasaisemman laadun. Pyrin aina skannaamaan siten että raakadatan "Sy/Sx ratio" olisi mahdollisimman lähellä 1:1 eli että aurinko olisi lähellä ympyrää. Max FPS tuntui jäävän aina tuonne 270 tuntumaan joten jouduin aina hidastamaan skannausta, kun käytin 1xbin, jotta auringosta tulisi ympyrä ja x-suunnassa resoluutiota olisi riittävästi.
1xbin:llä Sol'ex tuottaa kameralle auringon, jonka y-korkeus on noin 2600 pikselia, joten SER tiedostoon pitäisi saada reilut 3000 freimiä (x-suunta) - jonkin verran tyhjää tilaa molemmille puolille aurinkoa.
Ilmeisesti HEQ5:ssa on jokin ominaisuus (tai tässä minun yksilössä), että se "tärisee", kun skannaa hitaasti. Tästä olen aiemminkin tainnut mainita. Olen yrittänyt tasapainottaa ja ajella erisuuntiin, mutta aina parhaat skannit tulee kun skannausnopeus on vähintään x16 RA.
Nyt sitten hoksasin, että kameran kuvaa voi kropata myös x-suunnassa, jolloin FPS kasvaa entisestään. Skannasin kokeeksi 1xbin moodissa 4000 x 96 pikselin kokoisella alueella jolla FPS on noin 400. Nyt saatoin skannata x20 nopudella ja raakadata oli lähes pyöreä. Ja nyt lopullinen kuvakin on melko "sileä" reunoiltaan. Valotusaika oli vain 2.5 ms joten signaali alkoi olemaan jo aika pieni varsinkin kun oli vähän harsoa edessä ja aurinko ei niin korkealla.
Kameran Gain oli 100.
-sami