M101

Aloittaja Timo Kantola, 31.08.2006, 18:07:56

« edellinen - seuraava »

-Jarz-

Lauri on oikeassa, että kannattaa olla erityisen maltillinen tuon terävöityksen suhteen. Kunnolla maskissa featheria (häivytystä) niin se auttaa asiaa, mutta on sitä itsekin tullut syyllistyttyä liikaterävöintiin tai oikeastaan siihen, että sen huomaa liian helposti mitä on terävöitetty. Alueellinen terävöitys kannattaakin tehdä tässä tapauksessa siihen täyskokoiseen kuvaan, kun yleensähän terävöitys tehdään vasta pienennettyyn kuvaan. Kuvan voi jopa suurentaa ennen terävöitystä ja siten julkaisukokoisessa kuvassa ei tuota rajaa enää huomaa.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Make


Hyviä pointteja Lauri ja Jari. Zone Systemin perusideoihin kuuluu, että korkean SNR:n (signal to noise ratio) alueita terävöidään, kun taas matalan SNR:n alueita pehmennetään. Tällä päästään optimoimaan kuvan "hyvännäköisyys", muta on se siinä mielessä järkevääkin, että heikkovaloisilla alueilta saadaan luotettavaa dataa vain suuremman mittakaavan rakenteista, mutta kirkkailta alueilta myös pienimittakaavaisista yksityiskohdista. Kuvan eria alueilta näytetään siis se, mikä tilastollisesti on varmaa ja huuhdellaan epävarman datan (= kohinan) mittakaavat pois. Käytännössä rajanveto perustuu mutu-tuntumaan ja siksipä näkee eritasoisia epäonnistumisiakin.

Featherointi on tosiaan tärkeää suodatuksessa. Hienompaa olisi, jos voisi tehdä suotimen, joka paikallisesti haistelee kohinan määrän ja jättää kohinattomat alueet rauhaan. Minulle on yleensä ollut vaikeampi hävittää pehmennetyn alueen raja kuin terävöidyn, sillä kohina tulee ikävästi esiin juuri tuolla raja-alueella.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

-Jarz-

Saman olen itsekin pannut merkille, että helppoa on terävöittää niitä alueita missä on rutkasti dataa vaan kun koettaa häivyttää vähäsignaalisia alueita taustaan helposti syntyy "kokkareita" ja joutuu aika ronskisti pehmentämään niitä alueita. Tällöin käy helposti niin, että tulee vähän "muovinen" vaikutelma vähäsignaalisiin alueisiin. Tätä voi kompensoida esimerkiksi sillä, että ei tee tausta-avaruudesta täysin homogeenista vaan jättää siihen hiukan kohinaa. Tämä onnistuu Photarissa "Add Noise" filtterillä, kun tekee taustan layeriin vaikka RGB 20:20:20 arvoilla ja "Add Noise 4" ja itse kuvalle laitetaan blending arvoksi "Lighten". Täten levelsillä voidaan sitten säätää tuota tausta layeriä siten, että se sopivasti tulee taustalta esiin. Parempi on jos tuollaista ei tarvitse tehdä ja Photarisäädöt ovat kuitenkin aina kuvakohtaisia eikä mitään täysin yleispätevää ohjetta ole. Säätövaraa on aina kuitenkin enemmän mitä parempi S/N suhde kuvassa on, joten kannattaa valottaa  :smiley:.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 25.03.2010, 00:37:33
Tässä kuvassa häivytys on tehty huolella eikä mitään rajaa näy, mutta silti vähän häiritsee miten tuossa keskustan yläpuolelle kurottavassa spiraalihaarassa yksityiskohdat yhtäkkiä katoavat ja se muuttuu tuollaiseksi pehmeäksi pötikäksi.
Nämä huomiot koskevat kuitenkin vain tuota täyden reson kuvaa, pienennetyssä kuvassa ei häiritse juuri ollenkaan.

Tätä oikeastaan tarkoitin itsekin omalla kommentillani sillä erotuksella, että katsoin eilen vain tuon pienen kuvan. Päinvastoin kuin Laurilla, niin itselleni juuri tuo suuri kuva on selvästi parempi (ja liki täydellinen!-), eikä sen terävöitys nouse lainkaan liikaa esiin.
Sen sijaan tuossa 600x600 pikkukuvassa tuo spiraalialue on minusta jo hitusen liikaa terävöitynyt ja eroaa siksi liikaa vieressä olevista himmeämmistä/pehmeistä alueista. Olisiko JPG-pakkaus tehnyt tepposet tuossa pikkukuvan siirrossa vai terävöitkö tätä pikkukuvaa vielä erikseen edellisen terävöinnin + 600x600 pikseliin tehdyn resamplauksen päälle?
(Otin uteliaisuudesta molemmat kuvat PhotoShoppiin ja tuon suuren kuvan resamplaus pieneen kokoon ei tee suoraan näin terävää pikkukuvaa, mikä on nyt esillä foorumilla.)
- Timo Inkinen

Make

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 25.03.2010, 16:56:37
(Otin uteliaisuudesta molemmat kuvat PhotoShoppiin ja tuon suuren kuvan resamplaus pieneen kokoon ei tee suoraan näin terävää pikkukuvaa, mikä on nyt esillä foorumilla.)

Jäin kiinni  :police:. Pienensin kuvan Irfaview:illa ja ruksasin terävöityksen, koska se näytti mukavalta keskellä yötä, jolloin käsittelin kuvaa.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Cith

Tuohon Irfanin terävöitykseen sortuu aika usein  :azn:

Mutta nätti kuva Make ja kehitys kyllä näkyy. Vaikka kamerakin on muutamaa pykälää parempi.
AkiH

Vesa Kankare

Löyty vielä vähän käsittelemättömiä (ja käsittämättömiä) valotuksia:



1h48m

Käsittämättömät framet meni roskiin, pitää laittaa jossain vaiheessa näytille. Kennon yli vaelsi jokin mystinen pölyryhmä joka siirsi aina valotusten välillä paikkaansa... onneksi hävikkiä ei tullut kuin yhden ruudun verran per kanava.
Vesku
www.vkastronomy.com

Pekka Moisio

Tässä valotusta noin 15 minuuttia eiliseltä magnitudi 6.4 taivaan alta 10" F5 putkella, jossa kiinni ParaCorr ja 22mm Nagler.

Kohde näkyi erittäin heikosti 8x50 etsimellä. Kierrehaarat näkyi itseasiassa ihan hyvin 10" putkella kun katsoi ja keskittyi.

Kaizu

Sinulla taitaa olla aika pimeä havaintopaikka. Minä olen onnistunut näkemään keskustan mutta Järvenpäässä ei ole toivoa kierteishaarojen näkymisestä.
Putki oli saman kokoinen.

Kaizu
Kai Forssen

Pekka Moisio

Noin magnitudi 6.5 pikaisesti Herkuleksen tähdistöstä. Linnunrata näkyin hyvin Kotkan ja Joutsenen kohdalla.
Kierrehaarat näkyy, mutta siihen tarvitsin ensinnäkin sen että: Istun mukavasti, katson kohdetta muutenkin kuin vilkuilemalla ja laitan hupparin hupun pään yli. Piirsin nopeasti etualan tähdet ja sitten tihrusin noin 10 minuuttia galaksia. Hyvin näkyy.

Timpe

Hieno ja yksityskohtainen piirros jälleen kerran.  :cool:
Tuo keskittyminen ja hupun pään päälle vetäminen on hyvä kikka yksityiskohtien näkemiseen (kohteen piirtämisen lisäksi!). Vahinko vain, että täällä Hyvinkään laitamilla ei auta 12" putkikaan, kun taivaat ovat RJM 5 tasoa (parhaimmillaan 5.5 näin syksyisin). Valosaastehuntu pesee pois tällaiset hennot piirteet, mikä tuli viimeeksi todettua Hartley 2:n kanssa.
- Timo Inkinen

Jussi Koponen

#131
Pilvistä säätä taas hautaan asti. Tässä kuvassa vajaa kaksi tuntia valotusta, minuutin pätkissä.

Edit: Muutamaan viikkoon ole taaskaan ollut kirkasta, tuleepahan vähän enemmän harjoteltua tuota kuvan käsittelyä. Tein tästä uudemman version ja totesin että tämänkin voisi kuvata uusiksi enemmällä valomäärällä.

DarkSide

#132
Tämä ketju on täynnä hienoja kuvia kohteesta. Laitan kuitenkin viimeyönä valmistuneen
24-tuntisen LHaRGB-kuvan tänne jatkoksi. Olen valoitellut sitä 9 eri yönä viimeisen
kuukauden aikana. Kelit vaihdelleet paljon ja Kuukin kovan tuulen kanssa häiritsi.

Käsittelystä: Tein ensin R ja Ha yhdistelmän ja liitin ne GB-kanavien kanssa värikuvaksi.
Luminanssin lisäsin viimeiseksi photarissa. Ha-kanava oli kovin kohinainen ja ongelmainen.
Kuvat on bias,dark ja flat-kalibroituja. Osavaloitukset 30min ja L+Ha bin 1, RGB bin 2.
Käsittelyn aikana tuli useita versioita ja itse pidän tästä hieman karkkimaisesta kuvasta.

Lisää kuvaustietoja itse kuvassa...




Jussi Koponen

Ei hemmetti miten hieno kuva sulla on!

Itse olen kuvaamassa samaa kohdetta, ja ei näytä yllättäen lähellekkään yhtä hienolta (alle tonnin vehkeet varmaan syynä). Asiaa vaikeuttaa (ja ärsyttää suunnattomasti) vielä se, että kuvista onnistuu 20-30% tällä hetkellä. Viimeyönä kuvasin tätä 9 tuntia, ja alle 2 tuntia oli onnistuneita. Mutta taistellaan loppuun asti.

Jyrki


On todella harvinaisen hieno kuva...  :cool:
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/